بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۹۱
نگاهی به درخواست ترامپ برای مذاکره با ایران

دست شیطان

هم شخصیت ترامپ و هم نحوه‌ عملکرد آن در قبال موضوعات مختلف بین‌المللی نشان می‌دهد که به قول و گفتار و حتی تعهدات وی هیچ اعتمادی نیست و او به هیچ چیز، جز تأمین منافع آمریکا نمی‌اندیشد. از این‌رو، در شرایط کنونی نباید خوش‌بینانه و ساده‌لوحانه با ابراز تمایل وی به دیدار با ایرانی‌ها برخورد کرد. آنچه به سوی ایران دراز شده، دست شیطان است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مصطفی قربانی

دست شیطانسخنان ترامپ در خصوص «آمادگی برای دیدار با ایرانی‌ها بدون هیچ پیش‌شرطی» یک عملیات روانی کاملاً فریب‌آمیز است. بدین نحو که ابراز تمایل وی برای دیدار با مقامات کشورمان درست در اوج نوسانات بازار ایران و در شرایطی مطرح می‌شود که مردم ایران متحمل فشار اقتصادی بوده و منتظر ایجاد گشایش‌هایی در این فضا هستند. براین اساس، ترامپ با این ابراز تمایل درصدد است تا با قرار دادن نظام بر سر یک دوراهی، اهداف خود را در قبال جمهوری اسلامی محقق کند. دوراهی مدنظر ترامپ بدین قرار است؛ یا ایران باید به این ابراز تمایل ترامپ واکنش مثبت نشان دهد؛ به مذاکره با آمریکا روی آورده، برای حل مشکل تحریم‌ با آمریکا مذاکره کند و امتیازاتی به آن بدهد که البته کاملاً مسلم است کف امتیازی که آمریکا در خلال این مذاکره، سخت درصدد دستیابی به آن است، خروج ایران از منطقه و واگذار کردن زمین بازی به آمریکا در عراق، سوریه، یمن، لبنان و... است. امتیاز دیگری که آمریکا به دستیابی به آن دندان‌تیز کرده، خلع‌سلاح موشکی ایران است. حال چنانچه ایران تن به این شرایط بدهد، درواقع، نه تنها اقتصاد و معیشت، ‌بلکه حتی امنیت و موجودیت خود را در معرض تهدید جدی قرار داده است و اگر هم وارد مذاکره شود و به این شرایط تن ندهد، آمریکا بهانه‌ی لازم را برای اجماع‌سازی بین‌المللی و تشدید تحریم‌های ضدایرانی به دست خواهد آورد.

صورت دیگر این وضعیت، خودداری ایران از پذیرش دیدار با ترامپ است که در این صورت، باتوجه به اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، این تصمیم به نوعی در تعارض با حل مشکلات مردم قلمداد می‌شود و تبعاتی به دنبال دارد. درواقع، چنانچه این سناریو از سوی ایران در دستورکار قرار گیرد، شق دیگر عملیات فریب ترامپ با هدف ایجاد شکاف و دوگانگی میان حاکمیت ایران و مردم ایران رقم می‌خورد. در این راستا به نظر می‌رسد که طرح قید «بدون هیچ پیش‌شرطی» در سخنان ترامپ بیشتر با این هدف بیان شده است. بویژه ترامپ در اجرای این عملیات فریب درصدد است تا اجماعی که طی روزهای اخیر در ارتباط با فایده نداشتن مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی شکل گرفته را خدشه‌دار و بی‌اعتبار کند. ضمن اینکه در این صورت نیز باز بحث اجماع‌سازی جهانی علیه ایران قوت بیشتری می‌گیرد. با این حال، در این خصوص توجه به چند نکته ضروری است:

1- ابراز تمایل ترامپ به مذاکره با ایران، به هیچ‌وجه نشانه‌ موضع برتر آمریکا در این رویارویی 40 ساله نیست. به بیان دقیق‌تر، باتوجه به شکست آمریکا در همراه‌سازی کامل اتحادیه‌ اروپا برای تحریم مجدد ایران، ترامپ با این عملیات فریب درصدد است تا ایران خود کاری کند که زمینه‌های اجماع بین‌المللی و همراهی اتحادیه‌ اروپا برای تحریم خود را فراهم کند؛ ترامپ اگر قدرت کافی داشت، به این راه‌حل متزلزل متوسل نمی‌شد. براستی که او اکنون گرگی است که از سر ناچاری، در پوستین گوسفند ظاهر شده است.

2- باتوجه به بدعهدی جدی آمریکا در برجام و در نهایت، خروج یک‌جانبه‌ آن از برجام، آنهم در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از 10 بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده بود، به نظر می‌رسد که افکار عمومی در داخل کشور بخوبی نسبت به سراب بودن اعتماد به آمریکا برای حل مشکلات اقتصادی پی برده و بنابراین، تسلیم این عملیات فریب نخواهد شد. البته در این زمینه باید روشنگری و تبیین متقنی برای افکار عمومی ارائه شود.

3- ترامپ مدعی آمادگی برای مذاکره بدون شرط است و گمان می کند چنین موضعی نوعی نرمش و امتیاز به ایران محسوب می شود که تهران باید از آن استقبال کند! حال انکه واشنگتن بدهی های بسیاری به ایران در حوزه های مختلف دارد. رفع کامل تحریم‌های ضدایرانی، عذرخواهی از ملت ایران بابت بیش از شصت سال دخالت در امور داخلی ایران، استرداد اموال و دارایی‌های بلوکه‌شده‌ ایران در آمریکا و مهمتر از همه، به رسمیت شناختن توانایی موشکی جمهوری اسلامی ایران و قدرت و نفوذ منطقه‌ای آن و خودداری از هرگونه بحث راجع به این دو موضوع تنها چند مورد از این بدهی ها هستند.

به امضای آمریکایی ها هم نمی توان اعتماد کرد چه برسد به حرف های آنها! دلیل این قضیه نیز استناد به تجربه‌های تاریخی اعتماد به آمریکا در پرونده‌های مختلف است؛ زیرا در هیچ‌یک از پرونده‌هایی که ما به آمریکا اعتماد کردیم، نتیجه‌ای برای ملت ایران حاصل نشده است. از مهمترین این پرونده‌ها می‌توان به وساطت ایران برای آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در لبنان در ازای استرداد دارایی‌های ایران اشاره کرد که پس از مساعدت ایران، نه تنها آمریکایی‌های قرانی به ایران ندادند، بلکه طلب‌کارتر هم شدند. تجربه‌ی برجام و قبل‌تر از همه، اعتماد دکتر مصدق به آمریکا و پشت‌پا زدن آنها به دولت ملی دکتر مصدق از دیگر نمونه‌های این بی‌نتیجگی اعتماد به آمریکا است.

4- براستی که هم شخصیت ترامپ و هم نحوه‌ عملکرد آن در قبال موضوعات مختلف بین‌المللی نشان می‌دهد که به قول و گفتار و حتی تعهدات وی هیچ اعتمادی نیست و او به هیچ چیز، جز تأمین منافع آمریکا نمی‌اندیشد. از این‌رو، در شرایط کنونی نباید خوش‌بینانه و ساده‌لوحانه با ابراز تمایل وی به دیدار با ایرانی‌ها برخورد کرد. آنچه به سوی ایران دراز شده، دست شیطان است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
حق گو
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
همه اینها تقصیر دولت است روحانی می خواهد هزینه مقاومت را برای مردم اینقدر بالا ببرد تا نظریه پلید خودش مبنی بر مذاکره با کدخدا را به کرسی نشاند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
چقد تحلیل های شما اب خوردن است
یک دوست
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
0
خدمت دست اندرکاران سایت خبری تحلیلی بصیرت
امروز گفتگوی در اینستاگرام از یک خبرنگاری پخش شده که نمی دونیم چقدر صحت داره ولی بهرحال گفته شده و خبر از این قراره که این خبرنگار ادعا می کنه، ترامپ میلیاردها دلار در اختیار جریان منافقین و سلطنت طلب ها قرار داده و سفری هم سردکرده های منافقین و سلطنت طلب ها به منطقه و عربستان داشته اند ضمن آنکه ترامپ مدعی این هم هست که مذاکراتی هم با برخی از ایرانی ها داشته و همین ادعا را هم سعودی ها برای انجام کودتای سیاسی در ایران دارند. ضمن آنکه سکوت معنادار دولتمردان ما نشون از یک واقعیت خطرناک درگیری ایجاد کردن در بین مردم داره!! آیا به نظر شما این خبر می تونه صحت داشته باشه !!!؟؟؟
مصطفی قربانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
با سلام، لطفاً ایرادهای بحث را یا در همین جا مرقوم بفرمائید یا به بنده ایمیل بزنید. dr.ghorbani91@gmail.com
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
روحانی می خواهد هزینه های سازش را به عنوان هزینه های مقاومت به مردم معرفی کند و هزینه مقاومت را برای مردم اینقدر بالا ببرد تا نظریه ... خودش مبنی بر برجام 2 و 3 و 4 برای مذاکره با کدخدا را به کرسی بنشاند و اتفاقا این سکوت و بی تحرکی دولت در مواجه با آشفتگی بازار در حوزه اقتصاد که آرامش و اقتصاد خانواده های مردم را هدف گرفته از بی تدبیری روحانی و دولتش نیست اتفاقا این تدبیر ... کلید روحانی است که دارد از دهان پلید علی مطهری گفته می شود ولی همه این ...و به نان رسیدگان از انقلاب و خسته شدگان به انقلاب بدانند که اکثریت مردم ایران به سلاحی دو دم مجهز اند سلاحی که یک لبه اش دیانت است و لبه دیگرش تدبیر و نقشه های شوم این .... را ناکام خواهند گذاشت و با یاری خدا او را متوقف و رسوا و برکنار خواهند کرد چرا که این انقلاب نظر کرده حضرت حق است این خائنان کوچکتر و حقیرتر از آن هستند که بتوانند کاری را که آمریکا و عمله اکره های داخلی آنان در چهل سال نتوانستند انجام دهند این ناکسان بی مقدار بتوانند انجام دهند
مصطفی قربانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
0
در راستای انتقادی که یکی از مخاطبان محترم به نام علی به نوشته اینجانب نوشته‌اند، وی را به این تحلیل صهیونیست‌ها ارجاع می‌دهم.
یک اندیشکده صهیونیستی در مطلبی درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره دیدار با مقامات ایرانی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تمایلی برای برگزاری نشست بدون پیش‌شرط با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود ندارد و اعلام تعجب‌برانگیز تمایل به گفت‌‌وگو با حسن روحانی، بخشی از برنامه تنظیم شده حدود یک سال قبل «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از حضور مجدد در بدنه دولت این کشور بود. ترامپ با طرح موضوع مذاکره بدون پیش‌شرط، در پی بد جلوه دادن ایران است. چرا که پيشنهاد ترامپ، ايران را در وضعيتي دشواري قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که ردّ اين پيشنهاد در خدمت اهداف ترامپ است؛ اما قبول آن فشار تندروهاي داخل ايران بر رئيس‌جمهور را افزايش مي‌دهد! اندیشکده «بگین سادات» در بخش دیگری از این گزارش نوشت: اعلام تعجب‌برانگیز دونالد ترامپ به سختی این اتهام را که ایران به توسعه قابلیت هسته‌ای خود تمایل دارد، اثبات می‌کند و در راستای تلاش برای کسب‌ وجهه اخلاقی و تضعیف حمایت‌های اروپا، روسیه و چین از توافق هسته‌ای با هدف نشان دادن این مسئله است که ایران کشوری سرکش است و پای میز مذاکره نمی‌آید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات