صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۱۸۱۵

از سطحی‌نگر بودن بن‌سلمان تا نفرت از ترامپ

1ـ اسم رمز «برجام منطقه‌ای» است
«داوود هرمیداس باوند» در یادداشتی در روزنامه «آرمان امروز» نوشت: «زمانی که برخی مسئولان غیر مرتبط با موضوع، اظهارات ناآگاهانه‌ای را بیان می‌کنند و برخی شخصیت‌ها در زمینه مذاکره با آمریکا صحبت‌های غیر اصولی و حتی گاه برخلاف مصالح کشور دارند، این اظهارات حاکی از فقدان یک وحدت استراتژیک در سیاست خارجی است. منابع متعدد و متنوعی در مورد امور خارجی و سیاست خارجی به ویژه در رابطه با مسائل بسیار پیچیده و نگران‌کننده اظهارنظر می‌کنند. اظهارنظراتی که بازتاب‌های منفی برای کشورمان دارد؛ یعنی کشورها و قدرت‌های خارجی این اظهارنظرات را به عنوان قصد و نیت دولت ایران تلقی می‌کنند و در قبال آن، تفاسیر منفی به ویژه در راستای منافع خود ارائه می‌دهند. باید اذعان کرد ایران دچار فقدان وحدت استراتژیک در سیاست خارجی است.» گفتنی است، کلیدواژه «وحدت در سیاست خارجی» که در ماه‌های اخیر، طیف اصلاح‌طلب به دفعات مطرح کرده، در حقیقت اسم رمز «برجام منطقه‌ای» است.

2ـ ولی‌عهد متکبر، سطحی‌نگر، ناپخته و سرکش
پایگاه «فارین پالیسی» در مطلبی به قلم «استفان کوک» نویسنده و تحلیلگر آمریکایی از موضع عربستان سعودی در مقابل کانادا که به قطع روابط با این کشور منجر شد، ابراز تعجب کرد و نوشت: «وزیر خارجه کانادا با توئیت نه خواستار وضع تحریم‌ علیه ریاض شد و نه با انصارالله در یمن ابراز همدردی و همبستگی کرد؛ تنها از  بازداشت زنان فعال حقوق بشری در عربستان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری آنها شده بود؛ ولی سعودی‌ها فوری سفیر کانادا در این کشور را اخراج کرده و سفیر خودشان در کانادا را هم فراخواندند. این برخورد و واکنش عربستان سعودی بیشتر مصرف داخلی دارد تا این پیام را به شهروندان سعودی برساند که اصلاحات در پادشاهی سعودی فقط آنچه ولی‌عهد تصمیم‌ بگیرد، خواهد بود... این موضوع به اثبات می‌رساند شخصیت محمد‌بن‌سلمان ترکیبی از شخصیت «متکبر، سطحی‌نگر، ناپخته و سرکش» است و سیاست‌هایش برای عربستان  نتایج معکوسی خواهند داشت.»

3ـ سیاست ترامپ علیه ایران نتیجه معکوس دارد
«ریچارد سوکالسکی» تحلیلگر مؤسسه کارنگی و رند در یادداشتی تحلیلی، سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران را زیر ذره‌بین خود قرار داده است. به نظر او، کاخ سفید سیاست جامعی برای رویارویی با ایران ندارد و این خلأ، ممکن است با تصمیم به حمله به ایران جبران شود که پیامدهای ناگواری برای ایالات متحده و متحدانش خواهد داشت. او هدف اصلی دولت آمریکا از اعمال فشار همه‌جانبه بر ایران را، پذیرش مذاکرات از سوی ایران یا شتاب‌بخشیدن به «تغییر رژیم» در این کشور می‌داند، در حالی که هیچ‌یک از اینها عملی نیست؛ زیرا از یک سو با نتیجه معکوس به منزوی شدن آمریکا در جهان منجر خواهد شد و از سوی دیگر چین و روسیه بیش از پیش به ایران کمک خواهند رساند و حتی ایران به توجیه حملات آمریکا می‌تواند فعالیت هسته‌ای خود را از سر گیرد.

4ـ نفرت عمومی مردم آمریکا از دونالد ترامپ
نظرسنجی‌های جدید در آمریکا نشان می‌دهد، میزان تنفر از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به شدت افزایش یافته و او از این نظر با «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور دهه هفتاد میلادی آمریکا برابری می‌کند. به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نظرسنجی‌های جدید در آمریکا نشان داد، تنها 20 درصد مردم عملکرد ترامپ را «عالی» می‌دانند، در حالی‌ که 20 درصد عمکرد او را «نسبتاً خوب»، 13 درصد «متوسط» و 45 درصد نیز «ضعیف» خوانده‌اند. بر اساس این، تنها دو درصد دموکرات‌ها و 49 درصد جمهوریخواهان از عمکرد دونالد ترامپ راضی هستند. از دیگر یافته‌های این نظرسنجی این بود که شمار آمریکایی‌هایی که به شدت نگرش «منفی» به ترامپ دارند، به طور قابل توجهی بیشتر از آنهایی است که نگاه «مثبت» به او دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات