تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۸۳۸

اهداف بازی سوخته

موج ‌سواري در وضعيت موجود و تصويرسازي مثبت از خود در مقام منجي و به عنوان کسي که به مشکلات موجود واقف بوده و تنها اوست که مي‌‌تواند کشور و مردم را از شرايط کنوني نجات دهد را مي‌توان مهمترين هدف احمدي نژاد دانست.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ مصطفی قربانی

انتشار پيامي ويديويي در کانال تلگرامي محمود احمدي نژاد که در آن وي خواستار کناره گيري حسن روحاني از مقام رياست جمهوري شده بود، بار ديگر به خبري جنجالي در فضاي مجازي تبديل شد.

حملات احمدي‌نژاد به شخصيت‌ها و نهادهاي سياسي کشور، هرچند اغلب به عنوان حاشيه بدانها نگريسته مي‌شود، از جمله موضوعاتي است که فضاي رسانه‌اي را تا حدودي تحت ‌تأثير خود قرار مي‌دهد. حمله به شخصيت‌‌هايي چون رئيس قوه قضائيه و مقننه، حمله‌ به ساير شخصيت‌هاي عالي نظام در لفافه و به طور غيرمستقيم، متهم کردن نظام و مسئولان به فساد و بي‌عدالتي، حمله به نهادها و دستگاه‌هاي نظام بويژه قوه قضائيه و درخواست براي برگزاري تجمع اعتراضي نمونه‌اي از اقداماتي است که در ماه‌هاي اخير بارها تکرار گرديده است.

مواضع احمدي‌نژاد در هر برهه‌اي با واکنش‌هاي متعددي مواجه شده و علي‌رغم تلاش براي برجسته‌سازي آنها در شبکه‌هاي اجتماعي، در ميان مردم و نخبگان مورد انتقاد و بي‌توجهي قرار گرفته است. با اين حال، سؤال اين است که احمدي ‌نژاد از پسِ اين اظهارات ساختارشکنانه و شاذ چه اهدافي را دنبال مي‌کند؟!

موج ‌سواري بر فضا و وضعيت موجود و تصويرسازي مثبت از خود در مقام منجي و به عنوان کسي که به مشکلات موجود واقف بوده و تنها اوست که مي‌‌تواند کشور و مردم را از شرايط کنوني نجات دهد را مي‌توان مهمترين هدف احمدي نژاد دانست. مسلم است که بخش مهمي از اين تلاش برخاسته از رويکرد پوپوليستي است که همواره احمدي نژاد به آن تمسک داشته است، اما در عين حال آنچه که برگ ‌برنده و مايه‌ي دل ‌گرمي وي براي اينگونه نمايش‌ها است، مقبوليت نسبي وي در ميان برخي لايه‌‌هاي اجتماعي است که همچنان به وعده‌‌هاي احمدي نژاد اميدوارند و تصوير مثبتي نسبت به دوران رياست جمهوري وي دارند و معتقدند اگر چنانچه وي دوباره در رأس دولت قرار گيرد اوضاع موجود دگرگون شده و کشور در شرايط مناسبي قرار خواهد گرفت. به واقع احمدي نژاد درصدد است تا با اتخاذ مواضع اپوزيسيوني، خود را به عنوان «دولت بديل» به افکار عمومي معرفي کند.

در این میان هرچند احراز صلاحیت وی و منسوبینش توسط شورای نگهبان بعید بنظر می‌رسد، اما گویا وی همچنان به عبور از فیلتر شورای نگهبان امیدوار است و بر این باور است که تغییر شرایط کشور می‌تواند موجب تغییر نظر این شورا گردد. همچنین وي تصور مي‌‌کند که با اتخاذ اين مواضع، جذابيت و اقبال عمومي خود را بالا برده و در اين صورت، يا ديگر نمي‌توانند وي را رد صلاحيت کنند و يا در صورت رد صلاحيت وي، هزينه‌هاي اين اقدام براي شوراي نگهبان و نظام بالا مي‌رود.

از دیگر اهداف احمدی نژاد می‌توان به مواردی چون زمينه‌سازي براي ورود اطرافيان و افراد منتسب به وي به مجلس شوراي اسلامي در انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي، تحت تأثير قرار دادن رسيدگي به اتهامات نزديکان و به طور مشخص حميد بقايي و اسفنديار رحيم مشايي و حتي شخص خود (آنگونه که روز گذشته سخنگوي قوه قضائيه از اينکه احمدي نژاد پرونده قضايي دارد، اما زمان رسيدگي به آن معلوم نيست، خبر داد)، و ميل به ديده شدن از ديگر اهداف احمدي نژاد در پسِ اظهارات نسنجيده و تعقيب و گريزهاي سياسي وي است.

در ارزيابي امکان موفقيت احمدي نژاد در تحقق اين اهداف بايد گفت که در پرونده ي عملکرد وي و دولتش، علي رغم نقاط قوت، نقاط ضعف‌هايي نيز وجود دارد که افکار عمومي هنوز آنها را از ياد نبرده است. بنابراين، مي‌توان گفت که جا افتادن وي به عنوان دولت بديل، اگر غيرممکن نباشد، حداقل در آينده ي نزديک، امکان چنداني براي موفقيت ندارد. همچنين اگرچه هنوز در اطراف وي برخي شخصيت‌ ها قرار دارند، اما عمده نيروهاي موجه و خوش سابقه و حتي کساني که در دولتهاي نهم و دهم، عهده دار مسئوليت هايي بوده اند، به نوعي با مواضع وي مخالف بوده و از او فاصله گرفته‌اند. بنابراين، دل بستن وي به رأي آوري نيروهاي نه چندان شناخته شده نيز نمي‌تواند حاصلي داشته باشد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
vqg
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
0
انصافا اگر احمدی نژاد اهل شکایت کردن بود و قوه قضاییه عدالت داشت این متن شما پر از اتهام و تهمت و توهین است و باید مورد برخورد قرار گیرد ولی خدار و شکر طرف حساب شما احمدی تژاد است و شما راحتید
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
این صرفا یک تحلیل است که بر مبنای واقعیت ها و اظهارات احمدی نژاد نوشته شده و توهینی در آن دیده نمی شود.
تنها ترین صدای ضعفا و مردم و عزت بخش کشورم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
0
0
مافیای قدرت از اسم دکتر احمدی نژاد هراسانند..
چپ و راست. و کارگزار و بی بی سی و آمد نیوز امید 96 و فارس و تسنیم رجا نیوز و بصیرت ندارد... همه با همند تا صدای حقیقی مردم نباشد. البته همه شما به وصیت ملعون شیمون پرز تبعیت دارید و عمل میکنید تا کاری میخواهید بکنید که بودن احمدی نژاد تبدیل به ننگ بشود.
قبل ازتحلیل یک مطالعات داشته باشید مخصوصا کتاب خانم هیلاری کلینتون و توضیحات ایشان بعنوان یک دشمن که در کتاب خاطرات خود گفته بود که در دوران دکتر احمدی نژاد ایران مقتدر و سرعت نفوذ و پیشرفتش فرا گیر شده بود و با آمدن روحانی....
داستان شما به حساب ارزشی ها دقیقا داستان توابین ست که حسین بن علی ع را به قتلگاه کشاندن و بعد یالثارات الحسینی دادند....
کمی تاریخ بخوانید بعد بشوید مقیاس بصیرت به مردم.
دوران عزت دکتر احمدی نژاد عزیز عزت اقتدار عظمت ایران در جهان منطقه فرار گیر شده بود.
که حتی اوباما این را اعتراف کرد که نفوذ ایران در نیمه کره غربی....
استقبال و ابهت نظام. ایران در استقبال مردمی از دکتر احمدی نژاد در لبنان...
آقایان اون عده قلیل نیست کمی به حمایت‌ها و استقبال ها مردمی سر بزنید ضمنا با جو امنیتی و تهدیدهای که به دعوت کنندگان از دکتر احمدی نژاد دارید بازهم مردم میان. مردم ذات درونی شما ها را شناختند...
انقلاب متعلق به بابای شما نیست.
انقلاب متعلق به پابرهنگان و کوخ نشینان ست نه شما اشراف گرایان....
درد نکشیده اید....
تنها مشکل دکتر این است که نه به چپ ونه به راست باج نمی‌دهد و بخاطر همین انحراف‌ همیشه و قطعی ست.
و افتخار می‌کند به این انحراف از مافیای کثیف قدرت.
بعید بدانم این نظرات روشنگرانه را بگذارید.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
تحلیل منصفانه و واقع گرایانه است. احمدی نژاد پنج، شش سال اول کارش درست بود، خصوصا دولت نهم عالی بود. ولی در دو سه سال آخر گند زد به همه چیز! من در هر دو دوره به او رای دادم ولی دو سه سال آخر دولت دهم نظرم برگشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات