صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۸۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 24 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دستگاه‌های نظارتی با قدرت و چشم باز باید در میدان باشند؛ مجلس، قوه‌ قضائیه و آحاد مردم مؤمن باید احساس وظیفه کنند. راه‌های فساد را باید بست. در همین قضیه ارز و سکه، اگر مقابله با فساد بود، راه فساد بسته می‌شد.(1397/5/22)

▼ حرف روز
فصلي نو در فسادستيزي
در وضعیتی که جنگ اقتصادي پس از نيمه مرداد ماه 1397 و پس از پايان دوره تنفس 90 روزه در تاريخ ۶ آگوست (۱۵ مرداد) که رئيس‌جمهور آمريکا مشخص کرده بود، وارد مرحله جديدي شده است، نظام جمهوري اسلامي همه توان خود را گذاشته تا قاطعانه با بسترهاي داخلي که زمينه‌ساز اثرگذاري تحريم‌ها و جنگ اقتصادي دشمن است، مقابله کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در آخرين ديدارشان در جمع مردم يادآوري کردند: «کارشناسان اقتصادي و بسياري از مسئولان بر اين مسئله متفقند که عامل اين مسئله (مشکلات معيشتي امروز) خارجي نيست، دروني است. نه اينکه تحريم‌ها اثر نداشته باشد؛ اما عمده‌ تأثير مربوط به عملکردهاست.»(22/5/1397) در اين ميان، مفسدان و اخلالگران اقتصادي نقش مؤثري در ايجاد نابساماني در بازار داشته‌اند! حقيقتي که امروز در برابر چشم مردم شکل گرفته و برخورد با آنها به يکي از ضروري‌ترين و فوري‌ترين مطالبات مردمي از نظام اسلامي بدل شده است!
علاوه بر این، موافقت رهبري با درخواست قوه قضائیه در برخورد سريع و عادلانه با مفسدان اقتصادی در وضعیت حساس کنونی می‌تواند سرآغاز فصلي نو در فسادستیزی قلمداد شود. تحقق این امر مهم نیازمند همت بلند قوای سه‌گانه است.
اما در وضعیت حساس کنوني که برخورد با مفسدان اقتصادي و اخلالگران بازار ارز و سکه و محتکران کالاهاي مصرفي که ثبات در بازار را بر هم زده و موجب گراني شديد بسياري از اقلام و کالاها شده‌اند، به مطالبه فراگير مردم از مسئولان بدل شده است، قوه قضائيه بايد با جديت و قاطعيت وارد ميدان شود. اين قاطعيت بايد آنقدر در جامعه آشکار باشد که حاصل آن ايجاد آرامش و اعتماد به توده‌هاي مردم و ايجاد رعب و وحشت در دل مفسدان و محتکران و اخلالگران اقتصادي باشد! لازمه قاطعيت، برخورد با ريشه‌هاي فساد و نه فقط شاخه‌ها، پرهيز از شعارزدگي و برخوردهاي مقطعي و فصلي است. از این رو کار را بايد با جديت و به طور مستمر دنبال کرد تا «اژدهاي هفت سر» فساد به کلي ريشه‌کن شود. قاطعيت و تسريع در برخورد با اخلالگران اقتصادي ضمن رعایت اصل عدالت و انصاف و عبور از ملاحظات در برخورد با دانه‌درشت‌ها و صدور احکام متقن، رمز موفقیت دستگاه قضایی در این میدان بزرگ خواهد بود.

▼ گزارش روز
فقر تحلیل!
«اگر برجام اشتباه است، چرا ترامپ آن را «مایه شرمساری» آمریکا می‌نامد؟ چرا نتانیاهو خروج آمریکا از برجام را تبریک می‌گوید؟ چرا لابی صهیونیستی در واشنگتن اقدام ترامپ را تلافی شکست خود در آمریکا می‌خواند؟ و چرا رژیم سعودی آن را پیروزی خود و عبور از خطای دوران اوباما می‌داند؟» این جمله‌ای است که مصطفی تاج‌زاده اصلاح‌طلب‌ـ که روزی وزیر کشور جمهوری اسلامی بوده‌ـ در صفحه توئیترش منتشر کرده است. البته علی باقری از دیگر مدیران ارشد دوره اصلاحات (مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات) نیز در این باره نوشته است: «موجود عجیبی است این «برجام»، ترامپ و تندروهای آمریکایی آن را مایه شرمساری و حاصل فریب خوردن زمامداران آمریکا از دیپلمات‌هایی ایرانی قلمداد می‌کنند و در داخل هم آن را نتیجه اشتباه در تصمیم‌گیری ایران می‌دانند»! جملات شگفت‌آوری که این سؤال را مطرح می‌کند، آیا واقعاً درک و سطح تحلیل این مدیران سابق و فعالان سیاسی کشور در این حد است و این افراد نمی‌توانند معادله به این واضحی و سادگی را حل کنند؟ افرادی با این حد از توانایی چطور صلاحیت نشستن بر صندلی‌های تصمیم‌گیری را داشته‌اند؟
اگر آمریکایی‌ها امروز برجام را مایه شرم می‌دانند، به این دلیل است که نتوانسته است دست ایران را در همه حوزه‌ها بسته و توانایی و قدرت ایران را محدود کند! آنها مخالف برجام هستند نه به دلیل اینکه برنامه هسته‌ای ایران را محدود نکرد یا امتیازی عاید آمریکایی‌ها نشد؛ بلکه نتوانست قدرت و نفوذ ایران و حضور منطقه‌ای و توان دفاعی ایران را از بین ببرد! و همچنین نتوانست زمینه‌ساز ایده‌آل آمریکایی‌ها را که همان تجزیه ایران است، عملی کند. برای ایران نیز برجام مضر و خسارت محض بوده و هست؛ چون ایران صنعت هسته‌ای خود را به حالت نیمه‌تعطیل درآورد و گسترده‌ترین نظارت‌ها را پذیرفت؛ اما آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و بدون آنکه سازوکاری برای ملزم کردن آنها در توافق وجود داشته باشد، از برجام خارج شده و تحریم‌های یکجانبه را بازگرداندند!

▼ خبر ویژه                  
رسوایی تازه برای کلیسای کاتولیک
دیوان عالی «پنسیلوانیا» آمریکا گزارشی مفصل از موارد آزار جنسی در کلیسای کاتولیک منتشر کرد که شامل فهرستی بیش از ۳۰۰ کشیش متهم و جزئیات تلاش‌های «سازمان‌یافته» رهبران کلیسا برای لاپوشانی این اتفاقات در هفتاد سال گذشته است. به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، «جاش شاپیرو» دادستان کل این ایالت گفت تاکنون بیش از ۱۰۰۰ کودک قربانی شناسایی شده‌اند؛ اما هیئت منصفه عالی معتقد است تعداد قربانیان از این هم بیشتر است. به گفته شاپیرو، در این گزارش «لاپوشانی سازمان‌یافته مقامات ارشد کلیسا در پنسیلوانیا و در واتیکان» تشریح شده است. با وجود این، در این گزارش حدود ۱۴۰۰ صفحه‌ای، عنوان شده است در حال حاضر موارد اندکی از حوادث می‌تواند تحت پیگرد قانونی قرار گیرد؛ چرا که «به واسطه لاپوشانی انجام شده، تقریباً تمام موارد آزار کشف‌شده، آنقدر قدیمی هستند که نمی‌توان آنها را پیگیری کرد.» در حالی که بسیاری از مقامات کلیسا تصور می‌کردند بحران آزار جنسی در این نهاد محوری کاتولیک‌ها نزدیک به دو دهه است که پایان یافته، اما افشای رخدادهای مشابه در کلیساهای نقاط گوناگون جهان از شیلی گرفته تا استرالیا، موجب شده است مسئله آزار جنسی کودکان در کلیسا بار دیگر در معرض توجهات قرار گیرد. نمونه‌های تازه آزار جنسی در کلیسا، عملکرد پاپ «فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان را که یکی از وعده‌هایش مبارزه با پدیده شایع آزار جنسی کودکان در کلیسا بود، زیر سؤال برده است.

▼ اخبار
1ـ حیدر العبادی مرتکب اشتباه راهبردی شد
رسانه عرب‌زبان «رأی‌الیوم» نوشت: «ما نمی‌دانیم العبادی هنگامی که از پایبندی به تحریم‌های آمریکا ضد ایران خبر داد، چه حساب و محاسباتی پیش خودش انجام داده بود؛ اما مرتکب اشتباه راهبردی شد که وفاداری خود را به آمریکای ظالم و رئیس‌جمهور نژادپرست و ضد اسلام و مسلمانان آن اعلام کرد. در این مرحله حساس و سرنوشت‌ساز ایرانی‌ها خنجر از پشت را نمی‌پذیرند و از همین رو درهای خود را به روی العبادی بستند. ما بر این باور نیستیم که این موضع کوته‌نگرانه به نفع ملت عراق و منافع آن باشد؛ بلکه عکس آن صادق است. آیا عمران خان، نخست‌وزیر جدید پاکستان هنگامی که با این محاصره مخالفت کرد و در راستای تقویت روابط با همسایه ایرانی‌اش حرکت کرد، عکس منافع ملتش حرکت کرد؟» گفتنی است، فشار رسانه‌ها، سیاسیون و افکار عمومی سبب شد العبادی موضع خود را اصلاح و اعلام کند منظورش تنها حذف دلار از مبادلات فی‌مابین بوده است.

2ـ دعوای توئیتری نتانیاهو با رئیس حزب کارگر انگلیس
پس از آنکه روزنامه «دیلی میل» مدعی شد جرمی کوربن، رئیس حزب کارگر انگلیس بر سر مزار فلسطینیان عامل «سپتامبر سیاه» (فلسطینیانی که در جریان بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ ۱۱ صهیونیست را به هلاکت رساندند) حاضر شده و به آنها ادای احترام کرده است، نتانیاهو با انتشار پیامی در توئیتر به کوربن حمله کرد و نوشت: «حضور و ادای احترام بر مزار تروریست‌هایی که قتل عام مونیخ را انجام داده بودند و اقدام وی در مقایسه اسرائیل با آلمان نازی، حرکتی است که از سوی هر کسی چه چپ و چه راست و هر فردی در میان این دو جریان محکوم است.» اما کوربن در پاسخ به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در صفحه توئیتر خود نوشت: «ادعاهای نتانیاهو درباره اقدامات من اشتباه است. آنچه موجب محکومیت قطعی است، کشتن ۱۶۰ فلسطینی در غزه به دست نظامیان اسرائیلی از ماه مارس تاکنون است.»

3ـ سخنگویان دولت دونالد ترامپ در ایران!
فیاض زاهد، از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای گفت: «ما مدعی هستیم نسبت به مفاد برجام پایبند بوده‌ایم و نسبت به تمام پروتکل‌هایی که شما متصور بودید، تمکین کرده‌ایم. این بخش از مدعای ما بسیار درست است؛ اما فراموش نکنیم برجام یک روح دارد که هم آمریکایی‌ها و هم ایرانی‌ها آن را نقض کردند.» گفتنی است، برخی اصلاح‌طلبان اصرار دارند سخنگوی ترامپ در ایران باشند. آمریکایی‌ها و سران کشورهای اروپایی عضو 1+5 تاکنون به دفعات مدعی شده‌اند که ایران به دلیل بهره‌مندی از توان موشکی و قدرت منطقه‌ای، روح برجام را نقض کرده است. کلیدواژه «روح برجام» ترفند مشترک آمریکا و اروپا برای تکرار امتیازگیری یک‌طرفه از ایران است. مسیری که به برجام‌های بعدی ختم می‌شود و فقط از ما امتیاز می‌گیرند و وعده می‌دهند!

4ـ دولت باید نیروهای پیر را کنار بگذارد
غلامعلی رجایی، از فعالان اصلاح‌طلب گفت: «آقای روحانی چهره مردمی قوی ندارد. نوع کنش آقای روحانی با مردم و زیرمجموعه خود این نکته را القا می‌کند که ایشان از طبقه‌ای است که یک رئیس‌جمهور باید از آن طبقه باشد... دولت آقای روحانی باید از این کرختی خارج شود تا مردم‌ باور کنند دولت برای حل مشکلات آنها تلاش می‌کند.» احمد شیرزاد نیز گفته است: «یکی از مشکلات دولت آقای روحانی، پیر بودن آن است. بنده این موضوع را در دولت اول آقای روحانی عرض کردم. در اوایل دولت نخست آقای روحانی، این موضوع چنین توجیه می‌شد که فعلاً باید از نیروهای خبره و باتجربه استفاده کرد؛ ولی در واقع باید نیروها و وزرای جوان به سرعت جایگزین می‌شدند...»

▼ اخبار کوتاه
وندی شرمن، سرپرست هیئت آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران و گروه 1+5 نوشته است: «اکثر مسئولان معاصر ایرانی، از نسل دوره‌های حوالی انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ بودند؛ در آن زمان حامیان آیت‌الله روح‌الله خمینی با سایر مخالفان برای براندازی حکومت شاه هم‌پیمان شدند.» وی گفته است: «موفقیت آنها دنیا را حیرت‌زده کرد، احساس تجارب مشترک، هنوز هم نخبگان سیاسی چند دسته ایران را به هم پیوند می‌دهد. این روحیه انقلابی در درک نحوه نگاه ایرانی‌ها به مذاکرات هسته‌ای، حائز اهمیت است.»
پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت، نباید روی تحریم‌های آمریکا برای مجبور کردن تهران به مذاکره حساب باز کرد. در این گزارش آمده است: «بیل کلینتون 20 سال پیش این قمار را تجربه کرد. آن تحریم‌ها سختی‌هایی را برای مردم ایران به همراه داشت؛ اما سبب شد جهان با یک ایران هسته‌ای مواجه شود... امروز و با تحریم‌ها علیه ایران،‌ ترامپ ما را به دهه 90 بازگردانده و هیچ تضمینی وجود ندارد که تحریم‌های کنونی از تحریم‌های دوران کلینتون و بوش مؤثرتر باشد.»
حسین علی‌مراد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی ارتباطش را با ما قطع نکرده است؛ تعدادی از شرکت‌های اروپایی اعلام‌ کرده‌اند به ‌دنبال کسب مجوز اتحادیه اروپا و کشورهای خود مطابق برجام برای حضور در صنعت نفت ایران هستند. وی همچنین گفت: به زودی توافق نهایی برای حضور یک کنسرسیوم بزرگ آسیایی در صنعت پتروشیمی ایران امضا می‌شود. این کنسرسیوم اعلام کرده تحریم‌های آمریکا تأثیری در روند فعالیت‌های آنها ندارد.
ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی در پاسخ به پرسشی درباره آینده روابط عربستان و مالزی با اشاره به حمله ائتلاف سعودی به یمن و ستیز این کشور با قطر، گفت: «عربستان در جنگ است و ما نمی‌خواهیم وارد هیچ‌گونه جنگ خارجی شویم.» وی در ادامه گفت: «نمی‌خواهیم به کمک‌رسانی در جنگ‌های خشونت‌آمیز متهم شویم.» گفتنی است، دولت جدید مالزی به تازگی یک مرکز به اصطلاح ضد تروریسم عربستان در این کشور را که سال گذشته افتتاح شده بود، بست.
رجب‌ طیب ‌‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اقدامات آمریکا اعلام کرد لوازم الکترونیکی آمریکایی را تحریم می‌کنیم. اردوغان ادامه داد: اگر آنها آیفون(آمریکایی) دارند، در طرف دیگر سامسونگ(کره‌ای) هست، ونوس(هندی) هست و وستل(ترک) هست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات