صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۰۶

حرف روز/ گروه اقدام برای چیست؟

در حالی که پیشتر اعلام شده بود مرکز اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا خواهد بود، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد به زودی از «گروه اقدام ایران» رونمایی خواهد شد. طبق اخبار منتشر شده[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری
یادداشت: در حالی که پیشتر اعلام شده بود مرکز اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا خواهد بود، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد به زودی از «گروه اقدام ایران» رونمایی خواهد شد. طبق اخبار منتشر شده، «رایان هوک» مسئولیت نهاد «گروه اقدام ایران» را بر عهده گرفته است؛ وی که از مشاوران جان بولتون است، بیشتر فعالیت‌هایش درباره ایران بوده است. هوک درباره حوزه فعالیت‌های این گروه ضد ایرانی می‌گوید: «گروه اقدام ایران» ضمن هماهنگی با شرکای آمریکا، می‌کوشد با طراحی راهبردی جدید که همه سطوح «تهدیدهای» جمهوری اسلامی را در بر‌گیرد! با ایران مقابله کند.
علاوه بر این، از مجموع اظهارات آمریکایی‌ها در این چند روز اخیر و به ویژه پس از اعلام این خبر می‌توان نتیجه گرفت که آمریکایی‌ها تصمیم دارند با گفت‌وگوها و هماهنگی‌های سیاسی با دولت‌ها، به آنها درباره پیامدهای تعامل اقتصادی با ایران هشدار دهند. همچنین مایک پمپئو همزمان با تشکیل این گروه اعلام کرد، هدف از ایجاد آن هماهنگی و اجرای سیاست ایالات متحده در برابر ایران، در دوره پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با هدف تغییر رفتار جمهوری اسلامی است.
نکته مهم این است که هم اکنون وزارت خزانه‌داری آمریکا با تجدید نظر در سازمان انسانی و مالی خود، مدت‌ها است در سطح جهان سرگرم مذاکره با دولت‌ها برای متوقف کردن روابط و تجارت اقتصادی با ایران است؛ بنابراین کارکرد این گروه تازگی ندارد. معنای این رفتار جدید آمریکایی‌ها آن است که قصد دارند در کنار اقدامات معطوف به «جنگ اقتصادی»، پروژه‌ای را آغاز کنند که در راستای «جنگ روانی» موضوعیت دارد. با این وضعیت، به نظر می‌رسد مهم‌ترین اهداف عملیاتی این گروه تأثیری‌گذاری بر محیط سیاسی جمهوری اسلامی ایران از طریق عملیات روانی خواهد بود. به این شکل که این گروه با تمرکز بر رسانه‌ها و با استفاده از جنبه‌های تبلیغاتی و ابزارهای روانی خواهد کوشید ادراکات و ذهنیت‌های جامعه ایرانی را در تقابل با بخش موشکی و اقتدار منطقه‌ای کشور تغییر داده و محاسبات مسئولان ایرانی را در حوزه تصمیم‌گیری به سمت «اتخاذ تصمیمات دشوار» سوق دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات