صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 28 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دستگاه‌های نظارتی با قدرت و چشم باز باید در میدان باشند؛ مجلس، قوه‌ قضائیه و آحاد مردم مؤمن باید احساس وظیفه کنند. راه‌های فساد را باید بست.(1397/5/22) *شهادت جانسوز حجت خدا، حضرت امام محمدباقر(ع) را تسلیت می‌گوییم*
 
▼ حرف روز
رمز آشوب!
امروز شصت‌وششمین سالگرد کودتای آمریکا علیه ایران است، کودتای 28 مرداد در سال 1332 با یک رمز خاص آغاز شد. بی‌بی‌سی در شب کودتای 28 مرداد در یکی از برنامه‌های خود این‌گونه رمز کودتا را اعلام کرد: «اینجا لندن است و اکنون ساعت دقیقاً ۱۲ نیمه شب است» پس از این رمز بود که آشوب و کودتا برای بازگرداندن شاه ایران را فرا گرفت و دولت قانونی ایران سرنگون شد. بی‌بی‌سی با بیش از 75 سال سابقه حضور در ایران، همواره نقش خبررسانی علیه منافع ملت را داشته است. حضور این رسانه به منزله بازوی امنیتی وزارت خارجه و سازمان جاسوسی «ام آی 6» نشان می‌دهد تا چه اندازه یک رسانه می‌تواند از یک سو آزادی بیان و بازی دموکراسی را مطرح کرده و از سوی دیگر همراه و همزاد با کودتاچیان حرکت کند. در سال‌های اخیر، بی‌بی‌سی وارد فضاهای دیگری نیز شده و شبکه‌های اجتماعی متعدد را به زبان فارسی تقویت کرده است. اگر رادیو بی‌بی‌سی در کودتای 28 مرداد رمز کودتا را اعلام می‌کند، امروز چه رسانه‌ای این وظیفه را برعهده دارد؟ امروز شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های وابسته به دشمن به صورت مداوم درصدد بحران‌آفرینی در کشور هستند و همه تلاش خود را می‌کنند تا از وضعیت اقتصادی و مشکلات موجود نهایت سوء‌استفاده را ببرند. در چنین وضعیتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به شیوه‌های متعدد تلاش می‌کنند برنامه‌های براندازانه خود را دنبال کنند. اضلاع شیطانی براندازی و آشوب در ایران در چند سال اخیر از هیچ‌ اقدامی برای از بین بردن امنیت و رفاه ملت ایران دریغ نکرده است؛ اما جمهوری اسلامی ایران نه تنها در مقابل توطئه آنان کوتاه نیامده است، بلکه با قدرت مقابله خود در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ضرباتی را بر پیکر آنان وارد می‌کند که توان پاسخگویی به آن را در هیچ سطحی نداشته باشند. امروز برنامه‌های کودتا و براندازی و اسم رمزهای آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر از گذشته است؛ اما نظام اسلامی با یاری خداوند متعال و توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و رهبری‌های داهیانه امام خامنه‌ای بسیار قوی‌تر از گذشته است؛ به گونه‌ای که با همراهی مردم هم می‌تواند آتش دشمن را در داخل مرزهای خود خاموش کند و هم کشورهای همسایه را از توطئه و کودتا نجات دهد.

▼ گزارش روز
در دل آتش و خون
میخکوب روی صندلی سینما؛ شاید گویاترین تعبیری است که می‌تواند حال و هوای تماشاگران آخرین ساخته بهرام توکلی را توصیف کند. «تنگه ابوقریب» روایت دفاع تمام‌قد «گردان عمار» تنها پنج روز پیش از آتش‌بس میان ایران و رژیم بعث است که می‌توان آن را یکی از نزدیک‌ترین ساخته‌های سینمای ایران به آنچه در دوران دفاع مقدس بر فرزندان این سرزمین گذشت، دانست؛ روایتی از دل آتش و خون. روایتی که شما را از سالن‌های سینما به خاکریزهای ایستادگی در مقابل متجاوزان بعثی در فکه و شرهانی می‌برد.
بهرام توکلی در روایت مستندگونه خود، با نمایش بمباران مردم بی‌گناه، یتیم شدن کودکان، تشنگی‌ها، جراحت‌ها و شهادت‌ها، مخاطب را با خود به عمق فاجعه یک جنگ می‌برد و ذات تلخ و سخت جنگ را برای تماشاگران به تصویر می‌کشد و از دل این تلخی‌ها و سختی‌ها پلی به ایثار، گذشت، رفاقت، ایستادگی، مقاومت و عالی‌ترین وجوه انسانی می‌سازد. توکلی از روی صندلی‌های سینما شما را به خط مقدم نبرد می‌برد و با مردان دلیری همراه می‌کند که در دفاع از وطن سنگ تمام گذاشتند؛ رزمندگانی که در حال آماده شدن برای بازگشت به خانه‌ها و شهر خود بودند، اما به یکباره با انتشار خبر حمله دشمن، به پادگان باز می‌گردند و بی‌درنگ به مصاف با آن می‌روند؛ همان‌گونه که یکی از قهرمان‌های قصه می‌گوید؛ «ما نمی‌گیم نمی‌تونن از تنگه رد شن! شایدم بشن اما اگر بخوان باید از روی جنازه ما رد شن.» قهرمانانی که ماشین جنگی صدام را زمینگیر می‌کنند و نمی‌گذارند رژیم بعث پیش از تصویب آتش‌بس پیروزی به دست آورد تا جلوه‌ای از پیروزی غیرت و مردانگی بر تجهیزات و سلاح‌های جنگی را بر پرده نقره‌ای نقش بزنند. بی‌تردید، حیف است که فرصت دیدن این روایت بی‌نظیر از روزهای پایانی دوران دفاع مقدس را در سینما از دست بدهید.

▼ اخبار ویژه
چوب حراج به اوراق بدهی آمریکا!
کشورهایی که تاکنون بزرگ‌ترین خریداران اوراق قرضه آمریکا بودند، در پاسخ به تحریم‌ها و اقدامات سلطه‌گرانه آمریکا اکنون به فروشندگان این اوراق تبدیل شده‌اند. آخرین آمارها از وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد، تنها روسیه و ترکیه نیستند که اوراق قرضه آمریکا را در کشورشان کاهش می‌دهند؛ بلکه کشورهایی نظیر ژاپن نیز این طرح و نقشه را دنبال می‌کنند. ژاپن که دومین کشور بزرگ دارنده اوراق بدهی آمریکاست؛ ارزش این اوراق را در کشورش ۷ درصد کاهش داد. ژاپن طی ۱۲ ماه گذشته منتهی به ژوئن ارزش اوراق قرضه آمریکا را در این کشور کاهش داده و به 82/9 میلیارد دلار رسانده است. تنها در ماه ژوئن این کشور 18/4 میلیارد دلار اوراق قرضه بلندمدت آمریکا را به فروش رساند. چین بزرگ‌ترین صاحب اوراق قرضه آمریکا با 1/178 تریلیون دلار تنها در ماه ژوئن 4/4 میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا را به فروش رساند. از اکتبر ۲۰۱۱ تاکنون سهم چین از اوراق قرضه طولانی‌مدت آمریکا تا ۱۳۸ میلیارد دلار کاهش یافته است. روسیه هم ۸۴ درصد از میزان اوراق قرضه آمریکا را در این کشور کاهش داده و این رقم در ماه ژوئن به ۹ میلیارد دلار رسیده است.

«اسماعیل العیثاوی» یکی از سرکرده‌های داعش گفته است، «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی داعش همچنان زنده است. او درباره محل اختفای سرکرده داعش نیز اظهار داشته است، البغدادی در منطقه‌ صحرای سوریه نزدیک به شهر المیادین مخفی شده است و رسیدن به مخفیگاه او یک روز کامل زمان می‌برد. العیثاوی گفته که البغدادی بسیار لاغر شده و ریشش خیلی سفید شده است.

▼ اخبار
1ـ انتقاد تند یک اقتصاددان اصلاح‌طلب از دولت!

فرشاد مؤمنی، اقتصاددان نزدیک به جریان اصلاحات و استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آنچه ما به عنوان یک هشدار مجدد به قوه مجریه و رئیس بانک مرکزی می‌توانیم مطرح کنیم، این است که کسانی که از رویکرد تضعیف ارزش پول ملی، مطامع بادآورده‌ غیرعادی به دست آورده‌اند، اکنون قدرت جریان‌سازی غیرمتعارفی دارند و علناً تشویق می‌کنند به اینکه سهل‌انگاری‌ها درباره ارزش پول ملی همچنان استمرار داشته باشد. وی افزود: ما باید خیلی اظهار تأسف کنیم از بنیه کارشناسی و کیفیت استدلال‌هایی که در هفته گذشته در این زمینه از ریاست‌جمهوری و رئیس جدید بانک مرکزی شنیدیم. مؤمنی گفت: از نظر من بزرگ‌ترین خطای راهبردی در این جهت‌گیری این است که سرنوشت تولیدکنندگان و بخش قابل اعتنایی از سرنوشت فرودستان را به مطامع رانتی سوداگران ارز وابسته کرده است. طبیعی است از دل چنین رویکردی نمی‌توان انتظار داشت، دستاوردی حاصل شود.

2ـ آمریکایی‌ها راه مذاکره را بستند
سیدحسین موسویان، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «رادیو کالیفرنیا» با ردّ وجود هر گونه مذاکرات پشت پرده میان ایران و آمریکا در وضعیت حاضر، درباره چشم‌انداز مذاکره میان تهران و واشنگتن گفت: رهبر عالی ایران اعلام کرد اگر توافقی صورت گیرد و آمریکا به تعهداتش عمل کند، زمینه برای گفت‌وگو درباره دیگر مسائل، همچون موضوعات منطقه باز خواهد شد. اگر آمریکا واقعاً مایل به گفت‌وگو با ایران است، باید برجام را اجرا می‌کرد؛ اما اکنون با نقض برجام برای جامعه جهانی ثابت شد که اصولاً سیستم حکومتی آمریکا قابل اعتماد نیست، چون هر رئیس‌جمهوری می‌تواند توافقات و تعهدات بین‌المللی رئیس‌جمهور قبلی را لغو کند. اگر آقای ترامپ واقعاً خواستار گفت‌وگوست، باید ابتدا برجام را کامل اجرا کند و احترام به قطعنامه سازمان ملل را نشان دهد. این مسیر ممکن است راه گفت‌وگو درباره مسائل منطقه را باز کند.

3ـ می‌خواهیم روابط‌مان با ایران را گسترش دهیم
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شرکت اسپانیایی «اسپرونکو» اعلام کرده است با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به فعالیت در این کشور ادامه می‌دهد. «کارلوس تولدو» رئیس بخش روابط عمومی این شرکت بین‌المللی با توضیح این نکته که فعالیت این شرکت در سال 2013 در ایران آغاز شد و در آن برهه هم اتحادیه اروپا و آمریکا ایران را تحریم کرده بودند، گفت: «اکنون در نظر داریم فعالیت‌های خود را در ایران در سطحی وسیع‌تر از سر بگیریم و آنچه آمریکا می‌گوید مشکل خود این کشور است و نه ما.» گفتنی است، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت سال جاری خروج یک طرفه از برجام را اعلام کرد و از آن موقع تاکنون با شیوه‌های گوناگون سعی در کاهش فروش نفت ایران دارد و تاکنون ایران را با یک دور تحریم مجدد مواجه کرده است.

4ـ «مذاکره» بخشی از فرمول جنگ کاخ سفید است
حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات با بیان اینکه آمریکایی‌ها در مذاکرات، یک مشکل تفکری دارند و آن اینکه خود را ابرقدرت جهان می‌دانند، گفت: آنها چون خود را از نظر نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای برتر می‌دانند، وقتی وارد یک مذاکره می‌شوند، دوست دارند آن چیزی را که خودشان دوست دارند، از درون مذاکره در بیاورند. وی افزود: با این چارچوب فکری نمی‌شود مذاکره کرد؛ به همین دلیل آنها وقتی وارد مذاکره‌ای می‌شوند و می‌بینند خواسته‌های‌شان تأمین نمی‌شود، به منطق گردن نمی‌گذارند و میز مذاکره را به ‌هم می‌زنند. آصفی با بیان اینکه «مذاکره» بخشی از فرمول جنگ کاخ سفید است، افزود: آمریکایی‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانند به ایران حمله نظامی کنند، فضاسازی رسانه‌ای خود را روی برقراری مذاکره متمرکز می‌کنند.

▼ اخبار کوتاه
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اظهار نظر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود «به نظر من ترکیه در این مورد دوستانه رفتار نکرد و رفتار خیلی بدی به نمایش گذاشت. آنها هنوز پایان ماجرا را ندیده‌اند. آنها به زودی خواهند دید که نتیجه چنین اقداماتی چه خواهد بود.» اظهار داشت: ما تسلیم نشده‌ایم و تسلیم کسانی نخواهیم شد که تظاهر می‌کنند شرکای راهبردی ما هستند، اما در عین حال ما را به اهداف راهبردی خود تبدیل کرده‌اند.
مارک فیتزپاتریک، دستیار معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در مقاله‌ای در نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» بر لزوم حصول یک توافق موشکی بین آمریکا و ایران در زمینه موشک‌های بالستیک تأکید کرد و نوشت: «ترامپ هیچ راهکاری، به جز این درخواست غیرمعقول که ایران تمام موشک‌هایش را کنار بگذارد، ارائه نداد. با توجه به نقش کلیدی موشک‌ها در قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران، کنار گذاشتن همه برنامه موشکی به هیچ وجه ممکن نیست.»
یک منبع امنیتی مصری تأکید کرد: توافق آتش‌بس با میانجی‌گری مصر میان حماس و اسرائیل در حال انجام است. این منبع مصری تصریح کرد: ما در حال انجام اصلاحات نهایی برای امضای بندهای توافق آتش‌بس از سوی تمامی طرف‌ها هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم اگر جنبش فتح کمک‌های لازم را در این زمینه به ما ارائه دهد، این توافق را در هفته آتی اعلام کنیم.
جیکوب هورنبرگر، مدیر بنیاد آینده آزادی آمریکا با بیان اینکه «اگر ایرانی بودم، هنوز از کودتای ۲۸ مرداد خشمگین بودم»، می‌گوید: «واشنگتن همواره در تلاش بوده تا یک دیکتاتور همسو با خود را در ایران به قدرت برساند. کودتای ۲۸ مرداد، حمایت آمریکا از صدام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همگی برای رسیدن به همین هدف انجام شده است.»
جان برنان، رئیس سابق سازمان سیا در مصاحبه با «ریچل مادوو» در شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» اظهار داشت: «من فکر می‌کنم در حال حاضر کشور به سبب آنچه ترامپ انجام داده و مسئول انجام دادن آن است، در بحران قرار دارد و باید منتظر رخ دادن یک فاجعه بود.»
با توجه به قیمت فعلی سکه در بازار تهران و بهای پیش‌فروش سکه در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت، پیش‌خرید‌کنندگان سکه شش ماهه نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان سود از محل مابه‌التفاوت قیمت پیش‌خرید و قیمت بازار کسب می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات