صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۴۲

از مصوبه دولت تا ناتوانی اصلاح‌طلبان

1ـ ایالات متحده آمریکا معتاد به تحریم است
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای که به نوشته «سی‌ان‌ان» در تهران انجام شده، گفته است: «من معتقدم بیماری‌ای در ایالات متحده وجود دارد که اسمش اعتیاد به تحریم است.» او یادآوری کرده است، این بیماری تنها مختص دولت فعلی آمریکا نیست و دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم تمرکزش را بیش از آنکه روی اجرای تعهداتش در زمینه تحریم‌های برداشته‌ شده قرار دهد، بر ضرورت حفظ تحریم‌های رفع ‌نشده تأکید داشته است. ظریف درباره بازگشت تحریم‌ها گفت: «احساس ما این بود که ایالات متحده یاد گرفته است دست‌کم درباره ایران، تحریم‌ها با وجود ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم.» به نوشته سی‌ان‌ان، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، در عین حال، در این مصاحبه تأکید کرده است توافق هسته‌ای برجام را می‌توان صرف‌نظر از اقدامات دولت ترامپ حفظ کرد.

2ـ حکومت ایران یکی از مقاوم‌ترین حکومت‌ها در منطقه است
شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی با اشاره به مقاصد دولت آمریکا برای براندازی نظام حاکم ایران، نوشت: «تحریم و تهدید سبب تغییر نظام ایران نخواهند شد.» سوزان کردلی، نگارنده این گزارش، با تصریح اینکه هیچ یک از مشکلاتی که در حال حاضر پیش روی ایران قرار گرفته‌اند جدید نیستند، می‌نویسد: «از زمان انقلاب ۱۹۷۹ که شاه سرنگون و نظام اسلامی در این کشور برقرار شد، حکومت ایران ثابت کرده یکی از مقاوم‌ترین حکومت‌ها در منطقه است.» وی یادآوری کرده است ایران بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، از جمله جنگ هشت ساله با عراق و تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی را از سر گذرانده و در برابر آنها دوام آورده است. تحلیلگر الجزیره تأکید می‌کند: «تشدید فشار روی حکومت ایران از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش، نظیر عربستان و اسرائیل نه تنها منطقه درگیر بی‌ثباتی را تهدید می‌کند، بلکه سیاست مناسبی هم برای اجرا نیست.»

3ـ تعیین 2600 تومان مابه‌التفاوت ارز کالاهای وارداتی
هیئت دولت در روزهای اخیر مصوبه‌ای ابلاغ کرد که در آن تأکید شد به جز کالاهای گروه اول همه کالاهای دیگر گروه‌ها مشمول پرداخت اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز زمان پرداخت و نرخ ارز در بازار ثانویه هستند. طبق بند 5 این مصوبه، گمرک موظف شد اخذ مابه‌التفاوت از همه کالاهای وارداتی تأمین ارز شده از طریق شبکه بانکی(حواله و برات) را در دستور کار قرار دهد. مابقی کالاها مشمول مصوبه قبلی دولت برای پرداخت مابه‌التفاوت ارزی می‌شوند. ماشین‌آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خط تولید و طرح‌های مرتبط با هریک از دستگاه‌های اجرایی با تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط، مواد اولیه وارداتی، قطعات و ملزومات مورد نیاز که محصول نهایی آن با ارز رسمی قیمت‌گذاری می‌شود، با تشخیص وزارتخانه تولیدی ذی‌ربط، مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات لوازم یدکی تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی جزء سه گروه هستند.

4ـ ناتوانی اصلاح‌طلبان در پاسخ به اعتماد مردم
محسن هاشمی در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه حدود 70 درصد کلانشهرها و مراکز استان را نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل مدیریت می‌کنند و فراکسیون امید شامل یک سوم نمایندگان می‌شود، گفت: آنچه موجب درخواست‌ها برای اصلاح یا موجب سرخوردگی و عدم اقبال برخی از گروه‌ها به اصلاح‌طلبان شده است، این است که اصلاح‌طلبان و میانه‌‌‌روها به اندازه پیروزی‌هایی که دارند، اثرگذاری‌های‌شان مثبت و قابل توجه نبوده است. وی افزود: اصلاح‌طلبان آمادگی لازم برای داشتن چنین قدرتی را نداشتند و این قدرت، به یکباره در بسیاری از شهرهای ایران به دست آمده است و از نظر عملگرایی، اصلاح‌طلبان کم آورده‌اند. روی این نقیصه باید به صورت جدی کار شود؛ زیرا برطرف نشدن آن می‌تواند به اعتماد و اقبال جامعه نسبت به اصلاح‌طلبان و معتدلان اثر بگذارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات