حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> مصاحبه حماسه و جهاد
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۸۲
گفتگو با دکتر خسرو جدیدی به مناسبت روز پزشک

مادیات و پست های مسئولیتی در دوران دفاع مقدس هیچ جایگاهی نداشت/ جوانان امروز تا پای جان از رهبر و کشورشان دفاع می کنند

خداوند به بنده این توفیق را داد که حدود ۴ سال در مناطق جنگی باشم. من مدت کوتاهی را در قسمت نظامی و سپس در بهداری و در کادر درمان ارائه خدمت کردم. خاطرات بسیاری از دوران جنگ دارم که باطن آنها با روحیه ایثار و ازخودگذشتگی و صرفا باتوجه به معنویات همراه بوده و اساسا مادیات در آن هیچ رنگی نداشت.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/طیبه کرانی
روز اول شهریور به مناسبت زادروز ابن سینا پزشک و حکیم ایرانی به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است. این روز بهانه ای برای تجلیل از پزشکانی است که تمام زندگی خود را فدای مردم سرزمینشان می کنند. در دفاع مقدس هم پزشکان نقش پررنگی در جبهه های حق علیه باطل داشتند. حضور در بیمارستان های صحرایی و معالجه مجروحین زیر آتش دشمن را می توان نمونه بارز دفاع از خاک سرزمین اسلامی‌مان توسط این قشر فداکار دانست. به همین مناسبت پای صحبت های پزشک عزیزی نشستیم که آن روزها را به خوبی درک کرده است. دکتر خسرو جدیدی متخصص چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه کسی که توانسته است براي نخستين بار در جهان با پيوند سلول هاي بنيادي چشم، بينايي را به 30 جانباز شيميايي بازگرداند.
دکتر خسرو جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه بصیرت با اشاره به تجربه بی نظیر خود در دفاع مقدس گفت: «بی شک دوران دفاع مقدس یکی از بهترین دوران زندگی من بود شاید باورتان نشود اما خیلی از روزها دوست دارم به همان دوران برگردم که همه با همدلی فقط به فکر پیروز شدن کشور در مقابل دشمنان بودند.»
این پزشک که میتوان او را پاسدار دوران دفاع مقدس نیز نامید، با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس، رزمنده ها خلاقیت های فراوانی را از خود نشان دادند، افزود: «روحیه شهادت طلبی رزمندگان در حفظ جایگاه کشور مثال زدنی است و همین روحیه بود که باعث شد تا دشمن نتواند ذره ای به هدف خود و هم پیمانانشان نزدیک شود.»

مادیات و پست های مسئولیتی در دوران دفاع مقدس هیچ جایگاهی نداشت/ جوانان امروز تا پای جان از رهبر و کشورشان دفاع می کنند

دکتر جدیدی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه بصیرت درباره فعالیت‌های خود در دفاع مقدس گفت: «خداوند به بنده این توفیق را داد که حدود ۴ سال در مناطق جنگی باشم. من مدت کوتاهی را در قسمت نظامی و سپس در بهداری و در کادر درمان ارائه خدمت کردم. خاطرات بسیاری از دوران جنگ دارم که باطن آنها با روحیه ایثار و ازخودگذشتگی و صرفا باتوجه به معنویات همراه بوده و اساسا مادیات در آن هیچ رنگی نداشت.»
این پزشک دوران دفاع مقدس ادامه داد: «کارهایی که در آن زمان انجام می‌دادیم هیچ ربطی به یک پزشک نداشت چرا که اگر امروز بود قطعا کسی جرات نمی‌کرد آن را به آن راحتی انجام دهد. برای مثال مگر می شود که نزدیکترین مکان به خط مقدم در یک چادر ساده پیوند اعضاء انجام داد.»
سپس دکتر جدیدی در وصف از خودگذشتگی پزشکان در دفاع مقدس گفت: «بسیاری از پزشکان در اوج ایثارگری به مداوای مجروحان شیمیایی پرداخته و هم اکنون نیز به سختی نفس می کشند.  یکی از مصادیق ایثار پرستاران، که من خودم دیدم و همیشه در خاطراتم به عنوان برگی زرین به آن می‌پردازم این بود که زن پرستاری در بین خواهران بود که در دوران بارداری خود بدون اینکه به کسی بگوید، در جبهه ماند تا بتواند به مجروحین بد حال رسیدگی کند و این یعنی مصداق کلمه ایثار و از خود گذشتگی.»
جدیدی با بیان این مطلب که جنگ فقط مجروحیت و شهادت نبود، تصریح کرد: «شاید اگر الان به شما بگویند یک هفته هیچ چیزی نیست که شما بخورید باورش برایتان غیر قابل تصور باشد اما به عینه من و خیلی های دیگر آن را تجربه کردیم به قدری گرسنه مانده بودیم که آخرین روزها به خوردن گیاهان تلخ و بدبو رسیدیم که امروز حتی از نزدیک آن‌ها  نیز نمی‌توانیم رد شویم.»
این پزشک دوران دفاع مقدس در پایان افزود: «اکنون نیز ملت ایران اسلامی همچنان روحیه دوران دفاع مقدس دارند، و تا پای جان همین جوانان امروز پای این مرزو بوم و رهبرشان جان می ایستند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات