بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۹۷
«مرگ بر آمریکا» یعنی چه؟

نان لس آنجلس تایمز را بخور اما آزاده باش!

رامین مستقیم بیش از یک دهه است که برای روزنامه لس آنجلس تایمز کار می کند و خبرنگار این روزنامه آمریکایی در ایران است. اینکه یک شهروند آمریکایی که تحت تاثیر رسانه های جریان مسلط خبری در این کشور هستند، درباره چرایی شعار «مرگ بر آمریکا» دچار سردرگمی شده و حسی منفی به وی دست دهد، جای تعجب ندارد اما پاسخ آقای مستقیم به این ابهام و پرسش اعتراضی جای تامل دارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / بهروز یحیی

نان لس آنجلس تایمز را بخور اما آزاده باش!به تازگی شبکه آمریکایی C-SPAN (سی-اسپین) برنامه ای را با حضور دو کارشناس درباره تنش های اخیر میان آمریکا و ایران برگزار کرد. کارشناسان این برنامه رامین مستقیم خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز در ایران و باربارا اسلاوین عضو موسسه شورای آتلانتیک بودند. در بخش هایی از این برنامه برخی مخاطبان این شبکه روی خط آمده و نظر و سوالات خود را مطرح کردند و کارشناسان به آنان پاسخ دادند.

مجری برنامه با یک شهروند آمریکایی، به نام «لو» که یک جمهوریخواه است، تلفنی گفتگو کرد و از او خواست سوال خود را در این باره بپرسد. این شهروند آمریکایی در بخشی از سوال خود گفت: من خود را یک شهروند عادی آمریکایی می دانم که از ارتش بازنشسته شده است. من همچنین معلم بازنشستهام. اما آنچه که ما اجازه داریم در تلویزیون ببینیم این است که ایرانی ها شعار«مرگ بر آمریکا»سر می دهد. من نمیدانم که ما باید به این مسئله چگونه واکنش نشان دهیم!

رامین مستقیم در پاسخ به این مخاطب آمریکایی گفت: «ابتدا با فردی که با او تلفنی گفتگو کردید، ابراز همدردی می کنم. من شخصا به عنوان یک ایرانی، از شعار«مرگ بر آمریکا» عذرخواهی می کنم و بسیار متأسفم که هموطنان زن و مرد من این شعار را سر می دهند، اما می خواهم به این شهروندان آمریکایی اطمینان دهم که این، یک اقدام تشریفاتی است. شعارهای ضد آمریکایی مانند مرگ بر آمریکا و غیره که در مراسم مختلف از سوی نمازگزاران و مراسم سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران -که آنها به اشتباه آن را لانه جاسوسی می نامند- سر داده می شود، تشریفاتی است. دلیلی برای سر دادن شعار مرگ بر آمریکا وجود ندارد. زمانی که آقای ظریف با جان کری و دیگر مقامات مذاکره می کند...این ها تنها لفاظی هستند که از زمان آغاز انقلاب وجود داشته است و این روند به یک امر تشریفاتی تبدیل شده است و این مسائل ضد آمریکایی بی پایه و اساس و بی معنی و منسوخ شده است، اما این بخشی از کارهای روزانه برخی از گروه های سازمان یافته است تا بتوانند تلاش های ضد آمریکایی خود را توجیه کنند و به آن مشروعیت بخشند. این ها بخشی از لفاظی های این رژیم ایدئولوژیک هستند. از اینرو، نباید این گونه مسائل را به هیچ وجه جدی گرفت.»

رامین مستقیم بیش از یک دهه است که برای روزنامه لس آنجلس تایمز کار می کند و خبرنگار این روزنامه آمریکایی در ایران است. وی پیش از آن نیز در نشریات اصلاح طلب مشغول به فعالیت بوده است. اینکه یک شهروند آمریکایی که تحت تاثیر رسانه های جریان مسلط خبری در این کشور هستند، درباره چرایی شعار «مرگ بر آمریکا» دچار سردرگمی شده و حسی منفی به وی دست دهد، جای تعجب ندارد اما پاسخ آقای مستقیم به این ابهام و پرسش اعتراضی جای تامل دارد.

بدون شک وی می داند که «مرگ بر آمریکا» آرزوی مرگ برای شهروندان آمریکایی نیست و همانطور که اسلاوین در این برنامه شهادت می دهد، طی 9 سفری که به ایران داشته، ایرانی ها با مردم آمریکا دشمنی ندارند. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به 4 دهه و بلکه بیشتر، سیاست مداخله جویانه و سلطه طلبانه دولت آمریکا علیه مردم ایران است. روندی که سال ها پیش از انقلاب اسلامی آغاز شده بود و پس از پیروزی انقلاب، شتابی دوچندان گرفت.

«مرگ بر آمریکا» اعتراض به کودتای سازمان سیا در 28 مرداد 1332 است. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به حمایت کاخ سفید از دیکتاتوری و جنایات رژیم پهلوی است. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به توطئه های لانه جاسوسی علیه انقلاب نوپای مردم ایران است. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به حمله نظامی پنجه عقاب سال 1358 در طبس است. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به عدم اجرای تعهدات معاهده الجزایر از سوی آمریکاست. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به تحمیل جنگ 8 ساله به ایران با چراغ سبز نشان دادن واشنگتن به صدام است. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به حمایت سیاسی، اطلاعاتی و تسلیحاتی واشنگتن از رژیم بعثی صدام در تجاوز به ایران است. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به حمایت و سکوت واشنگتن در برابر جنایات شیمیایی جنگ تحمیلی است. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به کشتار 290 مسافر ایرباس ایرانی توسط موشک ناو وینسس در خلیج فارس است. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به ترور دانشمندان هسته ای ایران است. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به حمایت مالی، سیاسی، رسانه ای و تسلیحاتی از گروهک های تروریستی تجزیه طلب و منافقین عاملان ترور و شکنجه هزاران ایرانی- است. «مرگ بر آمریکا» اعتراض به 4 دهه تحریم اقتصادی که در سال های اخیر تبدیل به جنگ اقتصادی علیه ملت ایران شده، است.

شاید آقای مستقیم دچار ضعف حافظه شده و این مسائل را از یاد برده باشد اما ملت ایران جنایات آمریکا را فراموش نکرده و نمی کنند. از نظر وی و همفکرانش استکبارستیزی، تشریفاتی و منسوخ شده است اما ده ها میلیون تن از مردم ایران حداقل سالی سه بار (13 آبان، 22 بهمن و روز قدس) به خیابان می آیند و شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می دهند. ظاهراً برخی دوست دارند چشم و گوش خود را در برابر این واقیعت های آشکار و ملموس ببندند.

نکته قابل توجه آنکه مستقیم سال گذشته در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا می گوید؛ «من برای رسانه‌ای آمریکایی کار می‌کنم اما نظام آمریکایی را قبول ندارم و از ریخت آمریکا بدم می‌آید و این را همه می‌دانند.» حال چرا در یک شبکه تلویزیونی پربیننده آمریکایی چنان می گوید، تناقضی است که خود باید به آن بیاندیشد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
خدا امریکا پرست ها رو به راه مستقیم هدایتت کنه
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات