صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۹۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 4 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئولین دولتی، مسئولین بخش‌های مختلف، نیروهای مسلّح‌ـ که خریدهای عمده برای آنها است، هزینه‌های مهمّ این‌طور چیزها به‌ عهده‌ آنها است‌ـ سعی کنند که مطلقاً از محصولات غیر ایرانی آنجایی که [محصول] ایرانی وجود دارد، استفاده نکنند.(1397/3/2)

▼ حرف روز
تنها راه برون‌رفت از مشکلات
کمیسیون اروپا تصویب کرد یک بسته حمایت مالی ۱۸ میلیون یورویی را به ایران اختصاص دهد. اتحادیه اروپا می‌گوید این ۱۸ میلیون یورو بخش نخست بسته حمایتی ۵۰ میلیون یورویی است که قرار است این نهاد منطقه‌ای به ایران اختصاص دهد. این بسته حمایتی کمیسیون اروپا شامل ۸ میلیون یورو برای حمایت فنی از چالش‌های محیط زیستی و ۲ میلیون یورو برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از مواد مخدر به ایران تخصیص داده می‌شود. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره می‌گوید: «اتحادیه اروپا می‌خواهد با این اقدامات حمایت خود را از مردم ایران و از توسعه پایدار و صلح‌آمیز آنها نشان دهد. ما در تلاشیم با چنین اقداماتی همه طرف‌ها به ویژه بخش خصوصی را به مشارکت بیشتر تشویق کنیم.» این خبر به خروجی خبرگزاری‌های جهان رسید؛ خبری بسیار مهم است! در حالی که برخی جریان‌ها در داخل کشور به شدت به دنبال تبلیغ این موضوع هستند که اروپایی‌‌ها به خاطر ایران در مقابل آمریکا و تحریم‌های ضد ایرانی اروپا قرار گرفته و حاضرند در ایران سرمایه‌گذاری کنند تا خلأهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های گسترده و ظالمانه آمریکایی‌ها تأثیری بر اقتصاد ایران نگذارد، خبر سرمایه‌گذاری 18 میلیاردی اتحادیه اروپا که در مقایسه با بزرگی و حجم اقتصاد ایران بیشتر شبیه یک جوک بی‌مزه است! در کنار اخبار متصل و پیوسته خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی مانند توتال و... نشان می‌دهد این هیاهوهای تبلیغات رسانه‌ای و دل بستن‌ها از جنس برجام است! همانقدر که برجام با حضور آمریکا توانست به کمک ما بیاید و منابع، سرمایه‌ها و فناوری مورد نیاز کشور را تأمین کند، کمک اروپایی‌ها هم سرمایه‌های مورد نیاز ایران در دوران پس از خروج آمریکا از برجام را تأمین می‌کند و مانع از آسیب دیدن اقتصاد کشورمان از دور جدید تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا خواهد شد! اقدام اروپا این واقعیت را بیش از پیش روشن می‌کند که دل بستن به خارج از مرزها بی‌فایده است؛ خواه طرف حساب آمریکا باشد، خواه اروپا! همچنین نشان می‌دهد تنها راه عبور از مشکلات نه توسل به حمایت و کمک کشورهای دیگر، که اتکا به قدرت درون و بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه کشور و تأمین و به کار گرفتن سرمایه‌های ایرانی است!

▼ گزارش روز
بر سکوی قهرمانی
قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان ایران در آسیا، مدال‌های رنگارنگ آسیایی و جهانی؛ خواهران «منصوریان» در رشته ووشو، مدال خوشرنگ «کیمیا علیزاده» در بازی‌های آسیایی و المپیک در رشته تکواندو، قهرمانی دختران کبدی ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا، رفتن «طراوت خاکسار» بر روی سکو در مسابقات جهانی کاراته در پاریس، افتخارآفرینی «زهرا نعمتی» در رشته تیراندازی در المپیک و... پیروزی‌ها و قهرمانی‌های دختران و زنان ایرانی در برخی رشته‌های ورزشی است که از شمارش خارج شده است؛ خبرهای مسرت‌بخشی که در هر دوره از بازی‌های آسیایی، المپیک، مسابقات جهانی شاهد آنها هستیم. آن هم درست در وسط بمباران‌های رسانه‌ای و فضاسازی‌ها و هیاهو علیه بانوان ایرانی، علیه فرهنگ و تدین زنان مسلمان ایران، در روزهایی که دستگاه‌های تبلیغاتی خارجی میلیاردها دلار به یک خبرنگار فراری می‌دهند تا درباره وضعیت زنان ایران سیاه‌نمایی کند و به زن ایرانی چنین القا کند که راهی برای پیشرفت، راهی برای موفقیت، راهی برای رسیدن به رؤیاهایش ندارد. میلیاردها دلار خرج می‌کنند و ۴۰ سال است که هزینه می‌کنند تا نشان دهند فرهنگ ایرانی و حکم شرعی حجاب مانع پیشرفت زن مسلمان ایرانی است. موضوعی که ارزش این مدال‌ها را دوصد چندان می‌کند و تمام سرمایه‌ها و امیدهای جریانات ضد ایرانی و ضد بانوی مسلمان ایرانی را به باد می‌دهد! اما چه اتفاقی رخ داده است که موجب شکل‌گیری چنین پیشرفت بزرگی در ورزش ما شده است؟ برای درک بهتر این تحول در ورزش کشور کافی است نگاهی به سال‌های پیش از انقلاب اسلامی بیندازیم؛ در سال‌هایی که زنان ایرانی بدون الزام به رعایت حجاب اسلامی که اکنون تلاش بسیاری می‌شود به عنوان مانع جلوه داده شود، علی‌رغم حضور گسترده در بازی‌های گوناگون، مانند حضور کاروان 114 نفره در بازی‌های آسیایی 1974، برگزاری 9 دوره المپیک و 4 دوره بازی‌های آسیایی در دوران رژیم پهلوی، تمام رهاوردشان یک مدال طلا و یک مدال برنز در مسابقات شمشیربازی آسیایی و یک مقام سومی در میان 6 تیم حاضر در بازی‌های آسیایی بوده است، در حالی که در همین چند سال اخیر بانوان ایرانی ده‌ها نشان جهانی، آسیایی و المپیک در رشته‌های مختلف به دست آورده‌اند! البته این موفقیت‌ها به ورزش بانوان محدود نیست؛ بلکه حضور اجتماعی و موفقیت‌های علمی بانوان نیز در این سال‌ها بسیار چشمگیر بوده است؛ موفقیت‌هایی که عامل اصلی آن را  باید در تحولی دید که در سایه انقلاب اسلامی در جامعه ایران ایجاد شد. تغییر تفکر وابسته بودن به بیرون مرزها با اتکا به قدرت درونی، تبدیل این تفکر که ایرانی توانایی به وجود آوردن موفقیت‌های بزرگ را ندارد به آنکه ایرانی می‌تواند هر ناممکنی را ممکن کند، تغییر خودباختگی به خودباوری.

▼ خبر ویژه
افشاگری راغفر از رانت‌خواری بزرگ پتروشیمی‌ها
حسین راغفر کارشناس اقتصاد با بیان اینکه؛ بیش از 90 درصد منابع ارزی کشور به طور مستقیم از محل فروش سرمایه‌های طبیعی به دست می‌آید و استفاده از این سرمایه‌ها باید عادلانه باشد، گفت: با تفسیر غلط، این منابع اختصاصی شده و به تدریج در اختیار گروه‌های خاص قرار گرفته است. این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این باره بیشتر دارندگان صنایع بزرگی که از منابع خصوصی‌سازی‌ها بهره گرفتند و از نفوذشان در سیاست‌گذاری‌ها استفاده کردند، منابع ارزی را به نفع خودشان سوق دادند و انباشت بزرگ منابع را به وجود آوردند و همین سبب شد بتوانند به سهولت نقدینگی را به هر جا منتقل کنند. این بنگاه‌ها که نه خصوصی هستند و نه دولتی، در واقع هم از مزایای خصوصی‌ها استفاده می‌کنند و هم دولتی‌ها و خود را به هیچ‌کس پاسخگو نمی‌دانند.

▼ اخبار
1ـ پشیمانی برای سران عرب بی‌فایده خواهد بود
رأی‌الیوم نوشت: جمهوری اسلامی ایران در ضمن نمایش توانایی‌های نظامی خود، به تازگی از جنگنده کوثر رونمایی کرده که به گفته سازندگان آن، صد درصد تولید داخل است. هدف هوشمندانه ایران از نمایش قدرت نظامی، موشکی و هوایی خود، جلب توجه دشمنانش به سوی این توانایی‌هاست، علت این مسئله آن است که صنعت ساخت سلاح‌های جنگی و به ویژه جنگنده‌ها، علاوه بر مغزهای متفکری که ایران داراست، به تجهیزات و موادی نیاز دارد تا امکان تولید برترین سلاح‌های هوایی فراهم شود. به عقیده ما، خواه جنگنده کوثر ایران صد درصد تولید داخل باشد یا نباشد، در هر صورت، این امر از هیبت حضور ایران نمی‌کاهد. امروز اگر ما به جای مسئولان دولت‌های عربی بودیم، به دانشمندان داخلی فرصت می‌دادیم و از آنها می‌خواستیم که با فناوری ساخت جنگنده‌ها آشنا شوند؛ چرا که کسی نمی‌داند چه زمانی این تحریم‌ها متوجه کشورهای عربی خواهد شد و در آن هنگام دیگر پشیمانی اعراب فایده‌ای ندارد.

2ـ با درخواست دولت سوریه «حزب‌الله» در این کشور می‌ماند
روزنامه الاخبار لبنان گزارش داده که دولت سوریه از حزب‌الله درخواست کرده که پس از پایان نبردهای نظامی شمالی سوریه هم در این کشور حضور داشته باشد و حزب‌الله بنابر درخواست رسمی دولت سوریه در این کشور باقی می‌ماند. بر اساس خبری که روزنامه الاخبار منتشر کرده مقدمات لازم برای باقی ماندن حزب‌الله در سوریه برای مدت نسبتاً طولانی فراهم شده است و قرار است حزب‌الله به دولت سوریه در زمینه آشتی داخلی و کمک به بازگشت آوارگان از لبنان کمک کند و بر وضعیت مرزی بین لبنان و سوریه نظارت داشته باشد. پیشتر یکی از نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان از مخالفت رئیس‌جمهور سوریه با پیشنهاد ولی‌عهد عربستان مبنی بر باقی ماندن مادام‌العمر در قدرت و بازسازی کامل سوریه در مقابل قطع روابط دمشق با حزب‌الله و ایران خبر داده بود که به گفته او با مخالفت رئیس‌جمهور سوریه مواجه شده است.

3ـ اصلاح‌طلبان نتوانستند انتظارات مردم را برآورده کنند
«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «جنبه‌های معرفت‌شناختی گفتمان اصلاحات روزبه‌روز نحیف‌تر شد و از یک جریان فرهنگی و اجتماعی فراگیر به یک جریان در قدرت تبدیل شد. این افراد حیات و ممات جریان اصلاحات را به قدرت گره زدند. با وجود این در همین نقش نیز ناموفق بودند و نتوانستند انتظارات مردم را برآورده کنند.» تاجیک در ادامه گفت: «نکته تأمل‌برانگیز در این زمینه این است که اصلاح‌طلبان هنگامی که بر سریر قدرت قرار می‌گیرند، همان کنش را از خود نشان می‌دهند که قبل از اینکه به قدرت برسند آن را نقد می‌کردند، همچنین اصلاح‌طلبی را به منفعت‌طلبی‌های خود تقلیل داده‌اند و یک چهره غیر لطیف و غیر اصلاحی از جریان اصلاح‌طلبی به مردم ارائه داده‌اند.»

4ـ اطرافیان آقای روحانی او را تنها گذاشتند
«اشرف بروجردی»، فعال اصلاح‌طلب، معاون رئیس‌جمهور روحانی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی مصاحبه‌ای با سایت روزنامه آرمان امروز با انتقاد از اعضای دولت یازدهم گفت: «اگر کسانی که همراه دولت هستند درست عمل کنند و ضمن شفاف‌سازی رفتارها و اقدامات خود را در عرصه عمل به مردم نشان دهند و اطلاع‌رسانی کنند، آقای روحانی این‌همه صدمه نمی‌خورد و اعتماد عمومی برمی‌گردد.» او در ادامه تصریح کرد: «یاران رئیس‌جمهور می‌توانستند سینه خود را سپر مشکلات، کاستی‌ها و کمبودها کنند، نه آنکه خود را کنار بکشند و رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور مورد هجمه و سیبل پاسخگویی اشتباهات موجود شوند!»

▼ اخبار کوتاه
سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی درباره انتشار اخباری مبنی بر برگزاری جلسات انتخاباتی با محوریت وی و حضور شخصیت‌های اصلی جریان اصولگرا در این جلسات، درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اظهار داشت: تاکنون هیچ بحث انتخاباتی در این جلسات مطرح نشده و در وضعیتی که فشار زیادی روی زندگی و معیشت مردم وجود دارد، وارد شدن به مباحث زودهنگام انتخاباتی، جفا در حق مردم است.
رسانه‌های نزدیک به شبه‌نظامیان کُرد سوری مورد حمایت ائتلاف آمریکا مدعی شدند که آمریکایی‌ها به تازگی در شمال سوریه دستگاه‌های راداری پیشرفته‌ای در پایگاه‌های نظامی متعلق به خود در «الحسکه» و «عین‌العرب» نصب کرده‌اند. این رسانه‌ها افزودند: «این اقدام بخشی از طرح آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع است که چندی پیش واشنگتن اعلام کرد به دنبال اجرای آن در شمال و شرق سوریه است.»
ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در پاسخ به این پرسش که آیا واردکنندگان تلفن همراه نیز جزو متهمان و بازداشت‌شدگان پرونده تخلف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که قرار است از فردا محاکمه شوند، هستند؟ گفت: اکثر واردکنندگان گوشی تلفن همراه ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته بودند و تخلفاتی با این ارز مرتکب شده بودند که دستگیر شدند و کالاهای این واردکنندگان نیز هم‌اکنون توقیف شده است.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دستور داد چهار نفر از کارکنان مناطق نفت‌خیز جنوب به دلیل تخلف از بخشنامه مربوط به منع دریافت هدایا و تسهیلات مسافرتی از شرکت غیر متبوع تعلیق شوند. گفتنی است در این باره از مدیر عامل شرکت نفت خواسته شد پس از تعلیق سه ماهه این افراد، پرونده آنان به هیئت تخلفات اداری وزارت نفت ارجاع داده شود.
در حالی که منابع سوری می‌گویند ارتش سوریه به اعزام و ارسال نیروها و تجهیزات به جبهه ادلب ادامه می‌دهد تا بزرگ‌ترین عملیات نظامی در استان ادلب شروع شود، برخی منابع اعلام کردند که ناوهای جنگی روسیه در آستانه آغاز عملیات نبرد آزادسازی ادلب برای پشتیبانی از این عملیات رهسپار سواحل سوریه شدند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به ادامه بحران ارزی در این کشور گفت: تعهد و عزم و اراده همه ترک‌ها ضمانت لازم برای مقابله با حملات علیه اقتصاد ترکیه است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات