صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۰۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 7 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): درس بزرگ غدیر این است که، خداپرستی، در راه رضای خدا مجاهدت کردن، جان و مال را به عرصه آوردن، از هیچ سختی و مشکلی روگردان نبودن و از دنیا اعراض کردن، معیارهای حاکم اسلامی است که شاخص این فضائل، وجود امیرالمؤمنین است.(1387/9/27) *** فرارسیدن عید غدیر،‌ عید ولایت و امامت مبارک باد ***

▼ حرف روز            
بهارستانِ آرام
هفته دولت در حالي به پايان می‌رسد که روز گذشته رئيس دولت به صحن علني مجلس شوراي اسلامي رفت تا پاسخگوی پرسش‌هایی باشد که نمايندگان مجلس مطرح کرده بودند. پس از ايراد دفاعيه رئيس‌جمهور، کار به رأي‌گيري نمايندگان رسيد و براي هر پنج پرسش و پاسخ ارائه شده رأي‌گيري صورت گرفت و در چهار پرسش، رأی‌ منفی به پاسخ رئیس‌جمهور داده شد. اقدام مجلس در طرح پرسش از رئيس‌جمهور مطابق با آنچه در قانون اساسي مشخص شده انجام گرفت و در مجموع پيام‌ها و دستاوردهاي متعددي به همراه داشت:
اين جلسه به خوبي نشان داد آنچه تحت عنوان مردم‌سالاري ديني گفته مي‌شود، در جمهوري اسلامي تجلي يافته است. نمايندگان مجلس در انجام وظايف قانوني خود که دفاع از حقوق ملت است با همه توان پافشاري و ايستادگي دارند و دولتمردان در هر مقام و جايگاهي باشند باید در برابر مردم پاسخگو باشند.
موضوع پاسخگويي مسئولان يکي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي دولت اسلامي است که رهبر معظم انقلاب اسلامي بارها ابعاد آن را تبيين و اهميت آن را به دولتمردان گوشزد کرده‌اند. جلسه بهارستان به خوبي نشان داد که مسئولان در قبال عملکرد خود مورد سؤال قرار مي‌گيرند و بايد پاسخ‌های قانع‌کننده‌اي ارائه دهند! ضمن آنکه اين پرسش و پاسخ صوري نبوده و سؤال‌کنندگان ممکن است که قانع نشده باشند و در اين صورت مسئولان بايد خط‌مشي خود را تغيير دهند.
بی‌شک روز ششم شهريور ماه را مي‌توان روز مهم تجلي وحدت مسئولان کشور دانست. در حالي که دشمنان خارجی و افراطیون داخلی در روزهاي اخير همه تلاش خود را به کار گرفته بودند تا تمسک مجلس به ابزاري قانوني براي استيفای حقوق ملت را به فرصتي براي بهره‌برداري سياسي عليه نظام اسلامي و آغاز معرکه‌اي جديد در ايجاد تنش و درگيري بين مسئولان کشور بدل کنند، رفتار متقابل قانونی و اخلاقی نمایندگان مجلس و رئيس‌جمهور در کمال آرامش راه شیطنت را بر آنها بست و آنها را به گونه‌ای عصبانی کرد که بلافاصله هجمه همه‌جانبه رسانه‌ای عليه رئيس‌جمهور را آغاز کردند!
اگرچه اقدامات دولت در عرصه‌هاي مورد سؤال، براي اکثر نمايندگان و به تبع آن اکثر مردم قانع‌کننده نبوده و دولت بايد تلاش کند با تغيير رویکردها و رویه‌های خود در مسیر حل مشکلات کشور حرکت کند، اما بهارستان آرام دیروز تصویر برساخته دشمن را خنثی کرد.

▼ گزارش روز
دلیل اصلی بازداشت سرکرده ری‌استارت
بازداشت مشکوک سرکرده ری‌استارت زنگ خطر را برای اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران به صدا درآورده است. محمد حسینی که در طول دوسال گذشته با صرف هزینه‌های میلیاردی آمریکا به دنبال براندازی نظام ایران بود، توسط اف‌بی‌آی بازداشت شده است. این حرکت عجیب آمریکایی‌ها سؤالات فراوانی را درباره دلایل بازداشت سرکرده یک جریان خرابکار که روش‌های ترور، تخریب و آتش زدن شخصیت‌ها و اماکن مذهبی را آموزش می‌داد، در اذهان ایجاد کرد. پلیس اف‌بی‌آی آمریکا اعلام کرده که رهبر گروه ضد انقلاب ری‌استارت را هنگامی که قصد داشت از کشور آمریکا به یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس بگریزد، به اتهام ترور شیمیایی منصور اسانلو، یکی از فعالان ضد انقلاب دستگیر کرده است، اما این ماجرا ابعاد پنهانی دارد که شاید مسئولان آمریکایی به دنبال بازگو کردن آن نباشند.
منابع ما گزارش داده‌اند که علت اصلی بازداشت وی تحقق نیافتن وعده‌های مکرر براندازی نظام جمهوری اسلامی از طرف او بوده است. سرکرده ری‌استارت اردیبهشت ۹۶ وعده داده بود که نظام اسلامی ایران را تا پایان تابستان سرنگون می‌کند و در ۶ مهر ماه نیز اعلام کرد تا پایان سال ۹۶ نظام اسلامی هم پایان می‌یابد. او در سال جدید نیز برای اول هر ماه یک وعده براندازی داده است. جریان حامی براندازی آمریکا که متشکل از افراد تندرو نومحافظه‌کار است اکنون به آقای حسینی به عنوان یک شومن مشکوک شده‌اند که وی در حال سوزاندن موقعیت‌ها و پتانسیل‌های براندازی است و روش‌های کودکانه او حتی انسجام اپوزیسیون را از بین برده است. درگیری او با منصور اسانلو و دلیل تلاش برای فرار به مرکز ضد ایرانی عربستان در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، بی‌اعتمادی آمریکایی‌ها به وی بوده است. براساس اطلاعات رسیده تیم تندرو ترامپ به دنبال آن است که با طرح تخلفات و اقدامات مجرمانه این به اصطلاح رهبران براندازی، آنها را تحت کنترل خود داشته باشد و در این راستا در آینده شاهد خواهیم بود افراد دیگری در جریان اپوزیسیون مورد تهاجم مشکوک و بازداشت مشکوک‌تر قرار خواهند گرفت.

▼ خبر ویژه         
القای ناامیدی با تشابه‌سازی‌های بی‌اساس
«عباس عبدی»، فعال اصلاح‌طلب و از نظریه‌پردازان جریان سیاسی خاص، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد که با عنوان «نه به تبعیض و تحقیر» منتشر شده است، نوشت: تحقیر و تبعیض دو عامل ویرانگر جامعه و ثبات آن هستند... اگرچه انقلاب علیه رژیم شاه را با عوامل ساختاری و اقتصادی می‌توان یا می‌باید تحلیل و فهم کرد، ولی در کنار آنها رفتار تحقیرآمیز شاه با همه اقشار جامعه‌اش مهم‌ترین عامل روانشناسی اجتماعی در گرایش مردم به انقلاب بود. این روزها که مصادف با سقوط رضاشاه است، مهم‌ترین علت واکنش مثبت و سرورآمیز مردم به آن سقوط و... اخراج به دست بیگانگان و رفتار تحقیرآمیز رضاشاه با همه اقشار جامعه حتی نظام اداری تحت امرش بود. عبدی، پیش از این هم در یادداشتی نوشته بود که «جامعه ایران به بن‌بست رسیده و نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد!» تلاش عبدی و همفکرانش برای القای به بن‌بست رسیدن انقلاب اسلامی و نهادینه شدن تبعیض در حالی است که عزم نظام اسلامی برای برخورد با قضات فاسد، معرفی مفسدان به مردم، تصویب قانون لغو به‌کارگیری بازنشستگان، طرح تکریم ارباب رجوع، ایجاد انواع و اقسام سامانه‌های پاسخگویی و شفافیت، عذرخواهی صریح مسئولان از مردم و... کاملاً روشن است و نظام اسلامی، مدیران خود را از یک طبقه و مردم را از طبقه دیگر نمی‌بیند، بلکه قائل به مساوات است.

▼ اخبار
1ـ حضرتی در سودای پاستور!
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی تفصیلی با اشاره به اقدامات اخیر الیاس حضرتی نوشت: مخالفت با دولت، استعفای موقتی از فراکسیون امید و در مجموع بیان جملات و اظهاراتی علیه وزرا و حمایت از مردم که برد رسانه‌ای به خود می‌گیرند، در کنار پست و سمتی به نام قائم‌مقامی‌حزب اعتماد ملی، نشان می‌دهد که الیاس مجلس پس از چهار دوره حضورش در پارلمان، می‌خواهد بیش از همیشه جایگاه و وزن شخصی خود را به منصه ظهور بگذارد. این روزنامه افزوده است: حضرتی می‌خواهد ثابت کند که می‌تواند تعیین‌کننده باشد، جریان‌آفرینی کند و به جای آنکه فراکسیونی بیندیشد، حزبی تصمیم بگیرد و چه بسا به جای حمایت از یک نفر اصلاح‌طلب، کسی باشد که اصلاح‌طلبان از او حمایت کنند. همین مسائل است که شائبه قصد و نیت‌های انتخاباتی حضرتی، البته نه برای انتخابات 98 مجلس، بلکه برای 1400 ریاست‌جمهوری را نیز پیش می‌کشد. او فعلاً بی‌صدا و با چراغ خاموش گام برمی‌دارد؛ متفاوت‌تر از همیشه تا بشود نماینده اعتماد ملی در ریاست‌جمهوری سیزدهم.

2ـ نعل وارونه زدن اصلاح‌طلبان ادامه دارد
«داریوش قنبری»، فعال اصلاح‌طلب طی یادداشتی در روزنامه آرمان با اشاره به استیضاح وزیر اقتصاد نوشت: «در شرایط فعلی تغییر و تحول مدیران راهکار بحران‌های فعلی نیست و ریشه بحران اقتصادی فعلی کشور هم با مدیریت عرصه اقتصاد حل‌شدنی نیست. در واقع ریشه این مسائل اقتصادی نیست که بخواهیم با پیچیدن نسخه اقتصادی آن را درمان کنیم، به گونه‌ای که حتی اگر آدام اسمیت هم زنده شود با نسخه‌های اقتصادی‌اش نمی‌تواند اوضاع اقتصادی کشور را بهبود بخشد، چون ریشه این مشکلات نه در اقتصاد، که در عرصه سیاست و سیاست خارجی است و تا آن عرصه مدیریت نشود، قطعاً و یقیناً وضعیت اقتصادی هم بهتر نخواهد شد.» گفتنی است، این سخنان در حالی مطرح می‌شود که به گواه تمامی کارشناسان مشکل اصلی اقتصاد ریشه در سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت‌های داخلی دارد و نتیجه تلاش برای حل مشکلات سیاسی نیز تجربه برجام است که اکنون پیش روی مردم قرار دارد.

3ـ همه مردم ایران قانع نشدند
پایگاه اصلاح‌طلب عصر ایران نوشت: اگر به جای 272 نماینده در جلسه سؤال، همه مردم ایران نیز در مجلس بودند، از توضیحات رئیس‌جمهور قانع نمی‌شدند؛ چرا که حرف زدن و شعار دادن و کلی‌گویی، برای مردم، نه کار روز می‌شود و نه نان شب. در اینکه واقعاً عده‌ای صاحب قدرت در کار دولت کارشکنی می‌کنند، تردیدی نیست، اما دولت نیز دست و پا بسته نیست؛ همه وزارتخانه‌ها و تصمیمات کلان اقتصادی در اختیار دولت است. مگر تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که در چند ماه اخیر درباره قیمت ارز و نحوه تخصیص آن گرفته شد، از جایی خارج از دولت تحمیل شده بود؟ همه‌اش محصول تصمیمات غلط همین دولت بود و همین دولت هم باید پاسخگو باشد. مگر کسی دست و پای دولت را برای حذف نظام مجوزها برای کسب‌وکارها بسته است؟ درست است که دولت در بسیاری از موارد واقعاً مسلوب‌الاختیار است، اما در عرصه‌هایی که مبسوط‌الید است نیز کارکرد چشمگیری نداشته است.

4ـ فهم دیرهنگام  انتقادات
روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «علی تاجرنیا» نوشت: «یکی از اشتباهات دولت این است که در ارتباط با مشکلات اداره جامعه به‌ شدت نگاه به بیرون دارد. اینکه تحولات خارجی چه می‌شود، اینکه مناسبات بین مثلاً کنگره و ریاست‌جمهوری آمریکا چطور است و... نباید تمام جهت‌گیری‌های دولت را تحت تأثیر قرار دهد.» گویا اصلاح‌طلبان تازه به حرف منتقدان رسیده‌اند. تا پیش از این هرگاه منتقدان دولت تأکید می‌کردند که به جای چیدن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد مذاکره و برجام باید به ظرفیت‌های عظیم داخلی توجه شود و اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد، اصلاح‌طلبان به خط شده و فریاد وامصیبتا سر می‌دادند که ‌ای مردم، منتقدان دولت می‌خواهند به دور کشور دیوار بکشند و کشور را به قهقرا ببرند. اما فرجام برجام نشان داد که رویکرد نگاه به بیرون بدون توجه به فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی، غلط و بی‌فایده است.

▼ اخبار کوتاه
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس از تقدیم طرح استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد و اظهار داشت: «طرح استیضاح وزیر با بیش از 70 امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده است.» نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه، طرح استیضاح وزیر در 15 محور تدوین شده است، گفت: «ضعف مدیریت، عدم کنترل و مدیریت بازار  و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، از جمله محور‌های استیضاح وزیر صنعت است.»
فیض‌الله عرب‌سرخی از شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران گفته است: «اصلاح‌‏طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های 92 و 96 عملاً کاندیدایی نداشتند. همان بحث نظارت استصوابی باعث این موضوع شد.» همچنین وی مدعی شده است: «اگر آقای روحانی رئیس‌جمهور نمی‌شد، گرفتاری‎های کشور بسیار بیشتر از الآن می‎شد.» سخنانی که آنها را می‌توان ادامه رویکرد اصلاح‌طلبان برای شانه خالی کردن از پذیرش مسئولیت عملکرد دولت دانست.
پایگاه اینترنتی ژاپن‌تودی گزارش کرده است که بدون آنکه آمریکا متحد نظامی ژاپن در جریان باشد این کشور به طور مخفیانه با کره شمالی گفت‌وگوهایی درباره مسئله ربوده‌شدگان ژاپنی در دهه‌های 70 و 80 میلادی انجام داده است، اما آمریکا به این گفت‌وگوها پی برده و برای این مذاکرات از ژاپن گلایه کرده است. مقامات ژاپنی نیز در واکنش به گلایه واشنگتن اعلام کردند: این کشور نمی‌تواند درباره هر موضوعی با آمریکا مشورت کند و به آن کشور تکیه کند.
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس گروه اقدام ایران طی سخنانی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ادعاهایی را علیه ایران و نیروهای انقلابی کشورمان مطرح کرد. وی اظهار داشت: ایران همچنان به حملات حماس علیه اسرائیل کمک و از حوثی‌ها حمایت می‌کند. وی همچنین با اعلام نگرانی از الگو شدن ایران در منطقه گفت: ما می‌توانیم تأثیر ذهنیت انقلابی را در منطقه ببینیم.
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره تحولات سوریه ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد. نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که ایران به دلیل استفاده از غیر نظامیان در غزه، یمن و لبنان به عنوان سپر انسانی برای خود مسئول بسیاری از مشکلات است. وی همچنین افزود: توافق هسته‌ای با ایران قابل اصلاح نبود.
دبیر ستاد اربعین گفت: در تفاهم‌نامه ایران و عراق برای اربعین ما خواستار لغو روادید بودیم؛ طرف عراقی با لغو روادید اربعین موافقت نکرد، اما با توافق‌های صورت گرفته، دیگر موکب‌داران و عوامل اجرایی اربعین به اخذ ویزا نیاز ندارند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات