فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۲۰۵۲

چگونگی گرامی‌داشت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی

به طور قطعی یک گزارش مستند خوب، هنگامی از باورپذیری و اثرگذاری مضاعف برخوردار خواهد بود که در قیاس با شاخصه‌های خاص و ملموس تنظیم و ارائه شود؛ از همین رو پیشنهاد می‌شود گزارش دستاوردهای انقلاب اسلامی، حتی‌المقدور در قیاس با وضعیت‌های گوناگون شامل بیان دستاوردها در قیاس با شرایط موضوع مورد نظر در پیش از انقلاب و قیاس با کشورهای همجوار با کشورهای هم‌سطح در دیگر نقاط جهان تهیه شود.
پایگاه بصیرت / دیدگاه / احمدرضا هدایتی
انقلاب اسلامی از بدو تولد در معرض صدها و بلکه هزاران توطئه خُرد و کلانِ داخلی و خارجی، مانند جنگ تحمیلی، تخریب، تهدید، ترور، آشوب و اغتشاش و تهاجم فرهنگی قرار داشته است؛ با این ‌حال به اعتراف دوست و دشمن، دستاوردهای انقلاب در چنین وضعیتی بی‌نظیر و افتخارآمیز بوده و بی‌شک چنانچه گرفتار هجمه دشمنان نمی‌شد، تاکنون وضعیت بهتری برای ایجاد دولت اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت، تمدن نوین اسلامی به معنای واقعی آن فراهم شده بود. 
به همین دلیل حال که در آستانه ورود به 40 سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی قرار داریم، لازم است رسانه‌های کشور به‌ ویژه رسانه ملی در جهت بیان حق مطلب، با دقت و ظرافت بیشتری به معرفی دستاوردهای شگفت‌انگیز انقلاب به ویژه برای نسل جدید، اقدام کنند. 
برخی از نکاتی که باید در معرفی دستاوردهای انقلاب مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از:
۱ـ برای معرفی اصولی و دقیق باید پیش از هر چیز آرمان‌های انقلاب اسلامی، از جمله استقلال، آزادی، مردم‌سالاری دینی، گسترش عدالت، رفع فقر و محرومیت، پیشرفت مادی و معنوی کشور و جامعه و در نهایت الگوسازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی و سپس دستاوردها، به‌ویژه دستاوردهای معنوی آن در ابعاد مختلف و مشکلات و کاستی‌ها تشریح و تبیین شود.
۲ـ به طور قطعی یک گزارش مستند خوب، هنگامی از باورپذیری و اثرگذاری مضاعف برخوردار خواهد بود که در قیاس با شاخصه‌های خاص و ملموس تنظیم و ارائه شود؛ از همین رو پیشنهاد می‌شود گزارش دستاوردهای انقلاب اسلامی، حتی‌المقدور در قیاس با وضعیت‌های گوناگون شامل بیان دستاوردها در قیاس با شرایط موضوع مورد نظر در پیش از انقلاب و قیاس با کشورهای همجوار با کشورهای هم‌سطح در دیگر نقاط جهان تهیه شود.
۳ـ برای کمک به طرح بهتر دستاوردهای انقلاب اسلامی و افزایش تأثیرگذاری گزارش، باید از تجزیه و تحلیل‌ شخصیت‌ها، رسانه‌ها و مؤسسات خارجی به‌ ویژه درباره نقش و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران اسلامی در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و... بهره گرفته شود؛ البته با تأکید بر اینکه معمولاً بیشتر منابع خارجی به ویژه منابع غربی تحت تأثیر دولت‌های‌شان، درباره ایران مغرضانه اظهارنظر می‌کنند؛ اما گاهی به‌ واسطه رسالت علمی و در جهت حفظ اعتبار خود و گاهی نیز به علل دیگر و از روی اجبار، اعترافات و تحلیل‌های‌شان بیانگر حقایق است.
۴ـ بدیهی است برخی اقدامات صورت گرفته طی عمر با برکت انقلاب اسلامی، از جمله گسترش راه‌ها یا توسعه خدمات شهری، روالی عادی محسوب می‌شود که احتمالاً می‌توانست در هر شرایطی محقق شود؛ اما بخش عمده‌ای از این اقدامات از جمله برخورداری نسبتاً سریع و کاملاً فراگیر بیشتر شهرها و به ‌ویژه روستاهای کشور از نعمت آب، برق، گاز، تلفن و امثال آن، ناشی از کار جهادی و روحیه انقلابی مردم و مسئولان در طول انقلاب بوده و کار مضاعفی است که اگر انقلاب اسلامی رخ نداده بود، با این سرعت و گستردگی محقق نمی‌شد.
در عین ‌حال بخشی از فعالیت‌ها اعم از مادی و معنوی نیز وجود دارد که یا پیش از انقلاب مطلقاً نمونه و مصداق نداشته یا با رشد جهشی و فوق‌العاده همراه بوده است، بنابراین برای کمک به درک بهتر موضوع و پیشگیری از بروز هر گونه شبهه و ابهام در این زمینه، شایسته است دستاوردهای انقلاب اسلامی در سه گروه مورد اشاره دسته‌بندی و در عین‌حال بر ضرورت تداوم این مسیر تأکید شود.
۵ـ با توجه به اینکه بیشتر دولت‌های جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون، متناسب با شرایط خود نقاط ضعف و قوت داشته‌اند، خوب است در تهیه گزارش مورد اشاره، ضمن استفاده از کمک و مساعدت آماری و اطلاعاتی دستگاه‌های گوناگون دولتی در سه قوه، حتی‌المقدور از بیان فعالیت‌های یک دولت خاص اجتناب کرده و از دستاوردها به شکل کلی و در قالب عملکرد نظام اسلامی و به شکل موضوعی نام برده شود.
۶ـ بیان رمز و راز موفقیت کشورهای پیشرو، از جمله نقش فرهنگ عمومی و نحوه همکاری متقابل دولت‌ها و ملت‌ها، (بدون اصرار بر کپی‌برداری و استفاده از نسخه‌های خارجی و در واقع با تأکید بر ضرورت طراحی و اجرای الگوهای کاملاً بومی و ایرانی‌ـ اسلامی) می‌تواند نتیجه کار را بهبود بخشد. 
۷ـ همچنین در این گزارش، بیان علل موفقیت برخی از دستگاه‌ها و صنایع داخلی نسبت به دیگر بخش‌ها و صنایع نیز حائز اهمیت فراوان است؛ چرا که به‌نظر می‌رسد در این عرصه، صنایعی موفقیت بیشتری کسب کرده‌اند که با جدیت و دقت بیشتر به توصیه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) عمل کرده‌اند.
برای نمونه، درباره نیروهای مسلح و صنایع دفاعی، باید از قدرت ایمان و توکل، روحیه انقلابی و عملکرد جهادی و نیز ارتباط این بخش با دانشگاه و مراکز علمی و اعتماد به جوانان و نخبگان و در نهایت، تلاش برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی (نیروهای درونزا) به منزله راز موفقیت آنها نام برد؛ بخشی که به یُمن توجه به رهنمودهای رهبری توانسته است از یک نظام وابسته به نیروی مستقل و مقتدر و از یک واردکننده بزرگ محصولات نظامی به یکی از صادرکنندگان ممتاز این محصولات به بیش از 38 کشور جهان تبدیل شود.
۸ـ بی‌شک ایران اسلامی از نظر مادی و معنوی یکی از ثروتمندترین کشورهای بالقوه و بعضاً بالفعل جهان است؛ از این رو برای اثبات راهبرد «ما می‌توانیم» و «خواستن توانستن است»، لازم است داشته‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی فراوان و متعددی را که خداوند به جمهوری اسلامی ایران به منزله پرچمدار احیای اسلام ناب محمدی(ص) عنایت فرموده، به درستی و با دقت به جامعه معرفی شود.
۹ـ همان‌گونه که اشاره شد، برای جلب اعتماد عمومی جامعه، باید در کنار پرداختن به دستاوردهای متعدد و متنوع انقلاب اسلامی، به شکل صادقانه و البته هوشمندانه، به کم‌کاری‌ها و کاستی‌ها و البته علل گوناگون و متعدد داخلی و خارجیِ نابسامانی‌های موجود نیز پرداخته شود.
برای نمونه، با توطئه نظام استکباری و دیگر دشمنان انقلاب اسلامی، در جریان جنگ تحمیلی بیش از 220 هزار نفر از خالص‌ترین، مؤمن‌ترین، متعهدترین و باانگیزه‌ترین جوانان کشور که بسیاری از آنها در زمره متخصصان تراز اول کشور قرار داشتند، به شهادت رسیدند و  همزمان و پس از آن نیز منافقین و دیگر مزدوران نظام سلطه، با ترور بیش از 17000 نفر از مسئولان، نخبگان، دانشمندان و مردم انقلابی، ایران اسلامی را از برکت وجود آنها یعنی کسانی که می‌توانستند دستیابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی را تسهیل و تسریع کنند، محروم کردند. 
بی‌تردید خسارت مادی و معنوی این دو اقدام رذیلانه دشمن در هر کشور دیگری، به تنهایی کافی بود تا زمینه سقوط آن را فراهم کند؛ از این رو اگر عنایت الهی و حمایت مردمی نبود، شاید اکنون اثری از نظام نوپای انقلاب اسلامی نیز برجای نمانده بود.
البته در کنار این موارد، آسیب شناسی و بیان نقاط ضعف و مشکلات عملکردی مدیران و دیدگاههای انحرافی آنان در نگهداری حس وابستگی به غرب نیز باید بیان شود؛زیرا اگر این آسیب ها و چالش ها نبود چه بسا انقلاب اسلامی در برابر بسیاری از مشکلات به راحتی عبور می کرد و نیاز به صرف هزینه ها و زمان نبود.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سید محمد حسینی یوسفی
United States of America
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
سلام علیکم ضمن عرض خدا قوت وتشکر از بیداری وبصیرت شما وراهنمایی در مطلب ارائه شده فوق خواهشمند است در صورت امکان نمونه ای را تنظیم ودر سایت بصیرت قرار دهید .اجرتان با شهداء عزیز
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات