بین الملل >>  سیاست خارجی >> پرسش بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۰۵۹

آیا امکان مذاکره مجدد با آمریکا متصور است؟

يکي از موضوعاتي که اين روزها خبرساز شده و حواشي زيادي داشته، پيشنهاد ترامپ براي مذاکره است؛ در اين باره و امکان‌سنجي اين مذاکره توضيح دهيد؟
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

اينکه آقاي ترامپ مطرح مي‌کند آماده است با مقامات ايراني ملاقات و مذاکره کند، آرزويي است که به آن نمي‌رسد و تحقق پيدا نخواهد کرد؛ چرا که پيش از برجام نگاهي خوش‌بينانه در ايران وجود داشت که از طريق مذاکره مي‌توان مشکلات را حل کرد؛ اما پس از اينکه برجام اجرا شد و خود ترامپ خيلي راحت از آن خارج شد و شروع به تهديد ما کرد و در کنار اين تهديد و اعمال فشار ما را به مذاکره هم دعوت کرد، ديگر چگونه مي‌توان به او و آمريکا اعتماد کرد؛ زيرا حتي ممکن است رئيس‌جمهور بعدي آمريکا آن توافق را زير پا بگذارد و دوباره تهديد کند و مذاکره ديگري را شکل دهد. من فکر مي‌کنم همان جمله‌اي که آقاي روحاني پس از صحبت‌هاي ترامپ و رفتارهايش مطرح کرد، درست‌ترين جمله است که گفته شد مگر کسي ديوانه باشد که بيايد با شما مذاکره کند، با شما که به آنچه متعهد مي‌شويد پايبند و وفادار نيستيد. بنابراين ديگر در کشور ما هيچ آدم عاقل و منصفي وجود ندارد که دم از مذاکره بزند، هر چند افرادي واداده و شکست‌خورده سياسي اين موضوع را مطرح کنند؛ ولي اساساً افرادي که منصف و آگاه هستند، تدبري دارند و به منافع ملت توجه دارند، مي‌دانند که هر نوع مذاکره با آمريکايي‌ها با منافع ملي ما در تعارض است. مواضع مسئولان ارشد نظامي ما را هم در اين امر ديديد. 
اشتباه محاسباتي آنها اين بود که مي‌توانند با خروج از برجام و اعمال فشار، ما را به ميز مذاکره بکشانند و خواسته‌هاي خود را مطرح کنند. بحث جنگ، شدت دادن به تحريم‌ها و فلج کردن اقتصاد کشور يک هدف بيشتر ندارد. آمريکايي‌ها قادر به جنگ با ما نيستند، قادر به براندازي هم نيستند و چهل سال است که تلاش مي‌کنند. آنها زماني که قدرت بلامنازع بودند، نتوانستند، حال که جمهوري اسلامي قدرتمند شده و آنها در نهايت ضعف هستند، اين براندازي محال است. آقاي ترامپ اگر چه با خروج از برجام و اعمال اين فشارها هدفش مهار ايران بود؛ اما همه پل‌هاي پشت سرش را خراب کرد و کسي هم در جمهوري اسلامي به دنبال اين نيست که براي تأمين منافع ملت ايران با آقاي ترامپ مذاکره کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
کرامت سلیمی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
ترامپ: انفجار برج های دوقلو به خاطر برخورد هواپیما نبوده است! لینک خبر: yon.ir/JLtme سالها افرادی با ارسال مقالاتی به رسانه ها اعلام نمودند که حقیقت قضایای ۱۱ سپتامبر ان چیزی نیست که گفته می شود و حقیقت اصلی را پنهان می کنند. اما کسی اهمیتی نمی داد. بالاخره ترامپ رییس جمهور امریکا اعتراف کرد که قضیه ۱۱ سپتامبر تحریف شده است و واقعیت چیز دیگریست. ترامپ به دنبال افشای یک سری حقایق است و به همین دلیل رسانه ها و نهادهای امنیتی امریکا و در راس انها شرکت گوگل با ترامپ در افتاده اند و ممکن است ترامپ را برکنار و حتی ترور نمایند. شاید در اینده ای نزدیک ترامپ به دروغ بودن سلاح اتمی نیز اعتراف نماید و فصل جدیدی در روابط بین الملل اغاز شود. این را هم اضافه می کنم که ترامپ پایگاه نظامی امریکا در اینجرلیک ترکیه را تعطیل و همچنین فلسفه وجود سازمان ناتو را هم زیر سوال برد و در صدد تعطیلی تشکیلات این سازمان می باشد. در صورتی که پیمان ناتو برای مقابله با تهدیدات به اصطلاح اتمی شوروی بوجود امد و پایگاه مریکایی اینجرلیک نیز یکی از مثلا” پایگاههای استراتژیک امریکا بود. جالب اینکه قرار است روسیه سامانه موشکی S-400 را که یکی از پیشرفته ترین سیستمهای ضدهوایی روسیه است در اختیار کشور ترکیه و همینطور متحدان ترکیه مثل عربستان سعودی قرار دهد. این موضوع جای سوالات زیادی دارد. ترکیه عضو استراتژیک پیمان ناتو می باشد و قاعدتا” باید پیشرفته ترین سیستم ضدهوایی سازمان ناتو در این کشور مستقر باشد و معنایی ندارد که سیستم ضدهوایی رقیب ناتو یعنی روسیه به این کشور داده شود. ضمن اینکه غربیها سیستمهای ضد موشکی خود را نسبت به سیستمهای روسی بسیار پیشرفته تر می دانند و مدعی هستند که همیشه چند قدم از روسها جلو تر می باشند. همچنین دولت امریکا به دولتهای اکراین و بلاروس نیز کمک تسلیحاتی نمود و چنین موضوعاتی نشان می دهد که قضایا ان چیزی نست که در ظاهر به جهانیان نشان می دهند و دولتهای جهانی روابط پنهان و دور از چشم ملتها دارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات