صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۲۰۸۴

از حذف دلار تا بی‌تأثیری تحریم

1ـ ستاره خلیج‌‌فارس و بی‌تأثیری تحریم آمریکا
سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در حاشیه مراسم اتمام ساخت و عملیات انتقال سکوی 14c  پارس جنوبی در جزیره صدرای بوشهر گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس در زمینی به وسعت 700 هکتار احداث شده که خوراک مورد نیاز آن نیز در داخل تأمین می‌شود. سردار عبداللهی یادآور شد: پیش از راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که تاکنون دو فاز آن اجرایی شده، بخش قابل توجهی از میعانات گازی کشور را به فروش می‌رساندیم که با راه‌اندازی این پالایشگاه معضل خام‌فروشی برطرف شده است. وی افزود: با اجرای دو فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه 28 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود و با افتتاح فاز سوم آن ظرفیت تولید بنزین آن به 40 میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد که با این توانایی یکی از تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران،‌ یعنی موضوع تأمین بنزین برطرف شد.

2ـ سیاه‌نمایی برای دفاع از دولت!
مسعود پزشکیان، فعال اصلاح‌طلب، وزیر دولت اصلاحات و نایب‌رئیس مجلس دهم، درباره وضعیت کشور گفته است: «ما باید بپذیریم مشکلاتی که در شرایط کنونی در جامعه ما وجود دارد، به ‌تازگی به وجود نیامده و نمی‌توان در کوتاه‌مدت برای آنها راه ‌حل صحیح و اصولی پیدا کرد. مشکلات اقتصادی تنها به وزیر اقتصاد ارتباط پیدا نمی‌کند. ما از ابتدا با آمریکا مشکل داشته‌ایم و این مشکلات تا به امروز نیز وجود داشته است... در شرایط کنونی ما با یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار مواجه شده‌ایم که اتفاقاً بمب‌های بزرگ‌تر و قوی‌تری نیز به سمت ما پرتاب شده است. با وجود این، ما هنوز اهمیت این بمب‌های اقتصادی را درک نکرده‌ایم!» پزشکیان در حالی این اظهارات را با پوسته حمایت از دولت بیان کرده است که رئیس دولت، هفته گذشته در مجلس در مذمت «سیاه‌نمایی» صحبت و تأکید کرد، سیاه‌نمایی زندگی مردم را سیاه می‌کند.

3ـ حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و عراق
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره چگونگی مبادله پول بین ایران و عراق گفت: معاملات دلاری بین ایران و عراق حذف شده و بیشتر مبادلات با ارزهای یورو، ریال و دینار عراق انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از مبادلات بین صادرکنندگان ایرانی با تجار عراقی به شکل تهاتر کالا یا توافقی است. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از مبادلات تجاری ایران و عراق از طریق نظام بانکی انجام می‌شود، اظهار داشت: با وجود حجم ۸ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و عراق، انتقال پول بین دو کشور از طریق بانک‌ها بسیار کم است. آل‌اسحاق موانع هر دو طرف برای تأسیس بانک مشترک را بیان کرد و گفت: حل مسائل بانکی باید جزء اولویت‌های اصلی اقتصاد ایران باشد؛ زیرا در بدترین شرایط ۸ میلیارد دلار صادرات به عراق داریم.

4ـ قدرت در خاورمیانه حرف اول را می‌زند
دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی اعلام کرد: تل‌آویو باید قدرت خود را حفظ کند؛ زیرا عرب‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند. وی در تماس با تعدادی از نمایندگان یهودی کنگره آمریکا گفته است: در خاورمیانه حقیقتی واضح وجود دارد، طولی نمی‌کشد که ضعیف‌ها از بین می‌روند، سر بریده می‌شوند و یاد آنها از تاریخ ریشه‌کن می‌شود و فقط قوی‌ها باقی می‌مانند. وی تأکید کرد: «در خاورمیانه، «قوی»‌ ارج نهاده می‌شود و برای ایجاد ائتلاف و نیز امضای توافق صلح با او می‌شتابند. خاورمیانه این است، با ایالات متحده تفاوت دارد، تفاوتی بسیار در شیوه تفکر وجود دارد، تو اینجا باید قوی باشی، اگر قوی نباشی هیچ کسی به تو احترام نمی‌گذارد، از تو خواسته نمی‌شود که موضعت را تشریح کنی، تو فقط باید قدرتمند باشی.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات