صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۰۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 12 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از لحاظ محاسبات سیاسی، احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد، در عین ‌حال نیروهای مسلح باید با هوشیاری و با مدیریت کارآمد و چابک، توانایی‌های انسانی و تجهیزاتی خود را روزبه‌روز ارتقا دهند و بدانند هر گامی که در جهت تقویت آمادگی‌های نیروهای مسلح برداشته شود، یک عبادت و حسنه در نزد پروردگار متعال است.(1397/6/11)

▼ حرف روز
فرجام پرسش‌های بی‌پاسخ!
به تعبیر رهبر معظم انقلاب دولت و مجلس در اقدامی انقلابی جلسه سؤال از رئیس‌جمهور را به «نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران» و خنثی‌کننده توطئه‌های دشمنان تبدیل کردند و از این بابت که نصاب جدیدی از اجرای عملی توأم با احترام دموکراسی و تحمل پاسخگویی به نام جمهوری اسلامی ثبت شد، باید از هر دو قوه تشکر کرد؛ اما سؤالی که مردم، نمایندگان و منتقدان به وضعیت موجود اقتصادی و بی‌ثباتی قیمت‌ها در عرصه‌های گوناگون، به ویژه با اظهارنظر رئیس مجلس مبنی بر اینکه پرسش‌های بی‌پاسخ مانده نمایندگان از رئیس‌جمهور به دستگاه قضایی فرستاده نمی‌شود، مطرح می‌کنند، این است که فرجام چهار پرسش بی‌پاسخ مانده چیست؟
جست‌وجوی پاسخ حقوقی برای این پرسش بی‌فایده است و جز ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس که دو شرط نقض قانون و استنکاف از اجرای قانون از سوی رئیس و اعضای دولت را موجب احاله به قوه قضائیه در صورت قانع نشدن نمایندگان از پاسخ آنها به پرسش‌ها می‌داند، چیزی در دست نیست و این مایه تعجب است که چرا در سال 1391 در زمان فراخوان محمود احمدی‌نژاد به مجلس که نمایندگان به اشکال اساسی ماده 213 پی بردند و تنها دو تبصره را که یکی شامل همین دو شرط فوق بود، به آن الحاق کردند، برای چنین شرایط و تنگناهای حقوقی با وجود حضور نمایندگان حقوقدان در کمیسیون حقوقی و قضایی فکری نکردند.
اما مسلم است که پیگیری مطالبات مطرح شده نمایندگان مردم در چهار پرسش بی‌پاسخ مانده و دیگر خواسته‌ها و تقاضاهای بحق، نباید از رئیس‌جمهور محترم و وزارتخانه‌ها متوقف شود و دولت نیز باید خود را موظف بداند که با عزمی استوار و با کمک همگان از جمله مجلس، نمایندگان و نخبگان برای حل مشکلات اقتصادی آستین همت بالا زده و با مهار نقدینگی و ساماندهی بازار ثبات و آرامش را به جامعه بازگرداند. این هم‌گرایی و هم‌افزایی برای حل مشکلات تکمیل‌کننده نمایش اقتدار و ثبات خواهد بود. علاوه بر این با توجه به اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس تنها قانونی است که پس از تصویب مجلس برای تأیید به شورای نگهبان نمی‌رود و با اکثریت دو سوم نمایندگان تصویب می‌شود یا تغییر کرده و اصلاح می‌شود، لازم است مجلس با اصلاح آیین‌نامه داخلی خود به ویژه مفاد ماده 213 در راه تنظیم روابط دو قوه و حل این خلأ قانونی گام بردارد.  

▼ گزارش روز
نشانه‌های نزدیکی انتخابات!
در روز  استیضاح کرباسیان وزیر اقتصاد دولت دوازدهم، «الیاس حضرتی» جانشین دبیر کل حزب اعتماد ملی از دورترین حزب‌های جریان اصلاحات به دولت اعتدال، پشت تریبون مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و با نطقی طوفانی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شد و پس از آن نیز اعلام کرد برای آنکه رسالت نمایندگی‌اش را انجام دهد و تعهدات فراکسیونی و جریانی مانع دفاعش از حق مردم نشود، از فراکسیون امید استعفا داده است. روز گذشته نیز «حسین مرعشی» از چهره‌های شناخته شده حزب کارگزاران، یکی از حزب‌های نزدیک به دولت اعتدال در گفت‌وگویی اعلام کرد: «اینکه اگر کسی از رئیس‌جمهوری حمایت کرده، همیشه از مسئولان اجرایی کشور هم حمایت کند، تصور غلطی است، در ضمن ما آمادگی داریم با هر فردی مناظره کنیم.» اگر اینها را در کنار نارضایتی مردم از عملکرد دولت دوازدهم قرار دهیم، معادله‌ای شکل خواهد گرفت که رمزگشایی از آن بسیار ساده و واضح خواهد بود! که آن عبارت است از یک جمله «انتخابات مجلس یازدهم هر روز نزدیک‌تر می‌شود.»
با توجه به نارضایتی مردم از عملکرد منتخبان انتخابات‌های گذشته چه در مجلس و چه در دولت کار برای حامیان دولت و همچنین حامیان فهرست امید در انتخابات پیش‌رو دشوار خواهد بود؛ از این رو اکنون شاهد آن هستیم که در فاصله بیش از یک سال تا انتخابات مجلس طیف‌های گوناگون اصلاح‌طلب برای فاصله‌گذاری با دولت و فراکسیون امید در رقابت با یکدیگر قرار دارند و تلاش می‌کنند هر یک خود را منتقدی جدی‌تر نشان دهند! اما فارغ از آنکه افکار عمومی چقدر این سخنان و چنین ژست‌هایی را از این افراد و جریان‌ها بپذیرد، این موضوع توجهات را به خود جلب می‌کند که چرا به جای هم‌گرایی برای حل مشکلات و به دست آوردن رضایت عمومی برای پیروزی در انتخابات شاهد نوعی لفاظی و بازی با افکار عمومی برای کسب وجهه و محبوبیت هستیم؟! آیا این جریان اکنون با در دست داشتن قدرت در کشور نمی‌تواند از مسیر کار و فعالیت و حل مشکلات پیروزی انتخاباتی خود را تضمین کند؟ تنها پاسخی که متأسفانه می‌توان به این پرسش داد، این است که جریان مذکور گویا انگیزه، توان و حوصله حل مشکلات را ندارد و راه ساده‌تر، یعنی بازی با کلمات و سیاسی‌کاری را ترجیح می‌دهد.

▼ خبر ویژه        
صدای آژیر قرمز در تل‌آویو شنیده خواهد شد؟
روزنامه «الثبات» لبنان درباره حمله احتمالی آمریکا و واکنش سوریه به نقل از یک دیپلمات غربی در عُمان نوشت: اگر آمریکا و هم‌پیمانانش در حملات به ادلب خط قرمز‌ها را زیر پا بگذارند، بعید نیست پدافند هوایی سوریه این بار جنگنده‌های آمریکا و متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد. این منبع دپیلماتیک بر اساس برآورد‌هایی که از محافل نزدیک به سفیر «اسرائیل» در مسکو گرفته، فاش کرد: تل‌آویو نشانه‌هایی از تصمیمی بی‌سابقه دریافت کرده که در تماس تلفنی یا دیدار مستقیم میان «بشار اسد» با «سید حسن نصرالله» طی روز‌های اخیر گرفته شده و در صورت حمله به سوریه و زیر پا گذاشته شدن خطوط قرمز محور مقاومت، تصمیم مذکور وارد مرحله اجرایی خواهد شد. بعید نیست این تصمیم شامل اقدامی نظامی خارج از محاسبات همه باشد؛ به گونه‌ای که تل‌آویو یا یکی از پایتخت‌های کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس را که در آن اتاق عملیات مشترک با افسران صهیونیستی درباره جنگ یمن وجود دارد، تکان دهد.

▼ اخبار
1ـ سختگیرانه‌تر از هر توافق‌نامه هسته‌ای در جهان
جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا که با شبکه «سی‌بی‌اس» صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه ترامپ برجام را «بدترین توافق» توصیف کرده، گفت: «بله، اما گفتن این حرف باعث نمی‌شود که واقعاً این‌طور باشد. این توافق‌نامه از منظر بازرسی‌ها، پاسخگویی و آنچه ایران باید انجام می‌داد، سختگیرانه‌ترین توافق بود و برای مدتی طولانی‌تر از هر توافق‌نامه هسته‌ای روی کره زمین، بیشترین شفافیت را ایجاد می‌کرد.» کری افزود: «با کنار رفتن [آمریکا]، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا همگی دارند تلاش می‌کنند این توافق‌نامه را حفظ کنند. واقعیت این است که این توافق دارد کار می‌کند و بدون ایالات متحده هم کارش را می‌کند، تنها دونالد ترامپی کنار رفت که حتی وزیر دفاع او و وزیر خارجه‌ای که او از شرش خلاص شد و آدم‌های اطلاعاتی او همه معتقد بودند باید این توافق حفظ می‌شد و واقعاً مایه تأسف است که رئیس‌جمهور آمریکا در بیشتر اوقات نمی‌داند چه می‌گوید.»

2ـ آمارهایی که فقط روی کاغذ خوب هستند
مؤسسه تحقیقاتی «Urban Institute» واشنگتن در گزارشی اعلام کرد، آمارهای ارائه شده از سوی دولت آمریکا نسبت به رشد اقتصادی در این کشور تنها روی کاغذ خوب است و درباره زندگی واقعی مردم در آمریکا صدق نمی‌کنند. این مؤسسه در گزارش خود می‌نویسد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، در حال حاضر بیش از 40 میلیون نفر از مردم آمریکا، به منزله ثروتمندترین کشور جهان، زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نکته بسیار مهم این است که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، نه تنها ده‌ها میلیون نفر فقیر در آمریکا در تأمین مایحتاج خود مشکل دارند؛ بلکه قشر متوسط آمریکا با سرانه درآمد خانوار 39 تا 118 هزار دلار در سال هم با مشکل در تأمین نیازهای خود مواجه هستند. این مؤسسه اضافه می‌کند: اکنون در آمریکا بالغ بر 55 میلیون نفر حتی توانایی تأمین 1000 دلار برای شرایط اضطراری را ندارند.

3ـ سخنی از جنس سخنان امام خمینی(ره)
منوچهر محمدی معتقد است رویکرد توافق با «کدخدا» ادامه همان نگاه مادی‌گرایانه‌ای است که از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز تحت پوشش «عمل‌گرایی» و «واقع‌گرایی» در برابر نگاه انقلابی «نظام» در بدنه مدیریتی و نیز برخی مقامات کشور وجود داشته است. وی درباره سخنان رهبری در زمینه مذاکرات گفت: اشتباهی که رهبری از آن سخن می‌گویند، از نوع همان اشتباهی است که امام درباره انتخاب دولت موقت و انقلابی عمل نکردن در برخی مقاطع از آن سخن می‌گفتند. ایشان گفتند من با انتخاب بازرگان موافق نبودم، اما به حرف دوستان در این زمینه گوش دادم، همچنین با انتخاب آقای منتظری به قائم‌مقامی رهبری موافق نبودم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم پس از فشارهایی که از طرف آقای هاشمی و دیگران به ایشان آمد، گفتند با آنکه هنوز به آمریکا اعتماد ندارم، ولی با شرایطی با مذاکره موافقم.

4ـ تکذیب شایعات درباره زائران عراقی در مشهد
علی‌اصغر مونسیان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ‌میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته مشهد در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی اظهارات درباره زائران عراقی در مشهد مقدس اظهار داشت: هر زمان رشد گردشگر داشتیم، افرادی قصد برهم زدن این اتفاق را داشتند. منشأ این قضایا یک مصاحبه بود که همان شخص مصاحبه‌شونده منکر این قضیه شد. وی با بیان اینکه هم سازمان میراث فرهنگی و هم استانداران کشور به این مسئله اهتمام ویژه‌ای‌ دارند، گفت: امکان ندارد اجازه دهیم این قضایا در کشور اتفاق بیفتد. وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه اربعین هستیم، دروغ‌ها و شایعاتی مشابه در کشور عراق نیز مطرح شده است.

▼ اخبار کوتاه
فرمانده کل سپاه در پیامی اعطای نشان «نصر» از سوی فرمانده معظم کل قوا به امیر سرتیپ خلبان شاه‌صفی را به فرمانده کل ارتش تبریک گفت. در بخشی از پیام سردار جعفری آمده است: «الحمدلله امروز ارتش پرصلابت جمهوری اسلامی به عنوان ارتشی کم‌نظیر در شایستگی‌های رزمی، با تکیه بر روحیه معنوی و انقلابی بیش از هر زمانی توانسته به عنوان یکی از اضلاع مهم و تأثیرگذار هندسه قدرت نظامی و دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش خود را در اقتدار و عزت جمهوری اسلامی برجسته نماید و این مهم، جز با مجاهدت‌های خالصانه و بی‌دریغ فرماندهانی انقلابی، مؤمن، ولایت‌مدار و کارآمد میسور نگردیده و تأییدات فرمانده معظم کل قوا گواه این ادعاست.»
حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از واکنش‌ها به سخنانش درباره حوزه علمیه گفت: من احتمال قوی می‌دهم همه سخنانی که بنده در مدرسه فیضیه داشتم، مطالعه نشده و تمام فیلم سخنرانی را ندیدند. وی با بیان اینکه سکولاریسم در حوزه را رهبری دو یا سه بار مطرح کرده‌اند، افزود: اصلاً مخاطب بنده آقایان نوری‌همدانی، آیت‌الله مکارم و اینها نبودند، ولی عده‌ای با شیطنت خود و انتقال نادرست مطالب به آقایان طوری رفتار کردند که انگار ما به اینها داریم می‌گوییم. اصلاً این آقایان در حوزه‌های خود به اندازه خودشان کار کرده‌اند، مخاطب من کسان دیگری بودند.
پس از آنکه «ذبیح‌الله خدائیان» معاون حقوقی قوه قضائیه گفت که سؤال از دکتر روحانی اگر تخلف یا استنکاف از اجرای قانون باشد، به این قوه ارسال می‌شود، در غیر این صورت طبیعتاً پرونده سؤال از رئیس‌جمهوری به قوه قضائیه ارجاع نمی‌شود، «بهروز نعمتی» سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد: بر اساس نظر هیئت‌رئیسه موضوع سؤال از رئیس‌جمهور استنکاف از قانون نبوده است و سؤال‌کنندگان هم این موضوع را در سؤالات‌شان قید نکرده‌اند و بر اساس این ارجاع سؤال به قوه قضائیه موضوعیت ندارد.
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ۷۴ درصد سپرده‌های بانکی در اختیار یک درصد افراد جامعه است که این شکاف فقر و غنا را نشان می‌دهد. وی افزود: ۶۰ درصد این نقدینگی صرف امور غیر مولد می‌شود.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره استیضاح وزیر صنعت گفت: تعداد امضاهای استیضاح آقای شریعتمداری به ۷۰ نفر رسیده است، اما اگر امروز وزیر بگوید امور را اصلاح می‌کند، این استیضاح را پس می‌گیریم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات