زنجان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۱۰۴

سکان اقتصادی کشور دست چه کسی باید باشد

مقام معظم رهبری در بحث نقدینگی و نیاز به جمع آوری و هدایت آن، معتقدند این کار با توان «مجموعه ای تمام وقت، فعال و جهادی» کنترل خواهد شد.
پایگاه بصیرت / مهدی یارمحمدی

مقام معظم رهبری در بحث نقدینگی و نیاز به جمع آوری و هدایت آن، معتقدند این کار با توان «مجموعه ای تمام وقت، فعال و جهادی» کنترل خواهد شد. از این گفته باید به دنبال ویژگی های مدیران شایسته برای راه اندازی و تحقق چنین اموری بود. این گونه مدیران بنا به فحوای فرمایش رهبری کسانی هستند که باید دارای چهار خصیصه اصلی باشند:
1. مجموعه: مجموعه بودن اشاره به کار تیمی و گروهی و مشارکت دارد. یعنی گروهی که بتوانند با مشارکت همدیگر و با هماهنگی کامل کنار همدیگر در راستای یک هدف خاص کار کنند. حال این که کسانی که در این مجموعه هستند، از چه سلایق سیاسی باشند، مهم نیست؛ بلکه مهم این است که این مجموعه بتواند در کنار همدیگر و با مشارکت همدیگر در یک هدف خاص حرکت کند و آن هدف نیز مشخص است؛ حل مشکل اقتصادی به طور اعم و حل مشکل نقدینگی به طور اخص. در مجموعه قرار گرفتن شرایطی دارد:
الف)کسی می تواند در این مجموعه قرار بگیرد که با هدف هم خوانی داشته باشد؛ یعنی قادر به حل مشکلات اقتصادی باشد و از نظر علمی یا تخصصی قدرت این کار را داشته باشد.
ب) کسی می تواند در این مجموعه جای بگیرد که قادر به درک شرایط موجود و اقتضائات آن باشد، زیرا در صورت عدم درک شرایط موجود، نمی¬تواند تصمیمات درستی را اتخاذ نماید و لذا رسیدن به هدف را سخت تر و سخت تر خواهد کرد.
ج) کسی می تواند در این مجموعه جای بگیرد که نسبت به دشمنان انقلاب آشنایی کامل داشته باشد. دشمنان انقلاب هم کشورهای غربی تکیه کننده بر جنگ اقتصادی هستند و هم محتکران و سوء استفاده کنندگان اقتصادی و سیاسی داخلی.
د) کسی می تواند در این مجموعه جای بگیرد که از دل مردم برخاسته و با نوع زندگی آن ها قرابت کامل داشته و با مولفه ها ونحوه زندگی آن ها آشنا باشد، چون قرار است برای حل مشکلات اقتصادی این مردم تصمیم بگیرد.
2. دومین ویژگی که مقام معظم رهبری بیان می دارند، کسانی باشند که تمام وقت در اختیار این هدف و رفع آن قرار بگیرند. از لفظ «تمام وقت» به دست می آید: کسی که یک نیروی 24 ساعته و با دغدغه دستیابی به هدف باشد؛ کسی که تمام هم و غمش حتی در خلوت خود حل این مشکلات گردد؛ کسی که در تمامی وقت های خود، راه حل های گوناگون را بررسی نماید؛ کسی که زمان تفریح و خوشگذارنی شخصی برایش مهم نباشد و ... .
3. سومین ویژگی که رهبری انقلاب مطرح می کنند، «فعال» بودن است. فعال بودن به این معنا که تک تک این مجموعه و حتی دیگر افراد از اینکه به این مسئله فکر کنند و بتوانند در این امر موثر باشند، دریغ نکنند. در اصل فعال بودن در عرصه اقتصاد به معنای این است که اثرات تک تک مجموعه مورد بررسی قرار گیرد و هر کسی که می تواند در هر جایی موثر باشد، حضور داشته باشد. در اینجا چند نکته حائز اهمیت است: اول اینکه در هر جایی که احساس می کنند لازم است، حضور داشته باشند. دوم تنها صرف حضور مهم نیست بلکه حضوری موثر داشته باشند و سوم اینکه این حضور و این موثر بودن در راستای هدف اصلی که حل مشکلات اقتصادی مردم است، صورت بگیرد نه اینکه اهداف دیگری را مد نظر داشته باشند.
4. چهارمین ویژگی که رهبر معظم انقلاب بیان می دارد «جهادی» عمل کردن است. جهادی و انقلابی عمل کردن یعنی اقدام به دور از محافظه کاری و هراس انجام گیرد؛ بدین معنا که با «تشخیص درست» عمل خود را انجام داده و از اینکه در آینده توسط گروهی یا فردی مورد بازخواست قرار گیرد، هراس نداشته باشد؛ چون با تشخیص و هدف مقدس دست به این عمل زده است. به قول امام علی «ع» حق را بگوید هر چند به ضرر خودش باشد.
وقتی این شرایط و ویژگی ها مورد بررسی قرار می گیرد، بهتر این است که از مثال عینی و بارز صحبت به میان آید تا مطلب عینی و ملموس تر گردد. زمانی که دوران هشت سال دفاع مقدس و وقایع آن مورد بررسی قرار می گیرد و با این ویژگی ها تطبیق داده می شود به دست می آید که همه نیروهای مقابله کننده با جنگ نظامی دشمن، مجموعه ای همسو و با یک هدف مشخص و واحد بودند، همگی آن ها، چه فرماندهان و چه نیروها خود را وقف جنگ کرده بودند؛ به مدت هشت سال، همگی نیروها فعال و تک تک آنها تأثیرگذار در روند جنگ بودند و در نهایت حرکت هایشان جهادی و انقلابی بود و از اینکه به هر سازمان دیگری حتی سازمان ملل جوابگو باشند هراسی نداشتند و در نهایت علاوه بر به  دست آوردن مقام والای شهادت یا جانبازی یا اسارت و یا رزمندگی، توانستند همه معادلات و قواعد را بر هم زده و عناوین و راهکارهای جدید را به جوامع آزادی خواه معرفی نمایند تا جایی که حتی برخی از سازمان های جهانی در صدد مطالعه این دوران از حیات انقلاب اسلامی ایران بر آمدند و جاری کردن این تفکر در مسیر اقتصادی کشور هم شدنی است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات