صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۲۱۱۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 13 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز «اتحاد و انسجام مسئولان کشور» بیش از هر زمان دیگری لازم است. رؤسای قوا و مسئولان باید کمک کار یکدیگر باشند و همه به دولت کمک کنند؛ زیرا دولت در وسط میدان است.(1397/6/7)

▼ حرف روز
پیامدهای ریاست العبادی
حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، دیروز خودش را رئیس حشد الشعبی معرفی کرد. العبادی، به تازگی «فالح الفیاض» ۶۲ ساله را به بهانه ورود به فعالیت سیاسی و حزبی، از سمت مشاور امنیت ملی و ریاست حشد الشعبی و ریاست دستگاه امنیتی کنار گذاشته بود. الفیاض مخالف سرسخت العبادی برای انتخاب مجدد وی به نخست‌وزیری عراق است و بر سر برخی مسائل دیگر با او اختلافاتی داشته است. این انتصاب پیامدهایی خواهد داشت و باید منتظر واکنش‌های مردمی و کنشگران سیاسی عراق به ریاست خودخوانده العبادی بود؛ اما درباره پیامدهای این انتخاب می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛
اولین و مهم‌ترین پیامد منفی این انتصاب آن هم بلافاصله پس از نشست پارلمانی به معنای وارد کردن حشد الشعبی به نزاع‌های سیاسی است که در درازمدت می‌تواند موجب ارزش‌زدایی از مقاومت و جهاد رزمندگان حشد الشعبی شود و سطح رزمندگان الشعبی را که یک نیروی جهادی متکی به اعتماد عمومی و حمایت مراجع عراق بود، به ابزار و اهرم سیاسی و چانه‌زنی سیاستمداران تبدیل کند.
پیامد منفی دیگر که می‌تواند آینده این نیروی مقاومت را با سؤالات فراوانی روبه‌رو کند، نفوذ آمریکا به ساختار حشد الشعبی به واسطه تیپولوژی العبادی است. در این میان، هر گونه تعلل در تشکیل دولت جدید عراق بر اثر دعواهای سیاسی می‌تواند گزینه مطلوب دشمنان عراق باشد.
اما این خودانتصابی پیام‌های مهمی نیز به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین آنها اذعان ناخواسته حیدرالعبادی به نقش، جایگاه و قدرت مهم حشد الشعبی است. حرکت اخیر نخست‌وزیر عراق این موضوع را نشان می‌دهد که العبادی هم به این نتیجه رسیده است که تکیه بر کرسی ریاست حشد الشعبی در این مقطع زمانی می‌تواند از مؤلفه‌های مؤثر بر حفظ موقعیت وی و انتخاب مجددش به سمت نخست‌وزیری باشد.
آنچه از نظر العبادی مغفول مانده، این است که محبوبیت و ریاست حشد الشعبی در واقع زاییده مجاهدت در میدان رزم است و نه رقابت‌ها، حسادت‌ها و دوئل‌های سیاسی در بزم‌های سیاسی و راه رسیدن به ریاست حشد الشعبی از گذرگاه مقاومت، جانشانی و سلحشوری در مقابل داعش در موصل و کرکوک و فرماندهی بر قلب‌های مجاهدان و مبارزان می‌گذرد نه با حکم خودخواندگی در گعده‌های سیاسی!

▼ گزارش روز
روش‌های منقضی!
«محسن میردامادی» از متهمان سال ۸۸ در مصاحبه با روزنامه «ایران» در پاسخ به این پرسش که ریشه مشکلات کجاست، می‌گوید: «درست است که دولت آقای روحانی به خصوص در دوره دوم در حد انتظار ظاهر نشد، اما باید توجه کنیم که چه مشکلاتی مربوط به دولت و چه مشکلاتی خارج از دولت است. با نگاهی عمیق‌تر می‌بینیم بخش عمده‌ای از مشکلات خارج از دولت است. در واقعیت، یک دولتی موازی با دولت رسمی کشور داریم که بسیاری از اختیارات، امکانات و تصمیم‌گیری‌ها در اختیار این دولت موازی است... در بسیاری از سیاست‌های مهم خارجی، دولت عملاً اختیاری ندارد و دولت موازی تصمیم می‌گیرد... من معتقدم بخش عمده‌ای از مشکلات امروز کشور، حاصل عملکرد آن دولت موازی است، اما دولت فعلی (آقای روحانی) هم در حد انتظار ظاهر نشده است.» این اظهارات میردامادی در حقیقت مجموعه بهانه‌ها و آدرس غلط دادن‌های جریان اصلاح‌طلب را کامل کرد و متأسفانه شاهد یک جریان سیاسی در کشور هستیم که با وجود در دست داشتن بسیاری از سطوح مدیریتی در دولت، مجلس، شوراهای شهر و روستا و... به جای حل مسائل کشور، به جای تلاش برای مرتفع کردن مشکلات و به جای پاسخگویی در برابر مردم، مدام در حال بهانه‌تراشی هستند! از بهانه‌هایی، چون تقصیر دولت قبل است، باید با غرب و آمریکا توافق کنیم تا بهانه‌های اخیرشان درباره وجود آنچه دولت موازی و دولت پنهان می‌خوانند یا هجمه مجدد بر شورای نگهبان و نظارت استصوابی و... همه، مسائلی است که متأسفانه این جریان سیاسی برای توجیه ناکارآمدی خود و برای فرار از پاسخگویی به آنها متوسل شده است، اما اصلاح‌طلبان تا چه زمانی می‌توانند بر همین مدار ادامه دهند و با طرح مسائلی از این دست خود را از پاسخگویی و توضیح درباره عملکردشان در پنج سال اخیر بی‌نیاز ببینند؟ پاسخ این است که فرصت‌سازی‌ با طرح چنین مباحثی مدت‌هاست که تاریخ انقضایش گذشته و اگر این جریان تغییر روش ندهد، نتیجه آن را در انتخابات‌های پیش‌رو مشاهده خواهد کرد.  

▼ اخبار ویژه
چشم تل‌آویو به نشست تهران
زهير أندراوس، تحلیلگر سیاسی به روزنامه انگلیسی «رأی‌الیوم» گفت: «اسرائیل به خوبی می‌داند که تمام محاسباتش در سوریه، تهدیدات، حملات هوایی و اقدامات دیپلماتیک آن، شکست سختی خورده است و اکنون  با دقت در حال پیگیری نشست سه‌جانبه در ایران است. در نظر اسرائیلی‌ها، این نشست اهمیت زیادی دارد، چرا که سرنوشت ادلب در آن مشخص می‌شود.» وی با اشاره به دشمنی اردوغان با رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: «امکان تکیه بر ترکیه وجود ندارد. در این شرایط، اسرائیل چاره‌ای جز پناه بردن به روس‌ها ندارد؛ اما پوتین بیش از هر چیز به تثبیت جایگاه خود در سوریه، حفظ روابط استراتژیک و استوار خود با تهران و ایجاد محور تازه‌ای متشکل از مسکو‌ـ آنکارا و تهران، اهمیت می‌دهد.» وی همچنین اضافه کرد: «اسرائیل همه چیز را در سوریه از دست داده است و اکنون در تأمین هدف حداقلی خود یعنی خروج ایران از سوریه نیز در آستانه شکست کامل قرار دارد؛ چرا که با وجود تلاش مقامات تل‌آویو، روسیه در هیچ یک از نشست‌هایی که با مسئولان اسرائیلی داشته، تعهدی درباره خروج نیروهای ایرانی از سوریه نداده است.»
سردار عابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورای استان آذربایجان شرقی درباره علت تغییر مکان جلسه سران سه کشور روسیه‌، ایران و ترکیه از تبریز به تهران گفت: تبریز یک شهر امن در دنیا و کشور است و به صراحت می‌توانم بگویم که دلیل این تغییر امنیتی نبوده است و یک تصمیم دیپلماتیک بود که در حیطه اظهار نظر من نیست.

▼ اخبار
1ـ اعلام همراهی فرانسه با آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقابله با ایران
«هلن لوگال» سفیر فرانسه در فلسطین اشغالی در نشست «مرکز مطالعات امنیت داخلی»، وابسته به دانشگاه تل‌آویو بار دیگر هم‌آوازی فرانسه با آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره برنامه موشکی ایران را یادآوری کرد. وی گفت: «ما درباره نیاز برای حل مسئله موشک‌های بالستیک ایران با ایالات متحده و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] موافقیم، اما درباره روش آن اختلاف داریم.» او با وجود این مدعی شد پس از تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای برجام همکاری میان کشورهای اروپایی و آمریکایی دشوارتر شده است. دیپلمات فرانسوی در ادامه برای توجیه ضرورت رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران مدعی شد، ایران دروغ می‌گفت و به همین دلیل ما به برجام نیاز داشتیم. ۲۰ سال پیش ما می‌دانستیم آنها برنامه تسلیحات هسته‌ای داشتند. ما برای مقابله با این روند، از طریق قطعنامه‌های شورای امنیت و برجام، زرادخانه‌ای تشکیل دادیم.

2ـ فشار امارات و سعودی بر عمان برای قطع رابطه با ایران
مؤسسه تحقیقاتی استراتفور آمریکا در گزارشی نوشت: امارات و عربستان سعودی بر پادشاهی عمان فشار می‌آورند تا مواضع خود در قبال برخی مسائل منطقه‌ای را تغییر دهد. پس از هدف قرار گرفتن ایران با تحریم‌های اقتصادی آمریکا، عربستان و امارات از این ناحیه بر عمان فشار می‌آورند و این کشور را به قطع روابط با ایران دعوت می‌کنند. استراتفور در این مطلب یادآور شد، عربستان و امارات هرگز نمی‌توانند سناریوی قطر را درباره عمان تکرار کنند. ریاض و ابوظبی تلاش می‌کنند به مسقط فشار وارد کنند تا در برابر مسائل منطقه‌ای نرمش بیشتری نسبت به سیاست‌های آنها نشان داده و تجارت خود با ایران را متوقف کند و باب ارتباط با حوثی‌ها را ببندد و به دولت‌های محاصره‌کننده قطر بپیوندد؛ اما عمان هزینه بی‌طرفی خود را می‌پردازد و نمی‌خواهد جزئی از منظومه سیاسی باشد که موجب خروج آن از راه بی‌طرفی می‌شود.

3ـ چرا شما صدای ملت را نمی‌شنوید؟
یکی از پایگاه‌‌های نزدیک به رئیس مجلس نوشت: «بدون تعارف پس از دیدن این فیلم‌ـ برخورد زشت علی مطهری با یک شهروند‌ـ اولین نکته‌ای که به ذهن رسید ضرورت عذرخواهی علی مطهری و برخورد شدید با روحانی مذکور بود. اینکه جوان مورد نظر با چه نیت و هدفی در این شرایط پر استرس اقتصادی، مطهری را مورد عتاب قرار داده، مهم نیست؛ مهم این است که علی مطهری در کسوت نمایندگی ملت باید خود را در معرض افکار عمومی قرار دهد و با سعه صدر صدای ملت را بشنود و پاسخگو باشد...» این پایگاه افزود: «یکی از نقدهای همیشگی علی مطهری به بخش‌هایی از حاکمیت همواره این بوده که صدای ملت را نمی‌شنوند. پس چرا وی در مواجهه با اعتراض یکی از همین ملت چنین برآشفته می‌شود و به جای عذرخواهی و خاک پاشیدن بر دهان متملقین راه توجیه را برمی‌گزیند؟»

4ـ حریم نفت ایران و افزایش بهای قیمت بنزین در آمریکا
به گزارش شبکه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی، «جان کیلداف» متخصص و تحلیلگر انرژی، تحریم‌های ایران را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت تگزاس می‌داند و می‌گوید این تحریم‌ها می‌تواند تا زمستان 30 درصد قیمت‌ها را افزایش دهد و سبب شود قیمت بنزین به گالنی 4 دلار در پمپ بنزین‌های آمریکا برسد. در حال حاضر، قیمت هر گالن بنزین در آمریکا حدود 2/83 دلار است. شبکه سی‌ان‌بی‌سی در ادامه به نقل از تحلیلگران گزارش داد، بازار جهانی نفت در تنگنا قرار دارد و این تنگنا ممکن است شدیدتر هم شود.

▼ اخبار کوتاه
حسن بهشتی‌پور در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» نوشت: «یکی از اشتباه‌های بزرگی که از سوی نخبگان ما رخ داد، این بود که وانمود شد برجام می‌تواند یکسره مشکلات مردم را حل کند؛ اما حقیقت اینجا بود که همه مشکلات ما مربوط به تحریم‌ها نبود، همه مشکلات متأثر از برنامه هسته‌ای یا برجام نبودند. هواداران برجام، به شکلی تبلیغ کردند که گویی برجام یکسره دوای همه دردهای کشور است. برجام را شاید بتوان یک شرط لازم برای رونق و گشایش در کشور دانست، اما قطعاً شرط کافی و همه‌جانبه نبود.»
سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما گفت: بر اساس آنچه در طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان به تصویب رسیده و در مرحله بررسی میان مجلس و شورای نگهبان قرار دارد، رئیس سازمان صداوسیما مشمول حکم این قانون نیست. رئیس رسانه ملی منصوب مستقیم رهبر معظم انقلاب است و این جزء اختیارات اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به برخی اخبار درباره احتمال کاندیداتوری جان کری در انتخابات ریاست‌جمهوری، وزیر خارجه سابق این کشور را «پدر توافق خاتمه‌یافته ایران» توصیف کرد و با لحنی کنایه‌آمیز در توئیتر خود نوشت: «می بینم جان کری پدر برجام که به پایان رسیده، در فکر کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری است. من خیلی خوش‌شانسم.»
محمدرضا باهنر گفت: اشکال مجلس دهم این است که فراکسیون اکثریت ندارد و بنابراین برخی اوقات در مجلس دهم اتفاقات پیش‌بینی‌ناپذیر می‌افتد. وی افزود: کشور را با یک مجلس نمی‌توان اداره کرد و حتماً باید دو مجلس برای اداره کشور باشد. باهنر در ادامه گفت: باید یک خانه‌تکانی مناسب در دولت انجام شود؛ زیرا بعضی اعضای کابینه خسته به نظر می‌رسند!
یک منبع نزدیک به نهاد ریاست‌جمهوری اخبار منتشر شده درباره بازنشستگی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری را به دلیل تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تکذیب کرد. این منبع آگاه، اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را در راستای جریان‌سازی‌های رسانه‌ای با اهداف خاص توصیف کرد.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، سال آینده و با اتمام دوره مسئولیت خود، برای ماندن در این پست نامزد نخواهد شد. موگرینی که پیش از ورود به اتحادیه اروپا، وزیر خارجه ایتالیا بود، نقشی محوری در ترغیب ایران و گروه 1+5 به امضای برجام داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات