صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۱۱۹

اخبار ویژه روزنامه‌ها 15 شهریور ماه

روزنامه کیهان **

مقابل شورای نگهبان منفعل بودید یا درقبال دولت؟!

یک نماینده حامی دولت مدعی شد ظاهرا نمایندگان از ترس شورای نگهبان نمی‌خواهند رأیشان شفاف باشد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت وگو با تابناک درباره عدم موافقت نمایندگان با طرح شفافیت آراء در مجلس اظهار داشت: اعتقاد من این است، برای اینکه کار نماینده حلال باشد، باید به قول و فعلی که به مردم داده، عمل کند. اگر رأی نماینده شفاف باشد، کسی به مردم دروغ نمی‌گوید و کسی نمی‌گوید که مثلا ای ایثارگرها شما به گردن مردم حق دارید؛ اما در مجلس بگوید بس است دیگر به اندازه کافی ما به آنها داده‌ایم.

وی گفت: از سوی دیگر، یک عده از نمایندگان هستند که از عواقب کار می‌ترسند؛ مثلا در مورد FATF می‌گفتند شاید شورای نگهبان رد صلاحیت‌شان کند و در واقع ترس از رد صلاحیت شدن برای دور بعد نمایندگی را دارند.

برخی نیز همان طور که گفتم، از مراجع نظارتی می‌ترسند و به همین دلیل به این مصوبه رأی ندادند. با اینکه نماینده در بیان عقاید خود آزاد است، زمانی که دبیر شورای نگهبان قبل از اینکه موضوعی در مجلس بررسی شود، اعلام نظر صریح می‌کند، طبیعی است که دارد به نماینده‌ها کد می‌دهد!

ادعای این وکیل‌الدوله درحالی است که نمایندگان، متفاوت یا مخالف نظر شورای نگهبان رای داده‌‌اند. اما در مقابل باید از امثال این نمایندگان پرسید آیا دادن رای دولت به برخی وزرای ناکارآمد در تابستان 96 نیز تحت فشار شورای نگهبان و ترس از نظارت استصوابی بود؟ آیا تایید برجام در کمتر از 20 دقیقه، به خاطر ترس از نظارت استصوابی بود؟ باز گذاشتن دست رئیس‌جمهور و وزرا برای ریل‌گذاری‌های غلط و دور زدن مجلس و ارتکاب انواع تخلفات غیرقانونی چطور؟ آیا باز گذاشتن دست تیم اقتصادی دولت و آشفته‌سازی بازار و اقتصاد هم به‌خاطر نظارت استصوابی شورای نگهبان است یا احیاناً به‌خاطر کوتاهی شورای نگهبان در تایید چنین نماینده‌های مسئولیت‌ناشناسی که تبدیل به پادو و روابط عمومی مدیران جزء می‌شوند؟!

به قول شاعر «می با دیگران خورده است و با ما سر گران دارد.»

سر برجام سلامت! بلوکه اموال ایران در آلمان

رسانه‌های آلمانی می‌گویند دولت ایران از درخواست خود برای برداشت 300 میلیون یورو از حساب بانکی و انتقال آن به ایران منصرف شده است.

روزنامه زوددویچه تسایتونگ، خبرگزاری آلمان (DPA) و شماری از شبکه‌های خبر این کشور، ضمن انتشار خبر فوق نوشتند: تهران نهاد فدرالی نظارت بر امور مالی آلمان (بافین) را از تصمیم خود در این رابطه مطلع کرده است.

رسانه‌های آمریکایی پیش از این گزارش داده بودند که دولت آمریکا، برلین را برای جلوگیری از این انتقال وجه تحت فشار قرار داده است.

به گفته پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن، این موضوع موجب تنش جدی در روابط میان آلمان و آمریکا شده و دولت ترامپ را برآشفته بود.

در همین رابطه «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان گفته بود که کاخ سفید، منع این انتقال وجه را «در بالاترین سطوح» پیگیری می‌کند.

واشنگتن‌فری‌بیکن در گفت‌وگو با حقوقدانان هشدار داده بود که صدور مجوز برداشت ایران از حسابش احتمالا موجب «تحریم یا هشدار رسمی خزانه‌داری آمریکا» به آلمان خواهد شد.

بنابر گزارش رسانه‌های آلمانی، مبلغ یاد شده قرار بود با هواپیما به ایران منتقل شود.

دویچه‌وله در همین زمینه نوشت: ایران تصمیم داشت 300 میلیون یورو از موجودی خود در بانک «تجارتی ایران و اروپا» در شهر هامبورگ را پیش از اجرای تحریم‌های مالی آمریکا به صورت نقد به تهران منتقل کند. این تصمیم با انتقاد شدید سفیر آمریکا در آلمان همراه شد. ریچارد گرنل از دولت آلمان خواست که مانع انتقال این پول به ایران شود.

دویچه‌وله افزود: بانک فدرال آلمان که چرخه‌ مالی از بانک «تجارتی ایران و اروپا» را کنترل می‌کند در پی این ماجرا مقررات عمومی خود را تغییر داد. براساس مقررات جدید که از سوم شهریور(25 اوت) اجرایی شد، بانک فدرال آلمان موظف است در معاملات نقدی، برای کسب اطمینان از اهداف طرف دیگر معامله، از او اطلاعاتی درخواست کند. برداشت پول نقد توسط طرف معامله «تنها در شرایط بسیار محدودی» می‌تواند با مانع روبرو شود.

یادآوری می‌شود با همه کارشکنی‌های محافل اروپایی برخی محافل دولتی در کشورمان همچنان می‌گویند «با وجود همه اتفاقات، توانسته‌ایم برجام را حفظ کنیم.» اما نمی‌گویند برجام بدون انجام حداقل تعهدات غربی و بار کردن تعهدات یکطرفه به ایران، به چه دردی می‌خورد.

عدم امکان انتقال ارز از طریق هواپیما به کشور درحالی است که دولتمردان فعلی به دولت دهم طعنه می‌زدند که ارز را با هواپیما و چمدان به کشور می‌آورند. آن زمان برجامی نبود و امتیازات متعدد هسته‌ای واگذار

نشده بود.

سایت حامی دولت: آقای روحانی صدای مردم را بشنوید

یک سایت حامی دولت نوشت: اگر جای 272 نماینده مجلس، همه مردم نیز در مجلس بودند، به واسطه عملکرد دولت، از توضیحات رئیس‌جمهور قانع نمی‌شدند.

«عصر ایران» با اشاره به کاهش ارزش پول ملی و شوک بازارهای ارز و سکه و افزایش تورم، نوشت: در چنین وضعیتی، اگر به جای 272 نماینده در جلسه سؤال، همه مردم ایران نیز در مجلس بودند، از توضیحات رئیس‌جمهور قانع نمی‌شدند چرا که حرف زدن و شعار دادن و کلی گویی، برای مردم، نه کار روز می‌شود و نه نان شب.

همه وزارتخانه‌ها و تصمیمات کلان اقتصادی در ید اختیار دولت است، مگر تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که در چند ماه اخیر راجع به قیمت ارز و نحوه تخصیص آن گرفته شد، از جایی خارج از دولت تحمیل شده بود؟ همه‌اش محصول تصمیمات غلط همین دولت بود و باید هم همین دولت پاسخگو باشد.

مگر کسی دست و پای دولت را برای حذف نظام مجوزها برای کسب و کارها را بسته است؟ مگر وزیر همین دولت (آذری جهرمی) نمی‌گوید 1300 امضا در زمینه مجوزها وجود دارد که هر کدام‌شان، هم مانع کسب و کارند و هم عامل فساد. خب! چرا دولت با استفاده از توان قانونی‌اش، این امضاهای فسادآور را جمع نمی‌کند؟

مگر ممنوعیت ناگهانی چند هزار قلم کالا، آن هم در حالی که بسیاری از بازرگانان آن کالاها را خریداری کرده بودند و اجناس‌شان روی کشتی به سمت ایران روانه بود،‌ کار مخالفان دولت بود؟

مگر همین دولت نمی‌تواند از یک سو تسهیلات مالیاتی برای کارآفرینان و تولیدکنندگان فراهم آورد و از دیگر سو، با کار ساده‌ای مانند الزام برخی مشاغل پردرآمد (مانند پزشکان) به استفاده از کارتخوان بانکی، از فرار مالیاتی جلوگیری کند؟

عصر ایران با بیان اینکه آقای روحانی به خود بیایید و صدای مردم را بشنوید، افزود: باید به رئیس‌جمهور روحانی هشدار داد که کابینه‌اش به شدت درگیر بی‌تدبیری است و محصول آن، زدودن امید از مردم است و تحمیل انواع مشکلات اقتصادی به آنها.

واگویی حرف‌های معاون خزانه‌داری آمریکا در اتاق بازرگانی

چرا اتاق بازرگانی به جای اینکه پیگیر استقلال بانکی کشور باشد، به دنبال وابستگی بیشتر کشور به وسیله FATF است؟ روزنامه قدس ضمن طرح این پرسش نوشت: اگر اتاق بازرگانی به واقع به دنبال خروج ایران از انزوای بانکی است، چرا تاکنون بیانیه‌ای برای اجرای پیمان پولی دوجانبه صادر نکرده است؟

اتاق بازرگانی در بیانیه‌ای مدعی شده که در صورت عدم پایبندی ایران به رعایت توصیه‌های چهل‌گانه FATF ، انزوای مالی کشور قطعی خواهد بود.

در حالی اتاق بازرگانی نگران انزوای مالی ایران به واسطه عدم اجرای دستورات FATF است که ایران در دو سال گذشته پذیرفته که برنامه اقدام FATF را اجرایی کند. این برنامه اقدام 41 بند دارد که دولت 32 بند از آن را اجرا کرده است، بنابراین بخش زیادی از دستورات FATF اجرایی شده و طبق استدلال اتاق بازرگانی، تاکنون باید بخشی از انزوای مالی ایران کاهش پیدا می‌کرد، اما در دو سال گذشته در عرصه بانکی، شاهد مضیقه‌های بیشتر بوده‌ایم؛ مضیقه‌های مالی و بانکی ایران در عرصه جهانی به دلیل عدم اجرای دستورات FATF نیست، بلکه عامل اصلی وابستگی بیشتر به نظام پرداخت دلار و یورو است که موجب شده آمریکا و اروپا در عرصه بانکی به ایران و کشورهای طرف معامله آن فشار وارد کنند.

در حقیقت اگر اتاق بازرگانی نگران است، باید نسخه‌ای برای استقلال مالی و بانکی از غرب بدهد نه نسخه ادغام بیشتر، دلیل اصرار اتاق بازرگانی برای ادغام بیشتر در نظام‌های غربی چیست؟

بهترین روش بی‌اثر کردن تحریم‌های بانکی آمریکا، استقلال بانکی ایران از نظام پرداخت آمریکا و اروپاست. این اقدام می‌تواند با ابزاری به نام پیمان پولی دو جانبه انجام شود. پیمان پولی دوجانبه به معنای استفاده از ارزهای ملی و توافقات دوجانبه به جای استفاده از نظام مالی غرب است. مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که اجرای پیمان پولی دوجانبه تا 60 درصد از مسئله همکاری‌های بانکی کشور را حل می‌کند و در صورت چند جانبه شدن این پیمان‌ها، می‌توان تا 80 درصد از تحریم‌های بانکی را خنثی کرد اگر اتاق بازرگانی به واقع به دنبال خروج ایران از انزوای بانکی است، چرا تاکنون بیانیه‌ای برای اجرای پیمان پولی دو جانبه صادر نکرده است؟

رئیس FATF همان مامور ویژه‌ای است که از سوی آمریکا برای هشدار به کشورهای شرق آسیا (اندونزی، مالزی و سنگاپور) در خصوص تبعات تعامل با ایران به این منطقه رفته است تا ایران را منزوی‌تر کند. بیلینگزلی دستیار معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا است. در شرایطی اتاق بازرگانی خواستار اجرای دستورات FATF برای خروج ایران از انزوای مالی و بانکی است که رئیس FATF در شرق آسیا مشغول توطئه علیه ایران برای انزوای بیشتر است. پیش از این نیز سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستار تصویب کنوانسیون مربوط به FATF در مجلس شده بود. این هم‌نوایی اتاق بازرگانی و اتاق جنگ آمریکا معنایی جز خیانت دارد؟

کارگزارانی‌ها دیگر عملکرد دولت را بزک نمی‌کنند

اظهارات عضو مرکزیت کارگزاران در بی‌کفایت توصیف کردن دولت، خلاف مواضع یکی دو سال اخیر وی است. سعید لیلاز گفته اختیاراتی که به روحانی داده شده اگر به چوب هم داده می‌شد تا الان یک کاری برای اقتصاد کرده بود.

سعید لیلاز که قائم مقامی مدیرعامل ایران خودرو دیزل را برعهده دارد، در گفت‌وگو با یورو نیوز اظهار داشت: ورود اسکناس (دلار) از دی ماه سال گذشته به بازار ایران از سوی آمریکایی‌ها ممنوع شد و دولت روحانی هم در این زمینه بسیار بی‌کفایت و بسیار بد عمل کرد و دقیقاً پا جای پای احمدی‌نژاد گذاشت و نتیجه شد وضعیتی که شاهد هستیم.»

وی گفت: «وقتی بازار ملتهب می‌شود از حالت نرمال و طبیعی خود خارج می‌شود، مردم دارایی‌های خود را تبدیل به طلا و دلار می‌کنند و این بر التهابات بازار دامن می‌زند. عامل دیگر اما سوء مدیریت دولت آقای روحانی است که به ناشیانه‌ترین شکل ممکن با این پدیده برخورد کرد. به نظر من آقای روحانی هیچ تصویر و برآورد روشنی در روز اول از موج تحریم‌هایی که به سمت اقتصاد ایران سرازیر می‌شد نداشت. تصمیم‌هایی گرفت و تدبیرهایی اتخاذ کرد که به التهابات بازار دامن زد. مثلاً به جای اینکه جلوی مصرف ارزی را بگیرند شروع کردند به یک سلسله اقدامات مشوق مصرف ارز از جمله اعطای 500 یا هزار یورو برای سفر خارجی که منجر به افزایش تقاضای سفر خارجی شد در حالی که ما باید جلوی آن را می‌گرفتیم.»

وی خاطرنشان کرد: «در این وضعیت فساد هم سوار بر کار شده و از کوچکترین روزنه‌ها دارد برای غارت سازمان یافته منابع استفاده می‌کند. این را در قالب ال‌سی‌های دروغین و واردات تقلبی می‌توانید ببینید. فساد در گمرک‌ها، وزارت صنایع، تخصیص ارز، عدم انطباق وارداتی باثبت سفارش می‌توانید ببینید. پول گرفتند جنس وارد نکردند و کسی نبود که بپرسد چه می‌کنید؟ به گونه‌ای آقای روحانی و آقای جهانگیری با این مسئله رفتار کردند که گویی بار اول است ما با این مسایل روبرو هستیم و بی‌کفایتی و فسادی که دستگاه دولت را گرفته عامل تشدید وخامت اوضاع ارز است.»

به گفته سعید لیلاز تدابیر دولت تاکنون ناکافی و بسیار متناقض بوده و باعث سردرگمی شده است. مثلاً دهها میلیون تن کالا در گمرک‌های کشور مانده و مردم امکان ترخیص این کالاها را ندارند. اگر ترخیص می‌کردند قیمت‌ها پایین می‌آمد.

وی معتقد است: با روند فعلی من فکر می‌کنم دلار به 15 و 16 تومان هم می‌رسد چون دولت روحانی عملاً هیچ کاری نمی‌کند و دارد تماشا می‌کند.»

لیلاز گفت: «من پشت پرده را نمی‌دانم ولی اختیاراتی که آقای خامنه‌ای به روحانی و سران سه قوه داده اگر به چوب داده بود تا الان یک کاری کرده بودند. اما ناشایست‌ترین مردانی که ممکن بود در 250 سال گذشته در آمریکا سر کار بیایند الان روی کار آمده‌اند. مسئولیت این را من اساساً متوجه آقای روحانی می‌دانم چون ما از 8 یا 9 ماه قبل مکرر به آقای روحانی هشدار دادیم که بحران در پیش است و دلار را بحران خواهد گرفت.»

اظهارات تند عضو شورای مرکزی کارگزاران علیه روحانی در حالی است که وی مهر ماه 95 ضمن دو اظهارنظر گفته بود «کاهش تورم دستاورد اقتصادی دولت است و نشانه‌های رونق اقتصادی نمایان است... دولت روحانی اقتصاد را در مسیری شایسته قرار داد.» لیلاز 11 اردیبهشت 96 گفت: «ثبات سیاسی ایران نتیجه اقدامات اقتصادی دولت یازدهم است. رشد شاخص اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری، تورم و فلاکت اقتصادی در دولت یازدهم باعث افزایش رفاه و تقویت قدرت خرید در آحاد جامعه شده است و نشانه‌های آن را می‌توان در افزایش چشم‌گیر فروش خودروهای داخلی و پیشی گرفتن سهم سفرهای لوکس از سفرهای مقرون به صرفه مشاهده کرد».

عضو کارگزاران همچنین 14 اردیبهشت 96 در دانشگاه اراک تصریح کرد: «اگر روحانی نمی‌آمد سقوط اقتصاد قطعی بود.» من از روی علم و کارشناسی مسایل را مطرح می‌کنم؛ اگر روحانی نبود امروز ایران به مانند ونزوئلا بود که بدون هیچ گونه تحریم، با تورم دو هزار درصدی و زیر خط فقر بودن 40 درصد مردم مواجه است و بدون دولت یازدهم می‌توان ایران را در آیینه ونزوئلا دید.»

لیلاز 24 اردیبهشت نیز گفته بود منافع توافق هسته‌ای به جیب محروم‌ترین مردم رفت اما دلواپسان نمی‌گویند.

یادآور می‌شود حزب کارگزاران اخیراً ضمن بیانیه‌ای دولت روحانی را به سرگشتگی و سردرگم کردن فعالان اقتصادی متهم کرد و نوشت: دولت مجمعی از بوروکرات‌های بی‌انگیزه شده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* دادگاه جنایی جیزه مصر دیروز چهار نفر را که به قتل عمد حسن محمد شحانه از رهبران شیعیان مصر و 3 نفر از هوادارانش متهم هستند به 14 سال زندان محکوم کرد. به گزارش پایگاه الیوم السابع، دادستانی جیزه متهمان را به ارتکاب جرایمی نظیر تجمع به قصد قتل عمد با نیت قبلی، قتل عمد حسن محمد شحانه از رهبران شیعیان مصر و 3 تن از فرزندان پیروانش مجرم شناخته است. براساس این گزارش، این افراد «محمود ابراهیم»، «حسنین شعبان»، «صابر جویح» و «محمد السید اسماعیل» هستند.

* زلمای خلیل زاد، سفیر سابق آمریکا در افغانستان، مشاور وزیر خارجه آمریکا شد. به گزارش رویترز، پمپئو که در سفری یک روزه عازم پاکستان بود، در جمع خبرنگاران گفت: خلیل زاد با پیوستن به تیم وزارت امور خارجه، هدایت تلاش‌ها برای دستیابی به صلح افغانستان را عهده‌دار خواهد بود. وی افزود: برای دستیابی به صلح در این کشور همچنین نیازمند به مشارکت جدی پاکستان خواهیم بود. خلیل زاد، یک افغانی است که از سال 1381 تا 1384 سفیر آمریکا در کابل و سپس تا 1386 نماینده واشنگتن در امور عراق بود و از سال‌های 1386 تا 1388 به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل فعالیت کرد.

* ماموران امنیتی مالزی 11 نفر از شیعیان این کشور را به جرم شرکت در جشن عید غدیر دستگیر کردند. آنان با حمله به یک مرکز مذهبی شیعیان در ایالت کلانتان اقدام به بازرسی آن نموده و 11 نفر از شیعیان را برای جمعاوری اطلاعات به دفتر پلیس بردند. این اقدام، پس از سخنرانی یک روحانی وهابی علیه شیعیان در شهر «کوتابارو» مرکز ایالت کلانتان صورت گرفت.

* اداره کل هواپیمایی لبنان، ادعای شبکه آمریکائی «فاکس نیوز» درباره حمل سلاح توسط هواپیمای ایرانی برای حزب‌الله لبنان را شدیداً تکذیب کرد. این هفته، شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» مدعی شد یک شرکت هواپیمایی ایرانی از طریق فرودگاه بین‌المللی «رفیق الحریری» لبنان برای حزب‌الله سلاح فرستاده است. براساس گزارش شبکه «الجدید»، پس از انتشار این خبر، اداره کل هواپیمایی لبنان با صدور بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد. این اداره کل با توضیح درباره دو پرواز فارس قشم ایر که یکی فاقد بار بود و دیگری بار دام داشت، اعلام کرد: هواپیمائی لبنان ادعای شبکه فاکس نیوز را قویاً تکذیب می‌کند و از رسانه‌ها می‌خواهد قبل از انتشار هر خبری درباره فرودگاه از صحت آن اطمینان حاصل کنند.

*********************************

روزنامه خراسان**

کامران: لاریجانی تنها مانع تحقیق و تفحص از مجلس است

حسن کامران نماینده مردم اصفهان که از اردیبهشت امسال درخواست تحقیق و تفحص از مجلس را به هیئت رئیسه ارائه کرده است به خبرنگار خراسان گفت: متاسفانه شخص آقای لاریجانی رئیس مجلس به تنهایی مانع اعلام وصول انجام تحقیق و تفحص از این طرح شده است. وی با بیان این که ما نباید هیچ ترسی از تحقیق و تفحص داشته باشیم گفت: بنده به قراردادهای خارج از مناقصه مجلس اعتراض دارم، چه ایرادی دارد که تحقیق و تفحص از مجلس انجام شود؟

موسوی لارگانی: سفر‌ه‌های مردم کوچک نشده، محو شده است

سید ناصر موسوی لارگانی یک نماینده مردم در مجلس طی نطق میان دستور خود گفت:‌ جامعه امروز ایران به قدرت‌پرستی و مقام‌طلبی آلوده شده است و همین عامل باعث پیشرفت نداشتن کشور شده است. وی با بیان این که متاسفم بگویم شدت ضدیت با انقلاب و نظام در برخی سخنان این روزهای ناطقان مجلس از اراجیف رسانه‌های بیگانه بیشتر است گفت: ما در مجلس فریاد سیاسی می‌زنیم نمی‌دانم ما را چه شده است که در ضدیت با نظام و انقلاب که بهای سنگینی برای تشکیل و حفظ آن داده‌ایم از ترامپ و آل سعود و اسرائیل نیز پیشی می‌گیریم. موسوی لارگانی خاطرنشان کرد:‌ سفره‌های مردم که قرار بود کوچک نشود عملا محو شده و فشار فقر و بیکاری کمر مردم را خم کرده است. آیا وقت آن نرسیده که مجلس هویت و غیرت واقعی خود را نشان دهد؟

اعلام اسامی "خوب‌های مجلس"

هیئت رئیسه مجلس در گزارشی اسامی نمایندگانی را که منظم‌ترین حضور را در جلسات علنی و کمیسیون متبوع داشته‌اند طی سه ماهه اول اجلاسیه سوم دوره دهم، اعلام کرد. اسامی نمایندگان به شرح زیر است: شهروز برزگر کلشانی نماینده سلماس، محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو، روح ا... بابایی صالح نماینده بوئین زهرا و آوج، محمدرضا تابش نماینده اردکان، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه، حسن کامران دستجردی نماینده اصفهان، علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری و میاندرود، فردین فرمند نماینده میانه، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس.

درخواست یک نماینده از دادستان

یک عضو هیئت رئیسه مجلس خواستار ورود مدعی العموم و دادستان تهران به موضوع پخش فیلم محرمانه در مجلس شورای اسلامی از سوی کریمی قدوسی شد. رحیمی دراین باره گفت: مدعی العموم، پخش فیلم محرمانه درباره دوتابعیتی‌های مذاکرات را پیگیری کند.

آغاز دور دوم تعطیلات تابستانی مجلس

دور دوم تعطیلات تابستانه مجلس شورای اسلامی تا اول مهر به مدت ۱۷ روز آغاز شد و در این مدت صحن علنی و جلسات کمیسیون‌های تخصصی برگزار نخواهد شد. دور اول تعطیلات تابستانه مجلس از ۱۳ تیر تا ۳۱ مرداد امسال و به مدت ۱۷ روز برگزار شد و در این مدت مجلس شورای اسلامی تعطیل بود.

*********************************

روزنامه ایران**

جوسازی درباره ۷۰ سفر روحانی به انگلیس و اسکاتلند

خبر اول اینکه، هفته نامه ۹ دی متعلق به حمید رسایی، نماینده طیف پایداری در مجالس پیشین در گزارشی مدعی شده «مطابق اطلاعاتی که در اختیار اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی درباره مدیران دوتابعیتی گذاشته شده حسن روحانی برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود که ۱۷ سال طول کشیده است، حدود ۷۰ سفر به اسکاتلند و انگلیس داشته است. اکثر این سفرها به‌صورت شخصی صورت گرفته و سؤال این است که آیا برای این هفتاد سفر خارجی به اسکاتلند و انگلیس، ویزا اخذ شده است؟ پس چرا در نهادهای ذیربط که پاسخ استعلامات کمیته تحقیق و تفحص را داده‌اند، ویزای ۷۰ سفر ثبت نشده؟! » به ادعای این هفته نامه «مدرک تحصیلی روحانی نیز از دانشگاه کلدونین گلاسگو اسکاتلند، به‌نام حسن فریدون صادر شده است! سؤال افکار عمومی این است که آیا وی پاسپورت دیگری - که قطعاً نمی‌تواند پاسپورت دوم ایرانی باشد – به‌نام حسن فریدون دارد؟» این ادعا در ادامه اتهامات سابق ابوالفضل ابوترابی عضو این کمیته آمده که گفته بود یک مسئول عالی رتبه که سال‌های متمادی برای تحصیل به اسکاتلند تردد داشته است، تابعیت آن کشور را پذیرفته و نفر اول لیست دوتابعیتی‌های گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی است. این دست ادعاها دور جدید خبرسازی رسانه‌های مخالف دولت علیه رئیس جمهوری است.

انصراف ایران از انتقال ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد از آلمان

خبر دیگر اینکه، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع از چشم‌پوشی موقت ایران از تصمیم خود برای انتقال ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد از آلمان به تهران خبر داده است. دو فرد که از جزئیات درخواست ایران از بانک «تجارتی ایران و اروپا» مطلع هستند به خبرگزاری رویترز گفته‌اند این بانک به «سازمان نظارت بر فعالیت‌های مالی آلمان» اطلاع داده که درخواست برداشت پول از حساب ایران را دیگر پیگیری نکند. سازمان نظارت بر فعالیت‌های مالی آلمان و بانک فدرال آلمان حاضر به موضع‌گیری در مورد این خبر نشده‌اند.

جریمه 1 میلیارد دلاری بانک فرانسوی به خاطر ایران

شنیدیم که، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بانک فرانسوی سوسیته ژنرال به دلیل آنچه نقض تحریم‌های امریکا عنوان شده ۱,۲ میلیارد دلار جریمه شده است. بنا به گزارش‌ها این بانک که دومین بانک بزرگ فرانسه است، ۱,۲ میلیارد دلار از موجودی «پس‌انداز اضطراری» خود را به همین منظور کنار گذاشته بود و جریمه نیز از این پس‌انداز پرداخت خواهد شد. امریکا پیش از این در سال ۲۰۱۷ نیز بانک سوسیته ژنرال را به‌دلیل زیرپا گذاشتن تحریم‌ها علیه لیبی به یک میلیارد دلار جریمه محکوم کرده بود.

پمپئو: خرید نفت ایران موضوع اصلی مذاکرات با هند نیست

دست آخر اینکه، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا که امروز همراه وزیر دفاع کشورش برای دیدار با مقام‌های دهلی‌نو به هند می‌رود، گفت: خرید نفت ایران و موشک‌های روسیه، بخشی از مسائل مربوط به روابط دو طرف را تشکیل می‌دهد، اما موضوع اصلی گفت‌وگوهای پیش‌رو نیست. رویترز اخیراً به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که هند به پالایشگاه‌های دولتی خود اجازه داده است با استفاده از نفتکش‌ها و بیمه‌های ایرانی به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

این در حالی است که مقام‌های ایالات متحده ادعا کرده‌اند می‌خواهند تا زمان اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها علیه کشورمان در میانه آبان ماه، صادرات نفت ایران را «به صفر» برسانند. هند مهم‌ترین خریدار نفت ایران پس از چین است. وزارت خارجه هند پیش‌تر گفته این کشور تنها از تحریم‌های سازمان ملل پیروی خواهد کرد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

مدیریت جهادی نسخه شفابخش مشکلات کشور است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مدیریت جهادی و بسترسازی برای تقویت نقش مردم در حوزه اقتصادی نسخه شفابخش مشکلات اقتصادی کشور است. به گزارش فارس، سردارمحمدعلی جعفری صبح دیروز در مراسم تکریم و معارفه فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبتنی بر تغییر شیوه مدیریت کشور به مدیریت جهادی بیان داشت: باید توجه داشت نوع مدیریت کشور باید مدیریت اسلامی باشد نه مدیریت غربی، چرا که مدیریت اسلامی متکی به مردم و برای مردم است. وی در ادامه با اشاره به ضرورت پایبندی مدیران به مبانی و اعتقادات دینی افزود: موضوع مهم دیگر، تفکر و دیدگاه مدیران کشور مطابق مبانی اسلامی است که متاسفانه فعالیت برخی مدیران کشور با تحصیلات غربی و مبانی غیراسلامی بر مشکلات مدیریتی کشور افزوده است. فرمانده سپاه پاسداران بیان کرد به‌رغم تاکید مقام معظم رهبری که نگاه‌ها باید برای حل مشکلات اقتصادی به داخل باشد اما بارها برخی مدیران کشور تمام راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور را سیاسی می‌دانند و در نهایت به مذاکره پیوند می‌زنند.

«کوثر» جایگزین جنگنده‌های قدیمی می‌شود

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اعلام اینکه «کوثر» جایگزین جنگنده‌های قدیمی می‌شود، گفت: ما اخیرا شاهد پرواز نخستین جنگنده ساخت ایران به نام «کوثر» بودیم، البته پیش از این هم طراحی جنگنده صاعقه نمونه دیگری از خودباوری بود، این نشان می‌دهد که ما به این تکنولوژی رسیده‌ایم؛ همانطور که سال 88 ناوشکن جماران را ساختیم. امام(ره) فرموده بودند برای تامین نیازهای‌تان در چرخه دفاعی دست نیاز به سوی دیگران دراز نکنید که حتی برخی گفتند ما نمی‌توانیم و صنعت نداریم که امام فرمودند مگر آنها که الان می‌سازند از اول صنعتگر بودند؟ کار کردند و موفق شدند. دریادار سیاری افزود: حال باید گفت در کجای کشور به اندازه نیروهای مسلح به صورت جهشی کار شده و نیازها برطرف شده است. ما امروز در جایی ایستاده‌ایم که نیاز‌های خودمان را در حوزه‌های مختلف تامین کرده‌ایم و حتی جنگنده‌ای مانند کوثر را ساختیم که می‌تواند تولید و به مرور جایگزین دیگر جنگنده‌ها شود. رسیدن به این توانمندی زمان خاص خودش را برده و علم خودش را برده و ما موفق شدیم و به آن رسیدیم.

ریشه مشکلات اقتصادی سوءمدیریت است

دادستان کل کشور با بیان اینکه سبب مشکلات اقتصادی سوءمدیریت و ضعف مدیریت است، گفت: امروز باید مسؤولان و مردم در جنگ اقتصادی آرایش جنگی به خود بگیرند. به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در همایش مبلغان حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، بیان داشت: امروز در جامعه ما مشکلات فراوانی همچون مسائل اقتصادی گریبانگیر جامعه شده است، در مرحله نخست باید بدانیم که سبب مشکلات اقتصادی سوءمدیریت و ضعف مدیریت است.

دادستان کل کشور افزود: کشور در ۸ سال جنگ تحمیلی آمادگی لازم را پیدا کرده و آرایش نظامی به خود گرفته بود، امروز باید مسؤولان و مردم در جنگ اقتصادی آرایش جنگی به خود بگیرند. وی ادامه داد: امروز با خلاف‌های موجود در کشور پرونده‌های سنگینی در قوه‌قضائیه ایجاد شده است و قوه‌قضائیه در مرحله آخر وارد عمل می‌شود و دولتمردان باید جلوی خلاف‌ها را بگیرند. منتظری در پایان گفت: استجازه از رهبر معظم انقلاب هیچ ارتباطی با اصول اولیه آیین دادرسی ندارد، شرایط و مصلحت ایجاب می‌کرد با مفاسد اقتصادی به سرعت مقابله کنیم؛ موانع قانونی بر سر راه‌مان وجود داشت، برای مثال در رسیدگی به امور زمان زیادی صرف می‌شود و فرآیند طولانی است و این موانع با اجازه رهبری معظم انقلاب کنار رفت.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات