صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۲۱۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 14 شهریور

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما در جنگ فرهنگی و نظامی پیروز شدیم. در جنگ امنیتی‌ـ سیاسی سال ۸۸ هم ملت بر توطئه‌ دشمن فائق آمد، دشمن متمرکز شده روی اقتصاد. در این جبهه هم دشمن شکست خواهد خورد. به شرط اینکه من و شما بیدار باشیم و به وظایف خودمان عمل کنیم.(1397/5/22)

▼ حرف روز
استيضاح هدفمند
وضعيت نابسامان اقتصادي مجلس را به واکنش واداشته و نمايندگان مردم را به پرسشگري از دولت سوق داده است. اوج اين پرسشگري را مي‌توان در ماجراي سؤال از رئیس‌جمهور مشاهده کرد که در نهايت به توضيحات وي به پنج سؤال انجاميد که نمايندگان تنها از يک پاسخ ارائه شده قانع شدند! اين روند در قالب استيضاح دو وزير کار و وزير اقتصاد دنبال شد که نهايت آن نيز برکناري هر دو وزير بود.
اخبار شنيده شده از بهارستان حکايت از آن دارد که استيضاح سه وزير ديگر (صنعت و معدن و تجارت، راه و شهرسازي و ورزش و جوانان) نيز در حال آماده‌سازي است و به زودي هيئت‌رئيسه اعلام وصول کرده و کار به صحن علني مجلس کشيده خواهد شد. در اين بين، اين سؤال مطرح است که آيا اين روند که به استيضاح‌هاي زنجیره‌ای شباهت يافته، می‌تواند در حل مشکلات کشور مؤثر باشد؟
موافقان اين روند معتقدند، نمايندگان ملت طبق وظيفه قانوني خود بايد در جهت تحقق مطالبات و خواسته‌هاي مردم اقدامات لازم را انجام دهند؛ از اين‌ رو آنچه اين روزها در مجلس نسبت به رويکرد دولت صورت مي‌گيرد، عين خواسته مردم است و نمايندگان به طور قطعی نمي‌توانند در برابر مشکلات و سوء مديريت‌هايي که وجود دارد، سکوت کنند و بی‌تفاوت از کنار عملکرد دولتمردان بگذرند. استيضاح مي‌تواند زنگ خطري براي وزراي دولت بوده که با جديت و همت بيشتري براي حل مشکلات کشور در وضعیت دشوار امروز تلاش کنند.
اما مخالفان معتقدند، استيضاح‌هاي زنجيره‌اي و پرتعداد نه تنها موجب ارتقای کارآمدي دولت نمي‌شود، بلکه نتيجه عکس داده و انسجام دولت را از بين برده و افسار کار را از دست ايشان خارج خواهد کرد. از طرفي اين تصور در افکار عمومي شکل خواهد گرفت که مجلس با استيضاح وزرا در حال انجام يک کار نمايشي است و در نگاهي بدبينانه‌تر اين اقدام را در سطح اقدامي جناحي‌ـ سياسي تقليل خواهند داد.
واقعیت آن است که تعداد و کثرت استيضاح نمي‌تواند مؤلفه‌ای براي عملکرد مجلس به حساب آيد؛ بلکه استيضاحي اثرگذار است که هدفمند بوده و با بررسي دقيق و نظرات کارشناسانه، شامل وزرايي شود که به دليل ناکارآمدي دوام‌شان به عاملي براي ايجاد مشکلات بدل شده است. هوشمندی مجلس در این زمینه می‌تواند اعتماد مردم به نمایندگان‌شان را ارتقا بخشد.

▼ گزارش روز
قطع امید از بیرون!
«هیچ وقت نبوده که ملت ایران دست نیاز به سوی دیگران دراز کند و همیشه برای نان و زندگی و عزتش مقاوم ایستاده است. امروز هم ممکن است مشکلاتی داشته باشیم؛ ولی بدون شک از این مشکلات با وحدت، اتحاد و تلاش و فعالیت عبور خواهیم کرد.» این جملات فرازی از سخنان دیروز رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های بزرگ پتروشیمی در عسلویه است. اگر به حد فاصل سال 92 و انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم تا زمان خروج ایالات متحده از برجام در سال جاری بازگردیم، متوجه خواهیم شد که جنس سخنان و تحلیل‌های رئیس‌جمهور سمت و سوی متفاوتی داشته است. در آن سالهای مذاکره و توافق نوع نگاه و سخنان آقای روحانی از جنس دیگری بود! امید فراوان به مذاکرات هسته‌ای و تکیه بر توافق هسته‌ای حکایت کاملاً وارونه‌ای با سخنان این روزهای او دارد. به عبارت دقیق‌تر، این روزها شاهد یک تغییر موضع از سوی رئیس دولت اعتدال از نگاه به بیرون مرزها به داخل مرزها، از تکیه بر عهد خارجی‌ها به وحدت داخلی و استفاده از توان داخلی برای عبور از مشکلات اقتصادی و فشار و تحریم آمریکایی‌ها دیده می‌شود! اما نکته مهم‌تر از تغییر در جمله‌بندی‌ها و گفته‌های رئیس‌جمهور آنچه باید اتفاق بیفتد، تغییر در سیاست‌ها، رویکردها و عملکرد دولت دوازدهم است که با وجود مشاهده فشارها، تنگناها و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور از سوی مسئولان دولت جدی گرفته نمی‌شود و همچنان عده‌ای منتظر هستند که گشایش‌هایی از آن سوی مرزها صورت بگیرد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در هفته گذشته بر آن تأکید کرده و فرمودند: «از اروپا قطع امید بکنید. اروپا جایی نیست که ما بتوانیم برای مسائل گوناگون خودمان، از جمله همین مسئله‌ برجام و مسائل اقتصادی و مانند اینها به آنها امید ببندیم؛ نه، اینها کاری نخواهند کرد؛ قطع امید [بکنید]. این قطع امید به معنای قطع رابطه نیست، به معنای قطع مذاکره نیست؛ به معنای این است که ما تصمیم خودمان را جور دیگری بگیریم، نگاه شک‌آلود داشته باشید به وعده‌های آنها؛ به هرچه وعده میدهند، با تردید نگاه کنید.»

▼ خبر ویژه
مسئولیت اوضاع کنونی با چه کسی است؟
«سعید لیلاز» فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با شبکه «یورونیوز» با طرح انتقادات تند علیه عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم گفت: ورود اسکناس (دلار) از دی ماه سال گذشته به بازار ایران از سوی آمریکایی‌ها ممنوع شد و دولت روحانی هم در این زمینه بسیار بد عمل کرد. وی افزود: وقتی بازار ملتهب می‌شود، از حالت نرمال و طبیعی خود خارج می‌شود، مردم دارایی‌های خود را به طلا و دلار تبدیل می‌کنند و این بر التهابات بازار دامن می‌زند. عامل دیگر سوء مدیریت دولت آقای روحانی است که به ناشیانه‌ترین شکل ممکن با این پدیده برخورد کرد. به نظر من، آقای روحانی هیچ تصویر و برآورد روشنی در روز اول از موج تحریم‌هایی که به سمت اقتصاد ایران سرازیر می‌شد، نداشت. تصمیم‌هایی گرفت و تدبیرهایی اتخاذ کرد که به التهابات بازار دامن زد. این اقتصاددان اصلاح‌طلب با بیان اینکه من پشت پرده را نمی‌دانم، ولی اختیاراتی که آقای خامنه‌ای به روحانی و سران سه قوه داده اگر به چوب داده بود تا الآن یک کاری کرده بودند، گفت: مسئولیت این شرایط را من اساساً متوجه آقای روحانی می‌دانم؛ چون ما از هشت یا نُه ماه پیش مکرر به آقای روحانی هشدار دادیم که بحران در پیش است و دلار را بحران خواهد گرفت.

▼ اخبار
1ـ عصبانیت تل‌آویو از حضور ایران در سوریه

روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل بارها از زبان تهدیدآمیز استفاده کرده است؛ اما صحبت‌های مربوط به حمله به اهداف ایرانی در خارج از سوریه را باید جدی گرفت؛ چرا که این تهدیدات منعکس‌کننده حالتی از شکست و سقوط است که در سطح رهبری سیاسی و نظامی در اسرائیل [رژیم صهیونیستی] ایجاد شده است. اسرائیل به دلیل آنکه اقداماتش برای خروج ایران از سوریه نه تنها بی‌فایده بوده، بلکه نتایج معکوس داشته است، تلاش می‌کند با این تهدیدات به برنامه‌های ترامپ خدمت کند، برنامه‌هایی که البته اساساً اسرائیلی است و پس از شکست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده در جلب حمایت بین‌المللی در مورد اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه تهران، متکی بر تجاوز گسترده‌ای بر هم‌پیمانان ایران، با هدف عقب‌نشینی و تغییر نظام ایران طرح‌ریزی شده است. در همین راستا، ممکن است اسرائیل دایره ضربات خود به اهداف ایرانی را تا عراق، جنوب لبنان و خود سوریه گسترش دهد.»

2ـ دستور کار نشست 24 دسامبر شورای امنیت چیست؟
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد خبر داد، شورای امنیت در 24 ماه سپتامبر نشستی با موضوع ایران برگزار می‌کند و قرار است ترامپ ریاست این جلسه‌‌ را به عهده بگیرد تا نقض قوانین بین‌‌المللی از سوی ایران و بی‌ثباتی‌هایی را که این کشور در سراسر منطقه ایجاد می‌کند، بررسی کند.» نیکی هیلی با تکرار ادعاهای دروغین خود علیه ایران اضافه کرد: «فکر می‌کنم نگرانی‌های روزافزونی درباره ایران وجود دارد. برخی از آنها جدید و برخی قدیمی هستند؛ اما اگر نگاهی به اقداماتی داشته باشید که ایران در زمینه توسعه حمایت از تروریسم، آزمایش‌های موشک بالستیک و فروش تسلیحات انجام می‌دهد، همه آنها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت به شمار می‌روند.» اظهارات هیلی در حالی مطرح می‌شود که «دیمیتری پولیانسکی»، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در این باره گفته است، جلسه شورای امنیت درباره ایران باید به مسئله برجام و خروج آمریکا از آن بپردازد.

3ـ دادگاه دانه‌درشت‌ها به زودی برگزار می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان عمومی و انقلاب کل کشور با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی با همه مقدورات و امکانات مالی و نیروی انسانی خود در برخورد با فساد و مفسدان در عرصه است و کوتاه نخواهد آمد، گفت: رسیدگی به پرونده‌های مهم‌تر و با دانه‌درشت‌ها و مبالغ خیلی کلان در راه است. وی با اشاره به تلاش دستگاه قضا برای اجرای عدالت و تقویت امید و اعتماد مردم، افزود: برخی مسائل اگر برملا و رسانه‌ای شود، نمی‌توان در مورد آن به نتیجه رسید و الآن پرونده‌های مالی، اقتصادی و سیاسی داریم؛ ولی چون ممکن است افرادی مانعی ایجاد کرده یا اسناد و مدارک را از بین ببرند و راه رسیدگی را منحرف کنند، به شدت دنبال این هستیم که مکتوم و پنهان بماند؛ اما مطمئن باشید قوه قضائیه با فاسد و مفسد چه دانه‌درشت و چه دانه‌ریز باشد، برخورد می‌کند.

4ـ توجه تحلیلگر عرب به ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب
نجاح محمدعلی، تحلیلگر عرب مسائل آسیای غربی، در توئیتی به ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرده و به طور ضمنی به مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز سفارش کرده است ایشان را الگوی خود قرار دهند. نجاح محمدعلی در توئیت خود نوشته است: «رهبر جمهورى اسلامى ايران آيت‌الله خامنه‌اى برای یادداشت صحبت‌هایی که می‌خواهند در جلسات بکنند، از پُشت کاغذهای باطله استفاده می‌کنند تا کاغذ اسراف نشود، آیا بقیه مسئولان هم این مقدار بر استفاده بیت‌المال حساس هستند؟!»

▼ اخبار کوتاه
غلامرضا بلوطی میرزا، سرپرست گمرک بندر امام خمینی(ره) گفت: در حال حاضر، از حدود 30 انبار موقت در محوطه گمرکی این بندر نیمی از آنها بازرسی شده‌اند. وی با بیان اینکه در انبارهای مذکور بیش از 300 هزار تن انواع کالاهای اساسی قرار دارد، گفت: اقلامی مانند شکر خام، ذرت، برنج و کنجاله سویا از جمله کالاهای موجود در انبارهای موقت گمرکی است. وی با اشاره به اینکه درباره کالاهای اساسی این گمرک هیچ گونه رسوب کالایی دیده نمی‌شود، تأکید کرد: روند ترخیص کالاهای اساسی از این بندر روال عادی خود را طی می‌کند و مشکلی در این زمینه تاکنون دیده نشده است.
لودریان، وزیر خارجه فرانسه با تأکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی است و فرانسه همراه آلمان، انگلیس، چین و روسیه به دنبال ایجاد سازوکارهای مالی جدید برای همکاری با ایران است، بیان داشت: «آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با اعمال میزان کافی از فشار قوی از طریق تحریم‌ها، می‌توانند موجب تغییر نظام [در ایران] شوند. ما خلاف آن فکر می‌کنیم. افزون بر آن، می‌توانیم حالت عکس آن را ببینیم، اینکه در چنین شرایطی شاهد مقاومتی بسیار بزرگ، عزت ایرانی و ملی‌گرایی ایرانی خواهیم بود.»‌
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی در واکنش به نامه اخیر کروبی از سران فتنه به خبرگان واکنش نشان داد و نوشت: «متن روز‌های اخیر منتسب به آقای کروبی یادآور بیانیه‌های ایشان در سال ۸۸ است. متن‌هایی که از آن ایشان نیست و ظاهراً برای او می‌نویسند، همانند تصمیماتی که برای او می‌گیرند،‌ ای کاش ایشان از حصر فکری اطرافیان در می‌آمد، خودش فکر می‌کرد! خودش تصمیم می‌گرفت و خودش می‌نوشت.»
سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها باید حداکثر تا آبان‌ ماه برای رسیدن به سازوکارهای مشخص به نتیجه برسند؛ چرا که پس از آن ماندن در برجام بی‌معناست. اگر منافع اصلی ما در برجام یعنی در فروش نفت، بازگشت پول و دریافت و پرداخت‌ها عملیاتی نشود، برای ما ماندن در برجام فایده‌ای ندارد و آنها می‌دانند اگر راهکاری پیدا نکنند، ما در برجام نمی‌مانیم.
حجت‌الاسلام رستمی، رئیس جدید نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها از ورود این نهاد به مسئله دانشجویان بازداشتی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده بخش قابل توجهی از پرونده‌های دانشجویی با حسن نظر مدیران ارشد و میانی دستگاه قضائی به شکل مناسبی در حال حل شدن است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات