بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۲۶۲
سردار جوانی معاون سیاسی سپاه در گفتگوی تفصیلی با بصیرت مطرح کرد

13 راهکار برای مقابله با جنگ اقتصادی و روانی آمریکا

سپاه معتقد است که جمهوری اسلامی و ملت ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد تا این جنگ را به یک فرصت تبدیل کند و ایران را در مسیر شکوفایی اقتصادی قراردهد و لازمه چنین توفیقی این است که همان‌طوری که در دوره جنگ تحمیلی یک نوع وحدت و انسجام در داخل کشور شکل گرفت، چنین وضعیتی را در جنگ اقتصادی هم داشته باشیم.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / گفتگو با سردار جوانی

13 راهکار برای مقابله با جنگ اقتصادی و روانی آمریکاجمهوری اسلامی ایران درگیر یک جنگ تمام عیار و پیچیده اقتصادی و رسانه ای است. جنگی به سرکردگی آمریکا که مقاومت مردم را نشانه رفته و قصد دارد با وارونه جلوه دادن واقعیت ها، بزرگ نمایی مشکلات و دادن آدرس غلط درباره راه حل آنها، انتقام 40 سال تحقیر شدن استکبار از سوی انقلاب اسلامی را بگیرد و ایران را به دوران گوش به فرمانی کاخ سفید بازگرداند. نگاه سپاه به برنامه دشمن چیست؟ راهکار این جنگ پیچیده چیست؟ نگاه و نحوه تعامل سپاه به دولت در این میدان چگونه است؟ سردار سرتیپ دوم پاسدار دکتر یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با بصیرت به این پرسش ها پاسخ داده است.

بصیرت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اقشار مردم به صراحت و با اطمینان خاصی گفتند جنگ نخواهد شد، به نظر شما پشتوانه این اطمینان خاطر چیست؟

کشوری که می‌خواهد جنگ را آغاز کند، باید یکسری الزامات داشته باشد. باید برای رسیدن به اهداف موردنظرِ در جنگ، از توانمندی‌ها و امکانات خود به گونه‌ای ارزیابی داشته باشد که با آغاز جنگ اهدافی که مدنظر دارد، تحقق می‌یابد. بازیگرانی که امروز ما را به اقدام نظامی تهدید می‌کنند، کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و این تهدیدات سابقه تقریباً دو دهه‌ای دارد. در این سال‌ها آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مدام ما را به اقدام نظامی تهدید می‌کردند. امروز هم همچنان این تهدید را مطرح می‌کنند. متأسفانه برخی‌ها در داخل کشور وقتی موضوع جنگ مطرح می‌شود، برای اینکه جنگی اتفاق نیفتد حاضر به تن دادن به خواسته دشمن می‌شوند، برای مثال می‌گویند با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم تا جنگ نشود. رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره فرمودند که آمریکایی‌ها و دشمنان ما «شبح جنگ» را مطرح می‌کنند تا مردم و مسئولان را مرعوب کنند و امتیاز بگیرند و به نوعی ما را به عقب‌نشینی وادار کنند. لذا معظم‌له فرمودند باید اطمینان خاطر داشت که جنگی در پیش نیست و جنگی اتفاق نمی‌افتد. در این زمینه معظم‌له دو دلیل مبنی بر اینکه جنگ اتفاق نخواهد افتاد را مطرح کردند؛

دلیل اول اینکه، جنگی که قرار است بین دو طرف اتفاق بیفتد، یکی باید آغازکننده آن باشد که جمهوری اسلامی ایران هرگز آغاز‌ کننده جنگ نخواهد بود، یعنی اطمینان خاصی از ناحیه جمهوری اسلامی وجود دارد که آغازگر جنگ نخواهد بود، به این دلیل که خود معظم‌له، فرمانده کل قوا و رهبر انقلاب هستند و اعلان جنگ و صلح با ایشان است و لذا ایشان با اطمینان خاطر فرمودند، جنگی از طرف ما آغاز نخواهد شد و پیشینه ما هم این را نشان می‌دهد.

دلیل دوم اینکه، اساساً ملت ایران برای پیشبرد آرمان‌ها و اهداف خود به هیچ عنوان از ابزار جنگی به شکل ابتدایی استفاده نخواهند کرد. رهبر حکیم انقلاب فرمودند در صورتی که طرف مقابل بخواهد جنگی را آغاز کند، ما محکم در مقابل آن خواهیم ایستاد و جانانه از کشورمان دفاع خواهیم کرد. اما اینکه طرف مقابل این کار را خواهد کرد، ایشان این موضوع را هم رد و نفی کردند.

بصیرت: چرا رهبر معظم انقلاب چنین با اطمینان می گویند آمریکایی ها هم وارد جنگ با جمهروی اسلامی نمی شوند؟

این موضوع دو دلیل دارد؛ دلیل اول اینکه، جمهوری اسلامی ایران در موقعیت برخورداری از قدرت بازدارندگی قرار دارد، به این معنا که هر متجاوزی اگر بخواهد اقدامی علیه ملت ایران صورت دهد با پاسخ قاطع و محکم ملت ایران مواجه می‌شود و این مبتنی بر برآوردهای دقیق، موقعیت‌های جغرافیایی، وضعیت نیروهای مسلح، آمادگی‌های روحی و روانی، ایثار و فداکاری، روحیه شهادت‌طلبی، ابزارها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه است، به گونه‌ای که با اطمینان می‌توان گفت اگر متجاوزی دست از پا خطا کند، در یک جغرافیای وسیع و گسترده در منطقه با پاسخ‌های کوبنده جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود. این طور نیست که جمهوری اسلامی ایران برای دفاع، خودش را به مرزهای جغرافیای کشور محدود کند؛ بلکه می‌تواند در یک شعاع وسیع، دشمن و منافعش را به چالش بکشاند.

دلیل دوم به وضعیت دشمن بر می‌گردد. اساساً آمریکایی‌ها در موقعیتی نیستند که بتوانند اقدام نظامی علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی داشته باشند و این ناشی از یک روند افت قدرتی است که آمریکایی‌ها طی دو دهه گذشته داشتند؛ یعنی اگر آمریکایی‌ها به بیست سال قبل

سربازان آمریکایی با پوشک بزرگسال وارد خیابان‌های افغانستان یا عراق می‌شدند. در حادثه‌ای که در خلیج فارس رخ داد و تعدادی از تفنگداران آمریکایی دستگیر شدند، مشخص شد که آنها به هیچ عنوان روحیه مبارزه و جنگجویی ندارند و همواره در یک حالت رعب و وحشت به سر می‌برند.
برگردند، در می‌یابند که آن روزها توانمندی‌های‌شان بیش از امروز بود، ولی در آن شرایط نتوانستند به ما حمله کنند، در حالی که آنها توانمندتر از امروز بودند و ما نسبت به امروز آن موقع توانمندی‌های لازم را نداشتیم. الآن وضعیت کاملاً متفاوت شده است. توانمندی‌های ما نسبت به ۱۵ سال گذشته چندین برابر شده، اما افت قدرت آمریکا هم بسیار زیاد است؛ آمریکایی‌ها دچار یک افت قدرت شده‌اند و جمهوری اسلامی به روند توسعه قدرت و دستیابی به مؤلفه‌های قدرت دست یافته است. حتی شواهد میدانی هم نشان می‌دهد که اساساً آمریکایی‌ها به لحاظ نیرویی، حضور در منطقه و آسیب‌پذیری‌هایی که دارند و تحمل‌ناپذیری نیروهایشان برای جنگ در منطقه بعد از آسیب‌های جدی که در عراق و افغانستان متحمل شدند، وضعیت خوبی ندارند. همچنین عوامل دیگری، مانند فرسودگی تجهیزات، جنگ‌افزارها، ناوها و... که نیاز به بازسازی و مدرن شدن دارند. در مجموع می‌توان گفت، آمریکایی‌ها اساساً در موقعیتی نیستند که بخواهند جنگی را علیه ما آغاز کنند؛ اما شاید یکی از مهم‌ترین نکات این باشد که آمریکایی‌ها پس از حمله به افغانستان و عراق متوجه شدند اشغال سرزمین‌ها کار آسانی نیست و هزینه‌های سنگینی برای آنها دارد. در گذشته به راحتی با یکسری اقدامات نظامی، از قبیل موشک‌پرانی و بمباران به راحتی سرزمینی را اشغال می‌کردند و طرف مقابل تسلیم می‌شد، ولی در افغانستان و به ویژه در عراق، آمریکایی‌ها از لحاظ نیروی زمینی آسیب‌پذیری‌های فراوانی داشتند و خسارت‌های زیادی را هم متحمل شدند، به گونه‌ای که اساساً نیروهای پیاده آنها در افغانستان و عراق همواره در یک حالت رعب و وحشت و ترس و نگرانی به سر می‌بردند. این یک واقعیت است که سربازان آمریکایی با پوشک بزرگسال وارد خیابان‌های افغانستان یا عراق می‌شدند. در حادثه‌ای که در خلیج فارس رخ داد و تعدادی از تفنگداران آمریکایی دستگیر شدند، مشخص شد که آنها به هیچ عنوان روحیه مبارزه و جنگجویی ندارند و همواره در یک حالت رعب و وحشت به سر می‌برند. جمله‌ای از اوباما در گذشته داریم که وی تصریح کرد، آمریکا از جنگ در عراق و افغانستان این را آموخت که در هیچ جنگی که لازمه‌اش وارد کردن نیروی پیاده و زمینی باشد، وارد نشود.

بصیرت: آمریکایی ها از جنگ در کشورهای عراق و افغانستان آموخت لازمه پیروز شدن استفاده از نیروی زمینی است. با توجه به تجربه قبلی، آیا آمریکایی ها در جنگ احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران می تواند بدون این که از نیروی زمینی خود استفاده کند، به اهداف خود برسد؟

به یقین این امر شدنی نیست؛ یعنی آنها اگر می‌خواهند به اهداف‌شان برسند، به طور حتم باید از نیروی زمینی استفاده کنند و این موارد آسیب‌پذیری بالایی دارد. اگر چه اساساً به آن نقطه نخواهند رسید؛ چرا که در منطقه، آسیب‌پذیری آمریکایی‌ها بسیار فراوان است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند آنها را در یک منطقه جغرافیای وسیع با چالش مواجه کند. بنابراین هنگامی که رهبر

وضع صهیونیست‌ها از آمریکایی‌ها بدتر است؛ چرا که اساساً موجودیت رژیم صهیونیستی در یک تجاوز احتمالی علیه ایران با خطر صددرصدی مواجه می‌شود. مطلبی که رهبر انقلاب فرمودند؛ اگر آنها دست از پا خطا کنند، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود، به این معناست که کلاً موجودیت رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار خواهد گرفت.
معظم انقلاب فرمودند؛ قطعاً جنگ نخواهد شد، مبتنی بر یک برآورد وضعیت کاملاً کارشناسانه، واقع‌بینانه و با نگاه دقیق است. جمهوری اسلامی قدرت دفاع از خودش را دارد، اما آمریکایی‌ها به هیچ عنوان توان جنگ با جمهوری اسلامی را ندارند و جمله‌ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ یکی بزنید ده تا می‌خورید، واقعیت دارد. وضع صهیونیست‌ها از آمریکایی‌ها بدتر است؛ چرا که اساساً موجودیت رژیم صهیونیستی در یک تجاوز احتمالی علیه ایران با خطر صددرصدی مواجه می‌شود. مطلبی که معظم‌له فرمودند؛ اگر آنها دست از پا خطا کنند، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود، به این معناست که کلاً موجودیت رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار خواهد گرفت و صهیونیست‌ها نمی‌توانند بعد از یک جنگ احتمالی با جمهوری اسلامی آینده‌ای برای خودشان تصور کنند؛ چرا که جمهوری اسلامی در منطقه بازوانی توانمند و سرپنجه‌هایی قوی دارد. بر همین اساس آنها در طی این سال‌ها به صورت لسانی تهدید می‌کردند، ولی جرات نمی‌کردند تهدیدات‌شان را عملی کنند و دلیل آن، این است که آنها نسبت به وضعیت نگاه واقع‌بینانه دارند و می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران قدرت پاسخگویی بالایی را در زمینه‌های زیادی خواهد داشت.

بصیرت: به نظر شما چه مواضع و فعالیت‌هایی در داخل کشور وجود دارد که آمریکایی‌ها را به تداوم رویکرد فشار و تشدید آن امیدوار می‌کند؟

به هرحال در داخل کشور یک‌سری آسیب‌پذیری‌هایی را داریم که به دلیل این آسیب‌پذیری‌ها احساس می‌کنند فشار بر ما می‌تواند آنها را به اهداف و نتایج مدنظرشان برساند. امروز آمریکایی‌ها فشار اقتصادی به ما وارد می کنند و دنبال تشدید این فشارها هستند و روز به‌روز این فشار روانی تشدید می‌شود. شبکه‌هایی در داخل کشور از طریق جریان‌های معاند و ضدانقلاب به ویژه منافقین ساماندهی می‌شوند تا از طریق نارضایتی‌های مردمی و اخلال‌های امنیتی بهره‌مند شوند. در واقع به نوعی ایران را از وضعیت برخوردار از امنیت خارج کنند و آن را دچار نوعی آشوب و اغتشاش کنند.

اگر آمریکایی‌ها فشار اقتصادی وارد می‌کنند، به این دلیل است که اقتصاد ما آسیب‌پذیر است. بر همین مبنا رهبر معظم انقلاب از عنوان اقتصاد مقاومتی استفاده می‌کنند. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در برابر فشارهای بیرونی و تکان‌های بین‌المللی و خارجی مصونیت داشته باشد و آسیب نبیند. امروز آثار سلطه دلار را در تجارت کشور و معاملات بین‌المللی می‌بینیم، آمریکایی‌ها از این ابزار برای فشار به اقتصاد ما سوءاستفاده می‌کنند. وقتی ما به نوعی وابستگی به خام‌فروشی نفت داریم، آنها از ابزار تحریم نفت استفاده می‌کنند.

برخی راهکارهای مستقیم و غیرمستقیم در شکستن سلطه دلار و حل مشکلات اقتصادی عبارت است از:

1ـ ایران باید زمینه‌های خارج شدن از سلطه دلار را در تجارت کشور و معاملات بین‌المللی فراهم کند؛ یعنی در تعامل و ارتباط بیشتر با دیگر کشورها از ارزهایی غیر از دلار استفاده کند.

2ـ در مبادلات تجاری در جاهایی که ممکن است باید دلار را حذف کنیم و از تهاتر و روش مبادله کالا با کالا استفاده کنیم.

3ـ‌ در مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و شرکای شرقی تعاملات‌مان را در حوزه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر کنیم.

4ـ در وضع فعلی جامعه، صیانت از تولید و رونق بخشیدن به آن مهم‌ترین اولویت است که باید در دستور کار قرار گیرد و کارگاه‌های کوچک باید مورد حمایت جدی قرار گیرند.

۵ـ از طریق مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از ورود کالایی که در داخل امکان تولید آن وجود دارد، تولید و اقتصادمان را رونق ببخشیم.

۶ـ در بحث فشارهای روانی که آمریکا با دروغ‌پردازی، سیاه‌نمایی و برجسته‌سازی مشکلات به جمهوری اسلامی و ملت ایران وارد می‌کند از طریق مبارزه با جو روانی پیش آمده، نقشه دشمن را خنثی کنیم.

۷ـ آنچه رهبر معظم انقلاب به عنوان زخم از آن یاد کردند، باید درمان شود. برخورد با مفسدان و شبکه‌های فساد یکی از اقدامات اساسی و عاجلی است که باید انجام بگیرد.

وقتی در داخل کشور افرادی رانت‌خواری می‌کنند، موضوعاتی همچون بیکاری و گرانی‌ها و به در کنار آن اشرافیتی که در بین برخی از مسئولان کشور وجود دارد، سبب نارضایتی مردم می‌شود، دشمن از این مسائل بهره می‌برد و عملیات روانی خودش را انجام می‌دهد. فلذا برای اینکه دشمن نتواند این فشار را به نتیجه دلخواهش برساند: 1ـ باید تمام دستگاه‌های اجرایی کشور کمک کنند تا اقتصادمان رونق یابد. 2ـ با فساد و اشرافی‌گری در کشور مبارزه شود.3ـ به درد مردم و اشتغال جوان‌ها توجه بیشتری شود.4ـ اقشار آسیب‌پذیر و افرادی که در وضعیت سخت معیشتی هستند، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.5ـ باید هوشیار بود که دشمن با اعمال فشارهای عملی به دنبال ایجاد اخلال و ناامنی در کشور است، یعنی می خواهد مشکلات اقتصادی را تبدیل به مسائل امنیتی کند. 6ـ در کنار حل مشکلات معیشتی و مبارزه با فساد، هوشمندی اطلاعاتی و آگاه‌سازی مردم لازم است.

الحمدلله مردم ما خیلی زود متوجه اجرای نقشه‌های دشمن شدند. اگر دشمنان ما در دی ماه ۹۶

وقتی مردم به مسئولان اعتماد می‌کنند در اینجا دیگر شبکه‌های وابسته فاسد، منافقین و سلطنت‌طلب‌ها کاری از دست‌شان بر نمی‌آید. وقتی مردم با آنها همراهی نکنند و بصیرت مردم، آنها را از جریان وابسته و ضد انقلاب جدا کند، آنها نمی‌توانند اهداف‌شان را تحقق ببخشند.
موفق شدند از بستر نارضایتی‌های مردمی سوءاستفاده بیشتری کنند و فضاسازی سنگینی را انجام دهند، ولی در حوادث مردادماه سال جاری نتوانستند این چنین بهره‌برداری کنند. به این دلیل که مردم این امکان و اجازه را به آنها ندادند. مردم باید احساس کنند که مسئولان با جدیت به دنبال حل مشکلات‌شان هستند. وقتی مردم به مسئولان اعتماد می‌کنند در اینجا دیگر شبکه‌های وابسته فاسد، منافقین و سلطنت‌طلب‌ها کاری از دست‌شان بر نمی‌آید. وقتی مردم با آنها همراهی نکنند و بصیرت مردم، آنها را از جریان وابسته و ضد انقلاب جدا کند، آنها نمی‌توانند اهداف‌شان را تحقق ببخشند. در یک جمله می‌توان گفت؛ اگر آمریکایی‌ها به فشارهای سه‌گانه اقتصادی، روانی و عملی دل خوش کردند، تنها عامل دلخوشی آنها وجود یکسری زمینه‌ها و بسترها در داخل کشور است که ضروری است با هوشمندی این زمینه‌ها را از بین ببریم.

بصیرت: آمریکا به شدت در حال پمپاژ این خط است که مشکلات اقتصادی مردم ناشی از حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران است، راه مقابله با این جنگ روانی چیست؟

طبیعی است که آمریکایی‌ها اینطور برای مشکلات ما دلیل تراشی ‌کنند تا جمهوری اسلامی و ملت ایران تحت فشار قرار گیرد. امروز نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران عامل اقتدار و تأمین امنیت ملت ایران است. اگر نفوذ و عمق راهبردی ما تثبیت شود، آثار و برکات فراوانی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و به ویژه امنیتی برای ملت ایران و جمهوری اسلامی دارد. امنیت کشوری که در یک منطقه ژئوپلیتیک خودش را اثبات کند، با همسایگانش در تعامل باشد و ارتباطاتش را در حوزه‌های مختلف تعریف کند، هیچ‌گاه آسیب نمی‌بیند. وقتی بیگانه‌ای در منطقه‌ای موفق می شود بین کشورها جنگ راه بیندازد، به خاطر اختلافات است. غربی‌ها طی دهه‌های گذشته همواره در مناطقی مثل غرب آسیا از همان سیاست انگلیسی استفاده کرده اند؛ «تفرقه بینداز و حکومت کن». ما جنگ هشت ساله را فراموش نکرده ایم که غربی‌ها چگونه صدام را تحریک و جنگی را به ملت ما تحمیل کردند. ما امروز برای اینکه امنیت پایدار داشته باشیم باید با همه کشورهای همسایه روابط‌مان را تقویت کنیم. این حضور در منطقه برای ما هزینه نداشته و برخلاف تبلیغاتی که دشمن دارد انجام می‌دهد برای ما دستاورد داشته است. شاید مهم‌ترین دستاورد آن در حوزه امنیت باشد. یعنی آنچه امروز دشمن را نگران کرده امنیت ملت ایران است. این امنیت با ارزش، با ثبات و پایدار زمینه رشد و پیشرفت در حوزه‌های مختلف را فراهم کرده است و باید همه از این فرصت استفاده کنند. آمریکایی‌ها نگران این هستند که روزی با همین روندهای کنونی مجبور شوند از کل منطقه خارج شوند و منطقه در اختیار ملت‌ها قرار گیرد. ملت‌های منطقه در هم‌افزایی باهم منافع‌شان به خوبی تأمین می‌شود، اما وقتی بیگانه در این منطقه حضور داشته باشد کشورها متفرق شده و در مقابل هم قرار گرفته، هر روز خسارت و آسیب می‌بینند و نمی‌توانند هم‌افزا باشند؛ بنابراین ما نه تنها از حضور در منطقه خسارتی ندیدیم؛ بلکه دستاوردهای آن برای ما بسیار فراوان بوده و این نوع روایتگری دشمن است که می‌خواهد با روایت معکوس واقیعت، چنین القا کند که جمهوری اسلامی حضورش در منطقه به ویژه اقداماتی که در کشورهای سوریه و عراق انجام داده منشأ مشکلات فراوانی در داخل کشور شده است. چنانچه امروز در کشورهای عراق و سوریه حضور نداشتیم، وضعیت جمهوری اسلامی و شهرهای ما به مراتب بدتر از شهرهای عراق و سوریه بود. تروریسم و داعش در اینجا بیداد می‌کرد و لذا این حضور، منشأ دستاوردهای مثبت بوده، نه عامل بروز مشکلات.

بصیرت: سیاست و رویکرد سپاه در قبال جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران چیست؟ نسبت و تعامل آن با دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟

سپاه معتقد است دشمن، دشمن است و دست از دشمنی‌هایش بر نمی‌دارد. جنگ اقتصادی یکی از جنگ‌هایی است که دشمن طی چهل سال گذشته با ما داشته است. سپاه معتقد است که جمهوری اسلامی و ملت ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد تا این جنگ را به یک فرصت تبدیل کند و ایران را در مسیر شکوفایی اقتصادی قراردهد و لازمه چنین توفیقی این است که همان‌طوری که در دوره جنگ تحمیلی یک نوع وحدت و انسجام در داخل کشور شکل گرفت، چنین وضعیتی را

سپاه معتقد است که جمهوری اسلامی و ملت ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد تا این جنگ را به یک فرصت تبدیل کند و ایران را در مسیر شکوفایی اقتصادی قراردهد و لازمه چنین توفیقی این است که همان‌طوری که در دوره جنگ تحمیلی یک نوع وحدت و انسجام در داخل کشور شکل گرفت، چنین وضعیتی را در جنگ اقتصادی هم داشته باشیم.
در جنگ اقتصادی هم داشته باشیم. مردم، دولت، قوای سه‌گانه و مجموعه سازمان‌ها باید هم‌افزا با یکدیگر هر یک برای مقابله با جنگ اقتصادی نقش ایفا کنند. در یک جمله می‌توان گفت؛ برای مقابله با جنگ اقتصادی «پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی» لازم است؛ یعنی اگر بخواهیم جنگ اقتصادی دشمن را ناکام بگذاریم باید اقتصاد مقاومتی را پیاده‌سازی کنیم. اقتصاد مقاومتی سیاست‌های آن مشخص و به همه نهادها ابلاغ شده است. در اقتصاد مقاومتی رویکرد باید استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و مردمی کردن آن باشد. خوشبختانه سپاه هم مجموع این ظرفیت‌ها را دارد. رویکرد سپاه این است که در تعامل با دولت برای خنثی‌سازی جنگ اقتصادی کمک کند. البته، در گذشته تعامل وجود داشته و امروز هم وجود دارد و در آینده می‌تواند بیشتر باشد. به ویژه استفاده از ظرفیت‌های بسیج که به نوعی همان ظرفیت‌های مردمی است که به شکل سازمان‌یافته می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. سپاه هم در طی دو دهه گذشته با قبول کردن پروژه‌های سنگین در حوزه‌های راهبردی مانند حوزه‌های نفتی و گازی کمک فراوانی به دولت های وقت کرده است. امروز وقتی سپاه پالایشگاه ستاد خلیج فارس را به بهره‌برداری می‌رساند و روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند، این یعنی در واقع خلع سلاح کردن آمریکایی‌ها از اینکه ما را تحت فشار تحریم بنزین قرار دهند. تصور کنیم آمریکایی‌ها به نوعی مانع از فروش بنزین به جمهوری اسلامی ایران شوند، چه وضعیتی در داخل کشور شکل می‌گیرد. سپاه در اینجا برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن این پروژه را قبول کرده و به نتیجه هم رسانده است، یا پروژه‌های دیگری که در حوزه‌های دیگر وجود دارد. بنابراین سپاه که نگاهش در راستای پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و در پیشبرد انقلاب و تحقق اهداف آن و حفظ استقلال و عزت ملت ایران است، باید تمام‌قد در بحث مقابله با جنگ اقتصادی در صحنه حضور داشته باشد. اما قرارگاه اصلی مقابله با جنگ اقتصادی دشمن، دولت و قوه مجریه است، اگر چه در کنار دولت و قوه مجریه قوای دیگری هم مانند مجلس و قوه قضائیه باید باشند. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب شورای اقتصادی را با حضور رؤسای سه قوه تشکیل دادند که آنها بیایند از تمام ظرفیت‌های موجود در داخل کشور بهره‌برداری کنند که در این میان ظرفیت‌های سپاه برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن، می‌تواند چشمگیر باشد.

مصاحبه از وحید قاسمی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
فروشگاه اينترنتي
Switzerland
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
هر کدام از این اقدام ها نتیجه بخش خواهد بود و باید بتوان فعالیت را براساس منطقی ترین روش و برنامه ریزی اصولی بکار برد

باسپاس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات