صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۲۲۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 25 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قدرت‌های استکباری بیش از آنچه در واقع توانایی و اقتدار داشته باشند، با تشر و اخم و ابراز قدرت، کار خود را پیش می‌برند. اگر ملتی از این تشر نترسید و از این اخم جا نخورد و به قدرت خود اعتماد کرد و با شجاعت، قدم در میدان حق و عدالت گذاشت، ابرقدرت‌ها را به عقب‌نشینی وادار می‌کند و شکست می‌دهد.(1397/6/18)

▼ حرف روز 
ستون پنجم نشویم!
امروزه واژه «ستون پنجم» در ادبیات سیاسی جهان و افکار عمومی واژه‌ای آشنا است و از آن به جاسوس یاد می‌شود. در ایران منافقین نیز به چنین صفت پلیدی نام‌گذاری شده‌اند. تولد این واژه از نامه‌ای ناشی شد که ژنرال فرانکو رهبر جریان فاشیستی اسپانیا در خلال جنگ‌های سه ساله داخلی این کشور خطاب به جمهوریخواهانی که شهر مادرید را در اختیار داشتند، نوشته بود؛ «من با چهار ستون سرباز و تجهیزات از شرق و غرب و شمال و جنوب به سوی شهر در حرکتم، اما شما فقط روی این چهار ستون حساب نکنید؛ بلکه ستون دیگری هم داریم که در داخل شهر و حتی در میان جمع شما هستند که برای ما فعالیت می‌کنند! آنها «ستون پنجم» ما هستند و راه ورود چهار ستون را به داخل شهر هموار می‌کنند.»
متن نامه خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می‌کردند عملیاتی شد و «ستون پنجم» دشمن موفق شدند با ایجاد «وحشت گرسنگی» و «ناکارآمد نشان دادن جمهوریخواهان» برای رفع قحطی، روحیه مردم را تضعیف کنند تا به سادگی دروازه‌ها برای ورود سپاهیان ژنرال فرانکو باز شود!
از این تاریخ بود که ستون پنجم به عوامل دشمن، جاسوس‌ها و کسانی که برای بیگانه کار می‌کنند، گفته شد.
اما در سال‌های اخیر کاربرد واژه ستون پنجم گسترده‌تر شده است و شاید روح فرانکو نیز از توسعه این ستون نامرئی نیز در عجب باشد که چگونه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در یک کشور علیه منافع خودشان و تأمین منافع دشمن فعالیت می‌کنند. هنگامی تعجب او بیشتر می‌شود که بسیاری از دوستان و همراهان نظام سیاسی با ندانم‌کاری‌ها به ستون‌های پنجمی تبدیل می‌شوند که بدون جیره و مواجب، نظام سیاسی مورد حمایت‌شان را تضعیف می‌کنند.
در وضعیت اجتماعی امروز کشورمان بیش از آنکه تحریم‌ها و تهدیدهای ترامپ و توطئه‌های آل‌سعود و نتانیاهو اثر داشته باشد، رفتارهای ما در احتکار مواد غذایی در منازل، خریدهای انبوهی که ناشی از شایعه‌پراکنی‌های عوامل دشمن است سبب ایجاد موج‌های روانی قحطی و کمبود کالا است. امروز برخی از فروشگاه‌ها صبح مملو از کالا می‌شوند و غروب به طور کامل به فروش می‌روند! دقت داشته باشیم به گونه‌ای عمل نکنیم که دشمن به اثرگذاری جنگ روانی امیدوار شود؛ ستون پنجم نشویم!

▼ گزارش روز
همیشه طلبکار
یکی از خصلت‌های منحصر تندروهای جریان اصلاحات در تمامی سال‌های حیات سیاسی این جریان سیاسی گرفتن ژست‌های طلبکارانه و قرار گرفتن در موضع مطالبه‌گر بوده است، فرقی هم نمی‌کند در زمان کدام دولت و کدام مجلس و... باشد، آنها هیچ‌گاه حاضر نشدند در جایگاه پاسخگو نسبت به عملکرد خود قرار بگیرند، هیچ‌گاه حاضر نشدند ضعف و شکست خود را بپذیرند، آن زمان که دولت اصلاحات را در اختیار داشتند، آشوبگران سال 78 را به سوی خیابان جمهوری هدایت می‌کردند، آن روزی که در انتخابات 88 شکست خوردند، به صندوق رأی و نظر مردم پشت کردند، آن وقت که از صدر تا ذیل مجلس ششم در اختیارشان بود پروژه اعتصاب و استعفا را اجرایی کردند و حالا هم پس از پنج سال حضور در دولت و در اختیار داشتن بخش قابل توجهی از مجلس دهم، در توجیه ناکارآمدی خود و به جای پاسخ دادن به پرسش‌های مردم و توجه به مطالبات‌شان مردم سعی می‌کند نشانی غلط دیگری بدهند! افرادی چون تاج‌زاده و دیگر شخصیت‌های تندرو این جریان همزمان با اوج گرفتن انتقادات و شکست تلاش‌شان برای فاصله‌گذاری این جریان با دولت اعتدال و مجلس امید تلاش کردند مسئله تکراری نظارت استصوابی شورای نگهبان را طرح و این ادعا را مطرح کنند که رد صلاحیت‌های قانونی موجب شده نیروهای کارآمد اصلاح‌طلب از دایره قدرت بیرون مانده و منتخبان، اصلاح‌طلب درجه چندم باشند پس نمی‌توانند مشکلات را حل کنند! ادعایی که اگرچه باطل بودنش مشخص است، اما با اتفاقات سریالی و فسادهایی که متأسفانه در برخی از شوراهای کشور رخ داد، مانند ماجرای بابل، ماجرای ملایر و مهم‌تر از همه ناکارآمدی شورای شهر یکدست اصلاح‌طلب تهران و دو شهردار منتخب آن که از هیچ فیلتری در شورای نگهبان عبور نکردند، از یک سو بی‌اساس بودن ادعای اصلاح‌طلبان که اگر نظارت استصوابی نبود مدیرانی بر سر کار می‌آورند که معجزه کنند را روشن کرد و از سوی دیگر برخلاف مقصود این افراد تندرو نشان داد، نبود شورای نگهبان و نظارت استصوابی تا چه حد می‌تواند آسیب‌زننده و زمینه‌ساز افزایش فساد و تخلف باشد.

▼ خبر ویژه
جزئیات تعرض به سفارت ایران در پاریس
چند عضو گروهک ضد انقلاب کومله به سفارت ایران در پاریس تعرض کردند. در این حادثه که عصر دیروز رخ داد، حدود 15 نفر از نیروهای این گروهک تروریستی با اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و شیشه‌های ساختمان سفارت را شکستند. پلیس فرانسه که از صبح روز جمعه از تحرکات این افراد خبر داشت و به مسئولان سفارت نیز اطلاع داده بود، اما درست زمانی که نیروهای گروهک تروریستی کومله در مقابل سفارت حاضر می‌شوند، مأموران پلیس اطراف سفارت را ترک می‌کنند! پس از پایان نمایش متعرضان به سفارت ایران، مأموران پلیس بار دیگر به محل خدمت‌شان بازمی‌گردند. نیروهای گروهک تروریستی کومله، تاکنون بارها با اقدامات تروریستی در مناطق غربی ایران، موجب ناامنی و شهادت بسیاری از هموطنان‌مان شده‌اند. در یکی از اقدامات اخیر این گروهک که 29 تیرماه رخ داد، اشرار و تروریست‌ها که مقر آنها در کردستان عراق است، به پاسگاه مرزی قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) نیروی زمینی سپاه در روستای «دری» مریوان حمله کردند و 11 نفر از نیروهای امنیتی کشورمان را به شهادت رساندند. در پاسخ به این اقدامات کور تروریستی، یگان موشکی و پهپادی سپاه، محل استقرار و جلسه سران حزب منحله موسوم به دموکرات کردستان ایران از گروهک‌های جنایتکار و مرکز آموزش تروریست‌های را با موشک زمین به زمین کوتاه‌بُرد، هدف قرار داد.

▼ اخبار
1ـ نقش FATF  در احیای تحریم‌های ضد ایرانی

«مارشال بیلینگزلی» دستیار بخش تأمین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس ‌FATF در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به صراحت اذعان کرده است که برای مقابله با ایران همکاری نزدیکی با رژیم صهیونیستی و عربستان داریم. وی درباره روند احیای تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج آمریکا از برجام گفت: «تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که ذیل برجام رفع کرده بودیم در دو مرحله احیا می‌شوند که در این راستا خزانه‌داری آمریکا در این دولت، ۱۷ دور تحریم‌ علیه ایران اعلام کرده و ۱۴۵ فرد مرتبط با ایران را به دلیل طیفی از فعالیت‌ها، اعم از تروریسم، ‌اشاعه تسلیحاتی و نقض حقوق بشر و جلوگیری از سوءاستفاده ایران از نظام مالی جهان در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.» جالب اینکه، پیشتر هم «خوان زاراته»، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرایم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود: «برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن اوضاع برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.»

2ـ پیش‌درآمد اجرای نمایش حمله شیمیایی ساختگی در ادلب
آخرین تحولات نشان می‌دهد که نیروهای مسلح و تروریست‌ها در ادلب برای اجرای عملیات جعلی با هدف متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود، آماده شده‌اند. به نوشته وبگاه «راشاتودی» وزارت دفاع روسیه بامداد امروز(یکشنبه) اعلام کرد که تروریست‌های گروه «هیئت تحریرالشام» (جبهة النصره سابق) چندین مخزن حاوی گاز کلر را برای نمایش جعلی حمله شیمیایی، به روستای «بسنقول» منتقل کرده‌اند. سرهنگ «ولادیمیر ساوچنکو» سخنگوی مرکز آشتی روسیه در سوریه گفت: وزارت دفاع روسیه هفته قبل گزارش داده بود که نمایندگان رسانه‌های غربی و نیروهای وابسته به تروریست‌ها تصویربرداری از صحنه‌های حمله شیمیایی ساختگی در ادلب را آغاز کرده‌اند. روسیه همچنین هشدار داده آمریکا پس از این حمله شیمیایی ساختگی در شهر ادلب، از آن به منزله بهانه‌ای برای حمله به نیروهای دولت سوریه استفاده کند.

3ـ جدال ادامه‌دار «جان کری» و «دونالد ترامپ»
«جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا در ادامه رد و بدل کردن انتقادهای تند با «دونالد ترامپ» که بر سر ملاقات با «محمدجواد ظریف» شکل گرفت، ترامپ را به پسری نابالغ تشبیه کرد. کری در یک برنامه زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور کشورش را به باد تمسخر گرفت و گفت: «او بیشتر برای خواندن لایک‌های توئیترش وقت صرف می‌کند تا برای خواندن گزارش‌های ارائه شده، یا قانون اساسی ایالات متحده.» جان کری در ادامه استهزای ترامپ گفت: «او جداً ترکیبی نادر از خامی یک پسرک هشت ساله و اضطراب یک دختر نوجوان است.» وی در واکنش به ابراز نگرانی ترامپ دربار تضعیف قانون آمریکا از سوی وزیر خارجه دولت باراک اوباما، توصیه کرد که بهتر است ترامپ نگران اعترافات «پاول منافورت» رئیس ستاد انتخاباتی خود باشد که  قرار است به زودی به پرسش‌های بازرس ویژه پرونده دخالت روس‌ها در انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا پاسخ دهد.

4ـ درباره امنیت ملی با کسی تعارف نداریم
سردار سرتیپ حسین سلامی با اشاره به پاسخ قاطع سپاه به گروهک‌های تروریستی و اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: «این پاسخ یک پیام روشن دارد و آن، این‌ است که ما در مقابل دشمن هیچ عملی را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. هر عملی که دشمنان انجام دهد؛ با واکنش‌هایی به‌مراتب بزرگ‌تر مواجه می‌شود.» جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه؛ «ما در زمینه امنیت ملی با هیچ کس تعارف و شوخی نداریم»، افزود: «پاسخ ما قاطع، پشیمان‌کننده و دشمن‌شکن است.» سردار سلامی تأکید داشت: «این را باید دشمنان ریز و درشت ما دریافته و مناسبات خود را براساس آن تنظیم کنند.»

▼ اخبار کوتاه
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اعلام کلید خوردن طرح استیضاح بیژن زنگنه وزیر نفت در مجلس، گفت: عده‌ای از نمایندگان مجلس پیشتر طرح استیضاح وزیر نفت را ارائه کرده بودند که آقای وزیر با حضور در جلسه کمیسیون انرژی به نمایندگان استیضاح‌کننده قول‌هایی را برای پیگیری موارد مورد نظر به آنان داده بود. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر پتروشیمی‌ها مواد اولیه کارخانه‌ها را به درستی تأمین نمی‌کنند؛ لذا برخی از نمایندگان گفته‌اند که دوباره می‌خواهند استیضاح وزیر نفت را پیگیری کنند.
روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرد: با تلاش گسترده سربازان گمنام امام زمان(عج) در ادارات ‌کل اطلاعات استان فارس و هرمزگان و در راستای صیانت از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از هرگونه اخلال در نظام اقتصادی کشور، تعداد 18 نفر از رهبران و اعضای فعال دسیسه هرمی و کلاهبرداران جدید با نام «فایننشیال»، دستگیر شدند. این افراد با استفاده از روش‌های اغواگرایانه، اقدام به جذب سرمایه افراد و کلاهبرداری از آنها و خروج مبالغ زیادی ارز از کشور از طریق صرافی‌های غیرمجاز یا به صورت فیزیکی کرده بودند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفت: اروپایی‌ها و دیگر امضاکنندگان [برجام] باید برای جبران تحریم‌های آمریکا دست به کار شوند. ظریف افزود: اگر تعادل میان دادن و گرفتن به هم بخورد، ایران واکنش نشان خواهد داد. این واکنش به گفته او لزوماً خروج ایران از برجام نیست‌، بلکه می‌تواند این‌طور باشد که این‌ کشور دیگر چندان به آن عمل نکند و یکی از امکانات این است که دوباره به غنی‌سازی اورانیوم شدت بخشد.
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: شهردار تهران به یقین، مشمول اصلاحیه قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود و باید پس از دو ماه محل خدمت خود را ترک کند.
همزمان با ایام ماه محرم، پانزدهمین کتاب صوتی معاونت فرهنگی و تبلیغات با نام «لهوف» منتشر شد. در این کتاب صوتی، بازخوانی نمایشی مقتل ارزشمند سیدبن‌طاووس(ره)، بزرگ‌ترین اثر روایی مستند درباره وقایع پیش، هنگام و پس از کربلا روایت شده است. در این کتاب ابعاد مختلف ماجرای عاشورا با هنرمندی 48 نفر از هنرمندان به مدت شش ساعت به نمایش درآمده است. علاقه‌مندان برای دریافت این اثر نیز می‌توانند به پورتال اطلاع‌رسانی پاسدار ماژول محرم مراجعه کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات