صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۲۲۹۷

حرف روز/ ستون پنجم نشویم!

امروزه واژه «ستون پنجم» در ادبیات سیاسی جهان و افکار عمومی واژه‌ای آشنا است و از آن به جاسوس یاد می‌شود[...]
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی
یادداشت: امروزه واژه «ستون پنجم» در ادبیات سیاسی جهان و افکار عمومی واژه‌ای آشنا است و از آن به جاسوس یاد می‌شود. در ایران منافقین نیز به چنین صفت پلیدی نام‌گذاری شده‌اند. تولد این واژه از نامه‌ای ناشی شد که ژنرال فرانکو رهبر جریان فاشیستی اسپانیا در خلال جنگ‌های سه ساله داخلی این کشور خطاب به جمهوریخواهانی که شهر مادرید را در اختیار داشتند، نوشته بود؛ «من با چهار ستون سرباز و تجهیزات از شرق و غرب و شمال و جنوب به سوی شهر در حرکتم، اما شما فقط روی این چهار ستون حساب نکنید؛ بلکه ستون دیگری هم داریم که در داخل شهر و حتی در میان جمع شما هستند که برای ما فعالیت می‌کنند! آنها «ستون پنجم» ما هستند و راه ورود چهار ستون را به داخل شهر هموار می‌کنند.»
متن نامه خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می‌کردند عملیاتی شد و «ستون پنجم» دشمن موفق شدند با ایجاد «وحشت گرسنگی» و «ناکارآمد نشان دادن جمهوریخواهان» برای رفع قحطی، روحیه مردم را تضعیف کنند تا به سادگی دروازه‌ها برای ورود سپاهیان ژنرال فرانکو باز شود!
از این تاریخ بود که ستون پنجم به عوامل دشمن، جاسوس‌ها و کسانی که برای بیگانه کار می‌کنند، گفته شد.
اما در سال‌های اخیر کاربرد واژه ستون پنجم گسترده‌تر شده است و شاید روح فرانکو نیز از توسعه این ستون نامرئی نیز در عجب باشد که چگونه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در یک کشور علیه منافع خودشان و تأمین منافع دشمن فعالیت می‌کنند. هنگامی تعجب او بیشتر می‌شود که بسیاری از دوستان و همراهان نظام سیاسی با ندانم‌کاری‌ها به ستون‌های پنجمی تبدیل می‌شوند که بدون جیره و مواجب، نظام سیاسی مورد حمایت‌شان را تضعیف می‌کنند.
در وضعیت اجتماعی امروز کشورمان بیش از آنکه تحریم‌ها و تهدیدهای ترامپ و توطئه‌های آل‌سعود و نتانیاهو اثر داشته باشد، رفتارهای ما در احتکار مواد غذایی در منازل، خریدهای انبوهی که ناشی از شایعه‌پراکنی‌های عوامل دشمن است سبب ایجاد موج‌های روانی قحطی و کمبود کالا است. امروز برخی از فروشگاه‌ها صبح مملو از کالا می‌شوند و غروب به طور کامل به فروش می‌روند! دقت داشته باشیم به گونه‌ای عمل نکنیم که دشمن به اثرگذاری جنگ روانی امیدوار شود؛ ستون پنجم نشویم!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات