صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 26 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بین اشتغال و تولید ملّی ارتباط وجود دارد. اگر ما بخواهیم اشتغال در کشور به وجود بیاید، باید به تولید ملّی‌ـ تولیدِ به‌ معنای عامّ کلمه؛ تولید صنعتی، تولید کشاورزی، تولید خدمات‌ـ اهمیت بدهیم؛ همه‌ اینها بایستی مورد توجه قرار بگیرد و برای اینها برنامه‌ریزی بشود.(1396/2/10)

▼ حرف روز        
آینده گروه‌های تروریستی
استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه آخرین سنگری است که ده‌ها هزار نفر از تروریست‌ها در آن مستقر شده‌اند و در حالی که در نشست سه‌جانبه تهران شرکت‌کنندگان در عزم خود بر ادامه همکاری تا نابودی کامل تروریست‌ها در این منطقه تأکید کردند، روند تحولات سیاسی و میدانی مرتبط با ادلب بسیار پیچیده شده است و بسیاری از این گروه‌ها رویکردهای سلفی و تروریستی نزدیک به القاعده دارند. عمده‌ترین تشکل مسلح موجود در ادلب «جبهه تحریر سوریه» است که به تازگی شکل گرفته و متشکل از 15 گروه است و بزرگ‌ترین آنها هم «احرار الشام»، «جنبش نورالدین زنکی»، «صقور الشام»، «جیش الاحرار» و... هستند. گفته می‌شود این جبهه به تنهایی 60 هزار نیروی مسلح را شامل می‌شود. پس از «جبهه تحریر سوریه» گروه موسوم به «هیئت تحریرالشام» است که بیش از 40 هزار نیرو دارد و حدود 70 درصد از ادلب را تحت سلطه خود دارد. سومین گروه هم «جبهه ملی برای آزادی سوریه» است که عمده تمرکز آن ریف غربی حلب، معره النعمان و اریحا در ریف ادلب است.
در چنین وضعیتی، ترس و نگرانی کشورهای اروپایی این است که محدود شدن دامنه عمل این تروریست‌ها در ادلب سوریه، در نهایت آنها را به سمت اروپا سرازیر کند؛ از همین رو رسانه‌های وابسته به آنها مخالف عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب هستند؛ اما وضعیت کنونی ادلب به هیچ وجه مورد قبول دولت سوریه و هم‌پیمانان آن در محور مبارزه با تروریسم نیست، همچنانکه این حضور گسترده تروریست‌ها در ادلب سبب می‌شود روند سیاسی برای حل بحران سوریه هم راه به جایی نبرد.
با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان به این نتیجه رسید که آینده گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده در ادلب می‌تواند همان سرنوشتی باشد که برای تروریست‌های داعش رقم خورده است و آنها که جان سالم به در بردند؛ به مناطق دور از دسترس پناه برده و در اندیشه رفتن به کشورهای دیگر هستند. ضمن اینکه این احتمال را هم باید در نظر داشت که رهبری القاعده در سوریه به دنبال فعال کردن هسته‌های خود در برخی مناطق سوریه و کشورهای اروپایی برود و همانند داعش عملیات‌ها و انفجارهای تروریستی را اجرا کند.  

▼ گزارش روز
وضعیت عجیب!
با وضعیت بسیار عجیب روبه‌رو هستیم که برای نگارنده این عبارات به هیچ عنوان قابل درک نیست؛ چرا که از یک سو در تریبون‌ها مسئولان گوناگون دولت، مجلس و همچنین بسیاری از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای مدام از وجود جنگ اقتصادی دشمن، تحریم‌های ظالمانه آمریکا و فشار خارجی سخن گفته و به مردم می‌گویند باید با تمام قوا در مقابل اقدامات و توطئه‌های دشمن بایستیم و از سوی دیگر بسیاری از مدیران و مسئولان دولتی و همچنین چهره‌های نزدیک به دولت و مجلس و حامیان انتخاباتی منتخب انتخابات 92 و 94 از ضرورت تشریح وضعیت برای مردم و در جریان قرار دادن جامعه سخن می‌گویند؛ اما در همین دوران جنگ اقتصادی دولت اعتدال پس از استیضاح وزیر اقتصادش هنوز مهم‌ترین وزارتخانه این روزهای کشور را با سرپرست اداره می‌کند و در حالی که همه از لزوم حرف زدن مسئولان و دولتمردان با مردم سخن به میان می‌آورند و تأکید می‌کنند دولتمردان و دیگر صاحب‌منصبان باید درباره وضعیت کشور به افکار عمومی توضیح دهند، پس از استعفای محمدباقر نوبخت از سخنگویی دولت، هفته‌هاست دولت دوازدهم سخنگو ندارد و مشخص نیست پرسش‌های رسانه‌ها درباره عملکرد دولت را چه کسی باید پاسخ دهد و چه کسی باید نظر دولت، اقدامات و خدمات دولت را به اطلاع عموم برساند تا در وضعیت بسیار تعجب‌برانگیز و غیر قابل فهم، درستی و اهمیت سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ریشه مشکلات جاری کشور بیش از پیش آشکار ‌شود! آنگاه که فرمودند ریشه بیشتر مشکلات امروز در داخل و ناشی از سوء مدیریت‌هاست؛ واضح است وقتی دولت حتی در انتخاب سخنگو که به تأکید مرجع دیگری یا عبور از فیلتر شورای نگهبان نیاز ندارد، دچار تنبلی و اختلاف است، به طریق اولی در فائق آمدن بر مشکلات با موانع و سختی‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

▼ اخبار ویژه             
غیبت سفیر ایران در هند به ۲۴۰ روز رسید
کشور هندوستان چه از نظر خرید نفت از ایران و چه از نظر تبادلات تجاری و صادرات و واردات، یکی از شرکای مهم منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید؛ اما بنا به گزارش‌های رسیده خالی ماندن هشت ماهه صندلی سفیر ایران در هندوستان سبب شده است میزان مراودات تجاری کاهش یابد و این در حالی است که کشور هندوستان می‌تواند نقش مؤثری در کاهش اثرات تحریم‌ها علیه ایران داشته باشد. در زمانی که ایران در کشور مقصد حاضر بود، میزان روابط تجاری دو کشور به بیش از ۳ میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار می‌رسید که این رقم اکنون که ایران در هندوستان سفیر ندارد، به ۳ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار کاهش یافته است. گفتنی است، در این مدت بیش از ۱۵۶ میلیون دلار از صادرات ایران به هند کاهش یافته و این در حالی است که تنها ۱۵ میلیون دلار از واردات کم شده است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: علی‌اکبر ناطق‌نوری در پیغامی به حسن روحانی، رئیس‌جمهور عنوان کرده است دیگر از عباس آخوندی با عنوان وزیر راه و شهرسازی حمایت نخواهد کرد و خبر این پیغام‌ها به نمایندگان مجلس هم رسیده است. وی در ادامه افزود: ناطق‌نوری گفته است رئیس‌جمهور هر تصمیمی که می‌خواهد، درباره وزیر راه و شهرسازی اتخاذ کند. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به پیگیری استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس اظهار داشت: عملکرد آقای آخوندی به صورتی بوده که دیگر جای دفاعی باقی نمی‌ماند.
 
▼ اخبار
1ـ گزارش الجزیره از واقعیت طوفان اینترنتی ضد ایرانی
شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی، ضمن مصاحبه با تحلیلگران سیاسی و نیروهای جدا شده از گروهک تروریستی منافقین، به پشت پرده راه افتادن طوفان‌های توئیتری و ترند شدن هشتگ‌های معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. در این گزارش ابتدا به تعلیق شدن حساب‌های طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران در فیس‌بوک و توئیتر اشاره شده و سپس آمده است، یک خبرنگار نشریه «نیوامریکا» گفته است: «نقطه عطف واقعی، انتخاب (دونالد) ترامپ بود. وقتی مشخص شد خصومت با ایران (در دولت جدید آمریکا) بالا می‌گیرد، به ناگاه حساب‌های کاربری زیادی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شد؛ حساب‌هایی متعلق به افراد بی‌نام که همگی فضای ذهنی مشابهی داشتند. «مارک آونز» استاد دانشگاه «اِگزتر» انگلیس نیز با بررسی نحوه عملکرد حساب‌های دارای عملکرد و رویه خبری یکسان به این نتیجه رسیده است که بیشتر حساب‌هایی که هشتگ‌های ضد ایرانی را از اواخر دسامبر (اوایل دی 96) توئیت می‌کردند، در یک بازه زمانی چهار ماهه ایجاد شدند. این به معنای آن است که استفاده زیاد از این هشتگ‌ها، نشان‌دهنده این است که آنها به وسیله ربات‌ها توئیت می‌شوند.»

2ـ وقت‌مان را برای مذاکره مستقیم هدر نمی‌دهیم
محمدجواد ظریف درباره توافق هسته‌ای به نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت: ایران تا کنون به برجام پایبند بوده و این آمریکا است که علیه آن اقدام کرده است و اکنون از همه می‌خواهد قانون بین‌المللی را نقض کنند. وی افزود: در این شرایط اروپا باید تصمیم بگیرد می‌خواهد به قوانین بین‌‌الملل پایبند باشد یا آنها را نقض کند؟ رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکره مستقیم با ایران افزود: «اگر مذاکره مستقیم در سطح ارتباط عمومی باشد، باید توافقی را به دنبال داشته باشد، اما هم اکنون توافقی داریم که برای آن ۱۲ سال مذاکره کردیم. ما ساعت‌ها در سطح وزرا مذاکره کردیم که در تاریخ ایران و آمریکا بی‌سابقه است. اکنون ترامپ همه چیز را نابود کرده است. چه کسی تضمین می‌دهد او به توافق دیگری پایبند می‌ماند. ما بار دیگر وقت‌مان را برای مذاکره مستقیم هدر نمی‌دهیم.»‌

3ـ خبرهای خوش هسته‌ای در راه هستند
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: با توجه به تزلزلی که در نتیجه خروج آمریکا از برجام پیش آمد و همه منتظر نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها هستند، ما نیز در مجلس تصمیم گرفتیم دو گزارش چهارم و پنجم درباره روند شش ماهه اجرای برجام را با هم تجمیع کنیم و بر اساس شرایط ارائه دهیم. وی با بیان اینکه گزارش جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره اجرای برجام متفاوت از گزارش‌های قبلی خواهد بود، اظهار داشت: علت تفاوت این گزارش به موضوع خروج رسمی آمریکا از برجام برمی‌گردد. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس افزود: این راهبرد در قالب‌های گوناگون در گزارش جدید کمیسیون امنیت ملی قید شده و علاوه بر موارد نقض عهد طرف‌های مقابل، خبرهای خوشی نیز از دستاوردهای هسته‌ای کشور در آن آمده است.

4ـ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید کامل اجرا شود
امیر خجسته، دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از نامه نمایندگان به سران قوا در زمینه لزوم اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان خبر داد. نماینده مردم همدان اضافه کرد: با توجه به تصویب طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس و تأیید آن در شورای نگهبان منتظریم این قانون به درستی و به طور کامل در کشور اجرایی شود و کسی به دنبال دور زدن قانون نباشد. برای نمونه، شنیده‌ایم برخی از مقامات با مراجعه به بنیاد شهید به دنبال افزایش درصد جانبازی خود هستند تا از این قانون مستثنی شوند، در حالی که ما خطاب به بنیاد شهید می‌گوییم تحت فشار این افراد قرار نگیرند.

▼ اخبار کوتاه
محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در اولین نشست تلویزیونی خود تصریح کرد: نخست‌وزیر آینده براساس ویژگی‌ها و معیارها و شروطی تعیین خواهد شد که مرجعیت عالی دینی عراق مشخص کرده است. وی درباره روابط با همسایگان گفت: ما ضربه به ایران از خاک عراق را نمی‌پذیریم و باید از کشور و همسایگان حفاظت کنیم. الحلبوسی در زمینه انتخاب نخست‌وزیر عراق گفت: فکر می‌کنم فراکسیون‌های شیعه فردی مورد قبول را در چارچوب مهلت قانون اساسی معرفی کنند.
فرزانه ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «جریانات اصلاح‌طلبی قطعاً نیازمند تغییرات خاص است و اصل اصلاح‌طلبی باید تقویت شود؛ اما اینکه تاکنون اصلاح‌‌طلبان فعلی چقدر توانسته‌اند موفق باشند، از جمله مسائلی است که با آن دچار چالش هستیم. تنها شاخص جریان اصلاحات هموار کردن مسیر برای رسیدن اعضا به مدیریت یا پستی مهم بوده است.»
«آسوشیتدپرس» گزارش داد: آمریکا درخواست تشکیل نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد را به منظور رسیدگی به اقدامات چند کشور برای تضعیف تحریم‌ها علیه کره شمالی و جلوگیری از اجرای آن داده است. پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در نشست خبری خود گفته بود روسیه به روش‌های گوناگون سعی در اجرا نکردن این تحریم‌ها دارد.
فرزانه شرف‌بافی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس همکاری بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ‌گذاری بلیت هواپیما برای سفرهای اربعین انجام شده است. وی افزود: قیمت بلیت پروازهای نجف و بغداد در ایام اربعین از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
جان کری در بخشی از کتاب خاطرات خود نوشته است: «وقتی حسن روحانى در انتخابات ایران پیروز شد، شگفت‌زده و دلگرم شدیم. از اینکه روحانی، محمدجواد ظریف را وزیر خارجه و مسئول پرونده هسته‌ای کرد تا حدی خیال‌مان آسوده شد... این انتصابات هدف جدی ایران(برای مذاکرات) را تقویت می‌کردند.»
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، از ارسال ۱۵۰ هزار بسته نوشت‌افزار و کیف به مناطق محروم کشور به ارزش ریالی ۷ میلیارد تومان خبر داد که از این تعداد ۱۲۵ هزار بسته آن هدیه رهبر معظم انقلاب است.
خالدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در وضعیت کنونی نه کمیسیون انرژی و نه مجلس، اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهند و دولت نیز برنامه‌ای در این زمینه ندارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات