صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 27 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام‌لهی و درس محبّت و عشق است.(1377/2/18) *فرا رسیدن ایام جانسوز تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت می‌گوییم*

▼ حرف روز
عاشورا عامل مقاومت‌پذيري
عاشورا يک روز و کربلا يك سرزمين نيست. عاشورا رمز است و کربلا تاريخ. رمز و راز جاودانگی عاشورا در گستره تاريخ بشريت، الهی بودن آن است. هر چند در تاريخ پس از عاشورا با نگرش‏های متفاوت و از جنبه‏های گوناگون درباره ابعاد و عظمت اين حماسه بزرگ سخن گفته شده است.
عاشورا اوج حماسه است؛ از آن رو که امام حسين(ع) يک تنه و بي سلاح، روياروي حکومتي سفاک ايستاد. حرکت امام(ع) که به حادثه عاشورا منجر شد، چيزي جز يک انقلاب اسلامي و تلاش در راستاي اصلاح جامعه اسلامي نبود. انقلاب امام حسين(ع) به منزله مهم‌ترين عامل برقراري اسلام راستين و کوبنده تحريفات ديني، همواره در طول تاريخ مورد بغض دشمنان اسلام و ديانت بوده است. با اين حال، فرهنگ عاشورا در طول تاريخ همواره براي جامعه اسلامي و مؤمنان الهام‌بخش بوده و حرارتي در دل‌هاي مؤمنان ايجاد كرده كه هرگز به سردي نمي‌گرايد.
امام خمینی(ره) نیز چهل سال پیش با شناخت و آگاهي از سياست‏های استکبار جهانی در تحميل و حمايت رژيم پهلوی در ايران، با الهام از فرهنگ احياگر عاشورا و بهره‏گيری از دو مؤلفه «امر به معروف و نهی از منکر» و «تکليف الهی‏» که شالوده و اساس شکل‏گيری حماسه عاشورای حسينی بود، رژيم 2500 ساله شاهنشاهی را برانداخت و مکتب انسان‏ساز اسلام را حيات مجدد بخشيد و غبار تحريف و بدعت را از چهره دين زدود. از مهم‏ترين دلايل موفقيت امام(ره) در پيروزی انقلاب و تشکيل حکومت جمهوری اسلامی احيای نگرش سياسی ايشان به آموزه‏های دينی و آميختگی دين با سياست ‏بود.
نگاه امام به حادثه عظيم عاشورا به منزله يک ضايعه تاريخی نبود، بلکه ایشان در يک افق برتر و بالاتر قيام امام حسين(ع) را يک حرکت هدفمند و برنامه‏ريزی شده در جهت احيای اسلام و فرهنگ عاشورا را گنجينه عظيم دينی و سياسی و پشتوانه فرهنگ غنی و انسان‏ساز تشيع می‏دانستند و از اين رو بود كه حماسه حسينی را اساس قيام و مبارزه و تحول و بيداری قرار دادند.
فرهنگ متعالي عاشورا در طول تاريخ و گذشته و حتي آينده عامل هويت‌بخشي و مقاومت‌پذيري جامعه ما است. پس نياز داريم همواره شرایط را رصد كنيم و با شناخت از روندهاي موجود، كاستي‌ها و فرايندهاي شكل‌گيري، پردازش و نمودهاي عملي رفتاري، زمينه حرکت در مسیر فرهنگ عاشورایی را فراهم آوریم.       

▼ گزارش روز
چه کسی مقصر است؟
در حالی که هنوز تحریم‌های نفتی ضد ایرانی و یکجانبه آمریکا علیه ایران آغاز نشده است، آمارهای اولیه گمرکی نشان می‌دهد، میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران در ماه اوت با ۸۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۳۲ هزار و ۷۲۳ تن رسیده است. این آمار موجب شکل‌گیری این سؤال مهم می‌شود که آیا دولت کره جنوبی اقدام خصمانه‌ای علیه ایران انجام داده است؟
پاسخ این است که به هیچ وجه نمی‌توان سئول را به خیانت یا رویکرد خصمانه علیه ایران متهم کرد! در روابط بین‌الملل و در مراودات بین دولتی کشورها یا همان بازیگران صحنه بین‌الملل همواره به منافع ملی خود فکر می‌کنند و می‌کوشند منافع خود را به شکل حداکثری تأمین کنند، دولت کره جنوبی هم در آستانه آغاز تحریم‌های نفتی و با توجه به آنکه به طور قطعی تحریم ایران موجب خواهد شد با کاهش عرضه و به تبع آن کمبود نفت در بازار و در نتیجه افزایش ‌قیمت نفت روبه‌رو باشیم، پیش‌دستی کرده و کوشیده است پیش از رسیدن آن روزها به فکر جایگزین کردن نفت وارداتی از ایران باشد. در چنین شرایطی، اعتراض و انتقاد به داخل کشور و در رأس آن دولت برمی‌گردد؛ چرا که این دولت جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است که باید با تدابیر، چاره‌جویی‌ها و... مانع از آن شوند که به همین سادگی کاهش خرید نفت کره یا هر کشور دیگری از جمهوری اسلامی ایران اتفاق بیفتد و در مقابل برندهای کره‌ای و شرکت‌های بزرگ کره در بازار ایران به راحتی فعالیت کنند و حتی از رسانه‌های عمومی نیز تبلیغات خود را به شکل گسترده پخش کنند. به معنای دقیق‌تر، این مسئولان کشور ما هستند که باید با پر هزینه کردن کاهش روابط تجاری با کشورمان و ترسیم پیامدهای گوناگون مانع در پیش گرفتن چنین رویکردهایی از سوی هم‌پیمانان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران شوند.

▼ خبر ویژه                
هماهنگی بین دستگاه‌های اطلاعاتی
یکصد و هفتادوهفتمین جلسه شورای هماهنگی اطلاعات کشور به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات و به میزبانی معاونت اطلاعات راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد. در این جلسه وزیر اطلاعات، ضمن برشمردن برخی اقدامات و موفقیت‌های اخیر اطلاعاتی و امنیتی جامعه اطلاعاتی کشور، به ویژه اقدام افتخارآمیز سپاه پاسداران در حمله موشکی به مقر گروهک‌های ضد انقلاب که نشان از اقتدار بالای اطلاعاتی و نظامی کشور دارد، بر اهمیت و ضرورت تعمیق و گسترش تعاملات و هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اطلاعاتی‌ـ امنیتی و نظامی و افزایش آمادگی‌ها در مواجهه با تهدیدات و دسیسه‌های نظام سلطه و دشمنان جمهوری اسلامی تأکید کرد و اظهار داشت: هر جا با هم بودیم، دست به دست هم دادیم، با هم حرکت کردیم و توان‌های‌مان را به هم گره زدیم، نتایجی در حد اعجاز به وجود آوردیم. در این جلسه سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم ضمن قدردانی از تلاش‌ها و موفقیت‌های جامعه اطلاعاتی کشور، بر لزوم هماهنگی، همدلی، هوشیاری و آمادگی دستگاه اطلاعاتی کشور در شناسایی و مقابله با راهبردهای اطلاعاتی دشمنان و رصد مستمر و اقدامات پیشگیرانه در وضعیت خطیر کنونی که با یک نبرد و جنگ اطلاعاتی نامتوازن مواجه هستیم، تأکید کرد.
 
▼ اخبار
1ـ صفر شدن فروش نفت ایران ممکن نیست
«حسینی‌صدر»، مشاور وزیر نفت گفت: اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند میزان صادرات ایران را به صفر می‌رسانند، در کوتاه‌مدت عملی نیست؛ چرا که با توجه به تقاضا در بازار و کمبود تولید نفت، جایگزینی نفت ایران عملی نیست. وی افزود: ایران با چند کشور بزرگ مرز زمینی دارد و به آسانی می‌تواند با کشور‌های دیگر در زمینه تجارت نفت کار کند. او گفت: تحریم‌های آمریکا تحریم‌های شورای امنیت نیست و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی و خارجی زیر بار آن نمی‌روند و تجارت نفت موضوعی نیست که با دستور یک کشور جلوی آن گرفته شود. حسینی‌صدر افزود: همان‌طور که آمریکایی‌ها تجربه تحریم دارند، ما نیز تجربه دور زدن تحریم‌ها را داریم و برای فروش نفت استرس نداریم. وی گفت: ذخایر ارز کشور بسیار بیشتر از آن است که در واردات اقلام اصلی دچار مشکل شویم. حسینی‌صدر با بیان اینکه دلیل آشفتگی در بازار به تحریم‌ها باز نمی‌گردد؛ بلکه جو روانی و غفلت برخی مسئولان است، افزود: شیره مالیدن و باج دادن آمریکا به برخی کشور‌ها تأثیر چندانی ندارد و آنان نمی‌خواهند انرژی گران‌تری بخرند.

2ـ اروپا به دنبال تکمیل نقشه آمریکا
نماینده فرانسه در سخنرانی شصت‌ودومین نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «برجام، کماکان ابزاری ضروری برای منع اشاعه است و ما مصمم به آن هستیم.» وی با اشاره به خروج آمریکا از این توافق گفت: «یکی از طرف‌ها تصمیم به حفظ خروج از این توافق گرفت؛ ما از آن ابراز تأسف می‌کنیم، ولی این نباید در فعالیت‌های نظارتی قابل‌تقدیر آژانس تردید ایجاد کند. ایران باید به اجرای دقیق و شفاف این توافق ادامه دهد.» جملاتی که با توجه به عملکرد کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا و اقدامات آنها در عمل برای حفظ برجام و بهره‌مندی ایران از منافع برجام، نشان می‌دهد اروپایی‌ها در راستای کامل کردن برنامه آمریکا گام برمی‌دارند؛ برنامه‌ای که عبارت است از حفظ محدودیت‌ها و نظارت‌های گسترده بر ایران همزمان با بازگرداندن تحریم‌ها و بهره‌مند نشدن ایران از منافع این توافق.

3ـ تحریم‌های مخرب و نادرست آمریکا ضد ایران
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه درباره تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران گفت: موضع ما همچنان این است که این محدودیت‌ها غیرسازنده و مخرب است، بهتر است همچون گذشته به فعالیت در بازارهای جهانی نفت خام ادامه دهیم؛ ایران یک صادرکننده و عرضه‌کننده با ثبات نفت در بازارهای جهانی است. نواک گفت: ایران یکی از غنی‌ترین کشورها از نظر ذخایر است و جایگاهی محکم از نظر ظرفیت انرژی، هم در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم در کل بازارهای جهانی دارد؛ بنابراین مطمئن هستم پیامدهایی وجود خواهد داشت. به گفته وی، اظهارنظر درباره پیامدهای تحریم‌های ضد ایرانی دشوار است و باید منتظر دریافت اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌های حقوقی و پیامدهای تحریم‌ها بود.

4ـ چین و روسیه متحدان جدید نظامی
نشریه «آتلانتیک» در واکنش به رزمایش مشترک نظامی چین و روسیه که در آن ۳۰۰ هزار روس با ۳۲۰۰ سرباز چینی بزرگ‌ترین رزمایش نظامی تاریخ روسیه را برگزار می‌کنند، در حالی که  هر دو کشور تحت تحریم و جنگ تجاری آمریکا قرار دارند، با انتشار گزارشی تحلیلی درباره روابط پکن و مسکو به قلم «انجا مانوئل»، کارمند پیشین وزارت خارجه آمریکا، به کاخ سفید هشدار داده است با خرابکاری‌هایش این دو کشور را به آغوش هم سوق ندهد و آنها را به اتحاد نظامی مجبور نکند، پیام رزمایش مشترک چین و روسیه نیز دقیقاً همین است: «اگر نیاز باشد با یکدیگر مقابل تهدید مشترک آمریکا متحد خواهیم شد، بنابراین فکر ایجاد تهدید امنیتی علیه ما را از سر بیرون کنید.»

▼ اخبار کوتاه
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان طی سخنانی به شدت از آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای موسوم به برجام انتقاد کرد و گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، با این اقدام اصول اساسی حقوق بین‌الملل را ریشخند کرده است. صالحی افزود: متأسفانه، با وجود اینکه آژانس ۱۲ بار به طور مستمر بر پایبندی ایران به مفاد این توافق گواهی داده، ایالات متحده آمریکا در اردیبهشت امسال تصمیم به خروج از این توافق گرفت، در حالی که پیش از آن نیز چه در دولت قبلی و چه در دولت کنونی، به طور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است.
حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی، ‌رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، با اشاره به تأیید طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در موضوع افزایش درصد جانبازی تابع قوانین و مقررات است و هیچ نوع توصیه و اعمال فشاری بر اجرای وظایف قانونی بنیاد تأثیر نمی‌گذارد و مسئولان بنیاد اجازه هیچ اعمال نفوذی در این زمینه را نخواهند داد.
وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با بخش تصویری روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» گفت: آنچه اکنون مقامات این کشور در واشنگتن انجام می‌دهند، مایه شرمساری است. کری افزود: واقعیت ساده این است که دموکراسی ما به شدت تضعیف شده است؛ علت آن هم وجود پول‌های هنگفت در سیاست ما است که باید این پول‌ها از سیاست آمریکا بیرون ریخته شوند.
آیت‌الله جنتی از امامت جمعه تهران استعفا داد. دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد: با عنایت به اینکه رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، یکی از ائمه جمعه است، آیت‌الله جنتی مطابق با قانون همزمان با استعفا از امامت جمعه تهران از ریاست این ستاد هم استعفا دادند و جایگزین ایشان نیز تعیین و منصوب شده است.
عادل آذر، رئیس کل دیوان محاسبات کشور با تشریح جزئیات قانون اصلاح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، اظهار داشت: مقامات مشمول این قانون حدود ۱۷۰ نفر هستند که تعداد زیادی نیست؛ زیرا بیش از ۱۰۰ هزار نفر مدیر میانی و تحصیل‌کرده و با تجربه در کشور داریم که می‌توانند این خلأ را پرکنند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیام خود خطاب به نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای خود علیه کشورمان گفت: ما خواهان توافقی جامع هستیم که به طور کامل به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اقدامات بی‌ثبات‌کننده این کشور رسیدگی می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات