صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۳۸

از رزمایش تا تحریم

1ـ صفر شدن فروش نفت ایران ممکن نیست
«حسینی‌صدر»، مشاور وزیر نفت گفت: اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند میزان صادرات ایران را به صفر می‌رسانند، در کوتاه‌مدت عملی نیست؛ چرا که با توجه به تقاضا در بازار و کمبود تولید نفت، جایگزینی نفت ایران عملی نیست. وی افزود: ایران با چند کشور بزرگ مرز زمینی دارد و به آسانی می‌تواند با کشور‌های دیگر در زمینه تجارت نفت کار کند. او گفت: تحریم‌های آمریکا تحریم‌های شورای امنیت نیست و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی و خارجی زیر بار آن نمی‌روند و تجارت نفت موضوعی نیست که با دستور یک کشور جلوی آن گرفته شود. حسینی‌صدر افزود: همان‌طور که آمریکایی‌ها تجربه تحریم دارند، ما نیز تجربه دور زدن تحریم‌ها را داریم و برای فروش نفت استرس نداریم. وی گفت: ذخایر ارز کشور بسیار بیشتر از آن است که در واردات اقلام اصلی دچار مشکل شویم. حسینی‌صدر با بیان اینکه دلیل آشفتگی در بازار به تحریم‌ها باز نمی‌گردد؛ بلکه جو روانی و غفلت برخی مسئولان است، افزود: شیره مالیدن و باج دادن آمریکا به برخی کشور‌ها تأثیر چندانی ندارد و آنان نمی‌خواهند انرژی گران‌تری بخرند.

2ـ اروپا به دنبال تکمیل نقشه آمریکا
نماینده فرانسه در سخنرانی شصت‌ودومین نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «برجام، کماکان ابزاری ضروری برای منع اشاعه است و ما مصمم به آن هستیم.» وی با اشاره به خروج آمریکا از این توافق گفت: «یکی از طرف‌ها تصمیم به حفظ خروج از این توافق گرفت؛ ما از آن ابراز تأسف می‌کنیم، ولی این نباید در فعالیت‌های نظارتی قابل‌تقدیر آژانس تردید ایجاد کند. ایران باید به اجرای دقیق و شفاف این توافق ادامه دهد.» جملاتی که با توجه به عملکرد کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا و اقدامات آنها در عمل برای حفظ برجام و بهره‌مندی ایران از منافع برجام، نشان می‌دهد اروپایی‌ها در راستای کامل کردن برنامه آمریکا گام برمی‌دارند؛ برنامه‌ای که عبارت است از حفظ محدودیت‌ها و نظارت‌های گسترده بر ایران همزمان با بازگرداندن تحریم‌ها و بهره‌مند نشدن ایران از منافع این توافق.

3ـ تحریم‌های مخرب و نادرست آمریکا ضد ایران
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه درباره تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران گفت: موضع ما همچنان این است که این محدودیت‌ها غیرسازنده و مخرب است، بهتر است همچون گذشته به فعالیت در بازارهای جهانی نفت خام ادامه دهیم؛ ایران یک صادرکننده و عرضه‌کننده با ثبات نفت در بازارهای جهانی است. نواک گفت: ایران یکی از غنی‌ترین کشورها از نظر ذخایر است و جایگاهی محکم از نظر ظرفیت انرژی، هم در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم در کل بازارهای جهانی دارد؛ بنابراین مطمئن هستم پیامدهایی وجود خواهد داشت. به گفته وی، اظهارنظر درباره پیامدهای تحریم‌های ضد ایرانی دشوار است و باید منتظر دریافت اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌های حقوقی و پیامدهای تحریم‌ها بود.

4ـ چین و روسیه متحدان جدید نظامی
نشریه «آتلانتیک» در واکنش به رزمایش مشترک نظامی چین و روسیه که در آن ۳۰۰ هزار روس با ۳۲۰۰ سرباز چینی بزرگ‌ترین رزمایش نظامی تاریخ روسیه را برگزار می‌کنند، در حالی که  هر دو کشور تحت تحریم و جنگ تجاری آمریکا قرار دارند، با انتشار گزارشی تحلیلی درباره روابط پکن و مسکو به قلم «انجا مانوئل»، کارمند پیشین وزارت خارجه آمریکا، به کاخ سفید هشدار داده است با خرابکاری‌هایش این دو کشور را به آغوش هم سوق ندهد و آنها را به اتحاد نظامی مجبور نکند، پیام رزمایش مشترک چین و روسیه نیز دقیقاً همین است: «اگر نیاز باشد با یکدیگر مقابل تهدید مشترک آمریکا متحد خواهیم شد، بنابراین فکر ایجاد تهدید امنیتی علیه ما را از سر بیرون کنید.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات