صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۴۹

از هشدار ترامپ تا رؤیاپردازی امارات

1ـ هشدار ترامپ به مشاور امنیت ملی کاخ سفید
نشریه «دیلی‌بیست» در گزارشی به نقل از یک دیپلمات سابق آمریکایی نوشته است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در بدو آغاز به ‌کار جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به جای هربرت مک‌مستر، به وی هشدار داده است حق آغاز جنگ با ایران را نخواهد داشت. این نشریه تأکید می‌کند: این موضوع  تأییدکننده این نگاه مقامات ایرانی است که بر اساس محاسبات سیاسی، جنگی بین ایالات متحده و ایران در منطقه رخ نخواهد داد. این نشریه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: ترامپ مجبور بوده است با توجه به قولی که در مبارزات انتخاباتی داده، آمریکا را از برنامه جامع اقدام مشترک خارج کند؛ با این حال، تیم امنیت ملی ترامپ با بازی «پلیس خوب، پلیس بد» با اروپایی‌ها، در تلاش است بهترین بخش‌های برجام [از منظر طرف غربی] را در جای خود نگه دارد. در این راستا مقامات اروپایی از ایران می‌خواهند به توافق احترام بگذارد و تحریم را بپذیرد و صبر کند تا دولت ترامپ با رأی مردم آمریکا از کار برکنار شود.

2ـ ملت ایران سرسختانه در برابر تجاوزگری مقاومت می‌کند
رئیس‌جمهور کشورمان در آستانه سفر به نیویورک در مقاله‌ای با عنوان «ایران برخلاف ترامپ به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است» در روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: «پیشنهاد ترامپ برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران صادقانه یا واقعی نیست. ما چطور می‌توانیم به صداقت وی اعتماد داشته باشیم، وقتی وزیر خارجه‌اش تا آنجا پیش می‌رود که فهرستی طویل از پیش‌شرط‌های توهین‌آمیز برای گفت‌وگو تهیه می‌کند؟ از آن بدتر، چطور ما می‌توانیم به دولت آمریکا که حالا رسماً تعهدات بین‌المللی‌اش به ویژه قطعنامه ۲۲۳۱ را زیر پا گذاشته، اعتماد کنیم؟» روحانی تأکید کرده است: «تاریخ مدرن گواه این واقعیت است که ایران در طول ۲۵۰ سال گذشته هیچ تجاوز خارجی انجام نداده؛ اما سرسختانه در برابر تجاوزگری و مداخله خارجی مقاومت کرده است. صلح، سلاح ما است و ما متعهد هستیم هر اقدام و حرکت صادقانه برای صلح را پاسخ دهیم. در این مورد، مصمم و استوار هستیم.»

3ـ چشم بستن بر فجایع انسانی به دلیل قراردادهای تسلیحاتی
روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» نوشت: «به سندی دست یافته که نشان می‌دهد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با وجود مخالفت بیشتر کارشناسان وزارت خارجه این کشور از ادامه پشتیبانی نظامی ایالات متحده از حملات عربستان به یمن حمایت کرده، چرا که در غیر این‌صورت احتمال دارد یک قرارداد کلان تسلیحاتی با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در معرض خطر قرار گرفته و لغو شود.» طبق قرارداد مذکور قرار است بیش از ۱۲۰ هزار موشک هدایت‌پذیر به عربستان و امارات فروخته شود که ارزش آن ۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است. در حالی آمریکا بر روی فجایع انسانی در یمن چشم بسته است که تنها بخشی از این فجایع به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست» کشته شدن ۵۰ هزار غیر نظامی است.

4ـ رؤیاپردازی وزیر مشاور دولت امارات
برایان هوک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده ایران بار دیگر از توافق هسته‌ای به دلیل متوقف نکردن برنامه موشکی ایران انتقاد کرد و خواستار بستن «پیمان» با ایران شد. در واکنش به این موضوع، انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه در توئیترش نوشت: «در هر مذاکره جدیدی، باید کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس هم حضور داشته باشند و ضروری است، کشورهای [حاشیه] خلیج[فارس] هم یک طرف مذاکرات پیشنهادی باشند.» این مقام اماراتی در ادامه به طور ضمنی، تلاش کرد ایران را از تحریم آمریکا بترساند و نوشت: عاقلانه‌تر این است که تهران از مرحله تحریم‌ها خودداری و با جدیت با پیشنهادهای مطرح تعامل کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات