صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۷۲

از بزرگ‌ترین حمایت تا شدیدترین هشدار

1ـ احضار و هشدار میزبانان گروهک‌های تروریستی
سفرای هلند و دانمارک و کاردار موقت انگلیس در غیاب سفیر به وزارت امور خارجه احضار شدند. در جریان این احضارها که به‌ صورت جداگانه از سوی مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه صورت گرفت، به دیپلمات‌های ارشد هلندی و دانمارکی نسبت به اقامت برخی اعضای گروهک تروریستی مزدوری که مسبب جنایت در اهواز بوده‌اند، به شدت اعتراض و تأکید شد، جمهوری اسلامی ایران پیش از این درباره اقامت این افراد در کشورهای مزبور هشدار داده و خواهان دستگیری و محاکمه آنان بوده است. این پذیرفتنی نیست که تا وقتی افراد این گروهک تروریستی در خاک اروپا مرتکب جنایت نشده‌اند، در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند. در پی احضار صورت گرفته، مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه به سفرای هلند و دانمارک تأکید کرد، انتظار می‌رود دولت‌های مزبور ضمن محکومیت قاطعانه این اقدام تروریستی مسببان جنایتکار و همه مرتبطان با آنها را برای حضور در دادگاه و محاکمه عادلانه به ایران مسترد کنند.

2ـ بزرگ‌ترین حماقت راهبردی در تاریخ
«رأی الیوم» در مطلبی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین و روسیه، نوشت: «دونالد ترامپ قواعد راسخ راهبردی آمریکا را با اعمال تحریم‌های اقتصادی همزمان ضد چین و روسیه شکست و به طور حتم این اقدام ترامپ به نزدیکی بیشتر و بیشتر آنها و ایستادن در جبهه واحد ضد آمریکا منجر خواهد شد.» این رسانه با اشاره به نزدیکی آمریکا به چین در دوران جنگ سرد و تقویت جایگاه آن در شورای امنیت، تأکید کرد: «ترامپ با آتش‌ بازی می‌کند. تحریم‌هایی اعمال می‌کند و وارد جنگ تجاری می‌شود که نیمی از جهان را هدف قرار می‌دهد و میان دوست و دشمن فرقی نمی‌گذارد، کانادا و اتحادیه اروپا با چین و روسیه و ایران برای وی مساوی است. آیا حماقت راهبردی بزرگ‌تر از این هم وجود دارد؟ ترامپ بزرگ‌ترین حماقت راهبردی در تاریخ را با اعمال تحریم‌های همزمان علیه چین و روسیه مرتکب شد.»

3ـ عرضه ارز از سوی صادرکنندگان یک مطالبه ملی
 رئیس‌ کل بانک مرکزی مجموع ارز عرضه شده در سامانه نیما در مدت اجرای بسته جدید ارزی تاکنون را نزدیک ۲ میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد مربوط به شرکت‌های پتروشیمی بوده و بقیه صادرکنندگان غیرنفتی سهمی کمتر از ۲۰ درصد در بازار ثانویه داشته‌اند؛ در حالی که میزان صادرات غیر نفتی در پنج ماه اول سال 19 میلیارد دلار است. همتی از بقیه صادرکنندگان غیرنفتی خواست با عرضه ارزهای حاصل از صادرات خود در تعمیق بازار ثانویه نقش‌آفرینی کنند. البته بانک مرکزی نیز برای تنظیم این بازار برخی از انواع ارزهای مورد نیاز واردکنندگان را عرضه می‌کند. وی تأکید کرد: ۱۳میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و ضروری و دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است که به تدریج تأمین می‌‌شود و واردات آنها در حال انجام است.

4ـ گسترش روابط اقتصادی ایران و عراق
در چند ماه اخیر، بسیاری از دولت‌های منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای تلاش کرده‌اند روابط بین ایران و عراق را به نوعی با چالش جدی مواجه کنند و در این راه، از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند. این دولت‌ها از اتحاد دو کشور شیعی می‌ترسند؛ اما خبرها و آمارها از تقویت روابط ایران و عراق حکایت دارد. آمارهای گمرک نشان می‌دهند، در پنج ماهه نخست سال جاری، ارزش کالاهای صادر شده ایران به عراق 3 میلیارد و 416 میلیون و 710 هزار و 953 دلار بوده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از 812 میلیون دلاری داشته است. همچنین میزان واردات پنج ماهه ایران از عراق 3 میلیون و 713 هزار و 312 دلار است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات