صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۹۰

هشدار درباره جنگ با ایران/ ترامپ! به برجام و دیپلماسی برگرد

هشدار درباره جنگ با ایران/ ترامپ! به برجام و دیپلماسی برگرد

ده‌ها نفر از چهره‌های سیاسی آمریکا در بیانیه‌ای از رویکرد فاقد دیپلماسی ترامپ در تعامل با ایران انتقاد کرده و ضمن تاکید بر لزوم بازگشت به برجام، اتکا به تحریم را بی‌اثر خواندند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به نقل از پولیتیکو، بیش از ۵۰ نفر از چهره‌های برجسته در عرصه سیاست خارجی، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ای فراحزبی خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، خطر جنگ احتمالی با ایران را به وی گوشزد کرده و تاکید کردند تنها راه اجتناب از چنین درگیری، تعامل با ایران از راه دیپلماسی و نه صرفاً تحریم است.

این گروه که خود را «ائتلاف ملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای (!)» می‌نامد در عین‌حال مدعی باور به حق انتقاد ترامپ از رفتار کلی ایران است حال‌آنکه وی را به تجدیدنظر در راهبرد خود فرا می‌خواند.

در این بیانیه می‌خوانیم: توسل به اعمال فشار و تحریم یک‌جانبه می‌تواند به درگیری منطقه‌ای خطرناک‌تر، مخرب‌تر و طولانی‌تری با ایران منجر شود.

این بیانیه همچنین خواستار بازگشت ترامپ به توافق هسته‌ای در راستای حمایت از اقدامات جامعه بین‌الملل برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

در میان امضاکنندگان این بیانیه نام «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق، «جیمز کلپر» رئیس سازمان امنیت ملی اسبق و «پل اونیل» رئیس خزانه‌داری اسبق آمریکا به چشم می‌خورد.

به گفته نگارندگان این بیانیه، اهداف دولت ترامپ تنها از طریق راهبردی چندجانبه و توأم با فشار و دیپلماسی تحقق می‌یابد.

آنها می‌افزایند: راهبرد فعلی که فاقد دیپلماسی است، تنها ۲ گزینه پیش پای ایران می‌گذارد که شامل تسلیم یا جنگ است.

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: سیاست پیشنهادی دولت ترامپ مبنی بر تغییر نظام ایران بازتابی از افکار واهی و تفسیر ناقص اطلاعات از میزان آسیب‌پذیری این کشور است. تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی یادآور ناتوانی ما در ارزیابی دقیق تاثیر بلندمدت اقدامات آمریکا است.

این بیانیه فراحزبی درحالی منتشر می‌شود که نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل روز گذشته مدعی شد: ایالات متحده در ایران به دنبال تغییر نظام نیست؛ ما در هیچ جای دنیا به دنبال این کار نیستیم!

این در حالی است که «رودی جولیانی» وکیل شخصی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیروز در جمع برخی عناصر ضدانقلاب مدعی شده بود که تحریم‌های ضد ایرانی منجر به مشقت اقتصادی شده است که قابلیت تبدیل شدن به انقلابی موفق را دارد- اظهاراتی که به طور آشکار با ادعای واشنگتن مبنی بر اینکه قصد براندازی نظام ایران را ندارد در تضاد است!

درعین‌حال، همگام با ترامپ برای پیشبرد کارزار فشار حداکثری، مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید  نیز جنگ روانی تمام عیاری را علیه ایران تدارک دیده‌اند و دائم بر طبل ایران‌هراسی می‌کوبند.

مهر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات