صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۹۴

عملکرد 4 ساله ائتلاف آمریکا؛ از قتل 3 هزار انسان تا کمک به اشغال 28 درصد از خاک سوریه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، چهار سال از تشکیل غیرقانونی ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا می‌گذرد و این ائتلاف همچنان در حال حمایت از یک گروه خاص در سوریه است.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- به مناسبت چهارمین سالگرد حضور این ائتلاف در سوریه، گزارشی از عملکرد آن ارائه و تأکید کرد که فعالیت این ائتلاف از نیمه دوم سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

دیدبان با بیان اینکه حضور ائتلاف در سوریه «برای حمایت از طرف‌های مشخص و یافتن همپیمانان ذی نفوذ است»، گزارش داد که از نخستین حمله ائتلاف، این گروه از «طرف‌های نظامی فعال در جغرافیای سوریه حمایت می‌کرد. لذا مشارکت هوایی و موشکی [این ائتلاف] به مشارکت نظامی زمینی بدل شد».

این گروه با بیان اینکه ائتلاف «به رقبای خود حمله نظامی می‌کرد» گزارش داد که این ائتلاف نیروهای نظامی سوریه و همپیمانانش را هدف قرار داد و طی چهار سال گذشته نیز «پایگاه‌های نظامی ایجاد کرده و دامنه سیطره خود را گسترش داده است».

دیدبان با بیان اینکه گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که «یگانهای مدافع خلق» کُرد هسته اصلی تشکیل دهنده آن است به عنوان نیروی زمینی ائتلاف آمریکا در سوریه مشغول به فعالیت است، تأکید کرد که ائتلاف با کمک نیروهای دموکراتیک توانسته است بر منطقه‌‌ای به وسعت ۵۲۵۲۸ کیلومتر مربع یعنی ۲۸.۲% از خاک سوریه مسلط شود که شامل منطقة منبج وریف آن در غرب رود فرات، منطقة شرق فرات به استثنای آخرین منطقه تحت اشغال داعش در کرانه شرقی این رود و چند منطقه تحت کنترل ارتش سوریه در شرق فرات است.

این گروه با اشاره به اینکه «معارضان سوری» تحت حمایت ائتلاف بر ۳۵۴۳ یعنی ۱.۹% از خاک سوریه تسلط دارند، اعلام کرد که این نیروها و نیروهای کُرد پیش از مداخله ائتلاف بر ۱۲۶۲۴ ک.م یعنی ۶.۸% از خاک سوریه مسلط بودند..

 

ائتلاف در جریان عملیات خود در سوریه «هزاران غیر نظامی را کشت و هزاران نفر [از آنان] به خاطر حملات آن، از زخمهای درد میکشند. این در حالی است که تا کنون سرنوشت دهها مفقودی مشخص نیست».

دیدبان با تأکید بر اینکه حملات ائتلاف آمریکا هزاران کشته و زخمی بر جا گذاشته است، اعلام کرد که از ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ –زمان آغاز حملات ائتلاف آمریکا- تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۱۸۴۶ نفر کشته و هزاران نفر دیگر نیز بر اثر این حملات زخمی شدند.

دیدبان در پایان تأکید کرد که ۳۱۷۷ نفر از افرادی که کشته شده‌اند غیر نظامیان سوری بوده‌اند که در میان آنان ۷۵۸ نفر زیر ۱۸ سال و ۵۵۸ زن بالای ۱۸ سال دیدیه می‌شود.

در جریان حملات ائتلاف ۱۶۹ نفر از نیروهای ارتش سوریه نیز در اطراف شهر دیرالزور، فرودگاه «الشعیرات» در ریف حمص، منطقه نزدیک به «التنف» در صحرای سوریه و چند منطقه در ریفهای دمشق و حمص کشته شدند.

فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات