صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۴۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه8 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): همان‌گونه که در اوایل انقلاب و در دوران دفاع مقدس، نقشه‌ استکبار برای ریشه‌کن کردن نهال انقلاب شکست خورد و مجبور به عقب‌نشینی شد، اکنون نیز می‌توان با توکل بر خدا و با همت و اقدام، این نقشه را باطل کرد.(1397/7/4)

▼ حرف روز
جایی برای خدمت در همین نزدیکی
خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی یکی از فعالیت‌های مهم بسیج است که از ابتدای تشکیل این شجره طیبه همواره به آن اهتمام جدی وجود داشته است. اکنون که نظام با یک جنگ اقتصادی همه‌جانبه روبه‌رو است، نیاز به این تشکل انقلابی و فعالیت‌های خدمت‌رسانی آن بیشتر احساس می‌شود. به همین منظور سازمان بسیج مستضعفین رزمایش اخیر خود را با عنوان رزمایش عاشورایی بسیج نامگذاری کرده است تا در ایام محرم محرومیت‌زدایی در اولویت فعالیت‌های بسیج قرار بگیرد.
هفته گذشته به پیشنهاد دوستان برای اجرای یک اردوی جهادی به یکی از روستاها رفتیم که فقط 25 کیلومتر با تهران فاصله دارد. در نگاه اول نگران بودیم که نتوانیم برای مردم کاری انجام دهیم و شرمنده دوستانی شویم که با اشتیاق برای خدمت آمده بودند؛ اما با گذشت نیم ساعت استقبال مردم از حضور خود را احساس کردیم، پزشک عمومی در یک برنامه ابتدا شاخص‌های سلامتی و سبک زندگی را تشریح کرد و سپس تا اذان ظهر برای 35 نفر نسخه‌های دارویی نوشت و پیشنهاد داد، در اردوهای بعدی داروهای عمومی را با خود بیاوریم؛ زیرا بسیاری از مردم این روستاها هزینه تأمین این داروها را ندارند. خانم دکتر روانشناس به 12 نفر مشاوره‌های گوناگون داده بود و اثر این کار را بسیار مثبت‌تر از حضور در مطب خود عنوان می‌کرد. به علت محدودیت مالی مقدار کمی نوشت‌افزار با خود به روستا برده بودیم و در همان ساعت اولیه بین 40 نفر از دانش‌آموزان توزیع شد؛ اما شرمنده برخی از خانواده‌هایی شدیم که فرزندان یتیم داشتند و در حالی که یک هفته از سال تحصیلی گذشته بود، نتوانسته بودند لوازم مدرسه برای فرزندان‌شان تهیه کنند، برخی از خانواده‌ها تلویزیون نداشتند و با وجود اینکه سوز سرما در شب‌ها در این مناطق شروع شده، بخاری‌های‌شان از کار افتاده بود...
اکنون هر روز به فکر حل مشکل این هموطنان در بسیج روزگار می‌گذرانیم و به نوعی فعالیت ما از یک مسجد و یک کوچه به چندین محله و روستای دیگر که همه علاقه‌مند به بسیج هستند، توسعه پیدا کرده است. حضور در این مناطق سبب شده است، در بچه‌های شهرنشین نیز روحیه خدمت، ایثار و از خودگذشتگی ظهور و بروز پیدا کند. اکنون اگر می‌بینیم که در بحران‌ها و پیچ‌های سخت تاریخی همه منتظرند که بسیج وارد معرکه شود، به دلیل روحیه اخلاص و ایثار آن است و امروز هم تفکر بسیجی می‌تواند ما را از این معرکه جنگ اقتصادی نجات دهد.

▼ گزارش روز
علیه قانون
پیام‌رسان تلگرام با دستور قضایی فیلتر شده است؛ اما اکنون عملاً بیشتر کاربران مانند دوران پیش از فیلتر شدن این پیام‌رسان در حال استفاده از آن هستند و حتی بسیاری از شبکه‌ها و... که در ابتدای فیلتر شدن این شبکه از آن خارج شده و کانال‌های‌شان را تعطیل کرده بودند، بی‌سروصدا به آن بازگشته‌اند! شبکه اجتماعی توئیتر سال‌هاست که فیلتر است؛ اما نه تنها مردم بلکه مسئولان کشور چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب و... در آن حضور دارند و حتی بسیار از مواضع رسمی خود را در این شبکه اجتماعی منتشر می‌کنند! داشتن آنتن‌های ماهواره ممنوع است؛ اما کافی است به پشت‌بام خانه‌های‌تان بروید و وسعت استفاده از این آنتن‌ها را حتی در شهرهای کوچک، روستاها و... مشاهده کنید. موضوعی که در تلویزیون و شبکه‌های رسمی دیگر نیز درباره تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای و استفاده از آنها شوخی می‌شود و به امری کاملاً پذیرفته شده تبدیل شده است، گویی هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. در این یادداشت نمی‌خواهیم از تأثیرات رسانه یا استفاده ابزاری از این  امکانات برای جنگ رسانه‌ای یا مسائلی از این قبیل سخنی به میان آوریم، بلکه مقصود اصلی و البته آفت بزرگ‌تر در این میان وهن قانون و کاهش قدرت قانون است. آنچه به مثابه شاهد مثال آورده شد، تنها چند نمونه ساده و قابل درک و قابل رؤیت از نادیده گرفته شدن حکم‌های قضایی و ممنوعیت‌های قانونی است که با آن روبه‌رو هستیم و بی‌تردید در ناخودآگاه جامعه این تأثیر را خواهد گذاشت که قوانین آنقدر هم اهمیت ندارند و عبور از آنها بدون هزینه است. وقتی مردم مشاهده می‌کنند قانون فیلترینگ توئیتر را حتی خود قانونگذاران رعایت نمی‌کنند؛ وقتی قانون ممنوعیت ماهواره در رسانه‌ها به استهزا گرفته می‌شود، طبیعتاً اعتبار قانون در کشور خدشه‌دار خواهد شد و دیگر قوانین نیز آسیب‌پذیر خواهند شد!

▼ اخبار ویژه                            
اعتراف حامیان FATF
کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: سؤال ما از نمایندگان دولت این بود که شما ضمانت می‌دهید اگر FATF  تصویب شد، مشکلات پولی و بانکی کشور حل شود؟! برای اولین بار همگی این افراد گفتند خیر، ما ضمانت نمی‌کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد، ما سؤال کردیم چرا؟! نماینده وزارت امور خارجه گفت، آقای ظریف پیغام دادند چهار اقدام مؤثر باید انجام می‌دادیم که مشکلات کشور حل می‌شد که دو اقدام انجام شده است، یکی برجام بوده است و دیگری هم FATF بوده که اقدام برای تصویبش انجام شده است، حال معلوم نیست آن دو اقدام دیگر چیست که البته ما یقین داریم حتماً آن دو موضوع یکی مسائل موشکی و دیگری مسائل منطقه‌ای است. نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: آقای عراقچی همین الآن مسئول مذاکره درباره بحث موشک‌ها است. وی بیان کرد: کارشناسان اقتصادی می‌گویند با تصویب FATF مشکلات ما حل نمی‌شود و فقط می‌توانیم جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیریم، در حالی که اوضاع امروز جامعه هیچ ربطی به FATF ندارد.
 پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: بر اساس آخرین اطلاعات ۲۹۰ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی در چهار استان مسموم شده‌اند که از این تعداد ۲۴ نفر فوت (هرمزگان ۱۶ نفر، خراسان شمالی چهار نفر، البرز چهار نفر) و سه نفر در کهگیلویه و بویراحمد دچار مرگ مغزی شده‌اند. وی افزود: ۴۶ نفر از مجموع ۲۹۰ نفر از بیمارستان ترخیص شده‌اند و ۲۱۷ نفر نیز در مراکز درمانی بستری هستند.

▼ اخبار
1ـ مخالفت با آمریکا تنها گناه ایران است
روزنامه آمریکایی «بوستون‌گلوب» در تحلیلی از دوگانگی‌های سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران و سعودی انتقاد کرده و نوشته است: «در تمام مطالعات جدی در قرن ۲۱ درباره تروریسم جهانی این نتیجه حاصل شده که غالب پول‌های مصرف‌شده برای حمایت از القاعده، طالبان، داعش و دیگر گروه‌های تبهکار هم‌فکر آنها را عربستان تأمین می‌کند.» این روزنامه سپس به نقش شهروندان عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اشاره کرده و نوشته است: «تصادفی نیست که اسامه‌بن‌لادن (سرکرده معدوم القاعده) و بیشتر هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر تبعه عربستان بودند.» هیئت حاکمه آمریکا معمولاً سوابق عربستان در تأمین تروریسم را نادیده گرفته و در مقابل، بدون ارائه مستنداتی، تهران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند. این روزنامه همچنین تأکید می‌کند: «تنها راهی که می‌توان ایران را یک کشور تروریستی قلمداد کرد، این است که تروریسم را به عنوان مخالفت با قدرت آمریکا  تعریف کنیم. این تنها گناه ایران است.»

2ـ پیمانی که جهان عرب را نابود می‌کند
عبدالباری عطوان، سردبیر «رأی‌الیوم» می‌نویسد: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد که قصد دارد «ناتوی عربی‌ـ آمریکایی» تأسیس ‌کند. به دنبال این اعلام به نظر می‌رسد، این پیمان از مرحله پیشنهاد و ایده فراتر رفته و چه در شورای همکاری خلیج‌فارس یا خود آمریکا وارد مرحله عملی شده است... آیا این کشورها کاملاً از تقابل عربی‌ـ اسرائیلی خارج شده‌اند، آیا اسرائیل عضو پنهان این ائتلاف خواهد بود، چه زمانی عضویت آن علنی خواهد شد؟ ائتلافی که در حال قدرت گرفتن است و ما را یاد پیمان بدنام بغداد می‌اندازد. در صورت تشکیل، نابودی را برای منطقه و ملت ما به ارمغان خواهد آورد و در مرحله‌ای شکل می‌گیرد که ملت‌های عرب در مرحله ضعف و تقریباً فروپاشی قرار دارند و با ۴۰۰ میلیون عرب به گونه‌ای برخورد می‌شود که گویی وجود ندارند.»

3ـ 70 درصد مشکلات امروز به داخل بر می‌گردد
محمد باقر قالیباف گفت: رشد نقدینگی ‌ما در 50 سال گذشته دو رقمی بوده و یک فراز و نشیبی از 17 درصد تا 34 درصد داشته که 34 درصد در همین دولت رکورد زده شده است.  برخی سود 25 درصد و 28 درصد از بانک‌ها می‌گیرند، همچنین بیش از 50 درصد سود 300 هزار میلیارد تومانی در سال متعلق به 4 درصد از صاحبان سهام‌هاست. در این وضعیت به نظر شما تولید رونق خواهد گرفت؟ وی با بیان اینکه نظارتی بر بانک‌ها نیست و رشد نقدینگی در جهان سقفی دارد که زیر 10 درصد است، اظهار داشت: 70 درصد مشکلات ساختاری خودمان در حوزه پولی و مالی و 30 درصد تحریم‌ها مؤثر است. امروز برای ما بزرگ‌ترین فرصت است و باید به دولت کمک کنیم به شرط آنکه دولت هم وارد میدان شود و کاری بکند.

4ـ مهم‌ترین کالاهای وارداتی ایران در شش ماهه اول
بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی شش ماهه نخست امسال، در این مدت حجم صادرات غیر نفتی ایران به 56 میلیون و 644 هزار تن رسید که ارزش آن رقمی برابر با 23 میلیارد و 123 میلیون دلار می‌شود. بر همین اساس، میزان واردات قطعی کالا به ایران 16 میلیون و 220 هزار تن به ارزش 22 میلیارد و 182 میلیون دلار بوده است. اقلام عمده وارداتی در شش ماهه نخست امسال، شامل قطعات منفصله خودرو به ارزش 978 میلیون دلار، برنج به ارزش 964 میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش 961 میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش 705 میلیون دلار و الکترود زغالی برای کوره‌ها به ارزش 287 میلیون دلار بوده است.

▼ اخبار کوتاه
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: غرب تلاش دارد تصویر یک «شیطان» از ایران بسازد؛ در حالی که این اصلاً با واقعیت همخوانی ندارد. این بسیار عجیب است؛ زیرا چند سال پیش از این، ما با ایران به توافق هسته‌ای (برجام) رسیدیم که نه تنها مسیری را برای ما فراهم کرد تا از موضوع هسته‌ای این کشور عبور کنیم، بلکه مسیری را نشان داد که چطور می‌توانیم بر دیگر مسائل غلبه کنیم. گفتنی است، لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در نیویورک اعلام کرد هیچ سندی درباره حمایت ایران از تروریسم وجود ندارد.
حسن‌یونس سینکی، معاون وزیر صنعت درباره افزایش قیمت نان در کشور گفت: در سال ۹۷ با دستور رئیس‌جمهور هیچ دستگاهی اجازه تصمیم‌گیری درباره افزایش ملی قیمت نان را ندارد؛ اما رئیس‌جمهور اجازه داده در مراکز استان‌ها با بررسی در ستاد تنظیم بازار و با تأیید شورای تأمین استان‌ها، افزایش قیمت حداکثر تا سقف ۱۰ درصد صورت گیرد؛ به این معنا که شوراهای تأمین استان‌ها و ستادهای تنظیم بازار اجازه خواهند داشت تا سقف تعیین شده، مجوز افزایش قیمت نان را صادر کنند.
محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای با وبگاه «هیل» گفت: «(نتانیاهو) در تلاش برای طرح موضوعی انحرافی است.» وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره صحت برنامه‌های هسته‌ای ایران گفت: «اتهام‌های قبلی نتانیاهو از سوی سازمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی و رد شده‌اند، اتهام‌های تازه نتانیاهو نیز بی‌اساس و مزخرف است. او همواره اشتباه می‌کند.»
وزیر خارجه اتریش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: بحث احترام به توافق هسته‌ای با ایران، بحث احترام به توافقات بین‌المللی و در نهایت بحث امنیت بین‌الملل است. وی افزود: اگر کشوری که از ابتدا به برجام متعهد بوده و بدون اینکه هیچ یک از طرف‌های معاهده گامی در راستای نقض برداشته باشند، از توافق خارج شود، اعتماد دوجانبه خدشه‌دار می‌شود.
«آلیس ولز» قائم‌مقام معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، در گفت‌وگو با شبکه خبری هندی «ان‌دی‌تی‌وی» گفت: «درباره موضوع چابهار، در حال بررسی روند اعمال تحریم‌ها هستیم.» ولز افزود: «روند (بازنگری) در حال انجام است و ما نگرانی و علاقه هند را در زمینه افزایش صادرات به افغانستان و افزایش صادرات افغانستان به هند بسیار جدی می‌گیریم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات