صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۴۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 9 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آن کسی که باید از منطقه‌ غرب آسیا خارج شود، آمریکا است و نه جمهوری اسلامی و همان‌گونه که چند سال قبل گفتم، دوران «بزن در رو» تمام شده است.(1397/2/10)

▼ حرف روز 
ترجمانِ یک واقعیت
در حالی که چشمان بسیاری در سرزمین امن‌مان به یمن بیداری چشمان تیز و نافذ پاسداران و سربازان جان بر کف این مرز و بوم در خواب ناز بودند، در ساعت 2 بامداد امروز (نهم مهر ماه 1397)، یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به حمله تروریستی اخیر در اهواز که از سوی نیروهای وابسته به گروهک‌های تکفیری صورت گرفته بود، با چند فروند موشک بالستیک زمین به زمین از کرمانشاه، مقر سرکردگان تروریست‌ها در کشور سوریه (منطقه البوکمال در شرق فرات) را هدف قرار داد. این بار هم سپاه همانند سیلی موشکی سال گذشته به داعش در دیرالزور، با بارش موشک بر مواضع حساس و مهم تکفیری‌های تروریست، ترجمانِ عملی فرمان راهبردی رهبر معظم انقلاب و دکترین دفاعی جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه اگر «یکی بزنند ده تا می‌خورند» را رقم زد. این عملیات به دلیل برخورداری از عناصر استراتژیک و چندین مزیت دیگر نظامی در کانون توجه رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی قرار گرفت و پیام‌های مهمی را به دوستان و دشمنان نظام اسلامی ایران فرستاد.
۱ـ سرعت عمل؛ سرعت انتقام خون پاک شهدای مظلوم و مجروحان حادثه کور تروریستی اهواز در کمتر از ده روز به صورت سخت و هزینه‌دار از گروهک‌های تکفیری با حیرت نظامیان جهان مواجه شد.
۲ـ قدرت تخریب؛ بر اساس اطلاعات اولیه، بسیاری از تروریست‌های تکفیری و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در این حمله موشکی کشته یا زخمی شدند.
۳ـ دقت در هدف؛ موشک‌های قیام و ذوالفقار از دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی است که با مساعی پدر موشکی کشورمان، شهید تهرانی‌مقدم طراحی شد و امروز به تولید انبوه رسیده و در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است. این موشک‌ها افزون بر افزایش سرعت، دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فردی چون نقطه‌زنی، رادارگریزی و برخورداری از سکوی پرتاب متحرک هستند و نصاب جدیدی از توانمندی ایران در زمینه موشکی را رقم زده‌اند.
۴ـ تشخیص درست دشمن؛ نوشتن سه شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آل‌سعود» روی بدنه موشک‌ها، حکایت از عمق دشمن‌شناسی جمهوری اسلامی ایران و این مسئله مهم دارد که اگرچه چند عنصر مفلوک به ترور کور علیه مردم ما دست زده‌اند؛ اما عقبه طراحی، برنامه‌ریزی و حمایت لجستیکی و اطلاعاتی و آموزشی تروریست‌ها مثلث شوم غربی‌ـ عبری‌ـ عربی مرتجع است.

▼ گزارش روز
باورناپذیر
«رامین مهمان‌پرست» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و سفیر ایران در لهستان و لیتوانی در مصاحبه با روزنامه «آرمان» می‌گوید: «بدون شک برجام یک الگو و یک راهکار منطقی و عقلایی برای حل مشکلات و مناقشات بین‌المللی است. به همین دلیل نیز با پیروی از این مشی که کشورهای مختلف در برجام در پیش گرفتند، می‌توان نسبت به حل مسائل و مشکلات دیگر جهانی نیز امیدوار بود.»، «مصطفی تاج‌زاده» نیز در مصاحبه با روزنامه «آفتاب یزد» می‌گوید: «برجام ثابت کرد که ما می‌توانیم درباره موضوعات مختلف به توافق برسیم و البته چالش‌ها هم بر سر مسائل اختلافی پابرجا بماند. حتی می‌توانیم در مورد مسائل منطقه‌ای مذاکره کنیم و در منطقه بازی برد‌ـ بردی تعریف کنیم که با کاهش حساسیت‌ها علیه خود در دنیا اهداف ملت ایران را پیش ببریم.»
باورپذیر نیست که هنوز برخی افراد و جریان‌ها با وجود تجربه برجام، سندی که پس از آن  جمهوری اسلامی ایران تعهدات مندرج در آن را به طور دقیق اجرا کرد و بارها و بارها به تأیید آژانس انرژی اتمی رسید؛ سندی که کارشناسان آژانس هسته‌ای پس از هزاران ساعت بازرسی تأیید کردند ایران به واسطه اجرای بی‌کم و کاست برجام از بخش قابل توجهی از توان هسته‌ای‌اش چشم‌پوشی کرده است؛ اما در مقابل و در برابر تعهد ایران، شاهد رفع نشدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا، محقق نشدن منافع ملت ایران و در نهایت نیز خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌های یکجانبه هستیم، می‌توانند ضمن بازی با کلمات همچنان مدل برجام را که به اذعان و اعلان خود مسئولان مذاکرات برای نظام اسلامی خسارت محض است، راه‌حل مسائل و مشکلات کشور بدانند و پیشنهاد نشستن بر سر میز مذاکره بر اساس آن را بدهند و ابایی نداشته باشند که همچنان از مذاکره با آمریکا سخن به میان آورند!

▼ خبر ویژه
فرار به جلوی آمریکایی‌ها!
وزارت خارجه آمریکا به دلیل آنچه «تهدیدات امنیتی از جانب ایران و گروه‌های تحت حمایت آن» نامید، کنسولگری خود در شهر بصره عراق را تعطیل خواهد کرد و دیپلمات‌های مستقر در آنجا را از بصره خارج می‌کند. هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت، مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور، دستور داده است کنسولگری به طور موقت بسته شود. وی ضمن تأیید این تصمیم، گفت: به همه کارمندان آمریکایی که حضورشان در بصره ضرورت ویژه‌ای نداشته دستور ترک این شهر داده شده و وظایف کنسولی در بصره هم به بغداد منتقل شده است. پمپئو این حملات را شلیک غیرمستقیم توصیف کرد و گفت: «من به دولت ایران توصیه کردم که بدانند آمریکا آنها را مسئول مستقیم هرگونه آسیب به آمریکایی‌ها و دیپلمات‌های ما در عراق و هر جای دیگری که نیروهای ایرانی به طور مستقیم یا از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایت آنها حضور دارند، می‌داند.» برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند کنسولگری آمریکا در بصره در جریان ناآرامی‌های اخیر در این شهر هدف چند راکت و خمپاره قرار گرفته است. این موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا با هدف فرار به جلو در حالی مطرح می‌شود که در جریان ناآرامی‌های بصره، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر به وسیله گروهک‌های مورد حمایت آمریکا و حکام وابسته منطقه به آتش کشیده شد و در هفته‌های اخیر تلاش جریان ‌رسانه‌ای‌ـ تبلیغاتی مورد حمایت آمریکا برای القای این موضوع که ایران عامل بی‌ثباتی در عراق است، با انتقادات گسترده از سوی مردم و جریان سیاسی این کشور روبه‌رو شده است.

▼ اخبار
1ـ اگر کتابی دلم را بلرزاند حتماً درباره آن می‌نویسم

مهناز فتاحی، نویسنده کتاب «فرنگیس» درباره تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتابش گفت: بهمن سال گذشته، در دیدار نویسندگان با حضرت آقا حضور داشتم. از آقا پرسیدم روی کتاب من یادداشتی نمی‌نویسید؟ ایشان کتاب را می‌شناختند و گفتند: «فرنگیس همان زنی است که با تبر یک سرباز عراقی را کشته و مجسمه‌اش را ساخته‌اند.» بعد گفتند: «کتاب را هنوز نخوانده‌ام.» من باز اصرار کردم که روی کتاب من هم یادداشت بنویسند، ایشان فرمودند: «اگر کتابی دلم را بلرزاند، حتماً درباره آن می‌نویسم.» حدود دو هفته پیش اطلاع دادند حضرت آقا روی کتاب تقریظی نگاشته‌اند. به تازگی نیز رهبر معظم انقلاب در جلسه با هنرمندان و نویسندگان، می‌فرمایند: «بگذارید بدانند در آبادان چه گذشت، در خرمشهر چه گذشت، در جنگ‌ها چه گذشت، در روستاهای ما چه گذشت. بر این شرح حالی که برای این خانم کرمانشاهی‌ـ فرنگیس‌ـ نوشته‌اند، من یک حاشیه‌ای آنجا نوشتم، در آن حاشیه نوشتم، ما واقعاً نمی‌دانستیم در روستاهای منطقه‌ جنگی چه حوادثی اتفاق افتاده.»

2ـ ایران و اروپا در آستانه توافق نفتی هستند
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به خبرنگاران آمریکایی گفته ایران و اتحادیه اروپا در آستانه توافقی هستند که با وجود بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، فروش نفت و انتقال درآمدهای نفتی ایران را امکان‌پذیر می‌کند. روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته است: او در این مصاحبه یک ساعته که در نیویورک انجام شده، در مقایسه با ماه‌های گذشته درباره امکان مقابله با تلاش‌های آمریکا برای به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران، خوش‌بین‌تر به نظر آمده است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مصاحبه با فرید زکریا، مجری شبکه سی‌ان‌ان گفته است: «ما یک توافق ۱۵۰ صفحه‌ای داشتیم که ماه‌ها درباره جزئیات آن گفت‌وگو شده بود و فقط هم با دولت ایالات متحده نبود؛ بلکه با شش کشور دیگر به اضافه اتحادیه اروپا بود. اگر ایالات متحده و رئیس‌جمهور ترامپ به همین سادگی فورا امضایی می‌کند و از آن خارج می‌شود، چرا باید وقت خود را تلف کنیم؟»

3ـ کنایه لاوروف به آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود!
لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: «ما هرگز تهدید تروریستی از جانب ایران مشاهده نکرده‌ایم. ما هرگز رابطه‌ای بین تروریست‌ها با ایرانی‌ها ندیده‌ایم. با وجود ادعای آمریکا و برخی کشور‌های عرب منطقه خلیج‌فارس، مسکو هیچ مدارک و شواهدی در اختیار ندارد که ایران کشوری حامی تروریسم باشد؛ بلکه ایران به طور مؤثر و فعالانه در مبارزه با تروریسم در سوریه کمک می‌کند و من شخصاً این مسئله را تأیید می‌کنم.» وی در ادامه سخنان خود به اقدامات آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش برای مهار ایران در منطقه هم اشاره کرد و گفت: «شما می‌خواهید نفوذ ایران در سه کشور یمن، سوریه و عراق را به کلی از بین ببرید، اینکه این کار چقدر امکان‌پذیر است، مسئله‌ای نیست که من درباره‌اش صحبت کنم؛ اما به یاد نمی‌آورم که در هیچ برهه‌ای از تاریخ امکان‌پذیر شده باشد کشوری به قدرتمندی ایران، با چنین جمعیتی مهار شده یا در قفس زندانی شود.»

4ـ سخنان ترامپ بسیار خطرناک بود
آنگلا مرکل در سخنانی انتقاد شدیدی به سخنرانی اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل وارد کرده و سیاست خارجی وی را بسیار خطرناک توصیف کرد. صدراعظم آلمان با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در تضعیف سازمان ملل، گفته است: طبیعتاً سازمان ملل متحد کامل نیست؛ اما ما سال‌های طولانی اصلاح شورای امنیت را آرزو می‌کنیم. اینکه ما چیزی را نابود کنیم، پیش از اینکه چیز جدیدی را توسعه دهیم، بسیار خطرناک است؛ چنین اقدامی می‌تواند نظم صلح ما را سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنیم، نابود کند.

▼ اخبار کوتاه
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مشکلات روزنامه‌های کشور و به ویژه کمبود و گرانی کاغذ گفت: «دو نفری که حدود 24 میلیون یورو برای واردات گرفته‌اند، دو پرونده قضایی تشکیل شده که هنوز به جایی نرسیده است؛ چون اصلاً این افراد وجود خارجی نداشتند!» سلطانی‌فر افزود: «این مشکلات در وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. ما مکاتبه کردیم بدون مجوز ما این کاغذها وارد نشود، آقای شریعتمداری نامه نوشت که خودمان داریم وارد می‌‌کنیم و مسئولیت با خودمان است و شما دخالت نکنید که این نامه موجود است.»
عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در تشریح آخرین برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان برای حمایت از کامیون‌داران و رفع مشکلات آنها گفت: با توجه به آخرین پیگیری‌ها، حدود 13 هزار حلقه لاستیک در استان هرمزگان و بندرعباس در حال توزیع است و بخشی از این لاستیک‌ها‌ در تهران و دیگر استان‌ها توزیع می‌شود. وی افزود: با همکاری گشت راهداری، نیروی انتظامی و دادستانی، با اخلالگران جاده‌ای برخورد جدی و قضایی شد.
افزایش تصاعدی قیمت سکه در چهار ماه گذشته افزون بر آنکه پرونده‌های قضایی دادگاه‌های خانواده را زیادتر کرده، آمار زندانیان بدهکار مهریه را نیز تا حد قابل توجهی افزایش داده است. هم‌اکنون 4181 مرد در کل کشور به ‌دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه همسرشان پشت میله‌های زندان به سر می‌برند. این در حالی است که جمعیت این بدهکاران خانوادگی تا سوم مرداد سال‌ جاری 3550 نفر بوده‌ است.
رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «چه بسا رویکرد دوگانه آمریکا و فرانسه در قبال جمهوری اسلامی ایران به تحول مثبتی بینجامد. تحریم‌های آمریکا فشار را بر تهران افزایش می‌دهد و تشدید فشار بر تهران در کنار رویکرد اروپا شاید بتواند به فرایند سیاسی شتاب بخشد.» امانوئل مکرون در ادامه خاطرنشان کرد: «وظیفه من این است که چنین سناریویی به موفقیت برسد.»
سرتیپ شرف لقمان، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن گفت: تا زمانی که تجاوز به یمن ادامه یابد، حملات بالستیکی و پهپادی به دبی ادامه خواهد یافت. وی افزود: به سرمایه‌گذاران در امارات هشدار می‌دهیم این کشور تا زمانی که حملات به یمن ادامه یابد، امن نیست.
امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: دولت اگر به وعده‌های خود عمل نکند، به ‌زودی وزرای راه، صنعت، معدن و تجارت و نفت استیضاح و برکنار می‌شوند؛ چرا که این وزرا به صورت مستمر دنبال اقدامات دیگری به جز خدمت به مردم هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات