صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 11 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دولت و ملت باید تلاش کنند. توده‌‌ مردم مسئله‌‌ اسراف را مورد توجه قرار بدهند. صاحبان نقدینگی، آن را به‌ سمت تولید هدایت بکنند. کسانی‌که تجارت با بیرون مرزها دارند، جنسی را که در داخل تولید می‌شود، وارد نکنند.(1397/2/27)

▼ حرف روز
تداوم قاطعيت دستگاه قضا
خبر محکومیت 35 نفر از اخلالگران بازار سکه و صدور حکم اعدام برای «سلطان سکه» به همراه دو نفر دیگر، خيلي زود آثار مستقيم خود را در مديريت وضعيت نامطلوب بازار سکه و ارز گذاشت. هرچند در بررسي علل سقوط قيمت دلار دلايل متعددي را برشمرده‌اند؛ اما بدون شک مقارنت اين رخداد با صدور حکم سلطان سکه از چشم کارشناسان دور نماند و برخي اين مسئله را يکي از عوامل مؤثر در شکسته شدن حباب بازار ارز دانستند. به واقع، این اقتدار فضا را برای فعاليت سوداگران و فرصت‌طلبان ناامن کرده و موجب محدودسازی فعالیت و اثرگذاری آنان شده است.
در وضعیت حساس کنوني که برخورد با مفسدان اقتصادي و اخلالگران بازار ارز و سکه و ديگر کالاهاي مصرفي به مطالبه فراگير مردم از مسئولان بدل شده است، برخورد جدي و قاطع قوه قضائيه بايد تداوم يابد. در حقیقت، يکي از عوامل مؤثر در اينکه قاطعيت دستگاه قضا در مبارزه با فساد اثبات شود، تداوم‌بخشي و استمرار برخوردهاست، وگرنه همان‌طور که گفته‌اند: «با یه گل بهار نمی‌شه!» با برخوردهاي مقطعي و فصلي، اعتمادها کم‌رنگ شده و دستگاه قضا به مماشات با مجرمان و ناکارآمدي در فسادستيزي متهم خواهد شد. همچنين در صورت رها کردن کار در ميانه راه، بار دیگر زخم فساد سر باز خواهد کرد و با جولان مفسدان، سوداگري و ناآرامي در ميدان اقتصاد گسترش خواهد يافت و افسارگسیختگی بر بازار حاکم خواهد شد؛ از این رو باید کار را با جديت و به طور مستمر دنبال کرد تا «اژد‌هاي هفت سر» فساد به کلي ريشه‌کن شود.
همچنین سرعت‌بخشي در رسيدگي به پرونده‌هاي فساد اقتصادي در اين جنگ تمام‌عياري که بخش عمده‌ای از اقدامات عملياتي آن در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي صورت مي‌گيرد، بيش از هميشه اهميت دوچندان يافته است. به واقع در زماني که به دليل جنگ رواني دشمن، دقايق در بالا و پايين رفتن قيمت‌ها در بازار اثرگذار است، طولاني شدن پرونده‌ها خسارات جبران‌ناپذيري را به همراه دارد! از این رو دستگاه قضا به اندازه کافي از استدلال‌هاي لازم براي تسريع در پرونده‌هاي مجرمان و مفسدان اقتصادي برخوردار است که عمل به آن مي‌تواند نتايج ارزشمندي را به همراه داشته باشد، همان‌طور که اين سرعت‌بخشي به خوبي در پرونده اخلالگران بازار سکه محقق شده و در کمتر از 40 روز احکام آنان صادر و با اقبال مردمي نيز همراه شد.

▼ گزارش روز 
نتایج یک اتحاد
وزیر نیرو از امضای تفاهم‌نامه‌ای در زمینه ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۰ مگاواتی لاذقیه خبر داد و گفت: طی مذاکرات صورت گرفته با وزیر برق سوریه قرار است شرکت‌های خصوصی ایران در بازسازی و احداث تأسیسات صنعت برق در این کشور حضور فعالانه داشته باشند. رضا اردکانیان در حاشیه مراسم امضای این تفاهم‌نامه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در گذشته ۹۰۰ مگاوات نیروگاه در یکی از شرکت‌های ایرانی در شرایط جنگ این کشور ساخته و تحویل داده شد، اظهار داشت: طبق برآوردهای صورت گرفته ارزش تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین دو وزیر به امضا رسیده است، حدود ۴۱۱ میلیون یورو برآورد می‌شود. وی همچنین از تأکید دو دولت برای احداث نیروگاه ۱۰۵ مگاواتی گاز در منطقه حلب خبر داد و گفت: مذاکرات در این باره نیز نهایی شده و به تأیید رسیده است.
این توافق را می‌توان تنها سرآغاز همکاری‌های دو کشور در فرایند بازسازی سوریه با پایان یافتن تروریسم در این کشور دانست، از زیرساخت‌های صنعت برق، تا سدسازی و راه و ساختمان و ده‌ها حوزه دیگر، همکاری‌های گسترده میان دو کشور آغاز خواهد شد تا اکنون بیش از همیشه نتایج راهبرد دقیق ایران در منطقه مشخص شود. جمهوری اسلامی ایران با ظهور تروریسم در سوریه به درخواست دولت این کشور به سرعت به کمک برادران خود در سوریه شتافت تا با همکاری و همراهی با دولت قانونی آن شر تروریسم را از منطقه کم کند؛ موضوعی که نه تنها امنیت و آرامش را به این کشور بازگرداند؛ بلکه بر اساس اصل ایجاد لایه‌های امنیتی توانست خطر تروریسم و ناامنی در ایران اسلامی را کیلومترها دورتر از مرزهای ما و در نطفه خفه کند؛ اما این همه ماجرا نیست؛ بلکه به واسطه همکاری دو کشور و شرایط خاص سوریه پس از سال‌ها جنگ و تروریسم، فرایند بازسازی در سوریه آغاز شده و طبیعتاً جمهوری اسلامی به منزله یکی از نزدیک‌ترین دوستان سوریه  در اولویت مشارکت در بازسازی است، اولویتی که می‌تواند منافع اقتصادی فراوانی برای جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذاران ایرانی به همراه داشته باشد و آبادانی و بازسازی زیرساخت‌های سوریه را نیز به سرعت پیش ببرد.

▼ خبر ویژه
اخراج محمدبن‌سلمان از کویت!
منابع خبری منطقه گزارش دادند، سفر محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد رژیم سعودی به کویت که فقط چهار ساعت به طول انجامید، اختلافات بین دو کشور را افشا کرد. اگرچه دو کشور پس از انجام سفر با صدور اطلاعیه‌هایی در حمایت از این سفر سعی داشتند، آنچه را که گذشته بود، تحت‌الشعاع قرار دهند؛ اما فعالان فضای مجازی با انتشار اطلاعات بیشتری از این نشست، اطلاعیه‌های رسمی را به حاشیه راندند. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، بن‌سلمان ضمن بی‌احترامی به امیر کویت در نخوردن غذای خود در ضیافت شامی که به افتخار وی ترتیب داده شده بود، اصرار عجیبی به آغاز مذاکرات دو طرف داشته و پس از آغاز مذاکرات با «شیخ نواف الاحمد»، ولی‌عهد کویت، از موضع قدرت و غرور مطالبی را از او درخواست کرده است. گویا پس از ارائه این درخواست‌ها، ولی‌عهد کویت با امیر این کشور تماس گرفته و موضوع را به اطلاع وی می‌رساند که شیخ صباح در پاسخ می‌گوید فوری به مذاکرات پایان دهید و اعلام کنید این سفر به پایان رسیده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، همچنین دولت کویت در پاسخ به زیاده‌طلبی‌های ولی‌عهد سعودی هواپیمای او را به مدت دو ساعت و 10 دقیقه در فرودگاه نگه داشته است.

▼ اخبار
1ـ چرا در سه مایلی داعش و گروه‌های تروریستی حضور دارید؟

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌‌جمهور آمریکا گفت، اگر ایران در رفتار خود تغییری ایجاد نکند، باید هزینه‌های بسیار سنگینی پرداخت کند. وی در ادامه اظهارات خصمانه خود گفت: طبق گفته‌ ایرانی‌ها، ما شیطان بزرگ هستیم. بنابراین می‌توانم تصور کنم که به همین دلیل من را جدی بگیرند، وقتی امروز به آنها اطمینان خاطر بدهم که اگر علیه ما، علیه متحدان‌مان یا شرکای ما اقدامی بکنید، اگر به شهروندان‌مان آسیب بزنید، اگر به گفتن، تقلب کردن و فریب دادن ادامه دهید، بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهید کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در واکنش به این اظهارات بولتون گفت: سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه شما را جدی گرفت و در سه مایلی شما موشک پیاده کرد؛ اما شما باید بگویید چرا در سه مایلی داعش و گروه‌های تروریستی حضور دارید و آنها در این فاصله نزدیک به شما به چه کاری مشغول هستند؟ علی شمخانی تصریح کرد: اشرار آمریکایی و تیم فعلی آمریکا را در حوزه اقتصاد شکست خواهیم داد.

2ـ آسمان و ریسمان برای توجیه اشرافی‌گری مسئولان!
عباس عبدی از چهره‌های نزدیک به کارگزاران در توجیه رفاه‌زدگی مسئولان نوشت: «حکومت مدعی هدایت‌گری مردم حتی اگر منتخب مردم باشد، رفتارش در سبک زندگی و زیست شخصی متفاوت از حکومتی است که در قالب کارگزاری رفتار می‌کند... حکومتی که مدعی هدایت‌گری باشد، کارگزار نیست؛ بلکه هدایت‌گر است. در اینجاست که گزاره‌های رهبران دینی و امام علی(ع) معنا و مفهوم پیدا می‌کند و رسالتی فراتر از کارگزاری قائل است.» عبدی در ادامه می‌نویسد: «ترجیح خودم در دنیای امروز حکومت کارگزار است. اینکه وزیر و وکیل هر حکومتی حقوق و دستمزد خوب بگیرند و پولش را من به عنوان شهروند بدهم و البته او کارگزار شهروندان است و باید پاسخگوی عملش باشد... در حکومت کارگزاری، شایسته‌سالاری و مزایده و مناقصه رواج دارد. امروز به مفهوم گذشته امکان هدایت‌گری وجود ندارد»!

3ـ جهان باید قدردان ایران باشد
ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت: عملیات ایران در سوریه در راستای مبارزه با گروه تروریستی داعش قانونی است و جهان باید برای حمله اخیر ایران که داعش را هدف قرار داد، کف بزند. وی با بیان اینکه تروریست‌های داعشی در مرزهای سوریه و عراق از حمایت‌های آمریکا برخوردار هستند، گفت: آمریکا با هر چیزی در سوریه به جز تروریسم جنگیده است. المعلم اظهار داشت: ما از حملات ایران به تروریست‌های داعشی در مرزهای سوریه و عراق استقبال می‌کنیم. آمریکا نمی‌تواند به حمایت‌های خود از گرایش‌های جدایی‌طلبانه کردها و تحمیل واقعیتی جدید ادامه دهد. کردها بخشی از سوریه هستند و باید از تجارب خود در قرن گذشته استفاده کنند. وی تصریح کرد: اولین گام آزادسازی ادلب تحویل سلاح‌های متوسط و سنگین تروریست‌ها حداکثر تا دسامبر آینده است.

4ـ آمریکا اصلاً در بازی برد‌ـ برد شرکت نمی‌کند
محمدرضا باهنر گفته است: آمریکا جنگ اقتصادی تمام‌عیاری را علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است و ما هم یک فرصتی را به آمریکا داده بودیم که اگر علاقه‌مند به رابطه با ایران است، در یک بازی بردـ برد شرکت کند که منافع همه تأمین شود؛ اما با توجه به سابقه آمریکا پیش‌بینی می‌شد که مذاکره با آمریکا به جایی نخواهد رسید و آمریکا حاضر نیست در هیچ بازی برد‌ـ بردی شرکت کند. راهبرد آمریکا در قبال ایران اساساً چیز دیگری است و ما نیز باید در برابر توطئه‌ها و نقشه‌هایی که دولت آمریکا علیه ایران به کار می‌بندد، کاملاً هوشیار باشیم.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه «گاردین» نوشت: سازمان «آفکام»، سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای انگلیس در حال پژوهش درباره شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» است که پس از حمله تروریستی اهواز با عضو یک گروه تروریستی که این حمله را مورد تمجید قرار داد، مصاحبه کرد. گفتنی است، «عادل عبدالکریم» یکی از دو مدیر این رسانه تبعه عربستان است و یک منبع که با محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان مرتبط است، به گاردین گفته بودجه این رسانه رقمی نزدیک به 205 میلیون دلار است و از سوی عربستان سعودی تأمین می‌شود.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از بی‌اعتنایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ادعاهایش درباره وجود یک نیروگاه هسته‌ای مخفی در ایران، بر خواسته‌اش مبنی بر بازرسی از این نیروگاه اصرار کرده و گفته است بازرسی فوری از این نیروگاه نشان خواهد داد، سخنانش صحیح بوده است. گفتنی است، آژانس بین‌المللی هسته‌ای در بیانیه‌ای سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را بی‌اساس دانسته است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس از برگزاری جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور برای بررسی تغییر ساختار دولت خبر داد. محمدعلی وکیلی گفت: جهانگیری برای توضیح درباره ساختار وزارتخانه‌های صنعت، راه و رفاه که قرار است تفکیک شود، به جلسه هیئت‌رئیسه دعوت شده است. وی افزود: معرفی وزرا برای دو وزارتخانه رفاه و اقتصاد به پس از تعیین تکلیف ساختار دولت موکول می‌شود.
بنی‌اسدی، مديركل دفتر حقوقی سازمان راهداری گفت: بر اساس اختيارات قانونی، به تخلفات شركت‌های حمل‌ونقلی كه با وجود معرفی كاميون‌های ملكی به عنوان مبنا و مستند اخذ پروانه فعاليت، در مهر ماه سال‌ جاری كاركردی نداشته و پاسخگوی تقاضای صاحبان كالا نبودند، رسيدگی و بر اساس تصميم صادره، پروانه فعاليت ٩۵ شركت متخلف در سراسر كشور لغو شده است.
نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی با اشاره به موضع کاخ سفید در قبال ایران، نوشت: با وجود لفاظی‌های دولت ترامپ، آمریکا از حضور نظامی خود در آب‌های خلیج‌فارس کاسته و کشتی‌ها، هواپیماها و موشک‌های مورد نیاز برای یک رویارویی بزرگ نظامی را برچیده است.
سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد: طبق اطلاعات به دست آمده ۴۰ نفر از سران داعش در این عملیات به هلاکت رسیده‌اند و فرمانده بخش موصل که یک فرد عراقی بود، جزء کشته‌هاست. طبق تصاویر به دست آمده همه اهداف در این عملیات نابود شده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات