صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۵۲

از فشار آمریکا تا لابی‌گری کومله

1ـ لابی‌گری گروهک «کومله» علیه ایران در واشنگتن
یک رسانه آمریکایی گزارش داده است گروهک کردی «کومله»، جدیدترین گروهی است که قصد موج‌سواری روی مواضع ضد ایرانی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را دارد. به گزارش «المانیتور»، این گروهک که سرچشمه‌های کمونیستی دارد، اواخر ماه میلادی گذشته فعالیت خود در واشنگتن را به منزله یک گروه لابی‌گری که «قصد برقراری روابط مستحکم و پایدار» با دولت ترامپ دارد، به‌ ثبت رسانده است. المانیتور تصریح کرده است گروهک «کومله» در سال‌های گذشته در کنگره آمریکا به فعالیت‌های لابی‌گری اشتغال داشته است و «بایزیدی» و دیگر مقامات کومله از سال 2015 در تلاش برای جلب حمایت اعضای کنگره بوده‌اند. یکی از مقامات کومله با چندین سناتور جمهوریخواه، از جمله «اد رویس»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا عکس گرفته است. گفتنی است، فعالیت‌های این گروه پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران تشدید شده است.

2ـ خاطرات بدون سند و مدرک از امام(ره)
«محمد هاشمی» در سخنانی عجیب بدون سند و مدرک از امام(ره) خاطره‌ای نقل کرده و گفته است: «اگر سخنرانی آقایان اوباما یا کلینتون را طی سال‌های گذشته در سازمان ملل در نظر بگیرید، آنها مانند آقای ترامپ صحبت نکرده و هیچ زمانی به مسئولان ما توهین نکردند. امام راحل میان ملت و دولت آمریکا تفکیک قائل بودند. حتی خاطره‌ای از امام دارم که امام میان ملت و دولت آمریکا تفکیک قائل بوده و به یک چشم به آنها نگاه نمی‌کرد. یاد دارم زمانی در ایران هنگامی که رژه‌ای انجام می‌شد، پرچم آمریکا را آتش می‌زدند و در ادامه صداوسیما از این حرکت فیلمبرداری و در نهایت در تلویزیون پخش می‌شد. آن زمانی که در صداوسیما مشغول بودم یک روز امام راحل من را صدا زدند و فرمودند پرچم متعلق به ملت آمریکاست، ما با ملت آمریکا مشکل نداریم، بلکه با دولت آمریکا مشکل داریم؛ چرا که دولت آمریکا با ما بدرفتاری کرده است؛ بنابراین اینگونه تصاویر را در صداوسیما پخش نکنید.»

3ـ اهرم فشارمان را از دست دادیم
جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «با خروج از توافق هسته‌ای، [آمریکا] بهترین گزینه ممکن را از دست داد. این گزینه این بود که ما مدتی در این توافق می‌ماندیم و پس از ماندن در آن به‌ مثابه اهرم فشار به منظور جلب همکاری اروپا، روسیه و چین برای همکاری با خودمان در زمینه موشکی، فعالیت‌های ایران در یمن، حمایتش از حزب‌الله و غیره استفاده می‌کردیم.» وزیر خارجه اسبق آمریکا اضافه کرد: «بنابراین من فکر می‌کنم ما می‌توانستیم اهرم فشار و نتایج بهتری داشته باشیم؛ اما خروج از برجام و عصبانی کردن همه، فکر نمی‌کنم در راستای منافع کشور ما باشد.» گفتنی است بسیاری از مقامات دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا چه در دوران مذاکرات هسته‌ای و چه پس از حصول برجام اذعان کرده بودند برجام را اولین گام برای زمینه‌چینی در راستای تغییر رفتار ایران در همه زمینه‌ها می‌بینند.

4ـ ایران سه، آمریکا صفر!
«القدس العربی» چاپ لندن نوشت: «پس از پایان فاز طولانی‌مدت انتخاب «برهم صالح» به ریاست‌جمهوری عراق و «عادل عبدالمهدی» به عنوان مأمور تشکیل کابینه، فعالان شبکه‌های اجتماعی در عراق، جمله سه هیچ به نفع ایران را تکرار می‌کنند. به ویژه آنکه انتخاب این دو نفر پس از تعیین «محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس مجلس نمایندگان، اتفاق افتاد. واشنگتن به نوعی تسلیم ناتوانی خود در به قدرت رساندن نامزدهای مورد نظرش شده و مسئولان آمریکایی به خوبی این مسئله را دریافته‌اند. در واقع، رقابت منحصر به هم‌پیمانان افراطی ایران، مالکی و عامری و هم‌پیمانان معتدل‌تر آن، حیدر العبادی و مقتدی‌صدر بود و هیچ نامزدی وجود نداشت که بتواند منافع آمریکا در عراق را تأمین کند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات