صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 16 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): «اتحاد و انسجام مسئولان کشور» بیش از هر زمان دیگری لازم است. رؤسای قوا و مسئولان باید کمک کار یکدیگر باشند و همه به دولت کمک کنند؛ زیرا دولت در وسط میدان است.(1397/6/7)

▼ حرف روز
FATF و بایسته‌های رفتاری!
دیروز در نشستی جنجالی در مجلس شورای اسلامی آخرین لایحه از لوایح کارگروه اقدام ویژه مالی(FATF) موسوم به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم(CFT) به تصویب رسید و بازتاب‌های بسیاری در رسانه‌های خارجی و داخلی داشت. نکاتی در زمینه این لایحه، فرایند تصویب و پیامدهای اجرایی آن قابل ذکر و تأمل است که بایسته‌های رفتاری ویژه‌ای را می‌طلبد:
1ـ تا کامل شدن چرخه نهایی این مصوبه و تبدیل آن به قانون فرصت‌هایی باقی مانده است و باید شورای نگهبان آن را از نظر مغایرت با قانون اساسی و شرع مبین اسلام بررسی کند که اگر رد شود و مجلس نیز به اصلاحات احتمالی شورا تن ندهد، به مجمع تشخیص خواهد رفت و مجمع با هدف بن‌بست‌شکنی در ساختار سیاسی کشور و به منزله بازوی مشورتی رهبری با در نظر گرفتن عیار مصالح و منافع کلان ملت با حضور قاطبه مسئولان ارشد کشور و حضور نمایندگان غالب سلایق و علایق سیاسی و اجتماعی در آن تصمیم‌گیری می‌کند؛ از این رو خروجی و نتیجه تصمیم‌گیری مجمع هر چه باشد، با امضای رهبری فصل‌الخطاب بوده و باید مورد توجه و اتقان قرار گیرد.
2ـ در حین بحث و بررسی مجلس درباره این لایحه، برخی نامه دفتر رهبری را که به دلیل ضرورت طی مراحل قانونی منتشر شد، مستمسک خود گرفته‌اند تا فردا روزی همانند برجام مدعی تأیید آن از سوی معظم‌له شوند؛ در حالی که اولاً، برخی توقع دارند در هر موضوع چالشی، رهبری رأسا ورود کنند؛ در حالی که دأب رهبری ورود به مسائل با وجود سازوکارهای قانونی نیست. ثانیاً، نظر رهبری درباره کلیت کنوانسیون‌های بین‌المللی کاملاً شفاف و خدشه‌ناپذیر است. آنچه مشخص است اینکه، تجارب چهل ساله انقلاب و نظام و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، دقت و مراقبت در مفاد کنوانسیون‌هایی را که عموماً برخلاف ظاهر آراسته، محتوایی استعماری دارند، ضروری می‌کند.
3ـ تجربه لایحه CFT نشان خواهد داد، آنچه بیش از یک کنوانسیون خاص اهمیت دارد بصیرت عمومی مردم است. گفتمان بی‌اعتمادی به غرب باید ورد زبان و ملکه ذهن عامه جامعه شود. مردم باید به این نتیجه قطعی برسند که همچون همه سال‌های گذشته از انقلاب اسلامی در آینده نیز هیچ گزینه‌ای خارج از ایران دلسوز آنها نخواهد بود.

▼ گزارش روز
آزادی، قانون‌گرایی و مردم‌سالاری
مجلس شورای اسلامی روز گذشته پیوستن کشورمان بهCFT را تصویب کرد، اینکه این قانون چیست، الحاق جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون چه فواید و چه گرفتاری‌هایی برای کشور خواهد داشت، اینکه مدافعان و مخالفان پیوستن کشورمان بهCFT  چه ادله‌ها و استدلال‌هایی داشتند و اینکه سرانجام این مصوبه مجلس در شورای نگهبان چه خواهد شد و...، موضوعاتی است که نیازمند بررسی‌های فراوان و نظرات کارشناسی و ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو است؛ اما آنچه در این میان کمتر رسانه و جریده‌ای به آن توجه کرده، نگاه به فرایندی است که از آغاز طرح موضوع پیوستن کشور به این کنوانسیون تا روز تصویب آن در مجلس رخ داده است. مسئله CFT به منزله یکی از مسائل اختلافی در کشور طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها در رسانه‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و منتقدان و موافقان در رسانه‌ها منطق و استدلال خود را بیان کردند، مقامات گوناگون کشور نظرات متفاوت خود را گفتند، منتقدان در برابر مجلس جمع شدند، در روز تصویب هر دو طیف در مجلس نماینده داشتند و با صراحت تمام، نظرات خود را از بلندگوی مجلس اعلام کردند و همه مذاکرات منتهی به رأی‌گیری در مجلس شورای اسلامی به صورت زنده، کامل و بدون سانسور پخش شد و در دسترس عموم قرار گرفت؛ سرانجام با رأی نمایندگان مردم در خانه ملت به تصویب رسید تا تصویری دیگر از بلوغ دموکراسی و خودباوری نظام اسلامی و دغدغه‌مندی مسئولان کشور به نمایش گذاشته شود و بار دیگر به اثبات رسید حتی در مواردی که اختلاف نظر و تفاوت رأی‌های مهم و جدی بر سر آن وجود دارد، مسیر‌های کاملاً قانونی و بر پایه مردم‌سالاری دینی وجود دارد. صحنه دیروز مجلس تصویری دقیق از اعتبار قانون، احترام به منتقدان و آزادی اعتراضات در چارچوب قانون درباره مباحث مطرح در فضای سیاسی کشور بود.

▼ اخبار ویژه
رأی انفصال از خدمت سیف در بهمن ۹۶!
عادل آذر، رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: این دیوان نوسانات نرخ ارز و مدیریت منابع ارزی کشور را از آذر پارسال به طور جدی رصد می‌کرد؛ اما بانک مرکزی گارد خاصی در برابر نظارت‌های دیوان گرفته بود و به ما اطلاعات و دسترسی‌های لازم را نمی‌داد. وی گفت: هیئت مستشاری و دادستان دیوان محاسبات کشور در بهمن سال 96 تخلفات بانک مرکزی را محرز دید و به انفصال رئیس کل بانک مرکزی و معاونان ایشان رأی داد. وی افزود: در زمینه نوسانات نرخ ارز در سال 96 و اوایل سال 97 سه پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شده که هیئت مستشاری رأی یکی از آنها را صادر کرده و دو پرونده دیگر در دادسرای دیوان در حال بررسی است.

آخرین گزینه‌های مطرح برای ورود به کابینه
شنیده‌ها حاکی است، تعدادی از گزینه‌های تصدی وزارتخانه‌هایی که وزرای آنها استیضاح و برکنار شدند، در جلسه با رئیس‌جمهور برنامه‌های خود را برای این وزارتخانه ارائه کرده‌اند. بر اساس این اخبار محمد شریعتمداری، وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایش را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرده و مجتبی انصاری به جای وی برنامه‌هایش را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داده است. همچنین فرهاد دژپسند، دبیر سابق ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای وزارت اقتصاد و علیرضا رزم‌حسینی،‌ استاندار کرمان برای وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های پیشنهادی خود را ارائه کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد برکناری آخوندی از وزارت راه و شهرسازی قطعی شده است.

▼ اخبار
1ـ نتانیاهو هشدار ژنرال سلامی را جدی بگیرد
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» که از لندن به‌روزرسانی می‌شود، یادداشت روز خود را با این سؤال که «آیا نتانیاهو توصیه ژنرال سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را جدی می‌گیرد و برای نجات جانش تمرین شنا در مدیترانه را آغاز خواهد کرد؟» شروع کرد و نوشت: «این توصیه بسیاری از جمله ما را شگفت‌زده کرده؛ اگرچه این توصیه حرف جدیدی نیست و سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله هم چنین توصیه‌ای را چند ماه قبل کرده بود و گفته بود اگر موشک‌های حزب‌الله به شهرهای اسرائیلی شلیک شود، آنها وقتی برای نجات جان خود ندارند. اما چون شخصیتی در جایگاه او [سلامی] می‌داند چه می‌گوید و این توصیه‌ها را مفت و مجانی و به صورت تصادفی مطرح نمی‌کند، سخنان خود را با دقت انتخاب می‌کند و پیام‌های خود را در زمان مناسب و به سمت مقاصد مشخصی می‌فرستد تا به نتایج مطلوب برسد، بنابراین مسئله بزرگ‌تر از این است که در چارچوب جنگ روانی محدود شود.»

2ـ آسمان خاورمیانه در اختیار آمریکا، خاک آن در اختیار ایران
اندیشکده «بروکینگز» در تحلیلی نوشت: از دید امنیت منطقه‌ای، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] اقبال مساعدی ندارد، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد که هرگز حضور ایران در سوریه را نمی‌پذیرد. با حضور در سوریه، ایران می‌تواند تهدید بزرگ‌تری را متوجه اسرائیل کرده و به متحد خود، یعنی حزب‌الله نیز کمک بیشتری کند. اسرائیل نگران احداث یک خط ارتباطی از طریق عراق به سوی سوریه و لبنان است. اسرائیل به دنبال عدم تکرار اشتباه خود در لبنان و جلوگیری از شکل‌گیری نیروهای شبه‌نظامی در سوریه است. اما واقعیت ماجرا را جیمز جفری، سفیر سابق آمریکا در ماه اکتبر هنگامی که نیروهای دولتی سوریه برای تصرف درعا در نزدیکی مرز جولان یورش خود را آغاز کردند، اعتراف کرد و گفت: «اگرچه آمریکا می‌تواند کنترل آسمان خاورمیانه در حمایت از اسرائیل را به دست بگیرد؛ اما خاک این منطقه در اختیار ایران است.»

3ـ رکوردزنی ترامپ در صادرات کالا به ایران!
گزارش جدید اداره آمار آمریکا حاکی است، این کشور در ماه اوت سال جاری نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است که از کل صادرات این کشور به ایران در سال ۲۰۱۷ بیشتر است. صادرات آمریکا به ایران در هشت ماه سال جاری به بیش از ۲۴۵ میلیون دلار رسیده است. واردات این کشور از ایران نیز 67/3 میلیون دلار بوده است. آمارهای آمریکا نشان می‌دهد. به معنای دقیق‌تر صادرات این کشور به ایران طی هشت ماه سال جاری بیش از سه برابر شده است؛ اما واردات آمریکا از ایران تنها ۷۱ درصد رشد داشته است. گفتنی است آمریکا در نیمه ماه اوت دور اول تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شامل بخش صنعتی و مالی را اعمال کرد؛ اما با وجود این تحریم‌ها، صادرات ایالات متحده به ایران در همین ماه اوج گرفته است.

4ـ دستاوردهای اعتماد متقابل دولت و سپاه
سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه با بیان اینکه عرصه سازندگی و آبادانی کشور عرصه‌ای است که با ارائه کارهای موفق، الگوسازی و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را به دیگر کشورها اثبات کرد، گفت: اینکه یک ملت، با اتکا به توانمندی‌های خود و بدون وابستگی به قدرت‌های خارجی می‌تواند کشور را بسازد، گویای این واقعیت مهم است که با مدیریت صحیح و در چارچوب اسلامی و انقلابی می‌توان به پیشرفت رسید و این مهم افزون بر عرصه توانمندی‌های دفاعی و امنیتی، در عرصه سازندگی نیز به‌ اثبات رسیده است. سردار جعفری تأکید کرد: اعتماد متقابل دولت و سپاه در اجرای امور سازندگی دستاوردهای زیادی برای نظام جمهوری اسلامی به‌ همراه داشته است.

▼ اخبار کوتاه
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست ‌خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ای که با حضور 26 سفیر کشورهای اروپایی در تهران برگزار شد، سفیر اتریش که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد و همچنین برخی از سفرای کشورهای اروپایی درخواست بازگشایی دفتر این اتحادیه در تهران را مطرح کردند. وی با بیان اینکه این درخواست مسبوق به سابقه است، افزود: البته در این راه ملاحظاتی وجود دارد که باید رعایت شود.
سازمان «عفو بین‌الملل» در واکنش به ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار و فعال معارض سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه اعلام کرد: چنانچه کشته شدن خاشقچی صحت داشته باشد، جنایت اعدام در خارج از چارچوب قانونی محسوب خواهد شد. این سازمان از جامعه جهانی خواست از سکوت خود در برابر نقض آزادی بیان از سوی عربستان و سرکوب آن دست بردارد.
امیرعبداللهیان، مدیر کل امور بین‌الملل مجلس با بیان اینکه رژیم صهیونیستی آمادگی و جرئت ایجاد جنگ جدید در منطقه را ندارد، گفت: ترامپ تاجری متکبر است که در خفا به کشورهای منطقه نوید سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران را می‌دهد و در تبلیغات و جنگ روانی ایران را به جنگ تهدید می‌‌کند؛ ولی در عمل برای مذاکره، اصرار و التماس می‌کند.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، ‌سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به پرسشی درباره چرایی برخورد نکردن با افرادی مانند احمدی‌نژاد، اظهار داشت: قبول دارم دستگاه قضا با برخی از افراد به یک جهاتی الآن مدارا می‌کند؛ ولی مطمئن باشید با هر کسی که مرتکب جرمی شود، برخورد قاطع می‌شود. شاید دیر و زود داشته باشد؛ ولی سوخت و سوز ندارد!
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه ‌فروشندگان خودرو گفت: حاشیه قیمت در بازار برای خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان به ۱۸ تا ۲۶ میلیون تومان و خودروهای ۴۵ تا ۵۵ میلیون تومان به ۳۷ تا ۵۰ میلیون تومان رسیده است. این کاهش قیمت در حالی است که هنوز هم شرکت‌های تولیدکننده داخلی عرضه خودرو را به بازار افزایش نداده‌اند.
بررسی آمار جدید تجارت خارجی گمرک در نیمه نخست امسال، نشان‌دهنده صادرات غیرنفتی به میزان 23 میلیارد و 123 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه پارسال 12/99 درصد افزایش داشته است. بر اساس آمارهای گمرک، در این مدت واردات با 11/93 درصد کاهش به 22 میلیارد و 182 میلیون دلار رسیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات