صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 18 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمن ملّت ایران را نشناخته، دشمن انقلاب را و روحیه‌ انقلابی و ایمانی را نشناخته و این تحلیل غلط در تمام این سال‌ها موجب گمراهی او شده است.(1397/7/12)

▼ حرف روز 
خط ارتباطی میان ایران و آمریکا!
به تازگی جوزف ووتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در نشستی خبری، از تهران خواست با استفاده از خط ارتباطی میان نیروهای آمریکایی و روسی، آنها را از حملات موشکی احتمالی به خاک سوریه(مواضع تروریست‌ها) مطلع کند. در این باره توجه به چند نکته مهم و ضروری است؛
۱ـ آمریکایی‌ها می‌خواهند با این مانور خبری وانمود کنند مراکز هدف قرار گرفته از سوی سپاه هیچ سنخیت یا ارتباطی با نیروهای آمریکایی نداشته است و با این سبک، هم به تروریست‌هایی که تحت حمایت دولتمردان آمریکایی قرار دارند، روحیه دهند و هم وانمود کنند اگر آمریکا از نیرویی حمایت کرد، کسی جرئت تعرض به آن را ندارد، کما اینکه به تکرار در درگیری بین نیروهای مقاومت و تروریست‌های تحت حمایت آمریکا در مرز اردن، آمریکایی‌ها به طور مستقیم نیروهای مقاومت را هدف قرار داده‌اند.
۲ـ فرماندهان نظامی آمریکا با طرح ایده خط ارتباطی مشترک درصدد هستند افکار عمومی داخلی را متقاعد کنند که دولت آمریکا خواهان تنش نیست و اگر در آینده درگیری در سوریه رخ دهد، مقصر اصلی ایران است. حال آنکه مبنای ورود آمریکایی‌ها به سوریه تحت عنوان ائتلاف، ایجاد تنش مضاعف، تقویت گروه‌های تروریستی علیه دولت قانونی سوریه و هدف قرار دادن مقاومت اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی ایران است.
۳ـ رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا غرض از ایجاد خط ارتباطی با ایران همانند روسیه را ارتباطی حرفه‌ای می‌نامد، ولی هیچ گاه اشاره نمی‌کند که مبانی حرفه‌ای در قاموس پاسداران انقلاب اسلامی ایران هیچ سنخیتی با شیوه‌های عملیاتی ناجوانمردانه آمریکایی‌ها ندارد و اصلاً دلیل مقابله ایران اسلامی با تروریسم در منطقه، فتنه‌افکنی‌های آمریکاست.
4ـ در اینکه آمریکایی‌ها ارتباط مستقیم و صمیمی با تروریست‌های سوریه دارند، شکی نیست؛ پس برای در امان نگه داشتن آنها باید ارتباطی با نیروهای عمل‌کننده در خاک سوریه داشته باشند تا در مواقع خاص فوراً آنها را از حملات موشکی و غافلگیرانه مطلع کرده و کمک کنند تا پیش از هر نوع حمله‌ای تروریست‌ها نیروهای خود را جابه‌جا کنند یا لااقل فرماندهان رده بالای خود را از منطقه دور نگه دارند. در واقع، جوزف ووتل نمی‌داند نظام اسلامی هیچ وجه اشتراکی با دولتمردان آمریکایی در زمینه حضور در سوریه ندارد؛ بلکه دقیقاً نظامیان آمریکایی در نقطه مقابل پاسداران انقلاب اسلامی ایستاده‌اند؟  

▼ گزارش روز
اجحافی بس بزرگ!
اپیزود اول: یک ‌بار، دو بار، ده بار، ویدئوی مصاحبه یکی از سلبریتی‌ها را می‌بینم؛ اما باز باور نمی‌کنم چنین جملاتی را بر زبان آورده باشد. می‌گذارم از ابتدا پخش شود، اما باز هم همان جملات را می‌شنوم! من در ارسال ماهیانه 10 هزار دلار برای خانواده‌ام (به آمریکا) مانده‌ام با این وضعیت! من نمی‌خواهم خم به ابروی پسرم بیاید، همه هشتاد میلیون ایرانی برایم اهمیت ندارند اگر قرار باشد خم به ابروی پسرم بیاید! به یاد می‌آید، حرف‌ها، نوشته‌ها و مصاحبه‌های قبلی او و هم‌قطارانش درباره ایران، سفره‌های مردم و ادعاهای ایران‌دوستی‌شان.
اپیزود دوم: شبکه مستند برنامه‌ای را از بازگشت پیکر یک شهید پخش می‌کند؛ پیکر شهیدی که پس از 30 سال آمده است و مادر وی حالا دیگر زنی است قد خمیده که در کنار پیکر فرزندش ایستاده است؛ اما خم به ابرو نمی‌آورد و می‌گوید فرزندم در راه خدا رفته است، فرزندم برای کشورش، برای دفاع از مردم رفته است، همه فرزندانم فدای حسین‌بن‌علی(ع)، همه فرزندانم فدای انقلاب و مردم...، دشمن اگر باز بیاید دوباره در مقابلش می‌ایستیم...؛ این روایت منحصر ‌به ‌فرد نیست، داستان همه مادران و پدران شهداست، روایت بزرگان و قهرمانان حقیقی یک ملت است که بدون هیچ چشمداشت و توقعی عزیزترین داشته‌های‌شان را در راه حفظ انقلاب، حفظ اسلام و حفظ کشور فدا کرده‌اند و اکنون نیز مانند کوه ایستاده‌اند و با همه تنگناها، با همه کاستی‌ها، با همه بی‌مهری‌ها در صف اول دفاع از کشور و انقلاب و اسلام حضور دارند.
راستش قیاس مع‌الفارق است، اینکه سلبریتی‌ها و  چهره‌های بزک شده برابر دوربین و مطرح شده با زور رسانه را یک طرف بگذارید و خانواده شهدای ایران را طرف دیگر! اجحافی است بس بزرگ، اما چاره چیست؟ فاصله میان ادعا تا امتحان، فاصله میان ادا تا ایمان و ایثار و آرمان‌خواهی، فاصله میان تئاتر تا واقعیت در همین تقابل‌هاست که خود را نشان می‌دهد و نقاب از هنرمندان دروغین می‌اندازد و نام هنرمندان حقیقی را بر تارک تاریخ به درخشش در‌می‌آورد.

▼ خبر ویژه               
این همه تلاش فقط برای 15 درصد؟
زهرا شجاعی، از فعالان اصلاح‌طلب که در دیدار اخیر اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور نیز حضور داشته، گفته است: بیش از 60 درصد ثروت کشور دست مخالفان دولت است؛ این در حالی است که فقط 15 درصد قدرت در اختیار دولت است. او همچنین اظهار داشته است: در مقام اصلاح‌طلب ممکن است انتقادها و پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت داشته باشم؛ اما دولت بسیار مظلوم است و از سوی دوستان، حامیان و منتقدان خودش مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. پیش از شجاعی، محمدعلی ابطحی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز گفته بود، روحانی مسئول اتفاقات اقتصادی نیست! این اظهارات متناقض‌ در حالی است که کارشناسان سیاسی معتقدند بیش از 90 درصد از قدرت اجرایی و بودجه‌ای کشور در اختیار دولت است. تحلیلی که آمار و اسناد و ارقام هم آن را اثبات می‌کند. علاوه بر آن، عقلانی هم نیست که آقای روحانی و اصلاح‌طلبان برای سهم 10 تا 15 درصدی از قدرت، خود را در دو انتخابات به آب و آتش زده باشند، از فعالیت‌های موشکی کشور انتقاد کرده باشند، یا آبروی خود را به پای همدیگر ریخته باشند! و... . منطق سیاست این است که طیف‌های سیاسی و نمایندگان دولتی آنها در هنگامه بروز مشکلات به جای فرافکنی اهل «مسئولیت‌پذیری» باشند و همانند آنچه شاهد هستیم، نقش خود را در قضایای موجود کتمان نکنند.
 
▼ اخبار
1ـ آمریکا ناچار به تغییر موضع خود شد
نشریه آمریکایی «واشنگتن فری‌بیکن» بنا بر اطلاعات واصله از منابع خود در دولت این کشور، از تغییر رویه واشنگتن در قبال اعمال فشار علیه ایران به ویژه در حوزه صادرات نفت خبر داده است. این نشریه در ابتدای گزارش خود، به طور جدی موضوع صدور معافیت‌های موردی برای خریداران نفت ایران را بررسی کرده و گفته است برخی از مقامات دولت آمریکا، در حال کار بر روی نحوه کاستن از شدت تحریم‌های نفتی ایران و دادن معافیت موقت به برخی کشورها هستند. یک مقام آمریکایی در این باره به نشریه فری‌بیکن گفته است: «به مباحثه با همتایان خود در دیگر کشورها در زمینه سیاست آمریکا در قبال ایران و پیامدهای اعمال مجدد تحریم‌های تعلیق‌شده به واسطه برجام ادامه می‌دهیم.» وی همچنین اضافه می‌کند: «مقامات دولت آمریکا این روزها به جای بحث بر روی نحوه اعمال فشار حداکثری بر ایران، بر روی نحوه اعمال فشار کافی مباحثه می‌کنند و مغز کلام این سوگیری جدید، دادن مجوز ادامه ارتباط ایران با نظام بانکی بین‌الملل از طریق سوئیفت است.»

2ـ خاشقجی در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است
در حالی که رسانه‌های ترکیه‌ای تصاویر ۱۵ مظنون عربستانی به قتل خاشقجی را منتشر کردند، «باب کورکر» سناتور آمریکایی در مصاحبه با «دیلی بیست» تأکید کرد، روایت عربستان درباره سرنوشت خاشقجی، خبرنگار منتقد رژیم سعودی قانع‌کننده نبوده و همه نشانه‌ها حاکی از آن است که خاشقجی در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است. وی افزود: دیدگاه من درباره کشته شدن خاشقجی پس از آن به یقین تبدیل شد که به اطلاعات محرمانه در این باره دست یافتم. روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز اعلام کرد، تماس تلفنی برخی مقامات سعودی که درباره طرح بازداشت خاشقجی صحبت می‌کردند، شنود شده است؛ اما در این مکالمات شنود شده واضح نبوده که آیا قصد آنها بازداشت یا قتل خاشقجی بوده است.

3ـ انتقاد شدید از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان
 رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام سابق حزب اعتماد ملی درباره شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که از سال 94 شروع به کار کرده، تصریح کرد: «این یک حرکت انحرافی بود که نه تنها در جهت تحزب نیست؛ بلکه در جهت دور زدن و به حاشیه راندن احزاب است. محصول شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دو انتخابات 94 و 96 لیست امید مجلس و شورای شهر بود که از نظر من هیچ‌کدام از این لیست‌ها نتوانست در راستای اهداف جریان اصلاحات قدم بردارد. بنده همان زمان در ارتباط با این دو لیست از تعبیر «میوه تلخِ درخت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» استفاده کردم. به اعتقاد من این شورا نماد استبداد است و باید هرچه زودتر درباره ادامه حیات آن در جریان اصلاحات تجدید نظر جدی صورت گیرد.»

4ـ حزب‌الله رژیم صهیونیستی را به قرون وسطی باز می‌گرداند
اوری بار‌یوسف، استاد دانشگاه و مورخ نظامی صهیونیست گفت: «حزب‌الله قادر به وارد کردن تخریب‌های وحشتناک در عمق خاک فلسطین اشغالی است.» به گزارش شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی، وی اظهار داشت: «در زمانی که اسرائیل می‌تواند لبنان را به عصر حجر برگرداند، حزب‌الله نیز قادر به پاسخگویی است و می‌تواند اسرائیل را به قرون وسطی بازگرداند.» وی که کارشناس امور امنیتی است، گفت: «حزب‌الله می‌داند در صورت بروز جنگ، اسرائیل حتماً این توانایی‌ها را هدف قرار خواهد داد؛ به همین دلیل در شلیک آنها در سریع‌ترین زمان ممکن درنگ نخواهد کرد و مقابله با این موشک‌ها یا جلوگیری از شلیک آنها سخت خواهد بود؛ ضمن آنکه موشک‌های حزب‌الله از دقت بالایی برخوردار است.»

▼ اخبار کوتاه
بر اساس قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان و ضرورت جابه‌جایی محمدعلی افشانی، شهردار تهران و همچنین با توجه به رغبت برخی اعضای شورای شهر به حضور محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت، وی در توئیتی نوشت: «بخشی از اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند شهردار شدنم باعث از هم پاشیدگی شورای شهر می‌شود. برای ریاست شورا جایگزین هست؛ اما بنا بود کسی نرود تا باب نشود. مثل حجاب بانوان است، اگر شل کنند دیگر نمی‌شود کنترل کرد! البته در این شرایط شهردار شدن ریسک بالایی دارد و امکان موفقیت دشوارتر از گذشته است.»
روزنامه «نیویورک‌تایمز» با اشاره به وعده‌های کشورهای اروپایی برای به‌کارگیری تدابیری به منظور حفظ توافق هسته‌ای برجام، نوشته است: «کشورهای اروپایی به تهران توصیه می‌کنند آرامش خود را حفظ کرده و به این امید که ترامپ بار دیگر انتخاب نشود، تا پایان این دوره ریاست‌جمهوری او صبر کنند.» گفتنی است، اتحادیه اروپا چندی پیش بسته قوانین مسدودساز برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا را ارائه کرد؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.
ران پائول، نماینده سابق جمهوریخواه در کنگره آمریکا معتقد است: «افزایش قابل توجه سوددهی اوراق قرضه در آمریکا نشان می‌دهد این کشور در معرض یک رکود بزرگ بالقوه قرار دارد و بازارهای مالی در آمریکا به سرعت به سمت سقوط پیش می‌روند.» وی اظهار داشت: «اکنون آمریکا بزرگ‌ترین حباب تاریخ بشریت را در اقتصاد خود دارد.» این نماینده سابق کنگره مبنای گفته‌های خود را ناکارآمدی سیاست‌های پولی آمریکا از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ تاکنون بیان کرده است.
عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات با اشاره به خلأ سه وزیر اقتصاد، صمت و رفاه در دولت، اظهار داشت: «آقای روحانی باید کابینه‌ای کاملاً هماهنگ با میانگین بالای عقل و خرد سیاسی تشکیل می‌داد؛ اما متأسفانه این امر با وجود توصیه‌های مؤکد انجام نشد. آقای روحانی در مجموع نخواست یا توانایی این را نداشت که کابینه‌ای هماهنگ شکل بدهد.»
غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به استعفای «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در این سازمان گفت: او عملاً در پیش‌برد اهداف ترامپ شکست خورد و با مقاومت جامعه جهانی روبه‌رو شد؛ به گونه‌ای که در روز پایان کار وی در سازمان ملل متحد، آمریکا کاملاً منزوی است. او تصور می‌کرد سازمان ملل یک پادگان یا زندان است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات