صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 21 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): حل مشکلات اقتصادی به ویژه گرانی نیازمند کار جهادی و تلاش فوق‌العاده است. از نظرات اقتصاددانان دلسوز و فعالان بخش خصوصی استفاده کنید.(1397/7/19)

▼ حرف روز
ایران سه، آمریکا صفر؟!
دونالد ترامپ در جمع حامیان خود در یکی از شهرهای ایالت «آیووا» مواضع دولت خود را در قبال ایران، عربستان سعودی، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و ناتو تکرار کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در این تجمع انتخاباتی مدعی شد: «به ایران نگاه کنید، قبل از اینکه من (به ریاست‌جمهوری) برسم، ایران می‌توانست ظرف ۱۲ دقیقه کل خاورمیانه را تحت کنترل بگیرد؛ اما حالا در تلاش برای بقاست و در تک‌تک شهرهایش شورش وجود دارد»! پس از این اظهارات سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری المسیره، به اظهارات اخیر ترامپ که مدعی شده بود ایران از زمان به قدرت رسیدن وی ضعیف شده است، پاسخ داد و گفت: «اگر پیشتر توانایی ایران در دفاع از آسیای جنوب غربی و نه تسلط بر آن 12 دقیقه بود، اکنون این زمان کمتر نیز شده است.» سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اظهار داشت: «رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید «ایران در عرض ۱۲ دقیقه می‌تواند خاورمیانه را اشغال کند»، این اعتراف دشمن حاکی از قدرت ماست؛ اما باید بداند ما هرگز خاورمیانه را اشغال نخواهیم کرد و با قدرت‌مان می‌توانیم در کمتر از 12 دقیقه خاورمیانه را از شر شیطان بزرگ نجات دهیم.»
در همین زمینه روزنامه «القدس العربی» با بررسی تحولات سیاسی اخیر عراق و انتخاب رئیس مجلس، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور، مقاله‌ای منتشر کرد و برای نوشته خود تیتر «انتخاب سه پست ریاستی در عراق: ایران سه، آمریکا صفر» را برگزید. این روزنامه در پایان نتیجه گرفته است سخنان مطرح شده درباره تأثیر آمریکا در منطقه و کاهش نفوذ ایران مبالغه‌آمیز است و واشنگتن مجبور به قبول این واقعیت شده است که نمی‌تواند با وجود اقدامات سیاسی و مالی، نامزدهای مورد حمایت خود را برگزیند. این روزنامه افزوده است، وقتی آمریکا چنین وضعی دارد، تکلیف عربستان که به اقدامات آمریکا دل بسته است، روشن است.
هر چند اظهارات ترامپ مبنی بر تضعیف اقتدار منطقه‌ای ایران، به دلیل نزدیک شدن به انتخابات کنگره بیشتر ارزش تبلیغاتی دارد؛ اما واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد، با وجود همه دشواری‌ها و پیچیدگی‌های محیط منطقه‌ای و در مقطعی که ادعا می‌شود تهدیدات آمریکا و ترامپ جدی‌تر از پیش شده، نقش‌آفرینی و نتایج حضور ایران در حل و فصل مدبرانه مسائل و چالش‌های منطقه غرب آسیا، با اعتماد به نفس و قاطعیت بیشتر از گذشته توأم شده است.

▼ گزارش روز
رمز پیروزی
«بدترین شرایط انسانی دنیا در یمن است و بیش از 22 میلیون نفر از مردم این کشور، به کمک نیاز مبرم دارند.» این جمله را «فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرده است. آمار کودکان و زنان و مردانی که در بمباران و محاصره چندین ساله دولت سعودی به شهادت رسیده‌اند هم دیگر از شمار خارج است! قحطی بزرگ، بیکاری‌های فراگیر و بمباران‌های پی‌درپی بیشتر کلمات تکراری برای توصیف کشور یمن هستند که به هیچ عنوان نمی‌توانند حتی ما را به شرایط امروز مردم یمن نزدیک کند؛ اما با این وصف چرا جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی در این باره سکوت کرده‌اند و این تک جمله‌های سازمان ملل درباره اوضاع یمن نیز هیچ‌گاه شنیده نشده است و جهان در برابر این فاجعه انسانی، خود را به ندیدن و نشنیدن می‌زند؟! برای درک واقعیت ماجرا باید کمی به عقب‌تر بازگردیم، سازمان ملل در آخرین روزهای نشستن «بان کی مون» بر مصدر دبیر کلی این نهاد، گزارشی درباره نقش عربستان در کشتار کودکان یمنی منتشر کرد؛ ولی با تهدید علنی عربستان به قطع جریان دلارهای نفتی به سمت سازمان ملل، این گزارش ویرایش و نام عربستان از آن حذف شد. واقعیت جهان امروز این است که تا دلارهای نفتی وجود دارند، تا قراردادهای هنگفت تسلیحاتی منعقد می‌شوند و تا ساختارهای حقوقی نگارش شده و وضع شده از سوی آمریکایی‌ها و قدرت‌های دیگر استکباری وجود دارد، تنها نسخه تغییر وضعیت مقاومت، ایستادگی و تجهیز درونی است و نمی‌توان به هیچ سازمانی دلخوش بود و به هیچ نام پرطمطراق حقوق بشری و... دل بست. اگر ملت یمن امروز و پس از چندین سال در جنگی که یک سوی آن فقیرترین کشور جهان عرب و در سوی دیگر آن عربستان، امارات، آمریکا و شرکای آن هستند، شکست نخورده و مردانه ایستاده است و در آستانه پیروزی بزرگ قرار دارد، نه به دلیل گرفتن بهانه از دست دشمنان و تن دادن به سازوکارهای بین‌المللی، بلکه به دلیل ایستادن و تکیه بر مردم و جوانان مجاهد خود است.

▼ اخبار ویژه         
سفر وزیر برای افتتاح پروژه 26 میلیونی!
در حالی که انتظار می‌رفت وزیر راه و شهرسازی برای رسیدگی به وضعیت نامطلوب زیرساخت‌های جاده‌ای‌ـ که بر اثر سیل اخیر آسیب دیده‌اند‌ـ به استان‌های شمالی سفر کند، به‌ همراه مدیرعامل شرکت بازآفرینی به مشهد سفر کرده و بنابر اخبار منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، عباس آخوندی پروژه بازآفرینی به ارزش 261 میلیون ریال (26 میلیون و 100 هزار تومان) را در این سفر افتتاح کرده است. به‌ طور حتم هزینه رفت و برگشت تیم همراه وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با توجه به قیمت بلیت هواپیما به‌ مراتب از رقم پروژه‌های افتتاح‌شده بالاتر بوده است.

قتل خاشقجی به دست محافظ بن‌سلمان
روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه گزارش داد: قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی به دست محافظ شخصی محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان صورت گرفته است. این روزنامه در ادامه افزود: گروهی که خاشقجی را به قتل رساندند، دقایقی بعد ترکیه را ترک کردند و مأموریت گروه دوم که از بین بردن آثار جرم بود، آغاز شد. گفتنی است، خاشقجی که با روزنامه «واشنگتن‌پست» همکاری می‌کرد، چند روز پیش برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و از آن زمان اطلاعی از او در دست نیست.
 
▼ اخبار
1ـ می‌دانند بدون آمریکا کارشان تمام است!
رسانه عرب‌زبان «البناء» نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که خود در سازمان ملل مورد تمسخر سران و رهبران بیشتر دولت‌های جهان قرار گرفت، جز حاکمان سعودی کسی را برای تمسخر و اهانت نمی‌یابد؛ اما چه چیزی سبب شده است ترامپ به این شکل به توهین‌های خود ادامه دهد؛ 1ـ دست یافتن به اموال هنگفت سعودی‌ها برای احیای اقتصاد آمریکا که پس از بحران سال ۲۰۰۸ و هزینه‌های سنگینی که برای جنگ عراق کرد، از مشکلات زیادی رنج می‌برد. 2ـ افزایش محبوبیت خود برای مقابله با دشمنانش در داخل ایالات متحده که تلاش می‌کنند مدت ریاست وی کوتاه شود و استفاده از این محبوبیت در خدمت حزب جمهوریخواه، در جریان انتخابات کنگره. خوار و ذلیل کردن سران ریاض می‌تواند اموال بیشتری را به سمت آمریکایی‌ سرازیر کرده و با  تأیید مردمی زیادی مواجه شود که انتظار می‌رود این مسئله در صندوق‌های رأی‌گیری نیز نمایان شود. به نظر می‌رسد جرئت نکردن حاکمان سعودی برای پاسخ دادن به توهین‌های ترامپ، از این مسئله سرچشمه می‌گیرد که می‌دانند ترامپ راست می‌گوید و وجودشان در حکومت، در گرو رضایت حاکم کاخ سفید است.

2ـ ناامیدی مردم تهران از لیست امید
حدود 14 ماه از فعالیت پنجمین دوره از شورای شهر تهران می‌گذرد، دوره‌ای که به ‌اذعان بسیاری از کارشناسان شهری یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های شورای شهر تهران و همچنین شهرداری تهران بوده است؛ چرا که در این مدت اقدام قابل توجهی در حوزه شهری صورت نگرفته و پروژه‌های عمرانی در توقفگاه قرار دارند. نگاه‌های سیاسی اعضای شورای شهر تهران در این دوره به انتصابات در شهرداری تهران از مسائلی است که سبب شده افراد غیر متخصص بر سر کار بیایند و در نتیجه مدیریت شهری در این دوره افرادی را که سابقه حضور در بخش‌های گوناگون را داشتند، بایکوت و از کار برکنار کند. حضور 21 نفر از لیست امید در شورای شهر تهران و رأی بالای شهروندان پایتخت به آنها نوید روزهای خوب را در تهران می‌داد؛ اما این انتظار در ماه‌های گذشته برآورده نشده و شهروندان تهرانی از لیست امید ناامید شده‌اند.

3ـ ما در شرایط کنونی شریک هستیم
محمد عطریانفر، فعال اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی گفته است: «ما نمی‌توانیم اصلاح‌طلبان را در وضعیت فعلی کشور معاف بداریم. به قول آقای روحانی ما اصلاح‌طلبان نه تنها حامی دولت و شخص آقای روحانی بوده‌ایم؛ بلکه شریک ایشان هم بوده‌ایم. اگرچه در مقام مشارکت سهم خوبی از همراهی از ناحیه دولت برای اصلاح‌طلبان حساب نشد؛ اما اگر جامعه نسبت به دولت نقد داشته باشد، بخشی از این نقد را اصلاح‌طلبان عهده‌دار خواهند بود و پاسخگو هم هستند.» صحبت‌های عطریانفر در حالی بیان شده‌ است که تا پیش از دیدار اخیر رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان طیف وسیعی از اصلاح‌طلبان در حال جدا کردن حساب خود از رئیس‌جمهور و «عبور از روحانی» بودند.

4ـ چند روز دیگر اسامی وزرای جدید اعلام می‌شود
محمود واعظی، رئیس دفتر رﺋیس‌جمهور درباه معرفی وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد به مجلس برای اخذ رأی اعتماد، گفت: روز یک‌شنبه 29 مهر ماه پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود وزرا به پارلمان معرفی می‌شوند. وی در پاسخ به پرسشی درباره انصراف «دژپسند» از تصدی وزارت اقتصاد و استعفای «آخوندی» از وزارت راه گفت: کمی صبر کنید، چند روز دیگر اسامی وزرای جدید اعلام می‌شود. واعظی درباره اینکه احتمالاً دولت چهار گزینه برای وزارت صمت، راه، کار و اقتصاد به مجلس معرفی می‌کند، گفت: بنده در مصاحبه‌هایی که داشتم، هرگز نگفتم چهار گزینه به مجلس معرفی می‌کنیم، بلکه گفتم چند گزینه را معرفی می‌کنیم.

▼ اخبار کوتاه
وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» با اشاره به اختلافات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با کشورهای اروپایی، نوشته است آمریکا بدون متحدانش نمی‌تواند ایران را به چالش بکشد. بلومبرگ با اشاره به تلاش‌های دولت ترامپ برای قطع ارتباط ایران با سامانه موسوم به «سوئیفت»، آن را «ایده‌ای بد» توصیف کرده و ادامه داده است دخالت در کار سوئیفت، شکاف در حال گسترش میان آمریکا و اتحادیه اروپا را گسترده‌تر خواهد کرد و هدف وسیع‌تر ما برای تغییر رفتار ایران را محقق نمی‌کند.
علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب احتمال معرفی «فرهاد دژپسند» برای تصدّی وزارت اقتصاد از سوی روحانی را به علت جلب رضایت اصولگرایان دانسته و گفته است: «آقای دژپسند چه ارتباط و سابقه‌ای در وزارت اقتصاد و امور دارایی دارد؟ ایشان تمام دوره مسئولیت خود را در سازمان برنامه و بودجه بوده است. این انتخاب شاید بخشی از مجلسیان و یا رئیس مجلس را راضی کند یا برخی از اصولگرایان را! بنابراین ممکن است به خاطر چنین ارتباطاتی ایشان برای وزارت اقتصاد انتخاب شده باشند.»
خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه نوشت: آمارهای رهیابی نفتکش‌ها و اطلاعات منابع کشتیرانی و صنعتی نشان داد، هند در ماه سپتامبر روزانه 528 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است که حدود یک درصد بیشتر از میزان واردات ماه آگوست است. گفتنی است، دهلی نو در ماه آگوست روزانه 523 هزار بشکه نفت از ایران خریده بود. رقم واردات ماه سپتامبر به نسبت مدت مشابه پارسال 27 درصد بیشتر است.
یک منبع مطلع گفت: علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت ارتباط دولت با طیف‌های مختلف اجتماعی و سیاسی با عنوان «فضای گفت‌وگوی اجتماعی» را از طرف رئیس‌جمهور بر عهده گرفته است. گفتنی است، طبق این گزارش، دیدار صورت گرفته روحانی با فعالان اصلاح‌طلب و احتمالاً دیدار با فعالان اصولگرا از وظایف علی ربیعی بوده است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت، آمریکایی‌ها می‌خواهند با بالا نگه داشتن سطح تنش در سوریه، هاله‌ای از ابهام درباره آینده در غرب آسیا ایجاد کنند. آن‌طور که خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داده، لاوروف گفته است آمریکا با استفاده از سلاح شبه‌نظامیان طرفدار خود در سوریه، می‌خواهد یک شبه دولت در شرق فرات ایجاد کند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتشار برخی خبرها درباره تغییرات در این شورا، گفت: هیچ بحثی درباره تغییرات در شورای نگهبان به ویژه درباره تغییر دبیر شورا، یعنی آیت‌الله جنتی مطرح نیست و خبرهای این‌چنینی غلط است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات