صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 22 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی بعد از کنکاش فراوان، به تحریم رسیده است. اقتصاد ملی ما می‌تواند تحریم را شکست دهد و شکست تحریم، شکست آمریکا است و آمریکا یک سیلی دیگر از ملت ایران خواهد خورد.(1397/7/12)

▼ حرف روز
شکست قمارباز
ترامپ برای اجرای مرحله آبان تحریم‌ها علیه ایران نمایندگانی را به کشورهای مختلف فرستاده است و برایان هوک، رئیس کارگروه ایران در دولت آمریکا سفری چند مرحله‌ای را به هند، لوکزامبورگ، فرانسه و بلژیک برای بحث درباره ایران شروع کرده است. این در حالی است که به گزارش فوربس، برخلاف آنچه در گزارش‌های خبری منتشر شده و در رسانه‌ها به آن اشاره می‌شود، مشتری‌های بزرگ نفت خام ایران، مانند هند، اروپا، چین و ژاپن همچنان در سطحی قابل توجه و با استفاده از روش‌های گوناگون، از ایران نفت وارد می‌کنند و با وجود فشارهای آمریکا، صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر نسبت به آگوست رشد داشته و دست‌کم دو میلیون بشکه در روز بوده است. آمریکا تلاش می‌کند همزمان آشوب داخلی در ایران را نیز دنبال کند و به گونه‌ای ماشین تبلیغات خود را پیش می‌برد که گویا کشور در آبان ماه در یک شورش همه‌گیر گرفتار می‌شود؛ اما در همین زمینه نیز ناموفق است، به گونه‌ای که روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت: گویا برخی مقامات آمریکایی امیدوارند ادامه تحریم به شورش در ایران منجر شود. قمار رئیس‌جمهور آمریکا بر سر ایران ماه آینده به نقطه عطف خود می‌رسد؛ اما با وجود مشکلات اقتصادی در ایران، تحلیلگران معتقدند حکومت ایران سقوط نخواهد کرد. در حالی که ترامپ می‌کوشد ایران را ملتهب و آماده یک انقلاب جدید معرفی کند، گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی حاکی از آن است که وی نه تنها در متقاعد کردن هم‌پیمانان خود موفق نشده؛ بلکه از این پس دیگر کسی به دنبال تأمین اهداف با ابزار آشوب نیست. رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل شکست در مقابل ایران بیشتر یاران اولیه خود را عوض کرده است، افرادی که با این اندیشه همکاری با وی را شروع کردند که نظام اسلامی را ساقط کنند، ایران را از سوریه بیرون کرده و سوریه را در دست داعش قرار دهند یا اینکه حشد الشعبی در عراق را شکست داده و در انتخابات عراق برگ برنده‌ای داشته باشند و...؛ اما اکنون که ترامپ به دستاوردهای اندک خود نگاه می‌کند، تنها کسانی که برای وی مانده‌اند گروهک‌های تروریستی کم‌تعداد و پراکنده‌ای هستند که با عملیات روانی و فعالیت‌های ترقه‌ای درصددند اهداف آمریکا را در ایران دنبال کنند. البته اگر آقای ترامپ متوجه جعلی‌سازی اخبار این گروهک‌ها و فقدان دستاوردهای‌شان شود، به زودی آنها را هم کنار می‌گذارد.

▼ گزارش روز
آثار سوء منفعت‌طلبی
انتشار تصاویر یک دستگاه خودروی پژو پارس در جاده‌های شمالی کشور بار دیگر شورای شهر تهران را در کانون توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار داد! خودروی حاضر در این تصاویر یکی از همان خودرو‌هایی است که سال 1396 با هزینه بیت‌المال برای اعضای شورای شهر تهران خریداری شده و اعتراضات فراوانی را برانگیخته بود. حالا با فاصله بیش از یک سال یکی از همان خودروها در اختیار یکی از اعضای خانواده ناهید خداکرمی، عضو شورای اصلاح‌طلب تهران در سفری شخصی بوده و تصاویری از اوراق شده آن در رسانه‌ها منتشر شده است و تنها واکنش این چهره اصلاح‌طلب به این ماجرا این بوده است که «چقدر خوب است مردم به بیت‌المال حساس هستند، باید بگوییم ماشین بیمه است و خسارت‌ها پرداخت خواهد شد» و به همین سادگی از ماجرا عبور کرده است!
اما واقعیت این است که قرار گرفتن خودروی بیت‌المال در اختیار فردی به جز نماینده شورای شهر و آن هم برای کارهای شخصی و در ادامه دفاع از عملکرد خود با جملاتی چون اتومبیل بیمه است و...، نشانه رفتن اعتماد عمومی است! ما مردم وقتی مشاهده کنیم خودروی متعلق به بیت‌المال که باید در خدمت شورا باشد و در مسیر مأموریت‌های شورای شهر قرار داشته باشد، در جاده‌های شمالی به اوراق تبدیل می‌شود و برخی مسئولان و صاحب‌منصبان تنها به فکر منافع شخصی و خانوادگی خود هستند و بیت‌المال را برای منافع خود به خدمت گرفته‌اند، چگونه می‌توانیم به عملکرد دیگر مسئولان اعتماد کنیم؟ و فراتر از آن وقتی این اعتماد از اعتبار ساقط شد و بدبینی به مسئولان شکل گرفت، پذیرش قوانین دیگر مصوبات این صاحب‌منصبان نیز آسیب خواهد دید و به معنای دقیق‌تر اعتبار قانون در جامعه با تردید مواجه خواهد شد و ادامه این روند خسارت‌های جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

▼ اخبار ویژه
کارشکنی مافیا در تشکیل «بورس نفت»
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تشکیل بورس نفت، اظهار داشت: بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که نفت ایران را بفروشد و دلار حاصل از آن را از هر جای دنیا به کشور بازگرداند. این امر راهکاری برای دور زدن تحریم‌هاست و از به وجود آمدن بابک زنجانی‌ها در ایام تحریم جلوگیری می‌کند. محمدرضا پور‌ابراهیمی در ادامه گفت: حدود ۱۰ سال پیش نیز چنین راهکاری مطرح شد و با حضور و کمک وزرای نفت و اقتصاد وقت بورس نفت راه‌اندازی شد؛ اما مافیایی در بدنه وزارت نفت وجود دارد که مخالف این طرح است و آن زمان مانع اجرای این طرح شد؛ این مافیا قیمت نفت در بورس را تا حدی بالا برد که عملاً بخش خصوصی برای خرید نفت ورود نکرد و طرح شکست خورد. وی اظهار داشت: در حال حاضر هم نگران هستیم که بار دیگر آن مافیا فعال شود و قیمت نفت را به نحوی در بورس نفت تعیین کند که مانع از ورود بخش خصوصی شود. پورابراهیمی سپس تصریح کرد: از شخص آقای بیژن زنگنه می‌خواهیم به این مسئله ورود کند و بورس نفت را تشکیل دهد.

در حالی که چندی پیش خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از سمت خود در این وزارتخانه استعفا داده و احتمال دارد رئیس‌جمهور پرویز فتاح را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کند. رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)گفت: درباره این موضوع با بنده صحبتی نشده است.

▼ اخبار
1ـ استقبال دارندگان ارز از سپرده‌گذاری ارزی

نوسانات نرخ ارز برخی از دارندگان آن را برای فروش یا نگهداری ارزهای خود مردد کرده و به همین دلیل، اکنون سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها با شرایط جدید اعلام شده، نظر بسیاری را به خود جلب کرده است. طبق گزارش‌های به عمل آمده، آن‌گونه که متصدیان ارزی شعب می‌گویند، طی هفته‌های گذشته استقبال مردم از سپرده‌گذاری‌های ارزی بالا بوده و البته دولت و بانک مرکزی نیز تلاش کرده‌اند تضامین لازم را به سپرده‌گذاران برای ارزهای پرداختی به بانک‌ها ارائه دهند تا جای نگرانی از بابت سپرده‌ها وجود نداشته باشد. بر اساس ضوابط اعلام شده به بانک‌ها، در صورت انصراف سپرده‌گذار پیش از سررسید، بانک‌ها موظفند بلافاصله نسبت به استرداد وجوه سپرده‌گذاری شده اقدام کنند؛ ضمن اینکه در این طرح برای سپرده‌های یورویی سالیانه ٣ درصد، دلاری ۴ درصد و درهمی ۲ درصد سود پرداخت می‌شود که بانک مرکزی اصل و سود این سپرده‌ها را تضمین کرده است.

2ـ با این رویه فقط داریم وقت تلف می‌کنیم
محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید مجلس درباره بلاتکلیفی چند وزارتخانه گفت: «هنوز هیچ یک از اسامی که در حال حاضر مطرح هستند، رسمی نیست؛ چون تصمیمات دولت درباره تغییر کابینه مانند تصمیمات بازار ارز است.» وی افزود: «اگر قرار باشد همین تیم بماند و چند سرباز به آن اضافه شود، قطعاً کاری از پیش نمی‌رود و تغییری رخ نخواهد داد. منظور از تغییر، جابه‌جا کردن اشخاص نیست؛ بلکه ما تغییراتی لازم داریم که بتوانند رویه‌ها را نیز عوض کنند؛ بنابراین، این تغییر تنها در صورتی رخ خواهد داد که فردی جانشین شود که خود آدمی راهبردی باشد. آنچه مسلم است اینکه با این روش دولت، فقط در حال وقت تلف کردن هستیم و هر روز که می‌گذرد، فشار اقتصادی بر مردم بیشتر می‌شود و مردم در حال تاوان دادن به ندانم‌کاری‌های مسئولان هستند.»

3ـ غروری که بن‌سلمان تاوانش را خواهد داد
«لیث شبیلات» فعال سیاسی اردنی با اشاره به ناپدید شدن جمال خاشقجی، فعال سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، آن را عملیات ترور سازمان‌یافته توصیف کرد و گفت: «آنچه بر سر جمال خاشقجی آمد، نتیجه غرور جوانی است که با سکوت غرب و در رأس آنها آمریکا پس از جنایات گوناگون اعم از بازداشت نخست‌وزیر منتخب لبنان یا جنگ ضد یمن مواجه شد.» شبیلات تأکید کرد: «مرحله پساترور خاشقجی همانند قبل آن نخواهد بود و عربستان تاوان قتل خاشقجی را به همه جهان خواهد پرداخت. ولی‌عهد سعودی بی‌مهابا حرکت می‌کند. وی قطر را به حمله تهدید کرد و هم اکنون همین تهدیدات را ضد کویت تکرار می‌کند و این تهدید فقط با پشتوانه غروری است که او را نابود می‌کند.»

4ـ دروغ‌های تکراری بولتون درباره ایران
جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه سفر به روسیه و حوزه قفقاز گفت: «ایران همان کشور سال ۱۹۷۹ میلادی است و برای تسکین ما کاری انجام نداده است.» او مدعی شد، حکومت ایران دشمن آمریکا و یک تهدید است. بولتون که سابقه‌ای طولانی در حمایت از مخالفان نظام ایران به ویژه گروهک منفور منافقین دارد و بارها در همایش‌ آنها شرکت کرده، در بخشی دیگر از سخنان ضد ایرانی و تهمت‌زنی‌های غیرمستند گفت: «به همین دلیل رئیس‌جمهور آمریکا از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی در حال اعمال مجدد هستند. ما حداکثر فشار را بر رژیم ایران وارد می‌کنیم. ایران، کشوری خطرناک در منطقه و جهان است.»

▼ اخبار کوتاه
شورای عالی ترابری کشور پیشنهاد سازمان راهداری برای تعیین نرخ کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به تن‌‌ـ‌کیلومتر را رسماً تصویب کرد. این طرح پس از اعتراضات خرداد ماه رانندگان وارد برنامه‌های سازمان راهداری شد و مسئولان این سازمان پس از چند ماه بررسی، سرانجام کلیات آن را لحاظ کردند که با تصویب این شورا نهایی شده و به مرحله اجرا خواهد رسید؛ به ‌این‌ ترتیب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رانندگان در طول ماه‌های گذشته وارد مرحله اجرایی شد.
صادق زیباکلام گفت: پس از ۱۳ آبان اوضاع بهتر خواهد شد برای اینکه الآن هر چیزی هست، نگرانی از همان ۱۳ آبان است. همه منتظرند ببینند ۱۳ آبان چه اتفاقی خواهد افتاد. مثلاً دلار چند خواهد شد، حالا وقتی ۱۳ آبان برسد و در نهایت اتفاق خاصی نیفتد که معتقدم اتفاق خاصی نخواهد افتاد، این اثر روانی از روی جامعه برداشته خواهد شد. 13 آبان قرار نیست فاجعه‌ای رخ بدهد و پس از آن یک آرامشی حاکم خواهد شد و این آرامش بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد.
نشریه آمریکایی «نشنال‌اینترست» در یادداشتی با اشاره به وضعیت سوریه، تصریح کرد: ایالات متحده توان تأثیرگذاری در این کشور را ندارد. سیاست ایالات متحده در سوریه نه ‌تنها ناامیدکننده، بلکه متناقض و حتی سردرگم است، اکنون واشنگتن توان این را ندارد که حزب‌الله، روسیه و ایران را به خروج از سوریه وادار کند. این سه طرف برای مدت‌ها هم‌پیمان دمشق بوده‌اند و منافع [و نقش] بیشتری نسبت به آمریکا در آینده سوریه دارند.
رئیس کمیته امور خارجی شورای فدراسیون روسیه گفت: مسکو از سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی می‌خواهد تا تحقیقاتی را در زمینه استفاده ائتلاف غرب از بمب‌های فسفر سفید در سوریه آغاز کنند. «کنستانتین کساچف» تأکید کرد: اگر استفاده ائتلاف غربی از بمب فسفر سفید در سوریه تأیید شود، این مسئله باید موضوع تحقیقات جدی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی و شورای امنیت سازمان ملل باشد.
به گزارش آناتولی، «ماری کلود بیبو» وزیر توسعه بین‌الملل کانادا در بیانیه‌ای با اشاره به مواجهه آوارگان فلسطینی با فقر، بیکاری و کمبود شدید مواد غذایی، اعلام کرد کشورش برای آوارگانی که در غزه، کرانه باختری، لبنان و اردن به سر می‌برند، 62/5 میلیون دلار کمک انسانی ارسال می‌کند. گفتنی است، آمریکا چندی پیش کمک‌های خود به آژانس کاریابی و امدادرسانی آوارگان فلسطینی را قطع کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات