صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۳۳

از راهبرد آمریکا تا واکنش عربستان

1ـ رشد 120 درصدی تراز تجاری کشور
بر اساس اعلام دفتر آمار و پژوهش‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران و مطابق آمار گمرک ایران، کالاهای کشورمان در شش ماهه نخست سال 1397 با احتساب میعانات گازی، به وزن بیش از 56 میلیون تن و ارزش بیش از 23 میلیارد دلار به جهان صادر شده است. پنج بازار نخست هدف صادراتی کشور، 70 درصد کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند که بر اساس این، صادرات به چین با ارزش 4633 میلیون دلار، صادرات به عراق با ارزش 4564 میلیون دلار، صادرات به امارات با ارزش 4063 میلیون دلار، صادرات به افغانستان با ارزش 1668 میلیون دلار و صادرات به هند با ارزش 1255 میلیون دلار صورت گرفت. گفتنی است، واردات کشورمان در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش وزنی و 12 درصد کاهش ارزشی داشته است. تراز تجاری کشور با احتساب میعانات گازی در شش ماهه نخست امسال، مثبت 941 میلیون دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 120 درصد رشد داشته است.

2ـ اولین تقابل واشنگتن و ریاض در دوران ترامپ!
به گزارش «رویترز» در حالی که در پی قتل خبرنگار منتقد سعودی در ترکیه، دولت ترامپ تحت فشار افکار عمومی برای توقف مراودات مالی با عربستان است، وی اعلام کرده است: «حتی اگر ثابت شود جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده، فروش‌های نظامی به ریاض را متوقف نمی‌کنم. من در واقع فکر می‌کنم اگر فروش‌های نظامی را متوقف کنیم، خودمان را مجازات کرده‌ایم. اگر از ما خرید نکنند، از روسیه و چین خرید می‌کنند. به این فکر کنید، 110 میلیارد دلار!» این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این تأکید کرده بود، مجازات سختی برای عربستان در نظر خواهد گرفت که ریاض در واکنش به تهدید ترامپ اعلام کرد، اقدامات علیه خود را پاسخ خواهد داد. در تحلیل این پاسخ مدیر شبکه تلویزیونی «العربیه» در یادداشتی به گزینه‌های محتمل ریاض در برابر اقدامات آمریکا، از جمله نفت 200 دلاری، استفاده از ارزهای دیگر به‌ جای دلار و تغییر رویکرد در قبال ایران اشاره کرد.

3ـ سازوکارهایی در خدمت قدرت‌ها
داوود هرمیداس باوند، از فعالان اصلاح‌طلب اظهار داشت: «رجوع ایران به محاکم داوری بین‌المللی برای احقاق حقوق کشورمان، اقدامی است که افزون بر ابعاد حقوقی، نوعی پرستیژ سیاسی را نیز در میان کشورهای جهان ایجاد می‌کند. آرای این دیوان نیز در صورتی ‌که کشورهای مطرح در دعوی، «صلاحیت اجباری» آرای آن در حل اختلافات حقوقی را از قبل پذیرفته باشند، لازم‌الاجرا است. اگر چنین نباشد، آرای دیوان ضمانت اجرایی لازم را ندارد. ایالات متحده صلاحیت دیوان را از قبل به رسمیت نشناخته است. پس رأی صادره از سوی دیوان فاقد ضمانت اجرایی است.» گفتنی است، این اظهارات بار دیگر نشان داد شالوده و ساختار سازوکارهای بین‌المللی به گونه‌ای طراحی شده است که نمی‌توان با استفاده از آنها طراحان اصلی‌شان را به چالش کشید.

4ـ راهبرد آمریکا در برابر ایران چیست؟
«وليد شراره» تحلیلگر لبنانی در الاخبار نوشت: گروهی که در دولت ترامپ به رسیدگی به پرونده ایران مکلف هستند، راهبرد جدیدی را اتخاذ کرده‌اند که الهام گرفته از راهبرد دولت دونالد ریگان علیه جماهیر شوروی است. این گروه معتقدند سیاست‌شان برای مهار ایران پیروز می‌شود، حال هزینه آن هر چه می‌خواهد باشد. وی ادامه داد: خط مشی کتاب «پیتر شوایتزر»، تحت عنوان «پیروزی؛ استراتژی سرّی دولت ریگان که به سرعت باعث فروپاشی شوروی شد»، اکنون راهنمای گروه اقدام در برخورد با ایران است. اهداف این راهبرد عبارت است از جدا کردن گروه‌های خارجی حامی ایران از آن، جلوگیری از سیطره ایران بر درآمدهایی که در خارج از مرزهایش دارد و تحریک تمرّد علیه نظام.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات