صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۴۸

اخبار ویژه روزنامه‌ها 26 مهر ماه

روزنامه کیهان **

بزک و توجیه الحاق به FATF نشانه بی‌کفایتی وکیل‌الدوله‌هاست

عضو فراکسیون امید می‌گوید پیوستن به FATF، فضای کسب و کار را سالم‌تر می‌کند.

محمود صادقی در دانشگاه لرستان گفت: هم‌اینک اجماع جهانی روی این قضیه است که چهار گروه تروریستی‌اند؛ القاعده، داعش، بوکوحرام و جبهه‌ النصره و این اجماع هست که منابع مالی این گروه‌ها شناسایی و با این منابع مالی مقابله بشود.

وی اظهار داشت: یکی از آسیب‌ها این است که باید با اقتصاد زیرزمینی و غیررسمی و ثبت نشده مبارزه کنیم و همچنین فرارهای مالیاتی نداشته باشیم و متاسفانه بخشی از حجم اقتصاد ایران از نوع اقتصاد زیرزمینی است. صادقی یکی از علل گسترش موسسات مالی و اعتباری مشکل‌دار را که باعث ایجاد مشکلات و نارضایتی‌ها در جامعه شدند ناشی از تبعات عدم شفاف‌سازی‌های کافی مالی دانست و پیوستن به FATF را باعث شفاف‌سازی هرچه بیشتر نظام مالی و بانکی برشمرد.

وی اظهار داشت: پولشویی به این صورت است که منشأ پول‌های نامشروع و کثیف با روش‌های در ظاهر قانونی، به شکل و قالب قانونی درمی‌آیند که پیوستن به ‌FATF باعث مقابله اثرگذارتر با پولشویی می‌شود و فضای کسب و کار را سالم‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: مبارزه با پولشویی باعث افزایش بهره‌وری در اقتصاد و همچنین دیگر پیامدهای مثبت همچون کاهش تورم و کاهش بیکاری می‌شود و پولشویی، یک تهدید جدی برای حیات جمعی هر جامعه‌ای است.

درباره این اظهارات باید از آقای صادقی پرسید: 1- اگر در زمینه تروریستی محسوب شدن داعش اجماع وجود دارد، چگونه است که FATF کمترین برخوردی با آمریکا ندارد؟ مگر ترامپ تأکید نکرده- و در خاطرات کلینتون نیامده- که داعش را دولت اوباما راه‌اندازی کرد؟ مگر هم‌اکنون تأمین امنیت بقایای داعش در بوکمال توسط نظامیان آمریکایی که به فاصله 3 مایلی قرار دارند، صورت نمی‌گیرد؟! و مگر غیر از این است که حزب‌الله و حشدالشعبی بودند که داعش و جبهه ‌النصره را منکوب کردند اما توسط کشورهای غربی سکاندار FATF، تروریست‌ محسوب می‌شوند؟!

2- صادقی و امثال وی در فراکسیون امید دو سال است نماینده مجلس هستند. چرا کمترین مطالبه شفافیت از دولت در زمینه‌های معاملات و مالیات و سامانه‌های مورد نیاز آن نداشته‌اند؟! چرا گریبان وزارت راه و شهرسازی یا صنعت و اقتصاد و بانک مرکزی را در زمینه‌های مختلف که موجب عدم شفافیت و رانت و فساد شده‌اند، نگرفته‌اند؟! چرا جرأت ندارند پیگیری کنند که چه کسانی رانت 18 میلیارد دلاری را واگذار کردند؟! چرا عدم اجرای ماده 29 قانون برنامه توسعه (مصوب مجلس) درباره سامانه انتشار شفاف حقوق دریافتی کارکنان و مدیران دولت را مورد مؤاخذه قرار نمی‌دهند؟ و... ده‌ها پرسش از این قبیل.

3- رشوه‌ها و مفاسد و پولشویی‌های بزرگی که در برخی قراردادهای بزرگ نفتی (کرسنت، استات اویل، توتال و...) اتفاق افتاده، چرا هرگز مورد توجه و پیگیری مدعیان اصلاحات و اعتدال و گماشتگان آنها در مجلس قرار نمی‌گیرد؟! چرا امثال صادقی مدیران مربوط را مورد بازخواست قرار نمی‌دهند؛ آیا آن مفاسد و پولشویی‌ها به تأمین هزینه‌های انتخاباتی مدعیان اصلاحات و اعتدال ربط پیدا می‌کند که امثال صادقی، زیرسبیلی رد می‌کنند؟!

4- دو سال است دولت با دور زدن مجلس، همکاری گسترده‌ای با FATF ترتیب داده و تنها به هنگام نیاز به تصویب چند قانون، سراغ مجلس آمده است. در همین دو سال وضع کسب و کار و تولید به مراتب بغرنج‌تر شده و در واقع سرکنگبین ادعای برجام و FATF موجب تشدید مشکلات شده است. امثال محمود صادقی در این دو سال، کدام قدم را برای رسیدگی و طرح مشکلات تولیدکنندگان و کارآفرینان که زیرفشار سوءمدیریت اقتصادی برخی مدیران دولتی قرار دارند، برداشته‌اند؟! مواضع امثال آقای صادقی در این زمینه، حکم محکومیت و بی‌کفایتی خود و فراکسیون متبوع وی است.

روحانی تهدید شد! «صبر جهانگیری حدی دارد»

یک روزنامه اصلاح‌طلب، روحانی و دولت را تهدید کرد که جهانگیری حرف‌های ناگفته‌ زیادی دارد!

آرمان در یادداشتی نوشت: رئیس‌جمهور پیش از این وعده داده بود که جهت هم‌اندیشی دیدارهایی را با جریانات سیاسی، اقتصاددانان و... برگزار کند و نظرات آنها را جویا شود. در همین راستا آقای حسن روحانی دیداری با جمعی از اقتصاددانان برگزار کرد که به قرائت بسیاری سخنان چندان تازه‌ای در آن گفته نشد. البته آنطور که از رئیس‌جمهور برمی‌آید این دیدارها صرفاً نمایشی است و برداشت چندانی از آنها صورت نخواهد گرفت.

تاکنون کارشناسان، فعالان سیاسی و صاحب‌نظران بسیاری به رئیس‌جمهور گفته‌اند که دست از حلقه بسته اطرافیانش بردارد و کمی هم به افراد متخصص و دانشمند در حوزه‌های مختلف توجه داشته باشد، اما رئیس‌جمهور پیش از آنکه از حلقه بسته اطرافیان خود خارج شود، افراد خارج از این حلقه را به انزوا می‌برد. از این روست که بسیاری معتقدند با گذشت یک سال و نیم از دولت دوازدهم آقای روحانی در حوزه سیاسی و اقتصادی کارنامه قابل قبولی نداشته است.

این مسئله نیز به این دلیل است که اطرافیان رئیس‌جمهور که وی را احاطه کرده‌اند اجازه نمی‌دهند این اصلاحات اساسی در دولت اتفاق بیفتد. اگر هم فاصله‌ای می‌بینیم بین دو قطب هیئت دولت و کابینه وجود دارد این شکاف بیشتر هم خواهد شد. حتماً بین تفکر کارگزاران و اطرافیان رئیس‌جمهور که دارای تفکر اعتدال و توسعه و غیراصلاحاتی هستند و در دولت حضور دارند به دلیل اینگونه مسائل فاصله و شکاف بسیاری را نسبت به یکدیگر در دولت ایجاد کرده‌اند.

آقای جهانگیری در دولت یازدهم مرد اول رئیس‌جمهور بود و اختیارات گسترده‌ای داشت. به گونه‌ای که همگان وی را نخ تسبیح دولت می‌دانستند و اگر نبود درایت و پشتکار وی شاید توفیقات دولت یازدهم آقای روحانی بدینگونه به دست نمی‌آمد. از طرف دیگر وی در انتخابات 96 نیز با فداکاری کاندیدا شد و تریبون دفاع از روحانی را اداره کرد و شاید تصورش بر این بود که آقای روحانی نیز این رفتار او را کاملاً درک می‌کند و در دولت دوازدهم حوزه اختیارات گسترده‌تری به او می‌دهد و جهانگیری بعد از 8 سال روحانی می‌تواند کاندیدا شود و رئیس‌جمهور نیز به تلافی حمایت‌های جهانگیری از او حمایت کند تا او به ریاست جمهوری برسد.

اما به نظر می‌رسد اینها خیال‌هایی بیش نبوده، چرا که رویکرد آقای روحانی به لحاظ کاراکتر شخصیتی اینگونه نیست. لذا آنطور که از شواهد و قرائن پیداست و پیش‌بینی می‌شود، آقای جهانگیری را با هدف، به زعم خود به انزوای بیشتری کشیده‌اند و شاید مورد بی‌مهری‌های دیگری نیز قرار گیرد.

معلوم نیست که آقای جهانگیری تا کجا می‌تواند تحمل کند؛ چرا که تاکنون نسبت به آنچه رخ داده خیلی صبر کرده است. آقای جهانگیری حرف‌های ناگفته زیادی دارد که با گفتنش می‌تواند پرده از حقایقی بردارد، اما به خاطر اینکه می‌داند دولت تضعیف می‌شود و شاید در فضای عمومی جامعه به نفع خودش هم نباشد، آنها را به زبان نمی‌آورد. گرچه کاملاً مشخص است که آقای معاون اول ناراحت است و این فاصله، شکاف و دو قطبی در دولت وجود دارد.

نگرانی اصلاح‌طلبان از دستپاچگی شهرداری که دیگر شهردار نیست

دستپاچگی شهردار تهران برای عزل و نصب‌های پیاپی در حالی که قانوناً دیگر شهردار نیست و باید این منصب را ترک کند، موجب شگفتی رسانه‌ها شده است.

روزنامه وطن امروز در این باره نوشت: این روزها در شرایطی که به گفته مدیران در سازمان‌های گوناگون، شهردار تهران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شود، وی دست به تغییراتی در بدنه شهرداری تهران زده است.

یکی از انتقادهایی که وارد می‌شود، تغییرات مدیریتی در سطوح گوناگون آن است. از شهردار گرفته تا سطوح پایین مدیریتی مدام در حال تغییر هستند و با تغییر هر مدیر، تیم زیر مجموعه وی نیز تغییر می‌کند و بسیاری از طرح‌ها ناقص می‌ماند. این یک آسیب مهم به حساب می‌آید.

روزنامه آفتاب یزد نیز در همین زمینه خاطرنشان کرد: تغییرات دقیقه نودی افشانی، در راستای کادر سازی او برای پس از خود است.

شهردار تهران که بنا بر شنیده‌ها ماندنش در این پست با مخالفت نهادهای مرتبط رو به رو شده است در رویکردی عجیب سخت‌ در تلاش است تا جابه‌جایی‌های مدیریتی گسترده در شهرداری ایجاد نماید. منتقدین وی این مسئله را ناشی از برخی تحولات سیاسی پشت پرده در راستای کادرسازی حزبی عنوان می‌کنند. همان طوری که شرکت مترو به محلی برای تقویت یک حزب خاص در برخی زمینه‌ها تبدیل شده است!

شهردار تهران از زمانی که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس مطرح شد بارها اعلام کرد که مطیع قانون است و هر چه مراجع قانونی بگویند خواهد پذیرفت، با وجود آنکه همان مراجع از جمله دیوان محاسبات و مجلس شورای اسلامی بر شمول شهرداران ذیل قانون مذکورتأکید دارند، اما ظاهراً این موارد برای شهردار پایتخت چندان قانع‌کننده نیست. به نظر می‌رسد که شهردار تهران احتمال خروجش از «بهشت» را بسیار محتمل و حتمی می‌داند و بر همین اساس در دقایق آخر تمام تلاش خود را به کار بسته تا گزینه‌های خود را بر کرسی‌های مدیریتی شهرداری بنشاند. براین اساس ظاهراً نام قریب به 20 نفر از سوی شهردار تهران به کمیته انتصابات پیشنهاد شده تا در پست‌های مذکور قرار گیرند. همچنین معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران از جمله معاونت‌هایی است که با فشار شهردار برای برکناری مواجه است. با توجه به وابستگی خاص حزبی این معاونت، تحلیلگران حوزه شهری این اقدام را پیغام شفاف افشانی به این جناح سیاسی در درون جبهه اصلاحات می‌دانند. تلاش برای تغییرات گسترده مدیریتی در شهرداری تهران و برخی اقدامات انتحاری ظاهراً نگرانی‌های بسیاری در میان اصلاح‌طلبان به وجود آورده است. گویا این نگرانی‌ها حتی به دفتر سران اصلاحات و نیز شوراهای برخی احزاب سرشناس نیز رسیده و پیگیری‌هایی برای کنترل رفتارهای شهردار در جریان است تا او در روزهای آخر مدیریت خود شهردار بعدی را دچار هزینه‌های مالی و سیاسی نکند.

علیخانی از جمله اعضای شورای شهر است که در تذکری عنوان کرد که: «نیاز است شهردار محترم در مورد جابجایی‌ها با اعضای شورا مشورت کنند نه اینکه از طریق رسانه ها مطلع شویم.» با این همه او تنها عضو نگران شورای شهر نیست. اعضای شورای شهر به ویژه نمایندگان دیگر احزاب اصلاح طلب نگرانند که تلاش‌های شهردار برای ماندن، هزینه‌های غیر منطقی و غیر ضروری به آنها تحمیل کند.

جنیو عبدو: در عراق نفوذ ایران و شکست آمریکا را دیدم

کارشناسان آمریکایی می‌گویند نفوذ ایران در منطقه، شکست برای سیاست‌های ایالات متحده است.

در نشستی که چندی پیش در اندیشکده نشنال اینترست برگزار شد، «پاتریک کلاوسون»، مدیر پژوهش اندیشکده واشنگتن، «باربارا اسلاوین»، رئیس برنامه آینده ایران اندیشکده شورای آتلانتیک و «گیل برندلار»، مدیر مطالعات خاورمیانه مرکز نشنال اینترست در آن حضور داشتند، آنها درباره سیاست‌های ایران در سال‌های اخیر، از فعالیت سپاه پاسداران در لبنان، سوریه و یمن گرفته تا عراق و یمن و خشم آمریکا و متحدان منطقه‌ای، به ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و رژیم صهیونیستی و بلندپروازی تهران برای اعمال نفوذ بیشتر در خاورمیانه تبادل‌نظر کردند.

نشنال اینترست با اشاره به سخنان «جنیو عبدو»، پژوهشگر بنیاد قرن، مبنی بر اینکه به هنگام برخورد با ایران، هرگز نباید انعطاف حکومت این کشور را دست‌کم گرفت، نوشت: عبدو در رابطه با این گمانه‌زنی در واشنگتن که دولت ترامپ به دنبال تغییر نظام در ایران است، گفت: سیاستی که موضوع تغییر نظام ایران، یکی از انواع گزینه‌های آن باشد، هیچگاه به هدف خود نخواهد رسید. عبدو با اشاره به سفر اخیرش به عراق و مشاهده نفوذ ایران در شکل‌گیری ترکیب دولت جدید بغداد، افزود: این شکستی برای سیاست آمریکا در قبال عراق و نشانه رشد نفوذ ایران در خاورمیانه است.

او خواستار تحریم شد اما باربارا اسلاوین گفت؛ تاثیر تحریم‌ها بر سیاست منطقه‌ای ایران آنقدر ناچیز است که ایران می‌تواند با هزینه پایین از عوامل نیابتی‌اش حمایت کند.

حتی اگر این گفته دولت ترامپ که ایران سالانه 750 میلیون دلار برای حزب‌الله هزینه می‌کند، درست باشد، ایران این پول‌ها را از راه‌های دیگر به دست می‌آورد و مبادله می‌کند.

با توجه به ذخایر عظیم ارزی ایران، بعید است تحریم‌ها موجب مهار سپاه شود یا تاثیری در واداشتن ایران به تغییر رفتارش در منطقه داشته باشد.

جنیو عبدو در ادامه با اشاره به پروژه براندازی گفت: جمهوری اسلامی به گونه‌ای نظام‌مند است، که غیرقابل خراب کردن و براندازی است. نیروهای بسیج و سپاه بسیار قدرتمند هستند.

شرکت‌کنندگان همچنین به محبوبیت قاسم سلیمانی و توانایی رهبری برای ایجاد توازن در میان رقابت‌های سیاسی طیف‌های مختلف پرداختند.

دولت با این کارنامه ضعیف رویش می‌شود که بگوید نقد نکنید

سخنان آقای روحانی در مراسم بازگشایی دانشگاه، رضایت عمومی و خواص را جلب نکرد. چرا ایشان به دیگران حق نمی‌دهد که سستی و بی‌عملی دولت را نقد کنند؟

روزنامه صبح نو با انتشار این پرسش می‌نویسد: شرایط ملتهب اقتصادی و بازار طی ماه‌های گذشته تصویری از بی‌دولتی را به نمایش گذاشته است. دولت داشتیم اما نه اقتداری بروز می‌یافت و نه برنامه‌ای ارائه می‌شد. ناکارآمدی، ضعف سیستمی در تصمیم‌گیری صحیح و اجرای درست آن در این چند ماهه به خوبی عیان شد.

اگر قرار باشد در موضوعاتی مانند رانت و فساد در ثبت سفارش خودرو که به رسوایی انجامید به عقب بازگردیم. احتمالا پرونده‌های بیشتری گشوده خواهد شد؛ مهم این است که دولت خلأهای سیستمی و نظارتی خود را شناسایی کند و درصدد اصلاح آن برآید.

وضعیت فعلی پتروشیمی‌ها در کشور به هیچ‌وجه قابل تداوم نیست، ثروت ملی کشور و مردم در اختیار کسانی قرار گرفته است که در این جنگ نابرابر اقتصادی به فکر منافع مادی خوداند.

ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی در سبد ارزی دولت قرار نمی‌گیرد و دولت ناتوان از برخورد، تلاش می‌کند قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را به تلافی افزایش دهد. آیا حتی در این صورت دولت توانسته اقتدار خود را نشان دهد؟

طبیعی است در چنین شرایطی دولت مورد انتقاد قرار گیرد. اما کمتر گوش شنوایی برای شنیدن و به کار بستن پیشنهادات و دغدغه‌های کارشناسان به ویژه اقتصادی وجود دارد.

چرا نباید به دیگران حق بدهیم که ما را به دلیل سستی و بی‌عملی مورد نقد قرار دهند؟ چرا نباید به دلسوزان حق بدهیم که ما را به خاطر عدم سرعت در معرفی وزیر برای برخی وزارتخانه‌ها مورد انتقاد قرار دهند؟

چرا نباید به منتقدانی که از ما انتظار دارند لباس رزم بپوشیم و آرایش جنگی در حوزه اقتصاد بگیریم، احترام گذاشت؟

رئیس‌جمهوری با سخنانی که در دانشگاه بیان کرد، عملا آب پاکی را روی دستان اساتید و صاحب‌نظران اقتصادی کشور ریخت و نامه آنان را بی‌فایده دانست. محدود شدن دولت به چند نفر (رو و پشت صحنه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی) می‌تواند توان کشور در مقابله با تهدیدات را کاهش دهد.

دستگاه اجرایی کشور باید به دنبال بهترین راهکارها، نظرات و تدابیر باشد و این جز با مشورت نخبگان انجام نمی‌شود.

دولتی که با شعارهای زیبا بر سر کار آمده نباید برای انتقادات روی ترش و حدی تعریف کند. حد انتقاد جز انصاف و خیرخواهی نیست و فراتر از آن محروم کردن خود و جامعه از اندیشه دیگران است.

*********************************

روزنامه خراسان**

صدور کیفرخواست برای «شرق» و «شهروند»

فارس - دادستان تهران در خصوص رسانه‌هایی که با انتشار برخی اخبار اقدام به اختلاف افکنی میان مردم ایران و عراق کرده بودند، افزود: دادستانی تعدادی از سایت‌ها و روزنامه‌ها را احضار کرده و تذکر داده و سه شنبه گذشته مدیران مسئول دو روزنامه شرق و شهروند که اخبار اولیه را اعلام کرده بودند، احضار و تفهیم اتهام شدند و کیفرخواست آن‌ها صادر شده است. جعفری دولت آبادی از همه رسانه‌ها خواست که در انتشار اخبار مربوط به سیاست‌ها و مصالح کشور، به مصوبات و ابلاغ‌های وزارت ارشاد و. .. توجه داشته باشند.

دیوان لاهه به ایران و آمریکا برای ارائه ادله مهلت داد

ایرنا - دیوان بین‌المللی دادگستری (در لاهه) در بیانیه‌ای در ادامه روند بررسی پرونده شکایت ایران از آمریکا درخصوص نقض عهدنامه مودت روابط اقتصادی و حقوقی کنسولی، مهلتی برای دریافت ادله دو طرف تعیین کرد. دولت ایران باید تا تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۱۹ (۲۱ فروردین ۱۳۹۸) دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهد و طرف آمریکایی هم تا ۱۸ مهر ۱۳۹۸فرصت خواهد داشت تا دفاعیات مکتوب خود را به ثبت برساند. بر مبنای بیانیه منتشر شده، زمان بندی اقدامات آتی در آینده اعلام خواهند شد.

*********************************

روزنامه ایران**

استراتژی جدید امریکا برای حذف ایران و روسیه از بازسازی سوریه

خبر اول اینکه دولت امریکا در پی تدوین راهبردی جدید برای سوریه است که در این راهبرد، بیشترین تمرکز بر بیرون راندن ایران از سوریه معطوف خواهد بود. به گزارش تابناک، این خبر را شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز گزارش کرده و گفته در این استراتژی، با توجه به قید و بندهای قانونی ارتش امریکا، از صدور دستور رویارویی مستقیم نظامیان امریکا با ایرانیان و نایبان آنها در سوریه خودداری شده است. بر اساس مجوزهای فعلی ارتش امریکا در خاک سوریه، نظامیان امریکایی صرفاً در صورت به خطر افتادن جان‌شان از سوی نظامیان ایرانی می‌توانند با آنها درگیر شوند. یک مقام نظامی ارشد امریکایی گفته که در راهبرد جدید، مبارزه با داعش همچنان هدف امریکا از حضور در سوریه عنوان شده و این مسأله، بحث مقابله با ایران را در متن راهبرد به حاشیه می‌برد؛ حال آنکه کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا در حال افزایش فشار اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران هستند.

واکنش شورای ملی ایرانیان به اهانت گراهام

خبر دیگر اینکه شورای ملی ایرانیان امریکا از سناتور گستاخ امریکایی خواست به دلیل اظهارات ضدایرانی‌اش در مصاحبه با فاکس نیوز عذرخواهی کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه هیل، شورای ملی ایرانیان امریکا از سخنان این سناتور جمهوریخواه که گفته بود اگر در آزمایش دی‌ان‌ای وی مشخص شود اجدادش ایرانی بوده‌اند، خیلی وحشتناک خواهد شد، بشدت انتقاد کردند. این شورا در بیانیه‌ای اظهارات گراهام را توهین‌آمیز توصیف و تأکید کرد: اگر شما از اینکه اجدادتان ایرانی باشند واهمه دارید و معتقدید همه ایرانیان دروغگو هستند، معلوم می‌شود به طرز مأیوس‌کننده‌ای متعصب هستید و در نتیجه اصلاً مناسب نیست در سنای امریکا حضور داشته باشید.

پرونده وکلای بازداشتی به دادگاه انقلاب رفت

شنیدیم که پرونده قاسم شعله سعدی و آرش کیخسروی دو وکیل دادگستری که 27 مرداد در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شدند، با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شد. پیام درفشان وکیل مدافع کیخسروی در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام این خبر گفت: در مراجعه‌ای که به شعبه بازپرسی دادسرای امنیت داشتم، اعلام شد پرونده با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه انقلاب ارسال و در دادگاه انقلاب نیز وصول شده اما هنوز تعیین شعبه نشده است. این وکیل دادگستری افزود: شعبه بازپرسی قرار بازداشت متهمان را به 300 میلیون تومان وثیقه تبدیل کرده است. به گفته درفشان، شعبه بازپرسی در دو عنوان اتهامی موکل را تبرئه کرده و در نهایت پرونده وی با دو عنوان اتهامی از چهار اتهام اولیه، به دادگاه ارسال شده است. وی افزود: فکر می‌کنم درخصوص شعله‌سعدی نیز یک عنوان اتهامی وی، منع تعقیب شده است.

اطمینان خاطر کدخدایی به نمایندگان

یک خبر دیگر اینکه سخنگوی شورای نگهبان گفت: نمایندگان با خیال راحت طرح شفافیت آرا را امضا و بر اساس آن عمل کنند، شورای نگهبان هم ورود نخواهد کرد. به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان اظهار کرد: این طرح خیلی خوبی است. ما که اعلام کردیم و همان موقع هم اعلام کردیم و توئیت آن را هم زدیم و حمایت هم کردیم و گفتیم که کار خوبی است. وی در واکنش به این اظهار نظر که برخی معتقدند شفافیت آرای نمایندگان ممکن است در نظارت‌های شورای نگهبان تأثیر بگذارد و باعث رد صلاحیت نمایندگان در سال‌های بعد شود، گفت: قانون اساسی گفته است که نمایندگان در بیان آرا و نظرات‌شان آزاد هستند و شورای نگهبان هم هیچ وقت ورود نکرده و در آینده هم ورود نخواهد کرد.

کیفرخواست متهمان نصب بنر جنجالی صادر شد

دست آخر اینکه دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: کیفرخواست چهار تن از متهمان نصب بنر موهوم سربازان رژیم صهیونیستی در میدان نمازی شیراز به اتهام تبلیغ علیه نظام صادر و پرونده آنها به دادگاه ارسال شد. به گزارش ایرنا، علی صالحی افزود: پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز با نظارت مستقیم دادستان در شعبه ویژه بازپرسی رسیدگی شد. چهارم مهر 97 عکسی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه واحد تبلیغات شهری شهرداری شیراز در بنری که در میدان نمازی این شهر نصب شده، عکسی متعلق به سربازان رژیم صهیونیستی را به عنوان رزمندگان دفاع مقدس استفاده کرده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

آمریکا 4 بانک ملت، پارسیان، سینا و مهر اقتصاد را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی خود برخی سازمان‌های تحت نظارت بسیج مستضعفین، 4 بانک ملت، پارسیان، سینا و مهر اقتصاد و شرکت‌های فولاد مبارکه و تراکتورسازی ایران را به ‌همراه تعدادی شرکت دیگر تحریم کرد. به گزارش تسنیم، یک مقام دولت آمریکا در این باره اعلام کرد: «انتظار ما این است که هرگونه روابط بانکی با آن بانک‌ها در هر جایی خارج از ایران هدف قرار خواهد گرفت یا مسدود خواهد شد». طبق اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، فهرست کامل شرکت‌ها و نهادهای ایران که مورد تحریم قرار گرفته‌اند، به ‌شرح زیر است:

• شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه مهرآوران

• گروه بهمن

• شرکت تولید روی بندرعباس

• بانک ملت

• بنیاد تعاون بسیج

• شرکت کالسیمین

• شرکت فولاد مبارکه اصفهان

• شرکت تراکتورسازی ایران

• شرکت توسعه معادن روی ایران

• بانک مهر اقتصاد

• گروه مالی مهر اقتصاد

• شرکت سرمایه‌گذاری نگین ساحل رویال

• بانک پارسیان

• شرکت شیمیایی پارسیان کاتالیست

• شرکت ذوب و احیای روی قشم

• بانک سینا

• شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان

• شرکت سرمایه‌گذاری تکتار

• شرکت مهندسی تکنوتار

• شرکت تولید اسید زنجان

واکنش روسیه به تحریم‌های جدید خزانه‌داری آمریکا علیه ایران

معاون وزیر خارجه روسیه بر مخالفت قاطع کشورش با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تأکید کرد و گفت: اعمال تحریم‌ها و تنبیه کشورهایی که اقدامات‌شان مورد رضایت واشنگتن قرار ندارد، به ابزاری در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است. به گزارش تسنیم، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد مقامات مسکو دیدگاه کاملاً منفی نسبت به تشدید جدید تحریم‌های آمریکا علیه تهران دارند. به‌گفته وی، در واقع هیچ چیز نمی‌تواند مانع ادامه اقدامات واشنگتن در اعمال فشار بر کشورهایی که از آنها رضایت ندارد، شود. ریابکوف گفت: «بدون توجه به آنکه این برخورد با چه کشوری و به چه دلایلی باشد، ایالات متحده تحریم‌های یکجانبه خود را اعمال می‌کند. ولی موضع ما در قبال این برخورد کاملاً منفی است. تحریم‌های یکجانبه و غیرمعمول که به‌عنوان یک سلاح برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی به‌کار گرفته می‌شود، برای ما غیرقابل قبول بوده و مواضع ما نسبت به آن کاملاً مشخص است. ما شاهدیم هیچ چیز نمی‌تواند مانع آن شود که واشنگتن از اعمال فشار بر کشورهایی که اقدامات‌شان مورد رضایت آنها قرار ندارد، از جمله ایران، دست بردارد». معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد طرف روسی در چنین شرایطی به همکاری‌های کاری و عادی با همتایان ایرانی خود در طیف وسیعی از مسائل، از جمله در زمینه همکاری‌های عملی در عرصه‌های مختلف، گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌ها در عرصه بین‌المللی ادامه می‌دهد.

طراح اصلی جنایت تروریستی اهواز به هلاکت رسید

روابط عمومی کل سپاه از هلاکت «ابوضحی»، امیر داعش در استان دیاله و طراح اصلی حادثه تروریستی اخیر اهواز در عملیات غافلگیرانه نیروهای مقاومت در استان دیاله خبرداد. به گزارش روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی عملیات شناسایی و غافلگیری نیرو‌های مقاومت که صبح روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در استان دیاله عراق انجام شد، «ابوضحی» امیر داعش در این استان و طراح و برنامه‌ریز اصلی جنایت تروریستی اخیر اهواز همراه با 4 تروریست دیگر به هلاکت رسیدند. گفتنی است، تروریست‌های تکفیری ۳۱ شهریورماه سال جاری با ارتکاب جنایتی جمعی از هموطنان عزیز و مدافعان میهن اسلامی از جمله کودک 4 ساله و جانباز ۷۰ درصد دفاع‌مقدس را به شهادت رساندند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات