صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 25 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مشکلات اقتصادی به «چالش‌های درونی و ساختاری اقتصاد کشور» و «مسائل ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا» تقسیم می‌شوند. راه حلهای خردمندانه‌ بکار ببندید که نتیجه آن، گره‌گشایی پایدار از زندگی مردم و ناامیدی دشمن باشد.(1397/7/19) * سالروز شهادت کریم‌ اهل بیت، امام حسن‌مجتبی(ع) را تسلیت می‌گوییم *

▼ حرف روز
دولت و جريان‌هاي سياسي
پس از ديدار مدتي پیش آقاي روحاني با منتخبي از بزرگان جريان اصلاح‌طلب، هفته گذشته خبري منتشر شد که از ديدار قريب‌الوقوع رئیس دولت با اصولگرايان حکايت دارد. هر چند زمان دقيق اين ديدار و قطعيت آن مشخص نشده است؛ اما اين اقدام دولت را بايد به فال نيک گرفت و به استقبال آن رفت. در زمینه اين اقدام که می‌تواند در روند سياسي کشور مؤثر باشد، توجه به چند نکته اهمیت دارد:
1ـ دولت دوازدهم براي پيشبرد برنامه‌ها و مديريت کشور و حل چالش‌ها و معضلات، نيازمند تعامل مستمر با همه طیف‌های موجود در اردوگاه دو جریان سیاسی است؛ بازيگران فعالي که نمي‌توان آنان را ناديده گرفت. همراهي و همسويي آنان مي‌تواند کار را براي دولت آسان کند و مخالفت و واگرايي احزاب خود به مثابه مانعي پيش روي دولت عمل خواهد کرد.
2ـ تأثير احزاب سياسي بر افکار عمومي نيز عامل مهم ديگري است که ضرورت تعامل دولت با آنان را دو چندان مي‌کند. احزاب با در اختيار داشتن رسانه‌ها و اثرگذاري بر افکار عمومي مي‌توانند بر پايگاه اجتماعي دولت اثر مثبت و منفي گذاشته و شرايط دولت را براي تعامل با جامعه دشوار يا آسان کنند.
3ـ تعامل با گروه‌هاي سياسي می‌تواند موجب بيرون آمدن دولت از حصار يک تيم بسته شود. بدون شک، نظرات کارشناسي ارزشمندي در حوزه‌هاي گوناگون مورد نياز دولت نزد جريان‌هاي سياسي کشور وجود دارد که در فرایند اين تعاملات مي‌تواند در خدمت دولت قرار گيرد.
4ـ تعامل دولت و فعالان سياسي بايد فعاليتي واقعي و مؤثر باشد و به سمتي برود که اين نشست‎ها از حالت فرماليته و انجام تکليف خارج شود. نشانه اين حرکت، تداوم‌بخشي جلسات و اثرپذيري دولت از پيشنهادهای کارشناسي است.
۵ـ وضعيت کنوني کشور و التهابات ايجاد شده در بازار، در کنار کليد خوردن جنگ تمام‌عيار اقتصادي دشمن عليه جمهوري اسلامي، عامل مهم ديگري است که بر ضرورت تعاملات حداکثري دولت و جريان‌هاي سياسي افزوده است. بدون شک، عبور از اين وضعيت با وحدت حداکثري و به‌کارگيري همه توان کشور ممکن خواهد بود.
۶ـ ارتقای سطح تعاملات دولت و جريان‌هاي سياسي مي‌تواند در ايجاد آرامش در افکار عمومي نيز مؤثر باشد. تشديد تنش‌ها بين دولت و گروه‌هاي سياسي، موجب ناآرامي و تلاطم در افکار عمومي می‌شود که حاصلی جز سرخوردگي نسبت به سياست و کاهش اعتماد عمومي نخواهد داشت.

▼ گزارش روز
واژگان ثابت، معنای متغیر!
بی‌بی‌سی عربی و انگلیسی و فارسی، ان‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، تایم، نیوزویک، رویترز، راشاتودی، الاخبار و...، هر کدام را که نگاه کنید، درباره قتل یک روزنامه‌نگار سعودی در سفارت ترکیه می‌نویسند! سران آمریکا، آلمان، انگلیس و... بر ضرورت رسیدگی به پرونده خاشقجی و روشن شدن زوایای کشته شدن او تأکید می‌کنند و حتی دولت ترامپ، بزرگ‌ترین حامی رژیم سعودی مجبور شده است تحت فشار از لزوم مجازات ریاض به دلیل آنچه بر سر این چهره رسانه‌ای ضد سعودی آورده، سخن به میان آورد و پس از گذشت چندین روز همچنان نام خاشقجی جزء هشتگ‌های مهم در فضای مجازی است! اما آنچه در این یادداشت مورد نگاه و توجه ماست، نه قتل خاشقجی و اثرات آن بر دولت سعودی و آینده ولی‌عهد مغرور و خودسر عربستان؛ بلکه توجه‌ به مرگ حقوق بشر در جهان است؛ به نمایش خنده‌داری است که به بهانه مرگ خاشقجی پشت عنوان حقوق بشر به راه افتاده است! این روزها در حالی همه از ضرورت بررسی زوایای پنهان مرگ این روزنامه‌نگار سخن می‌گویند و ژست مدافع حقوق انسان دارند و سازمان‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشر بیانیه می‌دهند و اعلام می‌کنند دولت سعودی باید پاسخگو باشد که همگی سال‌هاست بر کشتار مردم مظلوم یمن به دست شاهزادگان سعودی چشم بسته‌اند، قحطی گسترده در کشور یمن را نمی‌بینند، جان باختن هزاران مرد و زن و کودک یمنی را هیچ می‌پندارند و از کنار فاجعه انسانی در یمن به سادگی عبور می‌کنند و مجامع بین‌المللی که عنوان حقوق بشر را یدک می‌کشند، گویا اصلاً نمی‌دانند کشوری به نام یمن بر روی نقشه جهان وجود دارد! رفتار دوگانه‌ و متناقضی که حقیقت حقوق بشر در جهان را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد واژگان‌های به ظاهر انسانی تا چه حد تابع مواضع سیاسی در جهان هستند. به عبارت دقیق‌تر، هیاهو درباره مرگ خاشقجی و سکوت در زمینه یمن تصویری واضح از جهان متعفنی است که سیاستمداران ساخته‌اند!

▼ اخبار ویژه               
سنگ‌اندازی آمریکا برای لبنان
در حالی که تلاش‌ می‌شود دخالت عوامل خارجی در تعویق تشکیل کابینه لبنان پنهان بماند، اطلاعات موثق حاکی از دخالت آمریکا در این مسئله است. سرتیپ آنطوران منصور، فرمانده سرویس ارتش لبنان گفته است: «در سفر اخیرم به آمریکا که به دعوت سازمان سیا بود، متوجه شدم آمریکا خواهان تشکیل دولت لبنان در این مقطع زمانی نیست.» حبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی نیز گفت: «آمریکایی‌ها به صورت غیر مستقیم و گاهی مستقیم پیام‌هایی مبنی بر حضور نداشتن حزب‌الله در کابینه ارسال می‌کنند؛ اما با جدی شدن ترکیب کابینه، مطمئناً ورود جدی‌تری کرده و فشارها را افزایش خواهند داد. مشکل اصلی این است که آمریکا حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.» یکی از فرماندهان امنیتی لبنا‌ن‌ـ که با سرویس اطلاعاتی عربستان مرتبط است‌ـ نیز گفته است: «آمریکایی‌ها پرونده لبنان را مسکوت نگه داشته‌اند تا وضعیت منطقه مشخص شود.»

تأمین‌کننده منافع تشکل خاص!
یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره اصرار برخی نمایندگان مجلس و شورای شهر تهران برای حضور افشانی در شهرداری، گفته است: به هر حال حضور آقای افشانی در شهرداری تأمین‌کننده منافع تشکل خاصی در شهرداری تهران شده و طبیعی است نمایندگان این تشکل همه تلاش خود را برای ادامه حضور وی انجام دهند. علی‌محمد نمازی درباره عزل و نصب‌های روزهای اخیر افشانی در شهرداری تهران اظهار داشته است: وقتی مدیری می‌بیند عمر حضورش در مجموعه‌ای رو به پایان است، نباید اقدام به تغییر بدنه سازمان زیر نظر خود کند؛ زیرا این اقدام کار را برای مدیر بعدی دشوار می‌کند.
 
▼ اخبار
1ـ راهبرد آمریکا برای نفوذ در سوریه
دولت آمریکا در پی تدوین راهبردی جدید برای سوریه است که در این راهبرد، بیشترین تمرکز به روی بیرون راندن ایران از سوریه معطوف خواهد بود. شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز طی گزارشی آورده است در این راهبرد، با توجه به قید و بندهای قانونی ارتش آمریکا، از صدور دستور رویارویی مستقیم نظامیان آمریکا با ایرانیان و نایبان آنها در سوریه خودداری شده است. بر اساس مجوزهای فعلی ارتش آمریکا در خاک سوریه، نظامیان آمریکایی صرفاً در صورت به خطر افتادن جان‌شان از سوی نظامیان ایرانی می‌توانند با آنها درگیر شوند و برای بیرون کردن ایران از سوریه تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک در نظر گرفته شده است. بر اساس این راهبرد جدید، کمک‌های انسان‌دوستانه نباید به مردم مستقر در مناطق تحت تسلط ایران و روسیه برسد؛ شرکت‌های ایرانی و روسی فعال در امر بازسازی سوریه هم باید تحریم شوند. بازسازی مناطق جنگ‌زده، به دست آمریکایی‌ها به منزله راه نفوذ ماندگار مشخص شده است.

2ـ بن‌سلمان عربستان را نابود کرده است
سناتور «لیندسی گراهام» با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «فاکس و دوستان» شبکه خبری فاکس‌نیوز ضمن تأکید بر اینکه در عربستان اتفاقی بدون اطلاع بن‌سلمان رخ نمی‌دهد، گفت: بن‌سلمان ولی‌عهد ۳۳ ساله سعودی باید از کار برکنار شود. لیندسی با مخاطب قرار دادن مردم عربستان سعودی، گفت: شما افراد بسیار خوبی را می‌توانید به جای وی انتخاب کنید. بن‌سلمان کشور شما را نابود کرده است. این سناتور جمهوریخواه کارولینای جنوبی که از طرفداران سرسخت عربستان در کنگره به شمار می‌رود، مدعی شد شاهزاده سعودی سمی است و هرگز نمی‌تواند یک رهبر جهانی باشد. پیشتر نیز کریس مورفی، سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای که در «واشنگتن‌پست» منتشر شد، از دولت آمریکا خواسته بود حکومت عربستان را به دلیل اقدامات زیانبار و بی‌پروایش به ویژه در موضوع ناپدید شدن و قتل احتمالی خاشقجی به پاسخگویی وادارد.

3ـ اصلاح‌طلبان دیگر جایگاه گذشته را ندارند
محمود صادقی، عضو فراکسیون امید با تعریف و تمجید از لاریجانی و مدل ریاست او بر مجلس گفت: بنده این احتمال را رد نمی‌کنم که در انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان در شرایطی قرار بگیرند که ناگزیر به حمایت از فردی با ویژگی‌های لاریجانی شوند. در عین حال، با توجه به تجربه نه چندان موفق حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی به ویژه در دولت دوم او که سبب تنزل سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان شد، راهبرد تعامل با جناح اعتدالی یا اصولگرای میانه به تأمل و دقت نظر بیشتری نیاز دارد. وی افزود: اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی همه سرمایه اجتماعی خود را به میدان آوردند؛ اما روحانی یا نخواست یا نتوانست به این اعتماد پاسخ درخوری دهد. صادقی گفت: اصلاح‌طلبان با شرایط فعلی در افکار عمومی جایگاه گذشته را ندارند.

4ـ تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان به سامانه نیما
مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه صادرکنندگان معتقدند برخی قوانین وضع شده از سوی دولت خودتحریمی‌ است، توضیح داد: نظام اقتصادی حاکم بر اقتصاد ایران نظام چندنرخی است که در ذات خود می‌طلبد مرتب مچ‌گیری کرده و دزد بگیریم و نظارت بر روی نظارت داشته باشیم. وی درباره اینکه چرا صادرکنندگان ارز را به سامانه نیما نمی‌فروشند، گفت: تأکید ابتدایی دولت بر روی صادرکنندگان عمده و بزرگ کشور در دو بخش فولاد و پتروشیمی بود؛ اما اکنون تعهد ارزی همه را مشمول کرده است و از این پس باید شاهد عرضه ارز همه صادرکنندگان به سامانه نیما باشیم.

▼ اخبار کوتاه
دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید نام ۲۰ بانک و شرکت سرمایه‌گذاری ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد که عبارتند از: شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه مهرآوران، گروه بهمن، شرکت تولید زینک بندرعباس، بانک ملت، بنیاد تعاون بسیج، شرکت کالسیمین، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت تراکتورسازی ایران، شرکت توسعه معادن زینک ایران، بانک مهر اقتصاد، گروه مالی مهر اقتصاد، شرکت سرمایه‌گذاری نگین ساحل رویال، بانک پارسیان، شرکت کاتالیست شیمیایی پارسیان، شرکت ذوب زینک قشم، بانک سینا، شرکت سرمایه‌گذاری طبیعت‌گردان آتیه ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری تکتار، شرکت مهندسی تکنوتار و شرکت اسیدسازی زنجان.
در حالی که شنیده‌ها از محدود شدن نقش و اختیارات جهانگیرى در دولت دوازدهم حکایت داشت، جلسه برخى اقتصاددانان با رئیس‌جمهور با هدف بررسى مسائل اقتصادى کشور و راهکارهاى پیشنهادى کارشناسان بدون حضور جهانگیری برگزار شد. این اتفاق در حالى است که جهانگیرى عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتى و ستاد اقتصادی کشور را دارد و علی‌القاعده موجه‌ترین مسئول دولت پس از رئیس‌جمهور براى حضور در چنین جلسه‌اى بوده است.
«بلومبرگ» با اشاره به کاهش 62/3 درصدی سهم دلار در ذخایر بانک‌های مرکزی جهان، اعلام کرد: به نظر می‌رسد، تحریم‌ عامل بخش قابل توجهی از این کاهش است. اگر این روند ادامه یابد، سهم دلار در ذخایر جهان بیشتر کاهش می‌یابد. گفتنی است، پس از اینکه آمریکا تحریم‌هایی علیه تجار و مقامات دولتی روسیه در ماه آوریل اعمال کرد، احتمالاً بانک مرکزی روسیه از 150 میلیارد دلار دارایی آمریکایی خود، حدود 85 میلیارد دلار را فروخته است.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشت، مظنونان به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی با «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی در ارتباط بودند. این روزنامه نوشت: یکی از مظنونان در سفر بن‌سلمان به پاریس و مادرید همراه وی بوده و یکی دیگر نیز از همراهان ولی‌عهد سعودی در سفر اخیرش به نیویورک با بن‌سلمان بوده است. به نوشته این روزنامه، ارتباط مستقیم مظنونان با بن‌سلمان، تبرئه وی از قتل خاشقجی را سخت می‌کند.
«میتسوگو سایتو» سفیر جدید ژاپن در ایران با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور در زمینه‌های گوناگون، اظهار داشت: دولت و شرکت‌های ژاپنی با وجود فشارها و تحریم‌های آمریکا همچنان به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند و در ایران می‌مانند؛ چرا که تجار و مسئولان ژاپنی نسبت به آینده ایران اطمینان دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات