صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۶۱

اخبار ویژه روزنامه‌ها 28 مهر ماه

روزنامه کیهان **

این وعده‌های دروغین را کیهان در دهان شما گذاشت؟!

عضو فراکسیون امید می‌گوید از 126 برنامه‌ای که به مردم قول دادیم، فقط به دو سه بند ورود کردیم. محمود صادقی تصریح کرد: به قول برخی منتقدان، اصلاح‌طلبان دغدغه‌شان فقط رسیدن به قدرت است.

وی که در نشست حزب اراده ملت (حزب حکیمی‌پور) سخن می‌گفت، اظهار داشت: چرا ما اصلاح‌طلبان از مسائل اجتماعی غافل شده‌ایم؟

وی با بیان اینکه چه بخواهیم چه نخواهیم، این دولت به نام اصلاح‌طلبان گذاشته می‌شود، افزود: فراکسیون امید مجلس، در این دو سال، چکار کرده است؟ ما دیگر حتی فکر هم نمی‌کنیم. آقای حکیمی‌پور گفت: ما حزب سوسیال دموکرات هستیم؛ خب سوسیال دموکرات چیست؟ مگر عدالت اجتماعی نیست؟! خب عدالت اجتماعی در کجای فعالیت‌های ما قرار دارد؟

وی افزود: قدرت‌محوری، راه‌حل نیست، بلکه باید جامعه‌محور باشیم، اما ما اصلاح‌طلبان روز به روز از دردهای جامعه فاصله گرفتیم.

وی با بیان اینکه با یک برنامه 126 بندی وارد مجلس شدیم و به مردم قول دادیم که آن‌ها را اجرایی کنیم، تصریح کرد: از آن 126 بند، شاید فقط به دو سه بند ورود کرده‌ایم. به قول برخی منتقدین و اصول‌گراها که می‌گویند اصلاح‌طلبان فقط دغدغه‌شان این است که به قدرت برسند و بعد که به قدرت رسیدند، مردم را فراموش می‌کنند. دغدغه ما در شهرداری این است که چه کسی باشد چه کسی نباشد.

وی به تلاش ایران برای پیوستن به FATF اشاره کرد و گفت: در خصوص FATF باید بگویم، روزنامه کیهان مثل زمان توافق برجام در حال شیطنت رسانه‌ای است تا بگوید که اصلاح‌طلبان با پیوستن به استانداردهای جهانی گفته‌اند که مشکلات حل می‌شود. در حالی که ما گفتیم جزئی از مشکلات می‌تواند حل شود اما آنان این موضوع را عامدانه تبلیغ می‌کنند، پس در دام کیهان نیفتیم.

درباره بند آخر اظهارات عضو فراکسیون امید باید پرسید که اولاً توازن، کجای معادله همیشگی افراطیون مدعی اصلاحات و اعتدال است که می‌خواهند امتیازات کلان و نقد را با (وعده) حل جزئی از مشکلات معاوضه کنند؟! ثانیاً وعده قبلی همان‌ها درباره برجام،‌ هم‌اکنون سرنوشت چک برگشتی و بلامحل را دارد و آنها قانوناً نمی‌توانند چک جدید بکشند.

ثالثاً همین طیف بدون اینکه از تعهدات جدید پس از اجرای برجام حرف بزنند، ادعا می‌کردند: در روز اجرای برجام تمام تحریم‌های بانکی و مالی لغو می‌شود، روزانه 170 میلیون دلار (ماهانه 5 میلیارد، سالانه 60 میلیارد دلار) عاید کشور خواهد شد، 150 میلیارد دلار اموال بلوکه شده به همراه 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور می‌آید، رونق اقتصادی به حدی فراهم می‌شود که مردم نیاز به پول ناچیز یارانه نداشته باشند، قیمت ارز (3300 تومانی) به 500 یا هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و...

این وعده‌ها، دام‌های کیهان برای مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال است یا دام همین طیف برای فریب مردم؟!

جالب اینکه صادقی در همین اظهارات اخیر با فرار به جلو، کنایه می‌زند: ما افق 1404 را دیدیم که می‌خواهیم افق 1440 را محقق کنیم؟

بله عناصر نفوذی یا کج‌فهم و ساده‌لوح، دانسته و ندانسته، ترمز دشمن پیش پای ملت ایران هستند اما به رغم این مزاحمت‌ها، کشور ما در حال پیشرفت بوده و اگر سوء‌مدیریت‌ها و اعتماد به دشمن نبود احتمالاً این پیشرفت چشمگیرتر بود.

76 درصد فعالان اقتصادی معتقدند شرایط قبل از برجام بهتر بود

یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد 76 درصد فعالان اقتصادی معتقدند وضعیت ‌ بخش خصوصی نسبت به 4 سال گذشته بدتر شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: نتایج استخراج شده یک نظرسنجی از فعالان اقتصادی حکایت از آن دارد که حدود 76 درصد آنان معتقدند وضعیت بخش خصوصی نسبت به 3-4 سال گذشته رو به افول بوده است. این نظرسنجی از 600 فعال اقتصادی و توسط اتاق بازرگانی انجام شده است.

عواملی همچون خودتحریمی، عدم تصمیم‌گیری یا تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها و تشتت بازار ارز و تعدد نرخ ارز موجب شده تا علاوه بر تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، این مسائل تصمیم‌گیری را برای فعالان اقتصادی سخت کند. این نظرسنجی به صورت تلفنی از 600 فعال اقتصادی تهیه شده که 86 درصد پاسخگویان مرد و 13/5 درصد آنها زن بوده‌اند. میانگین سنی افراد پاسخگو 44 سال و میانه سنی آنها 41 سال است. به این معنی که نیمی از افراد بیش از 40 سال و نیم دیگر کمتر از 40 سال سن داشته‌اند. 72 درصد در حوزه بازرگانی، 23 درصد بخش صنعت، 8 درصد در بخش معدن و 4 درصد در بخش کشاورزی فعال بودند. 79 درصد از پاسخگویان تحصیلات دانشگاهی داشتند؛ سطح تحصیلات در بخش کشاورزی فوق‌دیپلم، در بخش صنعت فوق‌لیسانس و بالاتر و بازرگانی لیسانس بوده است و 72 درصد در تشکل‌ها عضویت نداشتند. وقتی از فعالان بخش خصوصی سوال شده که فعالیت این بخش چه تغییری با 3 تا 4 سال گذشته داشته، 76 درصد اعتقاد داشتند که فعالیت بخش خصوصی افولی بوده و 12 درصد عنوان کرده‌اند که تغییری ایجاد نشده است.

آقای واعظی! اتحادیه اروپا دفتر را برای نفوذ و خرابکاری می‌خواهد

رئیس دفتر رئیس‌جمهور از گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران استقبال کرد.

محمود واعظی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به درخواست جدید اتحادیه اروپا برای بازگشایی دفتر در تهران اظهار کرد: کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در تهران سفارت دارند کارهای دو‌جانبه خود را انجام می‌دهند؛ در حالی که وقتی اتحادیه اروپا اقدام به راه‌اندازی دفتری در یک کشور می‌کند تمامی موضوعاتی که در ارتباط با مسئله اتحادیه اروپاست؛ در آن دفتر انجام می‌شود.

واعظی با بیان اینکه همکاری ما با اتحادیه اروپا در حال گسترش بوده و ابعاد مختلفی پیدا کرده است، افزود: مخصوصا در این شرایط کنونی قول و قرارهایی در مسئله برجام با اتحادیه اروپا گذاشته‌ایم؛ به نظر می‌رسد که اگر روال کار عادی طی شود و مراجع ذیربط هم اقدامات خود را انجام دهند، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا می‌تواند برای همکاری اقتصادی ما با این اتحادیه مفید باشد.

سهل‌اندیشی و بی‌دقتی آقای واعظی در حالی است که پیش از این، ریچارد هاویت (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط ایران) درباره هدف اروپایی‌ها از داشتن دفتر در تهران تصریح کرده بود: «توافق هسته‌ای، یک نقطه عطف بود... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر را از سر بگیریم. نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود. اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم».

خسارت‌های اقتصادی ناشی از کوتاهی در اجرای یک حکم انفصال

مصلحت‌اندیشی دیوان محاسبات در این ماجرا و عدم اجرای حکم انفصال از خدمت رئیس بانک مرکزی خسارات زیادی به کشور وارد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در ماه‌های گذشته مشکلات ارزی زیادی برای کشور به‌وجود آمد و قیمت کالاهای اساسی به یکباره تا چندین برابر گران شد که این به‌خاطر افزایش ناگهانی قیمت دلار از 3500 تومان به 13 هزار تومان بود و در همین راستا کارشناسان، سوءمدیریت در بانک مرکزی را عامل اصلی این مسئله می‌دانستند.

ماه گذشته اما بعد از بروز مشکلات ارزی و عدم توانایی سیف در کنترل بازار ارز روحانی سیف را از ریاست بانک مرکزی برکنار کرد. بعد از برکناری سیف، خبرهای زیادی درباره وی منتشر شد که هیچکدام از آنها تایید یا تکذیب نشد.

در ادامه این جنجال‌ها، رئیس‌جمهور در حکمی «ولی‌الله سیف» را به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور پولی و بانکی منصوب کرد. روحانی در شرایطی سیف را به سمت مشاوره خود برگزید که طی چند هفته گذشته، سخنگوی قوه قضائیه در یک برنامه تلویزیونی درخصوص عامل اصلی اخلال در بازار ارز و سکه و پرونده سلطان سکه گفت: ما از طریق دلال‌ها به افراد بالاتر رسیدیم. مثلا از دلالی در کف سبزه‌میدان به مظلومین و از وی به عراقچی و از او به سیف می‌رسیم.

عملکرد پنج‌ساله سیف در حد قابل قبول نبود و آخرین اقدام وی را می‌توان عامل افزایش بی‌اساس و بی‌پشتوانه نرخ دلار اعلام کرد.

افزایش چندبرابری حجم نقدینگی حاصل غلط‌ترین سیاست‌های بانکداری در جامعه بود؛ درخردادماه سال‌جاری و ابتدای اوج گرفتن قیمت‌ها، براساس اظهارات ولی‌الله سیف نقدینگی با 22/1 درصد رشد در سال 96 به رقم 1530 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین پایه پولی با رشد 19/1 درصد در سال گذشته، 214 هزار میلیارد تومان محاسبه شده بود.

این حجم نقدینگی به‌خاطر نبود سیاست‌های درست بانکی و مالی به سمت بازارهای تولید پیش نرفته و وارد بازار ارز، مسکن، طلا و سکه شد که نوسان شدید قیمت‌ها را رقم زد و همین مسئله منجر به از دست رفتن 40 درصد دارایی‌های مردم ایران و سرازیر شدن سودهای کلان به جیب کسانی بود که از رانت‌ ارزی استفاده کرده‌ بودند.

چندی پیش عادل آذر، رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه دیوان محاسبات نوسانات نرخ ارز و مدیریت منابع ارزی کشور را از آذر پارسال به طور جدی رصد می‌کرد گفت: بانک مرکزی گارد خاصی در برابر نظارت‌های دیوان گرفته بود و به ما اطلاعات و دسترسی‌های لازم را نمی‌داد.

وی همچنین پرده از تخلفات سیف برداشته و گفته بود: هیئت مستشاری و دادستان دیوان محاسبات کشور در بهمن سال 96 تخلفات بانک مرکزی را محرز دید و بر انفصال رئیس کل بانک مرکزی و معاونان ایشان رای داد.

قطعا مصلحت‌اندیشی دیوان محاسبات در این ماجرا و عدم اجرای حکم انفصال از خدمت رئیس بانک مرکزی خسارات زیادی به کشور وارد کرد.

حامیان بی‌اطلاع نمی‌دانند که FATF چه خسارت‌هایی دارد

حامیان بی‌اطلاع، نمی‌دانند که FATF، برجامی با تعهدات بیشتر و نتایج مخرب‌تر است.

مجید شاکری کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو یا رجانیوز اظهار داشت: اروپایی‌ها بسیار اصرار به انجام تعهدات FATF توسط ایران دارند تا بتوانند راهکارشان برای انجام تعهدات در برجام را انجام دهند، اما نگاهی به جزئیات بسته حمایتی اروپا نشان می‌دهد که راهکار آنان «تهاتر کالایی» است و نه مالی، که ریسک پولشویی بر آن موثر است، همچنین اگر مکانیزم مالی باشد منبع پول، پول نفت است و موضوع مجرمانه و پولشویی در میان نیست، از طرفی دیگر محل مصرف خرید کالاهای مشخص از داخل اروپا برای مصارف مشخص است.

تصور اینکه در بعد فنی بازگشت اقدامات متقابل علیه ایران اثری بر نوع تعاملات ایران و اروپا نمی‌گذارد و اصرار اروپایی‌ها مبنی بر اینکه در صورت اعمال اقدامات متقابل FATF قادر به تعاملات با ایران نیستند، محل سؤال جدی است.

وی در پاسخ این سوال که «برخی مشکلات بسته شدن حساب دانشجویان در چین را به اقدامات متقابل FATF ربط می‌دهند، این درست است؟» گفت: اگر ما در لیست سیاه هستیم، میان حساب دانشجویان و تجار چه تفاوتی وجود دارد؟ حتی چینی‌ها به طور رسمی اعلام کردند که مشکل پیش آمده به دلیل گشایش حساب دانشجویی و انجام کار تجاری با آن حساب بوده و موضوع مالیاتی است. من فکر می‌کنم معاونت اقتصادی وزارت خارجه باید بیشتر در این موارد دقت کند، تعجیلی در حال رخ دادن است. گره زدن مواردی که ابعاد فنی دیگری دارد به FATF قابل درک نیست.

وی همچنین درباره کنوانسیون CFT گفت: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که به جز بند 6 یعنی تعریف گروه‌های تروریستی درباره CFT وجود دارد، در بند 12 و درباره گزارش‌دهی مالی گروه‌های تروریستی است که در این مورد باز FIU است که گزارش‌دهی می‌کند، برخی فکر می‌کنند زمانی که ما درباره پولشویی در ایران صحبت می‌کنیم، به موضوعات پول قاچاق، موسسات مالی غیرمجاز یا چیزهایی شبیه به اینهاست، اما واقعیت این است که با بازگشت تحریم‌ها، پول نفت ایران از جنس پولشویی است چون نمی‌‌توانیم منبع آن را اظهار کنیم، پول بانک مرکزی هم همین‌طور، اگر گزارش‌دهی FIU بخواهد مطابق آنچه برنامه اجرایی است، انجام شود ما مشکلات و ایرادات بسیاری پیدا می‌کنیم.

روش تحریم آمریکایی‌ها از روش قبلی بسیار هوشمندتر است، در دوران اوباما تحریم‌ها موضوعی بود اما تحریم‌های مدنظر ترامپ مصداقی است که این امر گزندگی و هوشمندی تحریم را بالاتر می‌برد، اوباما تنها بلوف تحریم هوشمند را می‌زد و اطلاعات لازم برای تحریم هوشمند را نداشت.

باید توجه داشت که آمریکا به سه روش می‌تواند به اطلاعات مربوط به ایران دسترسی پیدا کند، یکی از آنها شرکت‌های حسابرسی بین‌المللی‌اند که طبق توافقات وزارت اقتصاد دولت یازدهم در ایران مستقر شده‌اند، اطلاعات شرکت‌های ما را به دست آورده‌اند. موضوع دوم سوئیفت است که به آنها کمک می‌کند تا ریزتراکنش‌های ارزی ایران را به دست آورند، وزارت خزانه‌داری به این دلیل ارزشمند و کارکرد اطلاعاتی آن در مقابل تحریم سوئیفت مقاومت کرده و برای منصرف کردن ترامپ تلاش می‌کنند. آنها تکمیل اطلاعات خود را تنها نیازمند دانش درباره تراکنش‌های ریالی در داخل ایران می‌دانند که این را هیچ‌چیزی جز گزارش‌دهی مستقل ‌FIU نمی‌تواند تامین کند.

وی افزود: تاکید می‌کنم اگر برنامه اجرایی ‌FATF چنان که برنامه‌ای که از ایران خواسته است، اجرا شود اثرات منفی‌ای دارد، ما حدود 75 درصد انتقالات مالی‌مان از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد، در واقع این انتقالات مالی ناشناس میان کشورهاست که به صرافی‌ها کارکرد می‌‌دهد، حالا بماند که در ایام دلار 4200 تومانی چه فشار و شکستگی‌ای در این سیستم ایجاد شد اما اگر گزارش ‌FIU انجام شود می‌تواند عملکرد صرافی‌ها را تغییر داده و کند کرده و اثر منفی بر نرخ ارز دارد.

مردم تصور می‌کنند که اگر تعهدات FATF کامل انجام شود منجر به خروج نام ایران از لیست سیاه می‌شود اما این صحت ندارد، من دیدم برخی رسانه‌ها درباره کشورهای دیگر نوشته و شرایط ایران را مقایسه کرده‌اند اما اینها هیچ یک شرایط کنونی ما را نداشتند، در تاریخ تاکنون هیچ کشوری از لیست سیاه بیرون نیامده چون تنها ایران و کره‌شمالی از 2011 در لیست سیاه بودند. اما خروج از لیست سیاه یا ادامه شرایط کنونی نیاز به اجماع در FATF دارد و در جایی گفته نشده که اگر تمامی تعهدات را اجرایی کنیم اتوماتیک از بیانیه خارج می‌شویم. در بیانیه بوسان نوشته که بعد از انجام تعهدات اجرایی باید مجمع عمومی تصمیم‌گیری کند، خب این تصمیم می‌تواند نگه‌داشتن ایران در لیست، انجام تعهدات بیشتر توسط ایران و... باشد، تصمیم‌گیری درباره خروج ایران از بیانیه نیازمند اجماع است و یک مخالفت موثر می‌تواند مانع این امر شود.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

*طی هفته گذشته تاکنون دو مورد فشنگ‌های شلیک شده از بیرون پردیس دانشگاه شهید چمران اهواز به داخل محیط دانشگاهی فرو افتاده و با کمانه کردن به دو نفر اصابت کرده و باعث مجروح شدن آنها شده است. افزون بر این، در بام ساختمان‌های دانشگاه و محیط‌های متروک نیز گهگاه گلوله‌های شلیک شده (مرمی) بر زمین می‌افتند. متاسفانه ادامه این چنین ناامنی‌هایی می‌تواند به مهاجرت نیروهای علمی و متخصص و فرهنگ‌ساز خوزستان به استان‌های دیگر منجر گردد. وجود سلاح‌های غیرمجاز جنگی در دست برخی افراد و استفاده از آنها در مراسم عروسی و عزا تاکنون باعث کشته و یا زخمی شدن برخی از شهروندان شده است. با وجود تلاش‌های ارزشمند نیروی انتظامی خوزستان به نظر می‌آید باید اراده قویتری برای حل این مشکل در مرکز کشور صورت پذیرد.

*یک نماینده مجلس شورای اسلامی از معرفی وزرای پیشنهادی کار و اقتصاد به مجلس توسط رئیس‌جمهور در روز یکشنبه (فردا) خبر داد. به گزارش انتخاب، عبدالرضا هاشم‌زائی گفت معرفی وزرای پیشنهادی دو وزارتخانه دیگر یعنی راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت به وقت دیگری موکول شده است.

*یکی از اعضای تیم ترور قاشقچی کشته شد. به گزارش خبرگزاری آنا، "مشعل سعد البستانی" یکی از اعضای تیم 15 نفره ترور که برای قتل قاشقچی به اسلامبول اعزام شده بود، در جریان یک تصادف ساختگی کشته شد. مقامات اطلاعاتی و امنیتی ترکیه هفته گذشته اعلام کردند همزمان با حضور جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان یک گروه 15 نفره از عربستان وارد اسلامبول شدند و بعد از مدت کوتاهی که در کنسولگری عربستان در این شهر حضور داشتند این شهر را به مقصد عربستان ترک کردند.

*********************************

روزنامه خراسان**

برنامه ویژه دولت برای مدیریت همه جانبه خشکسالی

با توجه به لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی در زمینه پیش بینی و مقابله با خشکسالی، به پیشنهاد یک عضو کابینه و موافقت مسئولان ارشد اجرایی، مقرر شده وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و علوم و نیز سازمان فضایی و مرکز آمار ایران مکلف باشند ضمن به اشتراک گذاری بانک اطلاعات خود با سازمان هواشناسی، موضوعات مورد نیاز برای بررسی همه جانبه موضوع خشکسالی شامل خشکسالی کشاورزی و هیدرولوژی و زمینه های اقتصادی و اجتماعی را به اشتراک بگذارند.

دلیل عجیب برای فروش یک ساختمان نوساز دولتی!

بر اساس درخواست یک مقام مسئول از مدیران هیئت دولت، با اشاره به این که ساختمان مرکزی یکی از سازمان های مهم دولتی در غرب کشور که به تازگی نیز احداث شده، در موقعیتی محصور بین ساختمان های مسکونی و تجاری در انتهای کوچه ای بن بست واقع شده است، اعلام شده به علت بافت تجاری و مسکونی منطقه و شروع عملیات بلند مرتبه سازی در ساختمان های مجاور آن، مشکلات عدیده ای برای مراجعان از دستگاه های دولتی استان و کارکنان این سازمان ایجاد شده، لذا پیشنهاد می شود این ساختمان به فروش برسد و مکان دیگری برای این مجموعه خریداری شود!

*********************************

روزنامه ایران**

تأیید جعلی بودن مدرک «سید مهدی‌هاشمی» از سوی وزارت علوم

خبر اول اینکه،وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جعلی بودن مدرک «سید مهدی‌هاشمی» رئیس سابق نظام مهندسی و نماینده تهران در مجلس نهم را تأیید کرد. به گزارش ایرنا، در نامه این وزارتخانه به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آمده است: طبق بررسی‌های به عمل آمده در حوزه معاونت آموزشی وزارت متبوع و همچنین نامه مدیرکل امور آموزشی دانشگاه امام حسین(ع) مدرک تحصیلی دوره کارشناسی نامبرده مورد تأیید نیست و بالطبع ادامه تحصیل ایشان در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی که مهم‌ترین شرط آن داشتن مدرک دوره تحصیلی پایین‌تر است، محقق نبوده و جای اشکال دارد. همچنین تحصیل نامبرده در دوره دکتری که مهرماه سال تحصیلی ۹2-۹1 شروع و در تاریخ 7/۱۱/92 به اتمام رسیده هم به لحاظ مقررات آموزشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی و هم به لحاظ محل تحصیلی نامبرده (پژوهشگاه منحله شاخص پروژه) که بدون مجوز شورای گسترش آموزش عالی انجام شده غیرقانونی است. لذا مدارک تحصیلی ارائه شده در مورد نامبرده از اعتبار لازم برخوردار نیست. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با توجه به جعلی بودن مدارک دانشگاهی‌ هاشمی اقدام به لغو پروانه اشتغال به کار مهندسی وی کرده است.

پوتین: متقاعد کردن ایران برای خروج از سوریه وظیفه ما نیست

خبر دیگر اینکه،رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص تلاش مسکو برای متقاعد کردن ایران مبنی بر خروج از سوریه گفت: متقاعد کردن ایران برای خروج نظامیان خود از سوریه وظیفه روسیه نیست. به گزارش ایرنا، پوتین در نشست باشگاه سیاسی والدایوی افزود: ایران یک کشور مستقل است و ما با این کشور و سوریه روابط عمیق داریم. پوتین با یادآوری اینکه بخشی از مسأله نظامیان ایران در سوریه با مشارکت این کشور حل شده است، گفت: نظامیان ایرانی از مناطق مرزی سوریه با اسرائیل خارج شده‌اند. این مسأله باید در مذاکرات بین ایران با سوریه و ایران با امریکا حل و فصل شود. پوتین افزود: در سوریه ساختار امنیتی در حال ایجاد است و اگر کسی می‌خواهد دیگران از این کشور خارج شوند، باید امنیت سوریه را تضمین کنند؛ غربی‌ها باید حمایت از تروریست‌ها و تأمین مالی آنها در سوریه را متوقف کنند.

فیس‌بوک ارتباط ایران با درز اطلاعات را رد کرد

دست آخر اینکه، شرکت فیس‌بوک طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، کشورهای ایران و کره شمالی هیچ نقشی در درز اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی در چند روز اخیر نداشته‌اند. به گزارش ایرنا، با انتشار اخباری مبنی بر درز اطلاعات تعداد 30 میلیون کاربر شبکه اجتماعی فیس‌بوک در جهان، برخی از خبرگزاری‌های جهان درصدد ارتباط دادن این موضوع با فعالیت‌های سایبری ایران و کره شمالی بوده‌اند. به گزارش نیویورک پست، براساس بیانیه شرکت فیس‌بوک، درز اطلاعات تعدادی از کاربران در چند روز اخیر توسط هکرهای داخلی صورت گرفته و هیچ ارتباطی به کشورهای ایران و کره شمالی ندارد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

این اظهارنظر یادتان بماند!

دوره سخت اقتصادی تا پایان سال97 به اتمام می‌رسد

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم باید حس کنند دولت و نهادهای حکومتی از کارآمدی لازم برای رفع مشکلات برخوردارند. اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در مجمع عمومی مجمع نمایندگان ادوار مجلس با بیان اینکه تلاش آمریکا بر این است کارآمدی حاکمیت و نظام را زیر سوال ببرد و ما باید با این موضوع مقابله کنیم، گفت: باید درباره تبلیغات سوء دشمن به جامعه نشان بدهیم قدرت حل مشکلات را داریم چون ایران ظرفیت حل مشکلات را از همه نظر دارد اما مردم باید قبول کنند اراده بزرگی شکل گرفته است. به گزارش فارس، وی تاکید کرد: مردم باید قبول کنند افق آینده کشور روشن است و برای نسل جوان و نخبگان کشور شرایط مناسب خواهد بود. آمریکایی‌ها هم وجه غالبی که در آنها شکل گرفته بود این بود که دو سه ماه دیگر کار تمام است. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور و مردم ظرفیت بالایی دارند، تاکید کرد: من معتقدم این دوره سخت چندماهه تمام می‌شود و تا پایان سال97 به پایان می‌رسد به شرطی که همه با هم باشیم؛ اگر هرکسی نقش خودش را ایفا کند این کار شدنی است.

FATF تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران را تمدید کرد

گروه ویژه اقدام مالی دیروز جمعه اعلام کرد تصمیم گرفته تعلیق «اقدامات تقابلی» علیه ایران را برای یک دوره دیگر تمدید کند. به گزارش تسنیم، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تعلیق «اقدامات تقابلی» علیه ایران را برای یک دوره دیگر و تا فوریه 2019 تمدید کرد. اعضای FATF بر این نظر بودند که ایران در زمینه اجرای برنامه اقدام پیشرفت داشته است. این گروه همچنین ایران را تشویق کرده است لایحه‌های مربوط مصوب شده در مجلس را تایید نهایی کند.

سفر مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان به تهران

مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان در سفر به تهران با عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش تسنیم، خانم آنتیه لیندرتسه، مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان در سفر به تهران با حضور در محل وزارت امور خارجه کشورمان با سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، علاوه بر گفت‌وگو و تبادل نظر درباره طیفی از موضوعات دوجانبه و بین‌المللی، طرفین آخرین وضعیت اجرای برجام بویژه تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با آثار تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بعد از خروج آن کشور از برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر ضرورت اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این راهکارها بویژه کانال ویژه مالی تاکید کردند. طرف آلمانی تصریح کرد کشورهای اروپایی به اهمیت و فوریت موضوع آگاه بوده و در هفته‌های اخیر به صورت بسیار فشرده مشغول کار روی جنبه‌های مختلف آن بوده‌اند و تلاش داریم ظرف روزهای آینده در مشورت با طرف ایرانی سازوکارها را نهایی کرده و با توجه به اولویت‌ها، بخش‌هایی از آن را وارد فاز عملیاتی کنیم. همچنین آنطور که در خبرها آمده است در این دیدار عراقچی، مراتب اعتراض شدید ایران به بازداشت آقای اسدی - دیپلمات سفارت کشورمان در وین - از سوی پلیس آلمان و استرداد وی به بلژیک را به طرف مقابل ابلاغ و تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران این موضوع را به طرق سیاسی و حقوقی مورد پیگیری قرار داده و اقدامات مقتضی را به عمل خواهد آورد». این در حالی است که تاکنون آنچه از سوی وزارت امور خارجه درباره آقای اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی در اروپا دیده‌ایم، صرفا در حوزه گفتاردرمانی بوده و اقدام عملی موثری انجام نگرفته است.

ایران، حمله تروریستی در قندهار افغانستان را محکوم کرد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه حمله تروریستی در ولایت قندهار افغانستان را که به کشته و زخمی‌شدن جمعی از مسؤولان و افراد حاضر در یک نشست دولتی منجر شد محکوم و با دولت، ملت و خانواده قربانیان این جنایت ابراز همدردی کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، قاسمی ضمن تاکید بر انجام گفت‌وگوی ملی و پایان یافتن خشونت‌ها در افغانستان ابراز امیدواری کرد در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور گفت‌وگو، برقراری امنیت و دستیابی به صلح در دستور کار جدی دولت و مخالفان قرار گیرد و جمهوری اسلامی ایران نیز از هر ابتکاری که تضمین‌کننده منافع و مصالح مردم رنج‌کشیده افغانستان باشد قویا حمایت می‌کند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات