صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 29 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئله‌ پیشرفت علمی کشور است. ما احتیاج داریم به اینکه از لحاظ علمی پیشرفت کنیم؛ این نیاز قطعی ما است. اگر از لحاظ علمی پیشرفت نکنیم، تهدید دشمنانِ تمدّنی ما و دشمنان فرهنگی و سیاسی ما، تهدید دائمی خواهد بود.(1397/7/25)

▼ حرف روز
قحط‌الرجال یا ردالرجال!
دولت تدبیر و امید از یک سو در مسئولیت‌ها از کسانی استفاده کرده که برای کنار گذاشتن آنها قانون تصویب شد؛ چنانکه به دنبال «قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» و تهدیدات مکرر مبنی بر اینکه در صورت به‌کارگیری و دریافت حقوق این افراد تحت تعقیب قضایی و مجازات قرار خواهند گرفت، دولت مجبور شده است با 14 نفر از استانداران خود خداحافظی کند.
از سوی دیگر دو نفر از وزرای راه و شهرسازی و وزارت صمت به دلیل ناکارآمدی و هراس از استیضاح مجلس استعفا داده‌اند و این در حالی است که دو وزارتخانه اقتصاد و رفاه هم با سرپرست اداره می‌شوند. علی ربیعی در تاریخ ۱۷ مرداد از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و امور دارایی در تاریخ ۴ شهریور کنار گذاشته شدند و امروز تازه گزینه‌های پیشنهادی به مجلس معرفی شده‌اند. این حالت همچنین در سفارتخانه‌های دو کشور چین و هند نیز وجود دارد؛ در حالی که حدود 600 هزار بشکه در روز نفت به چین و حدود 300 هزار بشکه به هند صادر می‌کنیم و هنوز در آنجا سفیر نداریم.
در این زمینه چند نکته مهم قابل ذکر است:
۱ـ در کابینه دوازدهم بیش از 10 نفر از وزرای دولت‌های هاشمی و خاتمی دیده می‌شود و با توجه به آنکه بیشتر آنها سن بازنشستگی را گذرانده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت موجود اقتصاد کشور حاصل دو دوره هشت ساله کارگزاران و اصلاحات و یک دوره پنج ساله اعتدال است، حتی برخی از این افراد در دولت‌های موسوی هم عهده‌دار مسئولیت بودند؛ لذا واجب است دولت ترکیب تیم خود را بر اساس شرایط موجود چینش دوباره کند.
۲ـ با توجه به اینکه هفت ماه از سال حمایت از کالای ملی و تولید ایرانی می‌گذرد، شایسته نیست وزارتخانه‌های اقتصادی که می‌توانند نقش خود را در حمایت از تولید ملی خوب ایفا کنند، در حالت انتظار و رکود باشند. در شرایطی که دشمن بارها اعلام کرده است در میدان جنگ اقتصادی با ایران درگیر است، لازم است دولت آرایش جنگی به خود بگیرد و با راهبردها و تاکتیک‌های خود دشمن را زمین‌گیر کند.
۳ـ دولت تدبیر و امید مورد اقبال‌ترین دولت در میان دانشجویان، استادان دانشگاه و نخبگان است؛ اما معلوم نیست چرا قانون رد الرجال دارد و از نیروهای جوان و خوش‌فکر استفاده نمی‌کند؟!

▼ گزارش روز
رویکرد سؤال‌برانگیز!
اسحاق جهانگیری گفته است: «سیاست‌های اقتصادی وقتی دقیق و خوب باشد، ولی با امید و انتظارات مردم هم‌جهت نباشد پاسخ نمی‌دهد.» معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید تعجب‌برانگیز بر این نکته که «امید به آینده آسیب دیده است»! از ضرورت به وجود آمدن یک جریان میانجی در کشور سخن گفته و اضافه کرده است: «یکی از ضعف‌های کشور نهادهای میانجی است و امروز جریانات سیاسی از هم دور شده‌اند و شخصیت‌های سیاسی نیز از هم دور شده‌اند و برخی خانه‌نشین شده و برخی را خانه‌نشین کرده‌اند.» پس از این اظهارات یا به عبارت دقیق‌تر در تکمیل این اظهارات «یدالله اسلامی» از چهره‌های اصلاح‌طلب اعلام کرده است: «بحران بی‌اعتمادی و ناامیدی در کشور شکل گرفته، پیشنهاد ما این است که اگر دولت آمریکا و ایران نمی‌توانند با هم صحبت کنند، بدنه اجتماعی و نخبگان آمادگی این گفت‌وگو را با نمایندگان آمریکا دارد و وزارت خارجه با مدیریت شرایط می‌تواند زمینه این گفت‌وگوها را فراهم کند.» سخنانی که نشان‌دهنده یک خط و رویکرد جدید است و احتمالاً در آینده نیز از زبان چهره‌های دیگری درباره آن بیشتر خواهیم شنید! سخنانی درست در تضاد با رویکردهای انقلابی و برخلاف آنچه تجربه تاریخی کشور بر آن حکم می‌دهد! اصلاً چطور ممکن است با تجربه برجام و بدعهدی‌های سران کاخ سفید چه در دولت باراک اوباما و چه در دولت دونالد ترامپ چنین راه‌حل‌هایی را مطرح کرد؟ وقتی مردم بدعهدی، وضع تحریم‌های جدید و سرانجام خروج آمریکا از برجام را به یاد دارند، این گروه با کدام اعتماد به نفس، معطوف به کدام اصل از منافع ملی، مطابق با کدام یک از مصالح ملی همچنان بر طبل مذاکره با آمریکا می‌کوبد و برای نیل به این مقصود حاضر است به سیاه‌نمایی و خلاف‌گویی درباره وضعیت داخلی متوسل شود؟! پرسشی که پاسخ آن می‌تواند واقعیت‌های زیادی را روشن کند!

▼ خبر ویژه
عزل و نصب‌های خلاف قانون
استانداری اصفهان در یک کار خلاف قانون فهرستی ۱۰ نفره را به تهران معرفی کرده تا به صورت قراردادی و خارج از ضوابط و بدون حتی یک روز سابقه کار اداری، به سِمت بخشداری و معاون فرمانداری منصوب شوند. نماینده مردم نجف‌‌آباد در این باره گفته است: «ظاهراً قولی که رئیس‌جمهور به ستاد جوانانش در ضیافت شام پس از پیروزی در انتخابات داده بود، در حال محقق شدن است، در حالی که این اتفاق خلاف قانون است؛ چرا که بر اساس اصل سوم قانون اساسی، اقدامات نباید منجر به تبعیض ناروا شود و این افراد حتماً در آموزش استخدامی باید شرکت کنند. شایان ذکر است برای انتصاب این افراد حتی از اداره اطلاعات هم استعلام گرفته نشده، در حالی که برخی از آنها برای کاندیدا شدن در انتخابات شوراها و مجلس احراز صلاحیت نشده بودند.» وی افزوده است: «این در حالی است که برخی از این پست‌ها مسئول دارد، برای نمونه بخشدار مرکزی تیران و کرون تنها دو هفته است که انتصاب شده و مجدداً می‌خواهند وی را عوض کنند، حتی فرماندارها نیز در جریان این انتصابات در زیرمجموعه‌شان نیستند.» گفتنی است، با وجود تأکید دولت بر استفاده از همه سلایق و جریان‌ها و ادعای روند اعتدالی، متأسفانه کلیه این ۱۰ نفر متعلق به جریان سیاسی اصلاح‌طلب بوده و برخی از این افراد بعضاً از عناصر پرحاشیه هستند. گفته می‌شود پشت پرده این اقدام غیر قانونی «ج.ا» است که پیشتر به عنوان یکی از استانداران دولت دوم اصلاحات و از حامیان سران فتنه بوده است.

▼ اخبار
1ـ بررسی جایگزین‌های احتمالی برای بن‌سلمان

«دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس مطرح روزنامه «واشنگتن‌پست» در یادداشتی با موضوع لزوم تحقیق و تفحص کنگره از عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در موضوع مفقود شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، نوشته است: «منابع سعودی به من می‌گویند کسانی که با «محمد‌بن‌سلمان» [ولی‌عهد سعودی] مخالف هستند، به صورت پنهانی دارند گرد شاهزاده «احمدبن‌عبدالعزیز» آخرین پسر باقی‌مانده شاه «عبدالعزیز‌بن سعود» جمع می‌شوند.» ایگناتیوس سپس این پرسش را مطرح می‌کند که «آیا آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده هیچ ارزیابی‌ درباره دیدگاه‌های احمد و چشم‌انداز سیاسی او در اختیار کاخ سفید قرار داده‌اند؟ آیا او این پادشاهی را پس از زلزله محمد‌بن‌سلمان آرام می‌کند یا او هم بر این بی‌ثباتی می‌افزاید؟» نشریه «فیگارو» هم به نقل از منابع مطلع گزارش داد، هیئت بیعت عربستان سعودی همزمان با بالا گرفتن بحران مرتبط با خاشقجی، تشکیل جلسه داده و در حال بررسی جایگزین‌های احتمالی برای محمدبن‌سلمان است.

2ـ ایران تحریم‌های نفتی را دور می‌زند
روزنامه «تایمز اسرائیل» در گزارشی ادعا کرد: ایران و روسیه به توافقی محرمانه دست پیدا کرده‌اند که به موجب آن، مسکو صادرات نفت تهران را تسهیل خواهد کرد. این روزنامه صهیونیستی گزارش خود را این‌گونه آغاز می‌کند: «طبق گزارش‌های موجود، وزارت خارجه اسرائیل هشدار داده است روسیه و ایران در مورد سازوکاری به توافق رسیده‌اند که هدف آن نجات تهران از تأثیرات تحریم‌هایی است که آمریکا از ماه آینده به قصد فلج کردن صنعت نفت ایران اِعمال خواهد کرد.» تایمز اسرائیل سپس به نقل از شبکه تلویزیونی خبری «هداشات» ادامه می‌دهد: «در این سند محرمانه آمده است سازوکار مذکور این امکان را برای ایران فراهم خواهد کرد که نفت خام خود را از طریق دریای خزر به روسیه صادر کند. این نفت خام، سپس در پالایشگاه‌های روسیه پالایش و از آنجا به سراسر دنیا صادر خواهد شد. مسکو نیز در عوض، مزیت‌های تجاری و خدماتی مشخص‌نشده‌ای را به ایران ارائه خواهد داد.»

3ـ اذعان به جنایت در سه دقیقه و نیم!
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در سخنانی اذعان داشت، در زمان تصدی‌اش به عنوان وزیر جنگ دو عملیات مهم علیه نیروهای مقاومت حماس را هدایت کرده که در یک مورد به شهادت بیش از 300 فلسطینی ساکن غزه تنها در سه‌ونیم دقیقه منجر شد. ایهود باراک به زمان این حمله اشاره‌ای نکرد، اما رسانه‌های فلسطینی زمان آن را دسامبر 2008 و مربوط به گلوله‌باران مجتمع مسکونی متعلق به پلیس غزه دانسته‌اند. وی در این زمینه گفت: «نتانیاهو بارها مغلوب حماس شده، زیرا راهبردی ندارد.» گفتنی است، «لیبرمن» وزیر جنگ کنونی این رژیم نیز با بیان اینکه هنوز از تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس با حماس ناامید نشده‌، با تهدید مجدد نیروهای مقاومت گفت: «با روند فعلی، ما مجبور هستیم شدیدترین ضربه ممکن را به حماس بزنیم.»

4ـ انکار سخنانی که در آرشیوها وجود دارد!
«محمدرضا خباز» استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: «در قضیه برجام، هیچ‌کس این موضوع را مطرح نکرد که تمام مشکلات برطرف می‎شود؛ اما تندروها، قلب کردن واقعیت را تا جایی ادامه دادند که می‌گفتند دولت مدعی شده که اگر برجام به نتیجه برسد، تمام مشکلات حل خواهد شد. دولت هرگز چنین ادعایی را مطرح نکرد و آنهایی که این گفته را به دولت نسبت دادند، دلواپسان، رسانه‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌ها بودند و دولتمردان هیچ وقت حل مشکلات کشور را به برجام گره نزده بودند.» این در حالی است که سخنان مسئولان دولتی و حامیان برجام درباره تأثیر این توافق‌نامه از حل مشکل آب خوردن تا جلوگیری از ضررهای هنگفت در آرشیو رسانه‌ها موجود است!

▼ اخبار کوتاه
«نیویورک‌تایمز» نوشت: «محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهدی که همه می‌دانند مجوز این قتل را صادر کرده است، شخصاً مسئله ‏مرگ خاشقجی را پیگیری می‌کند. این پیگیری‌ به قدری زمخت و باورنکردنی است که نشان می‌دهد سعودی‌ها روی همکاری آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت حساب کرده‌اند.» این نشریه در ادامه می‌نویسد: «باید هوشیار باشیم؛ چرا که ممکن است بن‌سلمان به ‏منظور انحراف افکار عمومی بخواهد تقابلی با ایران در خلیج‌فارس به راه بیندازد و از ارتش آمریکا برای نجات سعودی‌ها کمک ‏بطلبد. کاخ سفید باید برای عربستان روشن کند که به خاطر آنها وارد جنگ با ایران نمی‌شود.»
«محمد کیانوش‌راد» از فعالان اصلاح‌طلب گفت: «شورای شهر تهران در انتخاب شهردار به عنوان اصلی‌ترین وظیفه خوب عمل نکرده و این به ضرر اصلاح‌طلبان است.» پیش از این نیز رسانه‌های اصلاح‌طلب هشدار داده بودند، نبود ثبات در صندلی مدیریت شهر تهران به چالشی جدی برای جریان اصلاحات تبدیل شده است. رفتن افشانی از شهرداری تهران موجب نارضایتی و بدبینی مردم به اصلاح‌طلبان خواهد شد؛ زیرا شورایی که یکدست اصلاح‌طلب است، پس از گذشت بیش از یک سال از فعالیت خود همچنان نتوانسته است انتخاب درست و محکمی داشته باشد.
جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سامانه هوشمند کارت سوخت آماده است، گفت: احتمالاً پس از اربعین حسینی شاهد اعمال دو نرخی شدن بنزین باشیم. وی درباره جزئیات این موضوع گفت: بر اساس این، احتمالاً 60 تا 80 لیتر بنزین سهمیه‌ای با قیمت فعلی، یعنی یک هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و نرخ دوم با قیمت آزاد عرضه می‌شود. درباره  نرخ دوم گمانه‌زنی‌های گوناگونی وجود دارد و مسئولان ذی‌ر‌بط به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند.
اسدالله عباسی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس از ارسال نامه رئیس‌جمهور به مجلس درباره معرفی وزرای پیشنهادی کار، صمت، راه و همچنین اقتصاد خبر داد. وی افزود: «محمد اسلام» برای وزارت راه و شهرسازی، «فرهاد دژپسند» برای وزارت اقتصاد و امور دارایی، «محمد شریعتمداری» برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین «رضا رحمانی» برای وزارت صمت به مجلس معرفی شدند.
سیداحسن علوی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفت: دولت باید به منظور بازگرداندن امید به مردم، وضعیت معیشت و امنیت اقتصادی را که از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز مردم است، سامان دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات