صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۸۶

از دور زدن تحریم‌ها تا جایگزین‌های بن‌سلمان

1ـ بررسی جایگزین‌های احتمالی برای بن‌سلمان
«دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس مطرح روزنامه «واشنگتن‌پست» در یادداشتی با موضوع لزوم تحقیق و تفحص کنگره از عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در موضوع مفقود شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، نوشته است: «منابع سعودی به من می‌گویند کسانی که با «محمد‌بن‌سلمان» [ولی‌عهد سعودی] مخالف هستند، به صورت پنهانی دارند گرد شاهزاده «احمدبن‌عبدالعزیز» آخرین پسر باقی‌مانده شاه «عبدالعزیز‌بن سعود» جمع می‌شوند.» ایگناتیوس سپس این پرسش را مطرح می‌کند که «آیا آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده هیچ ارزیابی‌ درباره دیدگاه‌های احمد و چشم‌انداز سیاسی او در اختیار کاخ سفید قرار داده‌اند؟ آیا او این پادشاهی را پس از زلزله محمد‌بن‌سلمان آرام می‌کند یا او هم بر این بی‌ثباتی می‌افزاید؟» نشریه «فیگارو» هم به نقل از منابع مطلع گزارش داد، هیئت بیعت عربستان سعودی همزمان با بالا گرفتن بحران مرتبط با خاشقجی، تشکیل جلسه داده و در حال بررسی جایگزین‌های احتمالی برای محمدبن‌سلمان است.

2ـ ایران تحریم‌های نفتی را دور می‌زند
روزنامه «تایمز اسرائیل» در گزارشی ادعا کرد: ایران و روسیه به توافقی محرمانه دست پیدا کرده‌اند که به موجب آن، مسکو صادرات نفت تهران را تسهیل خواهد کرد. این روزنامه صهیونیستی گزارش خود را این‌گونه آغاز می‌کند: «طبق گزارش‌های موجود، وزارت خارجه اسرائیل هشدار داده است روسیه و ایران در مورد سازوکاری به توافق رسیده‌اند که هدف آن نجات تهران از تأثیرات تحریم‌هایی است که آمریکا از ماه آینده به قصد فلج کردن صنعت نفت ایران اِعمال خواهد کرد.» تایمز اسرائیل سپس به نقل از شبکه تلویزیونی خبری «هداشات» ادامه می‌دهد: «در این سند محرمانه آمده است سازوکار مذکور این امکان را برای ایران فراهم خواهد کرد که نفت خام خود را از طریق دریای خزر به روسیه صادر کند. این نفت خام، سپس در پالایشگاه‌های روسیه پالایش و از آنجا به سراسر دنیا صادر خواهد شد. مسکو نیز در عوض، مزیت‌های تجاری و خدماتی مشخص‌نشده‌ای را به ایران ارائه خواهد داد.»

3ـ اذعان به جنایت در سه دقیقه و نیم!
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در سخنانی اذعان داشت، در زمان تصدی‌اش به عنوان وزیر جنگ دو عملیات مهم علیه نیروهای مقاومت حماس را هدایت کرده که در یک مورد به شهادت بیش از 300 فلسطینی ساکن غزه تنها در سه‌ونیم دقیقه منجر شد. ایهود باراک به زمان این حمله اشاره‌ای نکرد، اما رسانه‌های فلسطینی زمان آن را دسامبر 2008 و مربوط به گلوله‌باران مجتمع مسکونی متعلق به پلیس غزه دانسته‌اند. وی در این زمینه گفت: «نتانیاهو بارها مغلوب حماس شده، زیرا راهبردی ندارد.» گفتنی است، «لیبرمن» وزیر جنگ کنونی این رژیم نیز با بیان اینکه هنوز از تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس با حماس ناامید نشده‌، با تهدید مجدد نیروهای مقاومت گفت: «با روند فعلی، ما مجبور هستیم شدیدترین ضربه ممکن را به حماس بزنیم.»

4ـ انکار سخنانی که در آرشیوها وجود دارد!
«محمدرضا خباز» استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: «در قضیه برجام، هیچ‌کس این موضوع را مطرح نکرد که تمام مشکلات برطرف می‎شود؛ اما تندروها، قلب کردن واقعیت را تا جایی ادامه دادند که می‌گفتند دولت مدعی شده که اگر برجام به نتیجه برسد، تمام مشکلات حل خواهد شد. دولت هرگز چنین ادعایی را مطرح نکرد و آنهایی که این گفته را به دولت نسبت دادند، دلواپسان، رسانه‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌ها بودند و دولتمردان هیچ وقت حل مشکلات کشور را به برجام گره نزده بودند.» این در حالی است که سخنان مسئولان دولتی و حامیان برجام درباره تأثیر این توافق‌نامه از حل مشکل آب خوردن تا جلوگیری از ضررهای هنگفت در آرشیو رسانه‌ها موجود است!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات