صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 2 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از نخبگان باید در برنامه‌ریزی برای مسائل کشور استفاده کرد. برخی نخبگان به همراه فکر بلند، قدرت مدیریت هم دارند که باید از آن استفاده بشود. اگر از لحاظ علمی پیشرفت نکنیم، تهدید دشمنان تمدنی ما دائمی خواهد بود.(1397/7/25)

▼ حرف روز
نشست با نخبگان
رئیس دولت دوازدهم روز گذشته در نشستی سه ساعته با حضور جمعي از محققان علوم اجتماعي و استادان جامعه‌شناسي دانشگاه‌هاي کشور مسائل و مشکلات کشور را بررسی کرد. اين جلسه در ادامه نشست‌هاي زنجيره‌اي رئیس دولت با نخبگان سياسي، فرهنگي، علمي و... برگزار شد که طي هفته‌هاي اخير دنبال شده است. اين مجموعه نشست‌ها را ميتوان اقدامات ارزشمندي دانست که دستاوردهاي مثبتي براي دولت و جامعه به همراه خواهد داشت.
دولت دوازدهم براي پيشبرد برنامه‌ها و مديريت کشور و حل چالش‌ها و معضلات، نيازمند تعامل مستمر با نخبگان است و همراهي و همسويي آنان مي‌تواند کار را براي دولت آسان کند و در ايجاد آرامش در افکار عمومي مؤثر باشد. در واقع، مخالفت و واگرايي دولت و نخبگان به مثابه مانعي پيش روي دولت، موجب ناآرامي و تلاطم در افکار عمومي می‌شود که حاصلی جز سرخوردگي نسبت به سياست و کاهش اعتماد عمومي نخواهد داشت.
تعامل با نخبگان دانشگاهي و حوزوي ميتواند موجب بيرون آمدن دولت از حصار يک تيم بسته شود. بدون شک، نظرات کارشناسي ارزشمندي در حوزه‌هاي گوناگون مورد نياز دولت نزد نخبگان کشور وجود دارد که از درون اين تعاملات بيرون خواهد آمد.
وضعيت کنوني کشور و التهابات ايجاد شده در بازار، در کنار کليد خوردن جنگ تمام‌عيار اقتصادي دشمن عليه جمهوري اسلامي، عامل مهم ديگري است که بر ضرورت تعاملات حداکثري دولت و نخبگان افزوده است. بدون شک، عبور از اين وضعيت با وحدت حداکثري و به‌کارگيري همه توان کشور ممکن خواهد بود.
اما برگزاري اين نشست‌ها آنگاه مي‌تواند اثرگذار باشد که با ملاحظاتي همراه باشد. يکي از مهم‌ترين ملاحظات آن است که تعامل دولت و نخبگان بايد فعاليتي واقعي و مؤثر باشد و به سمتي برود که اين نشست‎ها از حالت فرمایشی و انجام تکليف خارج شود. نشانه اين حرکت، تداوم‌بخشي جلسات و اثرپذيري دولت از پيشنهادهای کارشناسي است.
ترکيب جلسات بايد به نحوي باشد که از همه طيف‌هاي فکري در اين نشست‌ها حاضر باشند تا حرف‌هاي متنوع شنيده شود. مرور اسامي حاضران در نشست ديروز محققان علوم اجتماعي و استادان جامعه‌شناسي دانشگاه‌هاي کشور نشان می‌دهد اين تنوع رعايت نشده و بیشتر حضار به طيف و گرايش فکري‌ـ سياسي خاصي تعلق داشتند.

▼ گزارش روز
تابع قدرت!
تیم مزدوران آمریکایی (Spear Operations Group) در ایالت دلاویر آمریکا به دست یک صهیونیستی به نام آبراهام گولان که سابقه همکاری با موساد را داشته و ایساک گیلمور، عضو سابق یگان کوماندویی سیلز نیروی دریایی آمریکا تشکیل شده است. کارکنان این شرکت در سال 2015 میلادی از سوی امارات متحده عربی برای حضور در یمن و انجام یک سری عملیات‌های تروریستی و از بین بردن برخی اشخاص خاص استخدام شدند؛ چنانکه نفر اول فهرست ترور، شخصی به نام انصاف علی مایو، رهبر حزب للإصلاح یمن بود. بر اساس قرارداد مذکور، برای هر ماه 1/5 میلیون دلار دستمزد دریافت می‌کردند و در صورت موفقیت در هر مأموریت مقدار نامشخصی نیز پاداش می‌گرفتند، این تنها یکی از ده‌ها نقشه و قرارداد و سرمایه‌گذاری هنگفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی با حمایت آمریکا و البته سکوت اروپایی‌ها و مجامع بین‌المللی است که در یمن رخ داده است! جنایاتی که همچنان ادامه دارد و هر روز خبرهای تازه‌ای درباره ابعاد توطئه علیه ملت یمن که به جنایات انسانی منجر می‌شود، به گوش می‌رسد؛ جنایاتی که گاه حتی در هیچ رسانه و شبکه‌ای منعکس نمی‌شوند و هیچ سیاست‌مداری در جهان درباره آن سخن نمی‌گوید. اما این همه ماجرای مظلومیت ملت یمن نیست؛ وقتی چنین بی‌تفاوتی درباره جنایت علیه یک ملت را در کنار هیاهو و سروصدا درباره مرگ یک چهره مخالف با رژیم سعودی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم چقدر موضوعاتی، چون حقوق بشر و... ابزار هستند! چقدر استفاده از این واژه و اهمیت یافتن جان انسان‌ها به منافع و مطامع سیاسی وابسته است!  چطور رسانه‌ها و سیاست‌مداران نظام سلطه با استانداردهای دوگانه، اخلاق و انسانیت را به موضوعی تابع قدرت تبدیل کرده‌اند! و بالاتر از آن نیاز جهان به رسانه‌های آزاد و ضرورت تغییر جریان رسانه در مقابل سودجویی سیاست‌مداران را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

▼ اخبار ویژه
اولویت موضوعات سیاسی بر حل مشکلات شهری!
در شهرداری اصفهان موضوعات سیاسی بر حل مشکلات اجتماعی و شهری اولویت دارد و پرداختن به مسائل سیاسی از سوی اصلاح‌طلبان در شهرداری، سفرهای اروپایی، به تعویق افتادن مطالبات کارگران و کارفرمایان موجبات اعتراض در قشر کارگری را فراهم آورده است. روزانه یک اتوبوس از مدار خارج می‌شود، 10 دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر به دلیل نبودن لاستیک و هشت دستگاه دیگر به دلیل نبود لنت بدون استفاده مانده و برای خریداری لنت و لاستیک گفته می‌شود که پول ندارند. این در حالی است که با پول یکی از سفرهای خارجی اعضای شورای شهر می‌توان 30 اتوبوس از کار افتاده را راه انداخت، ‌باید دست از سیاسی‌کاری بردارند و بدانند مشکل اتوبوس‌رانی را تنها بودجه حل می‌کند.

دستگيري فرد متعرض به بانوان
سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد: در پی چندین فقره جرح بانوان در مناطق گوناگون شهر تهران از سوی راکب یک دستگاه موتورسیکلت با استفاده از یک جسم تیز، اقدامات ویژه پلیسی برای دستگیری این شخص در اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ آغاز شد. با تلاش‌های شبانه‌روزی چند روزه، سرانجام این شخص شناسایی و طی یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهش در منطقه خانی‌آبادنو تهران، در ساعت ۲۳ روز سه‌شنبه مورخ یکم آبان ماه ۱۳۹۷ دستگیر شد. متهم در همان تحقیقات اولیه به ارتکاب جرم اعتراف کرده است.

▼ اخبار
1ـ احتمال چرخش شرکت‌های سعودی به سمت شرق

به گزارش راشاتودی، «آیهام کامل» مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای گروه اوراسیا طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، گفت: نگرانی نسبت به تحریم‌های احتمالی غرب علیه عربستان می‌تواند شرکت‌های سعودی را به سمت کشورهای شرقی سوق دهد. وی گفت: در حال حاضر، آلمان فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده و مخالفان دولت ترامپ در میان نمایندگان و سناتورهای آمریکایی نیز به دنبال اجرای سیاست مشابهی از سوی آمریکا هستند. آیهام کامل می‌گوید: من فکر می‌کنم سعودی‌ها چرخش خود به سمت شرق را شروع می‌کنندـ آنها چنین سیاستی را قبلاً هم انجام داده‌اندـ آنها به دنبال افزایش تجارت با چین و روسیه خواهند رفت. چین با ۴۲ میلیارد دلار مبادله طی سال گذشته بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان بوده است. در ماه مارس سال ۲۰۱۷ دو کشور قراردادهایی به ارزش ۶۵ میلیارد دلار امضا کردند. عربستان همچنین تهدید کرده است در صورتی که هدف تحریم‌های احتمالی آمریکا قرار گیرد، برای تلافی این تحریم‌ها به مبادله نفت بر اساس یوآن چین روی خواهد آورد.

2ـ اظهارات ذوالنور درباره کانال جدید مالی ایران و اروپا
ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ارزیابی مدل پیشنهادی جدید اروپایی‌ها با عنوان سازوکار SPV که قرار است روابط مالی ایران با اروپا را تسهیل کند، گفت: این سازوکار می‌تواند راه‌حل مؤثری باشد و یک کانال فروش مطمئن میان ایران و اروپا گشایش یابد. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: SPV سبب می‌شود یک کانال مالی داشته باشیم که اگر نفت خود را عرضه و صادر کردیم، بتوانیم از طریق این کانال مالی به پول خود دست پیدا کنیم. وی گفت: در اینکه استفاده از SPV شدنی بوده، شک و تردیدی نیست و سازوکار آن بسیار زیربنایی و مؤثر است؛ ولی اینکه اروپا و غرب بر ادعای خود صادق بوده و به آن پایبند بمانند، مهم است که تا چه میزان از این ظرفیت که قرار است ایجاد شود، استنکاف کرده و با تمام توان از آن استفاده می‌کنند.

3ـ هشدار سپاه به کشتی‌های انگلیسی در تنگه هرمز
پایگاه «تلگراف» در گزارشی نوشته است، روز گذشته سه قایق‌ تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یک ناوشکن نیروی دریایی انگلیس که سه کشتی انگلیسی را در تنگه هرمز و در نزدیکی خلیجفارس همراهی می‌کرد، رو در رو شدند. در این جریان، قایق‌های تندرو ایرانی با متوقف کردن این ناوشکن به وی اعلام کردند، باید فاصله قانونی ۱۰۰۰ یارد، معادل 0/9 کیلومتری خود از حاشیه بندر را رعایت کند. به گزارش تلگراف، نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تماسی رادیویی با مایکل کارتر کوین، فرمانده این ناوشکن به وی گفتند: «ما اینجا هستیم تا از حاکمیت ملی و سرزمینی خود دفاع کنیم و اقدامات معمول و روزانه خود را انجام می‌دهیم.»

4ـ بسته حمایتی
محسنی‌بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فروشگاه‌های توزیع‌کننده بسته حمایتی در ۱۰ روز اول آبان ماه مشخص می‌شود، گفت: این بسته‌ها تا پایان سال ۱۳۹۷ و به‌ شکل غیرمستمر در سه مرحله و در مجموع با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان توزیع می‌شود. وی ارزش ریالی این سبد را 130 هزار تومان اعلام کرد و گفت: افراد می‌توانند به‌ انتخاب خود گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، برنج، حبوبات، ماکارونی، لبنیات و روغن مایع خرید کنند. گفتنی است، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی این بسته حمایتی در اختیار افرادی قرار خواهد گرفت که درآمد کمتر از سه میلیون تومان دارند و شاخص بهره‌مندی از این بسته حمایتی، درآمد سرپرست خانوار است.

▼ اخبار کوتاه
مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس از تهیه استفساریه مربوط به شهردار تهران با ۱۳۰ امضا خبر داده است. در متن این استفساریه، آمده است: «آیا شهردار تهران با توجه به اصلاحیه جدید قانون منع به کارگیری ‏بازنشستگان از سمت خود باید خداحافظی کند یا خیر.» ‏ استفساریه مذکور به ۱۴۰ امضا نیاز دارد. در همین راستا، گفته می‌شود جمعی از نمایندگان با تهیه طرحی دو فوریتی خواستار ‏افزایش استثناء‌های قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شده بودند.
دکتر کوروش فرزین، مدیرکل بیمه سلامت استان تهران گفت: در سطح استان تهران ماهیانه ۳۸۰ هزار نسخه دارویی تجویز می‌شود. فرزین با بیان اینکه حدود ۶۶۴۲ مؤسسه طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت هستند، گفت: ۱۰۹ بیمارستان دولتی و خصوصی طرف قرارداد در سطح استان تهران هستند، بر همین اساس در سطح استان تهران هیچ مشکل دسترسی به مراکز طرف قرارداد نداریم.
سعود القحطانی، مشاور در مقام وزیر ولی‌عهد عربستان سعودی پس از ورود جمال خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول با او تماس ویدیویی داشته است. القحطانی به خاشقجی پرخاش کرده و روزنامه‌نگار منتقد محمدبن‌سلمان نیز واکنش مشابهی نشان داده است. منابع آگاه به رویترز گفته‌اند، مشاور ارشد ولی‌عهد عربستان به عوامل خود در کنسولگری گفته است: «سر این سگ را برام بیارید!»
علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: آمریکا بدترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کند؛ اما دولتمردان به برندهای آمریکایی «پپسی» و «کوکاکولا» در کشور اجازه فعالیت می‌دهند. در این زمینه نیاز است چنین برندهای وارداتی از صحنه رقابت محو شوند و از شرکت‌های داخلی حمایت مناسب صورت گیرد.
اطلاعات اولیه بر پایه جزئیات معاملات انجام شده در مهر ماه سال جاری در بازار مسکن مناطق گوناگون پایتخت که فعلاً در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران منتشر شده است، از کاهش ۹ تا ۱۲ درصدی حجم معاملات انجام شده در ماه گذشته در مقایسه با شهریور ماه خبر می‌دهد.
صادرات نفت بخش خصوصی با سازوکار شفاف و استفاده از ظرفیت‌ داخلی برای تولید ارزش‌افزوده از جمله سناریوهای پاتک ایران به تحریم‌های نفتی آمریکا خواهد بود که به زعم تحلیلگران خارجی تا آبان ماه حلقه‌ آن تنگ‌تر می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات