صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۳۱

حرف روز/ پیامدهای خطرناک یک رویه!

ترامپ در جدیدترین اظهارات خود در ایالت «ویسکانسین» بدون نام بردن از کشوری به طور تلویحی رهبران کشورهای متحد خود را خطاب قرار داده و از آنها خواسته است هزینه‌های حفاظت نظامی واشنگتن از خود را بپردازند[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری
یادداشت: ترامپ در جدیدترین اظهارات خود در ایالت «ویسکانسین» بدون نام بردن از کشوری به طور تلویحی رهبران کشورهای متحد خود را خطاب قرار داده و از آنها خواسته است هزینه‌های حفاظت نظامی واشنگتن از خود را بپردازند. وی مدعی شده است «در جریان سفرهایم به نقاط گوناگون جهان به سران آنها گفته‌ام آقای نخست‌وزیر، آقای رئیس‌جمهور، آقای پادشاه، آقای دیکتاتور، هر آقای کوفتی که ما حفاظتش می‌کنیم، شما باید هزینه حفاظت از خود را بپردازید!»
رئیس‌جمهور کنونی آمریکا پیشتر بارها در سخنرانی‌های خود با اشاره به حمایت آمریکا از شیوخ عرب، از آنها خواسته بود هزینه این حمایت را بپردازند. او که حتی برخی کشورهای عربی منطقه را گاوهای شیرده نامیده بود، مدتی پیش هم خطاب به برخی حکام سعودی گفت، «اگر آمریکا نباشد آل‌سعود دو هفته هم نمی‌تواند دوام بیاورد.» با این توضیحات اظهارات جدید ترامپ از این نظر حرف تازه‌ای نیست؛ اما خطر اساسی آنجا است که این وضع به رویه‌ای تبدیل شود که پیامدهای خطرناکی در سطح منطقه و نظام جهانی به همراه داشته باشد. برای نمونه، حکام سعودی احساس کنند در صورت دست زدن به هر اقدام جنایت‌آلود دیگری، سر و ته قضیه با پرداخت پول جمع می‌شود. همین امروز برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، در روز حادثه قتل خاشقجی چندین تماس از کنسولگری سعودی در استانبول با آمریکا برقرار شده و گزارش‌هایی انتشار یافته که احمد العسیری، رئیس تیم عملیاتی قتل خاشقجی که قرار است همه مسئولیت ماجرا به دوش او گذاشته شود، از حلقه‌های نزدیک به تیم سیاسی دولت ترامپ است. همه این نشانه‌ها حاکی از آن است که آمریکا حداقل در جریان اصل ماجرا بوده است. رویکرد حل همه مسائل سیاست خارجی به وسیله پول، تصویر وحشتناک‌تری را از منطقه غرب آسیا ترسیم می‌کند؛ حال کمترین کار مهم در قضیه قتل خاشقجی آن است که نباید اجازه داد در مصاف نابرابر بین «قدرت رسانه‌ها و حوزه عمومی» با «قدرت دولت‌های سرکش»، همه چیز به نفع دولت‌هایی نظیر سعودی و آمریکا تمام شود. البته چندان نمی‌توان امیدوار بود؛ چرا که شوربختانه امپراتوری رسانه‌ای جهانی در اختیار همین‌هایی است که متهم ردیف اول اقدامات تروریستی، مانند ماجرای قتل خاشقجی هستند؛ اما می‌توان با ابزار رسانه، هزینه‌های انجام چنین اقدامات جنایت‌آمیزی را افزایش داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات