صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۴۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 6 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آنچه به نظر من مهم است، این است که برای قشرهای ضعیف، مشکلات اقتصادی‌‌ وجود دارد؛ این را باید برطرف کنید... ما در کشور کمبود کالا نداریم؛ لیکن مسئله‌‌ گرانی و کاهش قدرت خرید وجود دارد؛ این را باید علاج کنید؛ این به عهده‌‌ بخش‌های مختلف اقتصادی است؛(1391/6/2)

▼ حرف روز
شرمسار از استانداردهای دوگانه!
آرام آرام جو سیاسی و رسانه‌ای ایجاد شده در ماجرای جنجالی قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های سعودی در حال فروکش کردن است و هر فرد و کشوری هر چه برگ برنده داشت، رو کرد، لابی‌گری‌ها صورت گرفت و کاسبی‌ها انجام شد؛ اما حقیقت چه شد؟
فعلاً آمریکایی‌ها همان‌گونه که مایک پمپئو بیان کرده، تنها به ممنوعیت ورود تعدادی از مظنونان قتل خاشقجی به خاک آمریکا بسنده کرده‌اند. چنین واکنشی نرم‌ترین اقدام ممکن در مقابله با چنین جنایتی است. واکنش آمریکایی‌ها در موارد مشابه در دیگر کشورها، تحریم دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با چنین مواردی در چارچوب محکومیت نقض حقوق بشر است؛ اما انتظار چنین ابتکاری از سوی دونالد ترامپ حداقل درباره ریاض که بخشی مهم از جورچین وی برای کاهش کسری تراز آمریکا محسوب می‌شود، بسیار دور از انتظار است. اروپا نیز رفتاری شبیه به آمریکا البته با کمی روتوش دموکراتیک و انسانی‌تر دارد. 
این نحوه مواجهه آمریکا و اروپای مدعی حمایت از آزادی بیان و حقوق بشر و فرود آنها از فرازهای شعاری که در زمینه اقدامات تنبیهی برای آل‌سعود به ویژه بن‌سلمان سر می‌دادند، از ماهیت واقعی غرب و تفکر کاپیتالیستی پرده برمی‌دارد. کفه ترازوی گفتمان لیبرال سرمایه‌داری غربی و اذناب مفتضح آنها با خُرده گفتمان‌های صهیونیستی و وهابی، در سنجش هر مقوله و مفهوم متعالی نظیر عدالت، انسانیت و حقوق بشر با سودانگاری و سرمایه‌سالاری غربی به نفع دومی سنگین می‌شود و این استانداردهای دوگانه از حرف تا عمل، امروز به اذعان انسان‌های آزادی‌خواه و حتی اندیشمندان منصف غربی مایه شرمساری غرب شده است.
سکوت اروپا و آمریکا تنها در برابر ظلم به روزنامه‌نگاری منتقد نیست؛ بلکه آنها سال‌هاست چشم بر جنایت‌های سبعانه ائتلاف غربی و عربی به رهبری سعودی‌ها در یمن و سوریه و صهیونیست‌ها در فلسطین بسته‌اند که به گزارش سازمان ملل متحد برای سال 2018 «اوضاع انسانی مصیبت‌بار در یمن روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.»
با دیدن این مناظر زشت و تصویرهای مشمئزکننده از اقدام و ادعای مدعیان آزادی و حقوق بشر است که انسان غربی به معانی عمیق راه‌پیمایی عظیم اربعین و تصاویر انسانی از ایثار و همکاری و اتحاد دو ملت ایران و عراق پی می‌برد و با مرارت‌های زیاد خودش را در مسیر عاشقی قرار می‌دهد تا لختی در جذبه مغناطیس ارباب انسانیت از جهنم سوزان مادیت و سیطره مدرنیته بر جهان دور شود. 

▼ گزارش روز
نوبت گره‌گشایی از مردم
روز گذشته نشست بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهاد‌ی امور اقتصاد و دارایی، صنعت‌، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و هر چهار وزیر پیشنهادی آقای روحانی موفق شدند از نمایندگان رأی اعتماد کسب کنند و به این ترتیب کابینه تکمیل شد. چهار وزارتخانه صنعت و معدن، اقتصاد، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی را می‌توان ستون‌های مدیریت کلان اقتصاد کشور دانست. حل مشکلات اصلی کشور در حوزه اقتصاد مانند معضلات بانکی، بیکاری، موانع تولید، رکود صنعتی، گرانی مسکن، قاچاق کالا و بسیاری از مشکلات دیگر تا حد زیادی به نوع و میزان موفقیت مدیران این چهار وزارتخانه کلیدی وابسته است.
آقای روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در مجلس با تأکید بر اینکه مشکل لاینحلی در کشور وجود ندارد، گفت: «ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چون فشار آمریکا است نمی‌توانیم کاری کنیم؛ این پاسخ پذیرفته نیست یا اینکه بگوییم چون فروش نفت مشکلاتی دارد، در اداره کشور ناتوانیم یا اینکه از لحاظ بانکی با دنیا مشکلاتی داریم نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم. مردم از ما می‌خواهند و ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم. البته مردم هم باید شرایط کشور را بدانند.»
اکنون که تیم اقتصادی دولت متحول و تکمیل شده، امید است دولت هم به فکر حل مشکلات معیشتی مردم از جمله مهار گرانی‌ها، کاهش تورم و کمک به اقشار آسیب‌پذیر باشد.
تکمیل کابینه در حالی صورت گرفت که دولت هنوز سخنگو ندارد و سه ماه از این خلأ می‌گذرد. همچنین پست سفارت جمهوری اسلامی در چند کشور از جمله دو کشور مهم چین و هند که از جمله کشورهای اصلی طرف تجارت با ایران هستند، خالی است و تعیین افراد مناسب برای این پست‌های خالی، نقش مهمی در حرکت اقتصادی دولت دارد.

▼ اخبار ویژه 
نمي‌خواهند بحران آب را بپذيرند
هدايت فهمي، كارشناس منابع آب وزارت نيرو مي‌گويد: «آينده‌بان» اعلام كرده بحران آب بر اساس انتخاب همه جامعه نخبگان در صدر 10 مسئله اصلي ايران قرار دارد و 90/52 امتياز كسب كرده است. بحران آب انكارناپذیر است. كافي است با سنجش شاخص سرانه آب و بررسی نسبت میزان مصرف و آب موجود کشور به همگان ثابت شود كه ایران وارد مرحله بحران آب شده است. بارها گفته شده، اگر وضع فعلی مصرف آب در بخش کشاورزی ادامه داشته باشد، در کمتر از ٢٥‌ سال دیگر شرق و جنوب کشور به طور کامل خالی از سکنه خواهد شد. بحران آب در ابتداي كار بايد پذيرفته شود. نه فقط از سوی من و شما، بلكه از جانب همه افراد، همه شهروندان و همه مسئولان.

حرکت برای معامله قرن
عمان یک روز پس از میزبانی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به گفته آمریکا می‌تواند در تلاش‌های صلح منطقه‌ای کمک‌کننده باشد، ایشان را به مثابه یک «کشور پذیرفته شده در خاورمیانه» توصیف کرد. یوسف‌بن علوی‌بن‌عبدالله، وزیر خارجه عمان گفت: اسرائیل[رژیم صهیونیستی] یک «کشور» حاضر در این منطقه است و همگی ما این را درک می‌کنیم. جهان هم از این حقیقت آگاه است. شاید زمان آن فرا رسیده است که با اسرائیل هم (همانند دیگر کشورها) رفتار شود و همچنین وظایف مشابهی را تقبل کند. عمان با اتکا بر ایالات متحده و تلاش‌های ترامپ در مسیر حصول «معامله قرن» که برای صلح خاورمیانه است، حرکت می‌کند.
 
▼ اخبار
1ـ عربستان بودجه تروریسم جهانی را تأمین می‌کند
«رند پال» سناتور جمهوریخواه از ایالت کنتاکی آمریکا در یک گردهمایی سیاسی از عربستان سعودی به منزله حامی تروریسم به شدت انتقاد کرد. انتقاد این سناتور جمهوریخواه نشانه دیگری از فشارهای فزاینده کنگره بر «دونالد ترامپ» به منظور اتخاذ موضعی جدی و سرسختانه در قبال این متحد دیرینه آمریکا است. سناتور رند پال به شرکت‌کنندگان در این گردهمایی که بسیاری از آنها حامیان ترامپ بودند، یادآوری کرد، ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربایی که در حملات یازدهم سپتامبر شرکت داشتند، دارای تابعیت سعودی بودند. پال در مخالفت با وضع تحریم‌ها علیه عاملان سعودی این جنایت ضد انسانی، گفت: «من تصور می‌کنم تحریم‌ها راهی است تا به دروغ وانمود کنیم که داریم کاری انجام می‌دهیم. اگر شما ۱۵ قاتل و جانی را که ولی‌عهد سعودی [به کنسولگری در استانبول] فرستاده است، تحریم کنید؛ شما تنها ۱۵ قاتل را تحریم می‌کنید و آنها [عربستان سعودی] ۱۵ قاتل و جانی دیگر را اجیر می‌کنند.»

2ـ برداشت اشتباه ۳۰۰ میلیون دلاری از منابع صندوق
مرتضی شهیدزاده، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به این پرسش که اختلاف حساب 300 میلیون دلاری منابع صندوق به کجا رسید، گفت: طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان دیوان محاسبات و بانک مرکزی، بنا شد بانک مرکزی به دیوان گزارش مالی دهد. آقای نوبخت هم قبول کرد این رقم را که مربوط به سال 95 است، به حساب صندوق برگرداند. در گزارش‌ها متوجه شدیم دستوری صادر شده که یا اشتباهی برداشتند یا مربوط به منابع دیگری بوده است. وی همچنین در زمینه پیشنهاد اعضای صندوق و موافقت رئیس‌جمهور درباره ساخت سرپناه برای محرومان گفت: عده‌ای ایتام و بی‌سرپناه در مناطق محروم داریم که پیش‌بینی شده برای دو هزار خانوار از محل سود صندوق توسعه ملی، پولی در اختیار کمیته امداد قرار گیرد تا سرپناه ساخته شود. در همین راستا، ۵۰ میلیارد تومان منابع بلاعوض برای ساخت سرپناه پیشنهاد شده که نیازمند تصویب هیئت امنا است.

3ـ هراس صهیونیست‌ها از راه‌پیمایی میلیونی اربعین
حجت‌الاسلام قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌حق در دیدار با جمعی از خبرنگاران ایرانی با اشاره به رابطه ریشه‌ای ملت ایران و عراق، اظهار داشت: پیوندهای این دو ملت تاریخی، جغرافیایی، اعتقادی و... بوده و پس از سقوط صدام به بالاترین سطح رسیده است. وی با بیان اینکه دشمنان از اتحاد شیعیان می‌ترسند، خاطرنشان کرد: مراسم میلیونی اربعین دشمنان اسلام را مأیوس کرده و به‌ ویژه صهیونیست‌ها را از آزادی قدس اشغالی به هراس انداخته است. وی با اشاره به سابقه جنبش عصائب اهل حق، تصریح کرد: این جنبش در تمام مبارزات ضد اشغالگری آمریکا و تروریست‌ها شرکت کرده و بیش از 700 شهید داده است. گفتنی است، این جنبش یک فراکسیون سیاسی به نام صادقون دارد که توانست در انتخابات اخیر مجلس عراق 15 کرسی را تصاحب کند. گفتنی است، آنها در کابینه آینده نیز دو وزیر دارند.

4ـ فشار آمریکا برای توقف صادرات نفت کرکوک به ایران
منابع آگاه عراقی گفتند واشنگتن به بغداد فشار می‌آورد تا صادرات نفت کرکوک به ایران متوقف و به ترکیه از سرگرفته شود تا آنکارا دلیلی برای دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی ایران نداشته باشد. رویترز به نقل از پنج منبع آگاه مدعی شد، عراق انتقال نفت از میادین نفتی شمال این کشور به ایران را از ماه نوامبر برای تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران متوقف خواهد کرد. عراق سال گذشته انتقال نفت این میدان به ایران برای استفاده در پالایشگاه‌های این کشور را آغاز کرد و ایران موافقت کرد تا همان میزان نفت را به بنادر جنوبی عراق تحویل دهد. این منابع به رویترز گفتند در حال حاضر، عراق کمتر از 30 هزار بشکه نفت در روز از طریق کامیون به ایران صادر می‌کند.

▼ اخبار کوتاه
بررسی عملکرد سامانه نیما نشان می‌دهد، از نیمه مرداد ماه و همزمان با اجرای سیاست تعمیق بازار ثانویه، حدود 4/4 میلیارد یورو انواع ارز حاصل از صادرات به این بازار تزریق شده است. همچنین در این مدت حدود 3/8 میلیارد یورو انواع ارز از سوی واردکنندگان از صرافان خریداری شده است؛ به این ترتیب هنوز حدود 600 میلیون یورو ارز در بازار مذکور بدون مشتری مانده است. بر اساس این، در روز دوم آبان ماه حدود 115 میلیون یورو ارز به واردکنندگان با میانگین قیمتی 9900 تومان فروخته است.
منابع یمنی از ساخت موشک بالستیک جدید کوتاه‌برد هوشمند به نام «بدر پی۱» رونمایی کردند. بر اساس گزارش المسیره، ‌این موشک پس از چندین آزمایش موفقیت‌آمیز که آخرین مورد آن حمله به پایگاه متجاوزان سعودی در ساحل غربی بود، رونمایی شده است. یگان موشکی تأکید کرده است، یمن در سال 2018 توانمندی‌های موشکی دقیقی در اختیار دارد و به زودی سامانه‌های دیگری رونمایی خواهد شد.
آمارهای جدید اعلام شده از سوی مسئولان و مراجع رسمی در زمینه میزان قاچاق بنزین نگران‌کننده است. 10 روز پیش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با انتشار کلیپی کوتاه آمار قاچاق سوخت را بین 20 تا 40 میلیون لیتر اعلام کرد. همچنین پنج روز پیش مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام کرد: «روزانه بین 10 تا 35 میلیون لیتر بنزین به راحتی قاچاق می‌شود.»
صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره وضعیت بارش کشور طی مهر ماه گفت: در مهر ماه (اولین ماه سال زراعی 98‌ـ97) کل کشور 10/4 میلی‌متر بارش دریافت کرده است و با توجه به اینکه میانگین بارش بلندمدت کشور در ماه مهر، 6/8 میلی‌متر ثبت شده،‌ در ماه گذشته نسبت به بلندمدت 3/6 میلی‌متر افزایش بارش داشتیم.
متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر گفت: امسال مصوبه‌ای برای تغییر قیمت برق نداریم و افزایش قیمت در این زمینه صحت ندارد. وی درباره قطع برق مشترکانی که قبوض خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند، گفت: پیش از این، مشترکان ۴۸ ساعت فرصت داشتند قبض برق خود را پس از پایان موعد تعیین شده پرداخت کنند که این موعد از ۴۸ ساعت به یک هفته افزایش یافت.
گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: در حمله نیروهای داعش در شرق سوریه، دست کم 60 نفر از اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه‌ـ ائتلاف جنگ‌جویان کُرد و عرب مورد حمایت واشنگتن‌ـ کشته شدند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات