صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۴۹

اخبار ویژه روزنامه‌ها 9 آبان ماه

روزنامه کیهان **

اندیشکده واشنگتن: آیت‌الله خامنه‌ای مصمم به اقتدار ایران است

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به ابلاغیه رهبر انقلاب برای بررسی بیشتر پیش‌نویس سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت تاکید کرد این تلاش برای عدم تبعیت از غرب و پیشرفت و اقتدار کشور در 50 سال آینده است.

اندیشکده واشنگتن در این زمینه می‌نویسد: طرح ضدغربی ایران برای پنجاه سال آینده که در تازه‌ترین رهنمود فرهنگی و حکومتی آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر عالی ایران، توضیح داده شده، نشان‌دهنده ماموریت‌های جمهوری اسلامی است.

آیت‌الله خامنه‌ای در 14 اکتبر پیش‌نویس «طرح پیشرفت اسلامی - ایرانی» را منتشر کرد، سندی که در آن اهداف نیم قرن آینده مطرح شده است.

در کل، رهنمودهای این سند نشان‌دهنده دو ماموریتی است که رهبر جمهوری اسلامی برای دستیابی به برتری منطقه‌ای و حتی جهانی درنظر دارد؛ ماموریت نخست، اسلامی کردن همه ابعاد زندگی یا همان مخالفت با معیارهای غربی نظام جهانی است و ماموریت دوم، استفاده از دستاوردهای پیشرفته علمی برای استقلال و خودکفایی فنی است. در یک کلام می‌توان گفت که به نظر می‌رسد حکومت ایران بر پیوند عمیق‌تر ایدئولوژی بنیادگرا و فناوری مدرن سرمایه‌گذاری کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای با هدف جمع‌آوری بازخورد این طرح، علاوه بر پرسش‌ از نهادهای علمی و مذهبی (روحانیت)، به اداره‌های دولتی و نهادهای تصمیم‌گیرنده نظام دستور داد تا اهداف این طرح را به طرح‌های عملیاتی کاربردی تبدیل کنند. با انتشار نسخه نهایی این پیش‌نویس، این طرح به مجموعه رسمی رهنمودها برای همه تصمیمات دولتی از شروع اولین سال قرن پانزدهم هجری یا همان 2020 تبدیل خواهد شد.

هدف اصلی این طرح «جلوگیری از تهدیدها علیه جمهوری اسلامی ایران، گسترش بسیج، تقویت توان دفاعی و بازدارندگی کشور، ترویج وحدت اسلامی و تقویت همبستگی مسلمانان، به ویژه ازطریق تاکید بر اعتقادات مشترک آنها، ترویج روحیه جهادی در جهان اسلام، حمایت از جنبش‌های آزادیخواه اسلامی و دفاع از فلسطین است.» درمجموع، نسخه نهایی شامل پنجاه‌وشش توصیه است که همه ابعاد مسایل داخلی و خارجی ایران را پوشش می‌دهد.

اجرای این سیاست‌ها کشور را تا سال 2065 به اوج جدیدی خواهد رساند: «ایران کشوری پیشرو در زمینه تولید انسان‌های مسلمان و یکی از پنج کشور در زمینه علم و فناوری خواهد شد.»به نظر می‌رسد این حرکت در حکم هشدار به اروپا، آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش است که تهران تصمیم دارد به استفاده از سرپیچی، پان اسلامیسم و گسترش نفوذ به عنوان اجزای دیپلماسی منطقه‌ای‌اش ادامه دهد.

تاکید دوباره بر ایدئولوژی انقلابی این طرح بیانگر رسالت آیت‌الله خامنه‌ای نه‌تنها به عنوان رهبر ایران به عنوان یک ملت - کشور بلکه به عنوان «تمدن جدید» است.

او همچنین از کل دولت خواست تا تشکیلات فرهنگی ایجاد کند که قادر به مقاومت دربرابر تهاجم فرهنگی غرب باشد که او از آن به عنوان استعمار نو یاد می‌کند.

از نظر او، مسئولیت سربازانی که در جبهه جنگ نرم می‌جنگند، دوبرابر و شامل حفاظت از جامعه دربرابر ویروس‌های فرهنگی دشمن و تولید مضامین اصیل مذهبی برای تمایز هویت جامعه اسلامی است.

ازنظر آیت‌الله خامنه‌ای، «تمدن اسلامی» با حضرت محمد(ص) آغاز شد و به واسطه دو تهاجم نظامی بزرگ، جنگ صلیبی و تهاجم مغول، مختل شد، تهاجماتی که جهان اسلام را دربرابر استعمار و غرب آسیب‌پذیر کرد. این جهان‌بینی به توضیح چرایی رد مکرر مدل غربی توسعه ازسوی جمهوری اسلامی کمک می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای از عنوان «تمدن اسلامی» به عنوان احیای واقعی تجربه حضرت محمد(ص) دفاع می‌کند.

آیت‌الله «روح‌الله خمینی» سلف آیت‌الله خامنه‌ای، نیز با نسخه‌های غیرانقلابی اسلام مخالفت می‌کرد و از این تضاد تقابلی، به عنوان نبرد بین اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی یاد می‌کرد.نتیجه، رهنمودها و دستورالعمل‌های طرح آیت‌الله خامنه‌ای حامل چیزی جز حفظ سرسختانه ویژگی انقلابی جمهوری اسلامی نیست.

اروپا نمی‌داند در صورت خروج ایران از برجام چه باید بکند

سفیر فرانسه در آمریکا تصریح کرد اگر ایران به تلافی اقدام آمریکا، از برجام خارج شود، نمی‌دانیم چه باید بکنیم.

ژرارد آرو سفیر فرانسه که در اندیشکده «هادسن» در مورد روابط میان اروپا و آمریکا صحبت می‌کرد، با انتقاد از خروج آمریکا از برجام، گفت اروپایی‌ها نمی‌دانند اگر ایران از این توافق کنار رفته و غنی‌سازی انبوه را آغاز کند، باید چه بکنند؟

وی گفت: از نظر ما، تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق هسته‌ای، یک اشتباه بزرگ بود.

آرو افزود: «قطعا توافق هسته‌ای با ایران، توافقی کامل نبود، اما ابزارهای متعددی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در اختیار ما قرار داد. ما به آمریکایی‌ها و به دولت سابق این کشور گفته بودیم که فراتر از مسئله هسته‌ای، موضوعات متعدد دیگری هم در ارتباط با سیاست خارجی ایران وجود دارد... مسئله تروریسم، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای. در این مورد، مذاکراتی ]میان اروپا و آمریکا[ در جریان بود و تصور ما این بود که در مورد 90 درصد مسائل به اتفاق نظر رسیده‌ایم.

سفیر فرانسه در مورد محتوای آن مذاکرات، گفت: «موضع ما روشن بود. ما توافق با ایران را به نحوی قدرتمندانه حفظ و اجرا می‌کنیم و در عین حال کشورهای اروپایی و آمریکایی‌ها، با هم کار می‌کنند تا به مسائل دیگر که قطعا مسائلی واقعی هستند و حتی برای اروپایی‌ها، به واسطه موقعیت جغرافیایی، از اهمیت بیشتری هم برخوردارند، بپردازند. اما این دولت ]آمریکا[ یک شبه تصمیم گرفت که این توافق را رد کرده و مذاکراتی که در جریان بود را بر هم بزند.»

او سپس به هشدار درباره تبعات خروج آمریکا از برجام پرداخت و گفت: «ما همواره این را گفته‌ایم و به آمریکایی‌ها هم عنوان کرده‌ایم که اگر ایرانی‌ها این توافق را ترک کنند، می‌خواهیم چه کار کنیم؟»

این دیپلمات ارشد فرانسوی در ادامه در مورد واکنش احتمالی ایران به تحریم‌های تازه آمریکا، گفت: «نمی‌دانم وقتی تحریم‌ها بازگردند ایرانی‌ها چه می‌کنند، اما اگر ایرانی‌ها ناگهان تصمیم بگیرند که غنی‌سازی عمده را از سر بگیرند، می‌خواهیم چه کار کنیم؟ این یک مسئله است. فعلا ایرانی‌ها را متقاعد کرده‌ایم و گفت‌وگویی فشرده با آنها داریم.»

احمد خرّم: وزارت آخوندی خسارت بود

وزیر راه‌ دولت اصلاحات می‌گوید آخوندی وزیر راه و شهرسازی روی گنج طلا نشسته بود اما از ظرفیت‌های موجود برای رونق اقتصاد استفاده نکرد.

احمد خرم در گفت‌وگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: فضا کاملا برای کار کردن و تلاش کردن آماده است. اختیاری که یک وزیر و یک استاندار به عنوان عوامل اجرایی، یا یک فرماندار از آن برخوردار است. هیچ جای دنیا این‌گونه نیست بلکه به فردی که مسئولیت را برعهده می‌گیرد، بستگی دارد فردی که مسئولیت‌های بزرگ را برعهده می‌گیرد، یکی اینکه فرد استراتژیستی باشد. دوم اینکه، چهار عمل اصلی یعنی ضرب، تقسیم، جمع و منها را بلد باشد به عبارت دیگر یعنی فردی منطقی باشد و دارای حساب و کتاب باشد. سوم اینکه فردی دارای برنامه‌ریزی باشد و هم برنامه کلان را به برنامه عملیاتی تبدیل کند.

وی افزود: برای انجام یک کار، یک فعالیت یا فعال کردن یک بخش، چند مقدمه نیاز است که باید وجود داشته باشد. اولین مقدمه، خواست و اراده است که در نهایت انگیزه را می‌سازد. ابتدا فرد باید اراده داشته باشد که کار انجام شود دومین گام، دانش کار یا دانستن است. سومین مقدمه، توانستن است که آیا فرد می‌تواند از عهده کار برآید یا خیر؟

خرم تصریح کرد: آقای آخوندی روی گنج طلا نشسته بود و پروژه‌های آن روی زمین مانده بود یک مورد است که آقای آخوندی نیز اطلاع دارند. همان ابتدا که وی وزیر شد پیشنهاد شد که یک بلوار در شهر پرند ساخته شود. بلوار اصلی پرند به طول 7 کیلومتر است. عرض 150 متر، دو طرف آن است. یعنی 300 متر در عمق تجاری و به طول 7 کیلومتر بود. 300 متر به طول 7کیلومتر، 2 میلیون و 100 هزارمترمربع است. مشتری به مبلغ میانگین 7 میلیون تومان به ازای هر مترمربع داشت که در نهایت به 14 هزار میلیارد تومان می‌رسید. در حال حاضر متری 12 تا 15 میلیون تومان است که به 20 تا 30 هزار میلیارد تومان می‌رسد. چهار سال پیش که این پیشنهاد شد مسکن مهر به طور کلی 10 هزار میلیارد تومان پول نیاز داشت تا کامل شود نه حاضر شدند‌ آن را به فروش برسانند و نه حاضر شدند که به بانک مسکن فشار بیاورند که 10 هزار میلیارد را پرداخت کند. چهار سال طول کشید که 10 هزار میلیارد را پرداخت کند. بنابراین پس از 4 سال با 10 هزار میلیارد تومان نمی‌توان کار را به اتمام رساند بلکه به 30 هزار میلیارد پول نیاز داشت. بنابراین با این افزایش قیمت‌ها، کار، بحرانی‌تر و مشکل عمیق‌تر می‌شود.

وزیر دولت اصلاحات همچنین ضمن یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: پس از کش و قوس‌های فراوان به خصوص در 8ماه گذشته و ماجراهایی که در سازمان نظام مهندسی اتفاق افتاد بالاخره عباس آخوندی با سه استیضاح ناموفق، تصمیم خود را گرفت و قبل از استیضاح چهارم استعفا داد. وزیر راه و شهرسازی احتمالا دریافته بود که توان مقابله با این استیضاح را ندارد بنابراین استعفا داد که البته تصمیم مناسبی بود آن هم در شرایطی که وزارتخانه به سکون و بی‌عملی دچار شده بود و تداوم فعالیت ایشان با این سبک و سیاق ممکن بود بیشتر خسارت باشد تا خدمت. وی می‌افزاید: عباس آخوندی اقدامات جدی در زمینه حمل و نقل ریلی انجام داد که قابل تحسین و تقدیر است. اما ایشان در زمان حضور 5 ساله خود در وزارتخانه نقاط ضعفی نیز داشت. آقای آخوندی نسبت به دوره قبلی وزارت، یعنی دوران سازندگی تغییرات محسوسی داشت به نظر می‌رسید که روحیات و خلقیات او عوض شده بود. بیشتر تمایل داشت به جای برخوردهای دموکراتیک، برخوردهای دستوری داشته باشد. کمتر با بخش خصوصی، انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای و تخصصی مشورت می‌کرد که این ضربه سنگینی به ویژه در بخش وسیع و گسترده راه و ساختمان و شهرسازی در پی داشت.

از سوی دیگر آقای آخوندی مسکن مهر را نیز به سرانجام نرساند، حدود دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده بود که از این میزان حدود یک میلیون واحد باقی مانده بود. دو سال زمان لازم بود که بودجه‌ای تزریق و این وضعیت جمع شود. با این حال وزیر ترجیح داد کار را نیمه تمام بگذارد در حالی که این کار را دولت یا حاکمیت آغاز کرده و بالاخره اشتباه یا درست باید پایان داد اما می‌توان تکرار نکرد. ضمن اینکه ایشان هیچ طرح جایگزینی برای مسکن مهر ارایه و پیشنهاد نمی‌داد.

دو روز تأخیر در عرضه ارز حاصل از صادرات خیانت است اما 3 ماه مهلت دارید

دو ماه بعد از تشر رئیس‌جمهور به صادرکنندگان غیرنفتی که ارز را به کشور برنمی‌گرداندند و تهدید به برکناری آنها، دولت به آنها برای عرضه ارز حاصل از صادرات 3 ماه مهلت داد.

روحانی 17 شهریور در جشنواره ملی شهید رجایی گفته بود: بخشی از التهاب در بازار ارز خارجی است اما من به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم که بخشی از التهابات داخلی است یعنی صادرکننده‌ای دولتی و خصولتی ارز صادراتی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهد، صبر می‌کند 48 ساعت دیرتر می‌دهد و این کار خیانت به کشور است.

وی افزوده بود: من دیروز به یکی از مسئولین گفتم اگر کسی این کار را کرد قدم اول عزل و قدم دوم معرفی به دادگاه باشد. رئیس‌جمهوری خطاب به مدیرانی که ارز صادراتی را دیرتر به سامانه نیما تحویل می‌دهند، گفت: این کار را برای این انجام می‌دهی که بگویی سود بیشتری نصیب شرکت خود کرده‌ای و سهم خودت در پایان سال را بالاتر ببری؟ با این کار به همه ملت ایران صدمه می‌زنید.

روحانی با بیان اینکه ایران سالانه 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد، اظهار داشت: امروز حدود 6 ماه از سال گذشته است و باید 20 میلیارد دلار ارز صادراتی به بانک مرکزی و سامانه نیما تحویل می‌شد. وی با بیان اینکه نمی‌خواهد اعلام کند که چه مقدار ارز صادراتی از ابتدای امسال تاکنون تحویل سامانه نیما و بانک مرکزی شده است، افزود: چه قدر ارز حاصل از صادرات باقی مانده؟ چه کسی مسئول است؟ این را هم به گردن آمریکا و رژیم صهیونیستی بگذاریم؟

رئیس‌جمهوری همچنین از سازمان اداری و استخدامی خواست تا یک معیار به عنوان انتخاب سازمان برتر به معیارهایش اضافه کند و آن زودتر تحویل دادن ارز حاصل از صادرات است. وی با بیان اینکه اگر دولت الکترونیک کامل بود، نیازی نبود که من با ناراحتی این موضوع را بگویم، تصریح کرد: آن کس یا سازمانی که زودتر ارز صادراتی را می‌دهد تشویق و کسانی را که دیرتر می‌آورند، تنبیه کنید.

با وجود این اظهارات شدید و غلیظ رئیس‌جمهور اخیرا مهلت 3 ماهه به صادرکنندگان غیرنفتی برای عرضه ارز حاصل از صادرات را ابلاغ کرد.

به گزارش جماران، این ابلاغیه که به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه رسیده، آمده است: کلیه صادرکنندگان غیرنفتی موظفند، حداکثر 3 ماه بعد از صادرات ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کرده یا به ترتیبی که بانک مرکزی معین می‌کند، ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند، صادرکنندگانی که این امر را رعایت کنند، با تصویب دولت مشمول تشویق‌های ویژه می‌شوند.

بی‌ثباتی و ضد و نقیض‌گویی یک وکیل‌الدوله

تامل در عملکرد مجلس شورای اسلامی در هفته‌های اخیر بوضوح نشان‌دهنده بی‌ثباتی آرای برخی نمایندگان مجلس است.

به گزارش الف، به عنوان مثال در حالی که چند هفته قبل استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون‌های مربوطه مطرح بوده و آنها از حضور در جلسات بررسی نیز امتناع می‌کردند اما به یکباره اتفاقاتی رخ می‌دهد که شاید در کمتر جایی از دنیا رخ می‌دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی به محمد شریعتمداری به عنوان وزیر کار رای اعتماد دادند که تا قبل از آن به عنوان وزیر صنعت دو طرح استیضاح در مجلس درباره آن در دستور کار قرار گرفته بود. طرح‌هایی که بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارای 70 امضا و دیگری 12 امضا داشته است. نکته جالب آن است هنگام قرائت نام محمد شریعتمداری، نمایندگان با شعار دو دو به معرفی وی انتقاد کردند اما چند روز بعد فقط 63 نفر از نمایندگان با وی مخالفت کردند و 196 نفر به وی رای موافق داده بودند. در این باره می‌توان به واکنش نمایندگان نسبت به دوران وزارت عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نیز‌اشاره کرد. ۱۶۷ نفر از نمایندگان با انتشار نامه‌ای از تلاش‌های وی تقدیر کردند. این در حالی است که آخوندی اگر از وزارت خانه کنار نمی‌رفت استیضاح شده بود و می‌باید در مجلس پاسخگوی عملکردش می‌شد.

درباره بی‌ثباتی رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توان به نوع موضع‌گیری‌های یکی از نمایندگان یعنی غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی ‌اشاره کرد.

جعفرزاده هنگام معرفی 4 وزیر پیشنهادی در مصاحبه با فارس عنوان می‌کند: پیش‌بینی ما این است که از چهار وزیر پیشنهادی سه‌نفر کارشان سخت باشد و با مشکل مواجه شوند. وی در ادامه گفت‌و‌گو با انتقاد از عملکرد شریعتمداری در وزارت صمت،‌ گفت: ما عملکرد شریعتمداری را در حوزه وزارت صنعت دیدیم حال به عنوان گزینه‌‌ای معرفی شده است که هیچ سابقه مرتبطی با این وزارت‌خانه ندارد.

جعفرزاده در ادامه عنوان کرد که مردم ‏می‌گویند مگر قحط‌الرجال است که باید یک وزیر از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر برود هر چند انتظار می‌رفت وزیر جدید از ‏جامعه کارگری معرفی شود. اما جعفرزاده 4 روز بعد در تاریخ 5 آبان 97 در دفاع از محمد شریعتمداری به عنوان وزیرکار در مجلس سخنرانی می‌کند و می‌گوید: باید عنوان کرد که در زمان جنگ اقتصادی نیاز به چریک داریم که شریعتمداری چریک مناسب برای زمان جنگ اقتصادی است... شریعتمداری کسی است که در شرایط کنونی که دشمن تمام توان خود را به کارگرفته تا به خیال خام‌ خود مردم را در تنگنای اقتصادی قرار دهد، با کمک تجارب خود می‌تواند اثرگذار باشد...

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* اولین سفیر زن رژیم صهیونیستی برای اداره سفارت این رژیم در قاهره تعیین شده است. خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: اوفر جندلمن، سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: وزارت خارجه روز دوشنبه امیره اورون که سخنگوی سابق و رئیس کنونی اداره مصر در این وزارتخانه است را به عنوان سفیر اسرائیل در قاهره تعیین کرده است. اورون اولین زنی است که از زمان امضای معاهده صلح میان مصر و اسرائیل در سال 1358 متصدی این پست می‌شود.

* رودی جولیانی، وکیل شخصی «دونالد ترامپ»‌ رئیس جمهوری آمریکا با انتشار یادداشتی بار دیگر از گروهک تروریستی منافقین حمایت کرده و این گروهک را دارای حمایت در داخل ایران توصیف کرده است. وی که به نوشته رسانه‌های آمریکایی در سال‌های گذشته برای شرکت در نشست‌های این گروهک ده‌ها هزار دلار پول دریافت کرده، در یادداشتی از مقام‌های آمریکایی خواسته از منافقین حمایت کنند تا جایگزین نظام سیاسی ایران شود!

* ایهود باراک، نخست‌وزیر و وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی درباره دیدار مقام‌های صهیونیستی با برخی مقام‌های کشورهای عربی منطقه گفت: این دیدارها موضوع تازه‌ای نیست و زمانی که من وزیر خارجه بودم با برخی از مقام‌های عربی دیدار داشتم. به گزارش المیادین، وی به شبکه 13 رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درباره سفر نتانیاهو به عمان گفت: زمانی که وزیر خارجه بودم با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان دیدار داشتم. در نیویورک نیز در ویلای ویژه قطری‌ها و امارتی‌ها میهمان آن‌ها بودم. باراک اضافه کرد: موضوع جدیدی روی نداده است. مساله واقعی که امروز باید انجام بدهیم مربوط می‌شود به منافع مشترک ما با سعودی‌ها، کشورهای خلیج فارس، مصر و اردن برای مواجهه با ایران.

* درحالی که سران تل آویو در رفتاری محتاط آمیز همچنان در قبال پرونده قتل «جمال قاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی سکوت کرده اند، «موشه آرنس» وزیر جنگ سابق این رژیم خواستار برهم زدن ائتلاف با سعودی‌ها شد. به گزارش پایگاه خبری «الخلیج الجدید»، «آرنس» در مقاله‌ای که در روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» منتشر شد،‌ تاکید کرد: اسرائیل به دلیل قتل وحشیانه قاشقچی به دست سعودی‌ها در کنسولگری این کشور در اسلامبول،‌ با وجود منافع مشترکی که با عربستان در برابر دشمن مشترک شان در منطقه یعنی ایران دارند، باید ائتلاف خود را با ریاض برهم بزند. آرنس افزود: پس از کشف جزئیات قتل از پیش برنامه ریزی شده و وحشتناک قاشقچی، واشنگتن و تل آویو مجبور خواهند شد که درباره مناسبات آتی شان با سعودی تصمیم جدی بگیرند.

*********************************

روزنامه خراسان**

پرداخت وام صندوق توسعه ملی با ارز نیمایی

بر اساس نامه جدید هیئت دولت به بانک مرکزی، مقرر شده مانده تسهیلات صندوق توسعه ملی که برای طرح مهار و تنظیم آب های مرزی، ایجاد شبکه های اصلی و فرعی و احیای اراضی کشاورزی در استان های خوزستان و ایلام و نیز انتقال آب از اراضی دشت سیستان اختصاص یافته بود، از زمان فعال شدن سامانه نیما براساس قیمت این سامانه محاسبه و معادل ریالی آن به حساب بانک عامل واریز شود تا طرح های مذکور اجرایی شود.

اختصاص بخشی از اعتبار خرید کانکس در کرمانشاه به احداث واحدهای مسکونی

در حالی که دولت در مصوبه 22 اردیبهشت امسال خود مبلغ 800 میلیارد ریال بابت خرید کانکس و اسکان موقت زلزله زدگان کرمانشاه اختصاص داده بود، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به وزارت کشور، مقرر شده با کسر 42 میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص یافته، اعتبار بخش تعمیر و احداث واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده فوق، به همان میزان افزایش یابد.

*********************************

روزنامه ایران**

ادعای تماس سری عادل‌ الجبیر با ایران

خبر اول اینکه، پایگاه اطلاع‌رسانی عرب زبان «الخلیج آنلاین» ادعا کرد که طی هفته‌های گذشته «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان با هدف دستیابی به تفاهم با ایران تماس‌های سری با این کشور برقرار کرده است. به گزارش ایرنا، این سایت خبری به نقل از یک منبع دیپلماتیک عالی‌رتبه نوشت: الجبیر در تماس‌های خود با ایران راجع به برخی مسائل منطقه‌ای از جمله موضوع یمن گفت‌وگو کرده است. این گزارش می‌افزاید: تماس‌های عربستان با ایران در زمانی است که دولت ریاض به دلیل اعتراف به قتل خاشقجی روزنامه‌نگار ناراضی خود در استانبول، تحت شدیدترین فشارهای جامعه جهانی پس از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 میلادی است. الخلیج آنلاین نوشت: «عمران خان» نخست وزیر پاکستان که هفته گذشته به عربستان سفر کرده بود، برای میانجیگری با هدف پایان جنگ یمن ابراز علاقه کرده بود. دی ماه سال 94، عربستان سعودی بعد حمله به سفارت و کنسولگری آن در ایران در اعتراض به اعدام شیخ نمر یکی از رهبران شیعه این کشور، روابط خود با تهران را قطع کرد.

توصیه یک مجری ممنوع‌الکار به مدیر شبکه 3

شنیدیم که، آزاده نامداری، مجری تلویزیون که چند سالی است در این رسانه ممنوع‌الفعالیت است، در اینستاگرام خود با اشاره به ممنوع‌الکاری در سال 91 از سوی صدا و سیما خطاب به مدیر شبکه 3 سیما نوشته است: همون روزا شما به من، به آقای علیخانی و یک مجری دیگه زنگ زدید و گفتید من فروغی هستم تهیه‌کننده رادیو از دانشگاه امام صادق و می‌خوام یه مستند بسازم و از شما مجریان دفاع کنم.

با عرض معذرت هیچ کدوممون شما رو تحویل نگرفتیم و گفتیم ما به مدیران‌مون خیانت نمی‌کنیم، هرگز. به گزارش خبرآنلاین، وی افزوده است: بگذریم روزگار عوض شد، شما به جای آقای پورمحمدی مدیر شبکه سه شدید و امروز با لحنی که انگار اینجا حکومت نظامیه یا مثلاً دبیرستان، از تخته گاز BBC حرف زدید و به عادل فردوسی‌پور فهموندین که بابا هرکی با ما نسازه بای، مگه همین بی‌بی‌سی نبود مجری تخته گازشو اخراج کرد. کشش نمیدم چون خیلی طولانیه وقتی همین آقای رشیدپور که زمانی می‌گفت من بمیرمم جام جم نمی‌رم دست به سینه جلوی شما نشسته بود یعنی دور دور شماست. مبارکتون باشه. فقط و فقط خواستم بگم ما به مدیران‌مون خیانت نکردیم و در مستند یه جوون متولد نهایت شصت و هفت، هشت شرکت نکردیم و الان تو خونمونیم و شما که روزی دشمن تلویزیون بودید حالا مدیر جایی هستید که مجریان باسابقه تلویزیون رو تهدید می‌کنید. امیدوارم مراقب باشید تهیه‌کننده‌ای از رادیو علیه شما مستند نسازه، موفق باشید.

رئیس سرویس امنیتی دانمارک، ایران را متهم کرد

دست آخر اینکه، رئیس سرویس امنیتی دانمارک ادعا کرد که به یک سازمان اطلاعاتی ایرانی برای دست داشتن در حمله به یک شخص دانمارکی مظنون است.به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، فین بورج اندرسون، رئیس سرویس امنیتی دانمارک در کنفرانسی خبری با متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به یک شخص دانمارکی ادعا کرد که این حمله علیه رهبر دانمارکی گروهک الاحوازیه انجام گرفته است. وزارت خارجه ایران پاسخی فوری در برابر این اتهام نداده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار مغرضانه منتشر شده درخصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویاً تکذیب کرد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

قدردانی از دولت و ملت عراق به‌خاطر پذیرایی از زائران ایرانی

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مراسم معنوی راهپیمایی اربعین باب تفاهم و دوستی 2 ملت ایران و عراق را بیش از گذشته باز کرده است. به گزارش مهر، جهانگیری در دیدار سیدجواد الیاسری، استاندار نجف یکی از مهم‌ترین اهداف سفرش را قدردانی از دولت و ملت عراق در این کشور به‌خاطر پذیرایی از بیش از ۲ میلیون ایرانی توصیف کرد و گفت: باید از مراجع بزرگ تقلید نجف که با راهنمایی‌‌های خود باعث برگزاری بهتر این مراسم معنوی شده‌‌اند تشکر کرد. وی همچنین با قدردانی از استاندار و مردم نجف تشکیل دولت عراق را باعث تسریع در پیشرفت و توسعه این کشور ارزیابی کرد و گفت: انتخابات عراق نمایش خوبی از دموکراسی در منطقه بود. استاندار نجف نیز در این دیدار با اشاره به اینکه مردم عراق و شهر نجف افتخار می‌کنند میزبان زائران امام حسین(ع) بویژه زائران ایرانی و

معاون اول رئیس‌جمهور ایران هستند، گفت: اربعین نقش بسزایی در تحکیم روابط 2 کشور و 2 ملت دارد. «الیاسری» با ابراز خرسندی از ناکام ماندن توطئه‌‌های دشمنان برای روشن کردن آتش فتنه و اختلاف میان مردم 2 کشور گفت: ما از حادثه حمله به کنسولگری ایران در بصره ابراز تاسف می‌کنیم و امیدواریم روابط 2 کشور همچنان در سایه تلاش‌‌های انجام شده مستحکم‌‌‌‌‌‌تر شود.

اراده ایران، ترکیه و آذربایجان تقویت صلح و امنیت منطقه است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه 3 کشور ایران، ترکیه و آذربایجان به دنبال تقویت صلح و امنیت منطقه هستند، گفت: امیدواریم مشکلات مردم سوریه، فلسطین و یمن از طریق صلح‌آمیز برطرف شود. به گزارش مهر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری ششمین نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول گفت: از برادر عزیزم اوغلو برای میزبانی ششمین اجلاس ایران، آذربایجان و ترکیه متشکرم و همچنین از همکاران بابت بیانیه بسیار خوبی که از این اجلاس صادر شد تشکر می‌کنم. ظریف ادامه داد: این بیانیه نشان‌دهنده تاریخ مشترک، فرهنگ مشترک، دین مشترک و روابط درازمدتی است که بین 3 کشور وجود دارد و ریشه در تاریخ دارد و در آینده ادامه خواهد یافت. وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه 3 کشور اراده مشترکی برای همکاری در جهت توسعه منطقه دارند، گفت: ما به دنبال تقویت صلح و امنیت منطقه هستیم.

خلیج‌‌فارس راهبردی‌ترین آبراه دنیاست

فرمانده نیروی دریایی ارتش خلیج‌‌فارس را مهم‌ترین و راهبردی‌ترین آبراه دنیا و در زمره منافع حیاتی عنوان کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امیر دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین دوره آموزش نظری معارف جنگ در جمع دانشجویان سال سوم دانشگاه شهید ستاری با بیان اینکه ۴۰ درصد نفت دنیا در منطقه خلیج‌فارس وجود دارد و عبور این انرژی از تنگه هرمز انجام می‌شود، گفت: خلیج‌‌فارس مهم‌ترین و راهبردی‌ترین آبراه دنیا و در زمره منافع حیاتی کشور است و هرکس مدیریت این منطقه را در دست داشته باشد به مثابه آن است که انرژی دنیا را مدیریت می‌کند.

راهپیمایی اربعین مقدمه فتح عظیم اسلام است

حمیدرضا مقدم‌فر گفت راهپیمایی بی‌نظیر اربعین ان‌شاءالله به ظهور حضرت حجت(عج) ختم خواهد شد و شکست‌های پی در پی آمریکا از مقدمات فتح عظیم اسلام است. به گزارش تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرمانده کل سپاه که در همایش موسسه دانشجویان جهان اسلام در حرم سیدالشهدا(س) در کربلا سخن می‌گفت، با اشاره به برگزاری راهپیمایی‌های سالانه اربعین، با تاکید بر اینکه این راهپیمایی یک پدیده و رخداد عظیم و نشانه تاریخی است، ادامه داد: این راهپیمایی ان‌شاءالله به قیام حضرت حجت(عج) متصل خواهد شد. مقدم‌فر در پایان گفت: حرکت عظیم اربعین نشانه‌ای از سقوط و افول نظام سلطه است و ان‌شاءالله تحقق این وعده حق الهی، جهانیان را در آینده نزدیک مبهوت خواهد کرد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات