صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 9 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دل‌های پاک، احساسات صادقانه و ایمان زلال جوانان مؤمن زمینه‌ساز جلب تفضلات الهی است و ان‌شاءالله ملت ایران به همه اهداف بزرگ و آرمان‌های بلند اسلام و انقلاب اسلامی دست خواهد یافت.(1397/8/8)

▼ حرف روز
ضرورت حضور فعال در رسانه
حضور میلیونی و خیره‌کننده مردم در پیاده‌روی اربعین امسال، باشکوه‌ترین راهپیمایی جهان را به اسم عاشقان حسینی به ثبت رساند. مراسم اربعین امسال نیز بار دیگر نشان داد، می‌توان از 50 کشور جهان در یک راهپیمایی با کمال صلح و آرامش حضور یافت بدون آنکه کوچک‌ترین اختلافی به وجود آید. وجود چنین رخدادی تنها در مکتب اسلام ظهور و بروز پیدا می‌کند و مکاتب دیگر نشان داده‌اند هیچ‌گاه چنین ظرفیتی نداشته‌اند. از سوی دیگر، رسانه‌های مطرح جهان ضمن بایکوت خبری رویداد عظیم تاریخی، سعی در کوچک‌سازی مراسم اربعین دارند. این در حالی است که رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی یک دختر در میدان انقلاب را می‌بیند، اما حضور عظیم دختران انقلابی در راهپیمایی باشکوه اربعین را نه تنها نمی‌بیند؛ بلکه گاهی اوقات انکار نیز می‌کند.
بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، ذکر دو نکته در این زمینه ضروری است:
1‌ـ دشمنان انقلاب اسلامی درصددند از طریق فضای رسانه‌ای که در اختیار دارند، جنگ تمیزی را علیه کشورمان اجرا کنند. به این معنا که آنها دیگر به فکر جنگ نظامی نیستند که بخواهند از این طریق کشور را تصاحب کرده یا ضربه‌ای وارد کنند؛ بلکه درصددند از طریق تبلیغات رسانه‌ای، بین مردم و حاکمیت جدایی به وجود آورند. موفقیت در این زمینه به معنای حضور افکار و اندیشه غرب در کشور خواهد بود و از این طریق منافع آنها تأمین خواهد شد. ناامید‌سازی مردم به آینده کشور بخشی از این سناریو است. البته حضور مردم در اربعین حسینی و به تبع آن حضور جاماندگان اربعین حسینی در پیاده‌روی داخل کشور نشان‌دهنده شکست این سناریو است.
2ـ نپرداختن رسانه‌های غربی به عظیم‌ترین راهپیمایی جهان بار دیگر نشان داد، پیروان مکتب حسینی باید رسانه‌ای قوی و تأثیرگذار در جهان داشته باشند. داشتن رسانه‌ای مستقل در جهان به نوعی معکوس‌سازی تبلیغات رسانه‌ای دشمنان علیه خود آنهاست. بنابراین، حضور فعال و همه‌جانبه نیروهای انقلابی در عرصه رسانه یک نیاز فوری است. اگرچه در چند سال گذشته رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام تا حدی خلأ رسانه‌ای را جبران کرده‌اند؛ ولی باز هم باید به فکر طراحی گسترده‌تری باشیم تا انحصار رسانه‌ای بشکند و بتوانیم از همه ظرفیت‌ها به ویژه فضای مجازی برای انتقال پیام این رویداد عظیم بیشتر بهره ببریم.

▼ گزارش روز
سریال خصومت‌های اروپا
روز گذشته مسئولان دانمارک بدون ارائه هیچ سندی ایران را به دست داشتن در حمله به یک فرد در دانمارک متهم کردند. «آندره ساموئلسن» وزیر خارجه دانمارک در یک نشست خبری گفت: معتقد است حکومت ایران عامل این حمله بوده و به همین دلیل سفیر دانمارک را از تهران برای مشورت فرا می‌خواند. ساموئلسن افزوده است، دانمارک در تلاش خواهد بود تحریم‌های جدیدی در چارچوب اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال کند. در همین راستا، سفیر ایران در دانمارک نیز به وزارت خارجه این کشور فراخوانده شد.
چند ساعت پیش از آن «فین بورخ اندرسن»، رئيس سرویس اطلاعاتی و امنیتی دانمارک گفته بود، سرویس امنیتی دانمارک معتقد است، سرویس اطلاعاتی ایران به دنبال حمله به سه نفر از فعالان گروه الاحوازیه در دانمارک بوده است. 10 روز پیش هم یک نروژی ایرانی‌تبار در سوئد به اتهام جاسوسی برای ایران و طراحی حمله ادعایی بازداشت شد. این در حالی است که تنها چیزی که درباره وی گفته شده، این است که در حال گرفتن عکس از اعضای گروهک الاحوازیه در شهر دانمارکی رینگستد بوده که در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ‌، پایتخت دانمارک‌ واقع است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با استقبال از این موضوع بلافاصله به دانمارک در این زمینه تبریک گفت که همین نشان از ساختگی بودن ماجرا دارد.
گفتنی است، به تازگی برخی کشورهای اروپایی با اتهام اقدامات تروریستی به ایران، سیاستی ضد ایرانی را در پیش گرفته‌اند. اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند، دستگیری دیپلمات ایرانی در خاک آلمان و اخراج یک دیپلمات دیگر از فرانسه از جمله این اقدامات است. متأسفانه، مذاکرات وزارت خارجه با کشورهای اروپایی برای حفظ برجام سبب شده تهران هیچ‌گونه واکنش عملی به این اقدامات خصمانه نشان ندهد و این‌گونه اتهامات و اقدامات تشدید شود.

▼ اخبار ویژه
دستگاه‌های جاسوسی صهیونیست‌ها در اختیار آل‌سعود
عربستان سعودی از طریق یک میانجی اروپایی قراردادی را با رژیم صهیونیستی امضا کرده که مفاد آن خرید دستگاه‌های جاسوسی بسیار پیشرفته از تل‌آویو است. وبگاه «الخلیج آنلاین» در گزارشی به نقل از منابع آگاه، اعلام کرد: ریاض با کمک یک میانجی اروپایی از ماه آوریل وارد مذاکرات جدی با رژیم صهیونیستی شده است تا قراردادی را برای خرید دستگاه‌های بسیار پیشرفته جاسوسی نهایی کند. مذاکرات مربوط به خرید دستگاه‌های مذکور در برخی کشورهای غربی، از جمله انگلیس و آمریکا صورت گرفته و دولت آمریکا از نتایج آن اطلاع کامل دارد. بر اساس گزارش مذکور، مبلغ این قرارداد 250 میلیون دلار برآورد شده و در حال حاضر مقداری از آنها به ریاض منتقل شده است؛ همچنین آموزش تیم فنی درباره نحوه کارکرد دستگاه‌های مذکور به طور رسمی آغاز شده است.

 حرف سرمایه‌گذار خارجی را نزنید
انصاری‌لاری، مدیرعامل منطقه آزاد کیش درباره جذب سرمایه‌گذاران خارجی گفت: حرف سرمایه‌گذار خارجی را نزنید. هیچ‌گاه سرمایه‌گذار خارجی در منطقه حضور نداشته و الآن هم نیست. البته اجرای یک پروژه با سرمایه‌گذاری خارجی مطرح است که شاید به نتیجه برسد، شاید نرسد. وی با بیان اینکه در این مدت هیچ سرمایه‌ای از جزیره خارج نشده است،‌ گفت: وقتی اداره امور منطقه را در دست گرفتم، پروژه‌های معطلی وجود داشت و برخی از پروژه‌ها و طرح‌ها فعال و برخی غیر فعال بودند. عده‌ای از سرمایه‌گذاران، کیش را ترک کرده بودند که با مذاکراتی توانستیم مشکل برخی از سرمایه‌گذاران را رفع کرده و آنها را به منطقه بازگردانیم.

▼ اخبار
1ـ کمپین بین‌المللی برای محاکمه بن‌سلمان

شماری از حقوق‌دانان، فعالان حقوق بشر، دانشگاهیان و خبرنگاران برخی کشورهای اروپایی، با برگزاری نشستی گسترده در شهر لاهه هلند، توافق کردند کمپینی بین‌المللی برای محاکمه «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در یمن و نقض گسترده حقوق بشر در عربستان تشکیل دهند. سازمان‌دهندگان این کمپین معتقدند، ولی‌عهد عربستان سعودی تاکنون به کشته شدن هزاران غیرنظامی، از جمله بیش از شش هزار کودک متهم است. این کمپین بین‌المللی همچنین تأکید می‌کند بن‌سلمان، که تلاش می‌کند خود را مردی مصلح به جهان معرفی کند، در واقع قاتل و جنایتکاری است که باید در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود. گفتنی است، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما هم در یادداشتی برای روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به چالش‌های اخیر در روابط دوجانبه آمریکا و عربستان، تأکید کرده است، ولی‌عهد عربستان مدت‌ها پیش چهره واقعی خود را با اقدامات بی‌شرمانه و بی‌ملاحظه‌اش نشان داده و نمی‌تواند متحد قابل اعتمادی برای آمریکا باشد.

2ـ عرضه موفق نفت در بورس، صدای رسانه سلطنتی انگلیس را درآورد
ساعاتی پس از فروش موفق نفت در بورس به منزله یکی از اصلی‌ترین راهبردهای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی، شبکه‌های معاند خارجی با راهبری تلویزیون سلطنتی انگلیس، جوسازی‌های خود برای تخریب این روش را به سمت حراج نفت سوق دادند. گفتنی است، سازوکار عرضه نفت در بورس سبب می‌شود قیمت نفت در فضایی رقابتی شکل گیرد و هرکس توانایی خرید و فروش نفت کشور را دارد وارد معامله شده و در فضای رقابتی میان مشتریان، قیمت نفت ایران به بالاترین قیمت قابل معامله خود برسد؛ از این رو عرضه نفت در بورس نه تنها چوب حراج زدن به نفت ایران نیست که ابزاری برای فروش نفت به بالاترین قیمت ممکن در وضعیت تحریم ارزیابی می‎شود. مخالفت انگلستان با موفقیت ایران در تولید و فروش نفت، موضوع جدیدی نیست و این کشور در جریان «ملی شدن صنعت نفت ایران» و... سنگ‌اندازی‌های بسیاری کرده بود و پیش‌بینی می‌شد با «مردمی شدن فروش نفت ایران» نیز به مثابه یک اقدام راهبردی و ضد تحریم، مقابله ‌کند.

3ـ پاسارگاد مقبره کوروش نیست
شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی نوشت: «تصویری که هرودوت در تاریخ خود از کوروش ارائه می‌دهد، تصویر یک جنگاور توسعه‌طلب و جنگ‌افروز است که در هنگامه نبرد اهل خدعه و نیرنگ است. کوروش در جنگ با «ماساژتها»در شمال شرقی فلات ایران کشته شده و جسدش به دست ملکه «توموریس» قطعه قطعه شده است. توموریس پس از کشته شدن کوروش با اشاره به خون‌آشامی وی، سر او را در خیک خون فرو می‌کند و خطاب به او می‌گوید: «سیراب شو خون‌آشام». برخلاف ادعاهای بی‌اساس که مطرح می‌شود، تنها در پاسارگاد اسکلت‌های دو زن به دست آمده و اثری از استخوان‌های یک مرد (که بتوانیم آن را به کوروش منسوب نماییم) وجود ندارد. بنابراین پاسارگاد، مقبره کوروش نیست و تا چند دهه پیش همه مردم محلی، این مکان را «مقبره حضرت سلیمان» می‌نامیدند.»

4ـ احتمال کودتا علیه بن‌سلمان
خالدبن‌فرحان آل‌سعود، شاهزاده جدا شده سعودی، وقوع کودتایی قریب‌الوقوع در خاندان حاکم بر عربستان را پیش‌بینی کرد که به موجب آن محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان از سمت خود برکنار می‌شود. او که از چند سال قبل مقیم آلمان است، گفت: خاندان حاکم از عملکرد بن‌سلمان ناراضی هستند. به گفته این شاهزاده سعودی، یکی از عواملی که بن‌سلمان را به قتل خاشقجی واداشته، تصمیم خاشقجی برای نوشتن یادداشت‌هایش است که بسیاری از اسرار خاندان حاکم افشا می‌شد؛ زیرا او سال‌ها با شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سازمان اطلاعات عمومی عربستان همکاری داشته است.

▼ اخبار کوتاه
شهاب‌الدین صافی، رئیس انجمن علمی و تخصصی کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی ایران گفت: در حال حاضر بالای ۹۰ درصد نیاز کشور به تولیدات مواد اولیه دارو‌های دامی و خوراکی با ارزبری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به دیگر کشور‌ها وابسته است. با توجه به پیشینه غنی کشورمان در درمان دام‌های بیمار و پیشگیری از بیماری‌های دامی و امکانات بالقوه موجود در کشور، جایگزینی تنها بخشی از این دارو‌ها نتیجه قابل توجهی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.
دولت ایتالیا برای حمایت از خانواده و تشویق مردم به بچه‌دار شدن، به آن دسته از زوج‌هایی که در انتظار فرزند سوم باشند، یک قطعه زمین کشاورزی می‌دهد. همچنین آن دسته از خانواده‌هایی که به این طرح می‌پیوندند، می‌توانند یک وام مسکن تا 200 هزار یورو برای 20 سال و بدون بهره درخواست کنند تا بتوانند نخستین خانه خود را در مجاورت زمین اعطا شده، خریداری کنند.
دادگاه اقتصادی تاجیکستان با درخواست کمیته مالیات این کشور فعالیت بیش از 20 شرکت تجاری مربوط به شهروندان ایران را قطع کرد. رئیس دادگاه اقتصادی شهر دوشنبه در این باره گفت: اگرچه مسئولان این شرکت‌ها در دادگاه حضور نداشتند؛ ولی فرصت دارند برای بررسی مجدد این حکم درخواست تجدید نظر کنند.
پزشکی‌ قانونی استان تهران اعلام کرد: در شش‌ ماه نخست امسال ۵۲ هزار و ۸۰۴ نفر به‌ دلیل آسیب‌‌ دیدن ناشی از درگیری به پزشکی ‌قانونی‌های تهران مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۳۳ هزار و ۹۴۸ نفر مرد و ۱۸ هزار و ۸۵۶ نفر زن بوده‌‌اند. گفتنی است، این میزان نسبت به سال پیش 5 درصد رشد را نشان می‌دهد.
ترکیه از آغاز سال ۲۰۱۳ تاکنون ۹۹ هزار و ۶۹۱ باب واحد مسکونی به اتباع خارجی فروخته است. گفتنی است، در هشت ماه از سال ۲۰۱۸ شهروندان عراق، ایران، عربستان سعودی، کویت، روسیه و افغانستان به ترتیب بیشترین تعداد خانه در ترکیه را خریداری کرده‌اند.
قاسم الاعرجی، رئیس سازمان امنیت ملی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: عقب‌نشینی «نیروهای دموکراتیک سوریه» و بازگشت دوباره داعش در شرق دیرالزور بسیار سؤال‌برانگیز است؛ به‌ ویژه اینکه این اتفاق در نزدیکی مرزهای مشترک عراق و سوریه رخ داده است.
به تازگی اختلافاتی میان اعضای کنگره آمریکا و دیگر منتقدان تندرو با وزارت خزانه‌داری این کشور بر سر کیفیت اعمال تحریم‌های ایران و الزام تحریم کردن سوئیفت به وجود آمده است و کنگره آمریکا بیش از پیش بر مواضع خود در این زمینه پافشاری می‌کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات