خراسان رضوی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۷۴

جهاني شدن ديپلماسي عاشورایی

پياده روي اربعين حسيني از چشم انداز تحليلي جدا از بررسي معنوي و زيارتي، يك تحول عظيم در عرصه ديپلماسي مذهبي است.
پایگاه بصیرت / محمد سالاری

عبور فرهنگ و پدیده های فرهنگی از مرزهاي ملي و دور از كنترل دولت ها و بازيگران روابط بين الملل و تغيير ذهنيت افكار عمومي، جرياني است كه در قالب ديپلماسي عمومي اتفاق مي افتد. گاهي اين امر با ابزارهاي نرم (soft tools) از جمله ابزارهاي رسانه اي و تبليغاتي كه مفصل انديشمند عرصه جنگ نرم جيمز روزنا به آن اشاره مي كند، تحقق می یابد. اما گاهي يك اتفاق نياز به صرف هزينه هاي زياد براي همه گير شدن ندارد و آنقدر جنبه هاي جذب آن بالاست كه در سراسر جهان اشاعه پيدا مي كند. اين روزها پياده روي اربعين حسيني از چشم انداز تحليلي جدا از بررسي معنوي و زيارتي، يك تحول عظيم در عرصه ديپلماسي مذهبي است. ديپلماسي عاشورا جرياني بود كه دامنه آن ادامه دار است و محصور مرزهاي عراق نخواهد ماند. مشاهده افرادي از كشورهاي اروپايي و حتي آمريكا در كاروان پياده روي اربعين نشان از برتري ديپلماسي عاشورا دارد. موتور محركه اين ديپلماسي و مركز ثغل آن گفتمان انقلاب اسلامي ايران است كه به عنوان مركز گسترش تفكر تشيع توانسته زمينه تحقق اين حماسه بزرگ را فراهم سازد. اما بايد دیدكه اين جريان چه پيامدهايي را به دنبال دارد:
 ایجاد هویت مشترک
شرکت در همایش بزرگ اربعین از سراسر جهان با وجود مذاهب و سنت های گوناگون از شکل گیری یک هویت مشترک خبر می دهد که در دل کسانی که از رسالت عاشورا آگاهی پیدا کردند رسوخ کرده و علی رغم تمام تلاش هایی که برای از بین بردن هویت عاشورایی تلاش کرده و می کنند، این امر در حال تحقق است.
 جاویدان سازی یک گفتمان
در جهان پسامدرن که به تعبیری گورستان مکاتب و نظرات و گفتمان هاست، جریان عاشورا بعد از گذشت سال ها هنوز پابرجاست و حکایت از یگ گفتمان جاویدان و جریان ساز بشری دارد.
 فراهم سازی تحقق آرمان فلسطین
فراخوان اربعین در منطقه خاورمیانه که برگرفته شده از قیام عاشورایی است و این قیام یک رسالت اصلی اش مبارزه و جنگ علیه ظلم است، زنگ خطری بزرگ برای رژیم غاصب صهیونیستی است و رهایی و آزادی فلسطین را حکایت می کند.
 رجوع به ارزش ها در جهان پسامدرن
در جهان مدرن ماتریالیستی که کشورهای غربی و لیبرال دموکراسی آمریکایی مروج آن هستند، تنها تفکر مادی منهای معنویت نمی تواند نسخه آرامش بخش بشری باشد. شناخت بصیریت عاشورایی فراسوی مرزها و در دل اروپا و روی آوردن به سرچشمه معنوی عاشورای حسینی می تواند برگشت از مبانی فکری ماتریالیستی باشد.
 شکست تفکر تکفیری در مرزهایی که روزی مرکز جولان داعش بوده است.
پیاده روی و سفر میلیون ها انسان به دل عراق که روزی جولانگاه داعش و گروهای تکفیری بوده است این واقعیت را روشن می کند که راه اسلام و تشیع از فرقه های انحرافی و ساختگی جداست و این گفتمان اتحاد و همبستگی اجتماعی و نوع خواهی بشری را ترویج می کند.
جهانی شدن دیپلماسی عاشورایی
و در پایان باید گفت، این دیپلماسی عاشورایی است که با وجود تلاش های دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای، فرهنگ تشیع را جهانی کرده و آن را ترویج می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات