صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 14 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما امروز شاهد یک حرکت جدی به سمت استقلال سیاسی و استقلال صنعتی در کشور هستیم، آینده ایران اسلامی به ‌مراتب بهتر و درخشان‌تر از گذشته است و در آن تردیدی نیست و شما این آینده را به چشم خود خواهید دید.(1397/8/12)

▼ حرف روز 
13 آبان معنادار و سراب تحریم!
دیروز رسانه‌های جهان دو تصویر را ثبت کردند که تحلیل محتوا و بازکاوی نشانگان استعاره‌ای آنها ترجمان عمق شخصیت و عقبه فرهنگی آنهاست.
تصویر اول، تصویری از استواری مردمانی که خرد و کلان آمدند تا چهارمین شکست را به ابرقدرتی ستم‌پیشه و متبختر تحمیل کنند و با فریاد رسا اعلام کنند ما همچنان تداوم‌بخش راه کسانی هستیم که در سه‌گانه‌های 13 آبان 1343، 1357 و 1358 بینی شیطان اکبر را به خاک مالیده‌اند. مردم ایران در اوج ناباوری دشمنان و برخی واداده‌های داخلی با وجود پاره‌ای گله‌گذاری‌ها از وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی، بار دیگر متحد و یکپارچه 13 آبانی «متفاوت»، «معنادار» و «تماشایی»‌تر از گذشته خلق کردند.
اما تصویر دوم، از آنِ ترامپ بود که با انتشار تصویری مشمئزکننده و شبیه‌سازی شده از پوستر سریالی هالیوودی در پست توئیتری‌اش به موضوع بازگشت تحریم‌ها پرداخت. تحلیلگران اقتصادی و سیاسی در مباحثی تحلیلی ظرفیت‌ها و امکانات محدود آمریکا برای به زانو درآوردن ایران در دومین مرحله تحریم‌ها که قرار است از امروز بخش‌های کشتیرانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار ‌دهد، بررسی کردند. زشتی این تصویر در لابه‌لای ادعاهای گزاف یادداشت وزیر خزانه‌داری آمریکا در روزنامه‌ای انگلیسی و بیانیه دو روز پیش ترامپ موج می‌زد که سرشار از کینه، نفاق و حرص انتقام از ملت ایران به دلیل خلق سه‌گانه تحقیرِ حاکمان آمریکایی بود. آنها با دورویی وقیحانه نوشتند، ما دنبال رنج ملت ایران از این تحریم‌ها نیستیم؛ در حالی که در حکم اخیر دادگاه لاهه آمده است آمریکا موانعی برای ارسال دارو، مواد غذایی، کشاورزی و وسایل بهداشتی به ایران ایجاد کرده است.
گفتنی است، اولین نشانه استیصال هیئت حاکمه واشنگتن در موفقیت دور جدید تحریم‌ها که به نظر می‌رسد بیشتر با هدف تصویرسازی دروغین رسانهای از آنها به مثابه لولوخرخره برای ایجاد هراس در مردم با برهم زدن امنیت روانی و ایجاد تلاطم در بازار ایران و در نهایت کشاندن مسئولان دولت به میز مذاکره مجدد طراحی شده‌اند، این است که هشت کشور عمده خریدار نفت ایران از سوی خود آمریکایی‌ها معاف شدند و این، یعنی آمریکا قادر نیست الزامات تحریم ایران را فراهم کند و مانع از دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران شود.

▼ گزارش روز
جبران نقش بن‌سلمان!
سفر نا‌به‌هنگام بنیامین نتانیاهو به مسقط و انتشار اخباری مبنی بر سفر وی در آینده نزدیک به بحرین، آن هم درست همزمان با اوج گرفتن مسئله قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان به دست رژیم سعودی در سفارت عربستان در ترکیه از یک راز پرده برمی‌دارد که روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست آن را این‌گونه افشا می‌کند: «مقامات آمریکایی و صهیونیستی نسبت به اینکه بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در پی حادثه رخ داده برای منتقدش جمال خاشقجی، نتواند نقش خود را در بهبود روابط برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی ایفا کند، نگرانند.» محمدبن‌سلمان که پس از کنار زدن نایف به ولی‌عهدی پادشاه عربستان رسید؛ با توجه به سالخوردگی شاه عربستان و تسلط او بر پدرش، زمام امور پادشاهی سعودی را در دست گرفت و در خارج از مرزها نیز توانست توجه دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو را بیش از پیش جلب کند تا با توجه به همه اینها دست به اقدامات فراوانی از جمله مجموعه اقداماتی که آن را اصلاحات اجتماعی خواند، برخورد با شاهزادگان سعودی با هدف خارج کردن آنها از میدان رقابت، حمله به یمن، دخالت در امور کشورهای عربی همچون به گروگان گرفتن سعد حریری، ایستادن در صف اول مقابله با محور مقاومت و... بزند؛ اما مهم‌ترین عاملی که بیش از همه زمینه‌ساز قدرت‌یابی بن‌سلمان شد، تلاش و احتمالاً وعده‌های پس پرده شاهزاده خام سعودی برای تسریع در عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، حمایت از معامله قرن و انتقال سفارت رژیم غاصب صهیونیستی به قدس شریف بود؛ اما همه این سناریوها با قتل خاشقجی، اتفاقی که هرگز وقتی بن‌سلمان در فکر طراحی آن بود، به ذهنش خطور نمی‌کرد او را به چنین دردسری بیندازد، نقش بر آب شد و حالا با حذف و کم‌رنگ شدن نقش بن‌سلمان در این سناریو، سران صهیونیستی تصمیم گرفتند برای پر کردن خلأ بن‌سلمان خود بی‌محابا به صحنه بیایند و سفر به کشورهای عربی را آغاز کردند تا کار نیمه‌تمام او را تمام کنند!

▼ اخبار ویژه        
دست ردّ جهرمی به پیشنهاد وزارت صنعت
پس از گذشت بیش از 100 روز از درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش اختیارات وزارت ارتباطات در تنظیم بازار موبایل، آذری‌جهرمی طی نامه‌ای ضمن رد این پیشنهاد، با خطاب قرار دادن وزیر صنعت درخواست کرد تنظیم بازار گوشی و لوازم جانبی تلفن همراه همچنان در آن وزارتخانه انجام شود. همچنین پیش از این نامه، آذری‌جهرمی، به تکرار در برابر افزایش اعتراضات درباره التهابات بازار موبایل به این موضوع تأکید داشت که تنظیم بازار گوشی همراه برعهده وزارت ارتباطات نیست. آنچه مسلم است، پاسکاری تنطیم بازار موبایل از سوی وزرا، آن هم در شرایطی که وضعیت بازار موبایل تعریفی ندارد، افزون بر آنکه ادامه شرایط غیرتعادلی در این بازار را رقم خواهد زد، موجب افزایش هزینه‌ها برای مصرف‌کننده‌ نهایی نیز خواهد شد.

شکنجه شاهزادگان سعودی به دستور بن‌سلمان
شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا فاش کرد، بازرگانان و مقامات بلندپایه بازداشت شده در سال ۲۰۱۷ در عربستان سعودی به دستور محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد این کشور در خلال عملیات موسوم به «مبارزه با رشوه و فساد» تحت شکنجه فیزیکی قرار گرفته‌اند. چند مقام بلندپایه سلطنتی سعودی از جمله ۱۱ ولی‌عهد و چهار وزیر دولتی در میان بازداشت‌شدگان حضور داشتند که در هتل ریتز کارلتون در ریاض نگهداری و سپس شماری از آنها آزاد شدند. ادعای این شبکه تلویزیونی مبتنی بر اطلاعات ارائه شده از مقامات پیشین سازمان اطلاعات آمریکا منتشر شده است.

▼ اخبار
1ـ مذاکره منطقه‌ای با حامیان داعش و شرکای آل‌سعود!
روزنامه «ایران» در مطلبی نوشت: «یمن، سوریه، عربستان و فلسطین می‌تواند موضوع گفت‌وگو بین ایران و اروپا باشد.» این روزنامه در ادامه نوشت: «ما بیش از هر بازیگر دیگری می‌توانیم روی اروپا حساب کنیم که از عربستان و متحدانش بخواهد به اقدامات ضد بشری و نسل‌کشی در یمن پایان دهند.» ارگان رسانه‌ای دولت پیشنهاد داده است، درباره مسائل منطقه‌ای با اروپا مذاکره کنیم. این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان از حامیان اصلی منافقین، داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی هستند و از شرکای اصلی آل سعود در کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در یمن و بحرین به شمار می‌آیند. انگلیس، فرانسه و آلمان حمایت تسلیحاتی از صدام در هشت سال جنگ تحمیلی و پشتیبانی از رژیم بعث در حمله شیمیایی به مردم ایران را نیز در کارنامه خود دارند. حال با چه منطقی باید روی اروپا در منطقه حساب کنیم؟!

2ـ رشد 20 درصدی منابع مالی کشور در هفت ماه گذشته
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: براساس گزارش خزانه درباره تخصیص بودجه 97، اگرچه منابع و مصارفی که در بودجه پیش‌بینی شده بود تا امروز تحقق پیدا نکرده است؛ اما همه این موارد نسبت به هفت ماه نخست پارسال رشد قابل توجهی داشته است. نوبخت با اشاره به دو برابر شدن پرداخت‌ها در حوزه عمران گفت: تا ابتدای آبان ماه 30 هزار میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی پرداخت شد؛ در حالی که در هفت ماه نخست پارسال پرداخت‌ها در این بخش حدود 13 هزار میلیارد تومان بود. وی ادامه داد: بیش از سه هزار و 600 میلیارد تومان پاداش بازنشستگی فرهنگیان در نیمه نخست سال پرداخت شد. وی یادآوری کرد: در سال‌های گذشته، نمی‌توانستیم پول گندمکاران را تا هشتمین ماه سال تسویه کنیم؛ اما امسال با وجود تحریم‌ها پیش از پایان مهرماه همه پول خرید تضمینی گندم را پرداختیم.

3ـ هدف آمریکا از بین بردن محور مقاومت است
«بثینه شعبان» مشاور رسانه‌ای بشار اسد در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین، با اشاره به جنگ داخلی هفت ساله در این کشور، گفت: نسل‌های عربی خواهند دانست که ایستادگی سوریه کلیدی برای حفاظت از کیان امت عربی و آینده آن است. مشاور بشار اسد با بیان اینکه در نظر وی حمایت از گروه‌های فلسطینی یک وظیفه ملی است، افزود: «کالین پاول» وزیر خارجه آمریکا در زمان حمله به عراق از بشار اسد خواسته بود تا گروه‌های فلسطینی را از سوریه اخراج کند و اسد نیز در پاسخ گفته بود «آنها به فلسطین باز خواهند گشت» و این مسئله از آرمان‌های سوریه است. او درباره خواسته رژیم صهیونیستی برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه، گفت: آنها منظورشان ایران نیست؛ بلکه می‌خواهند محور مقاومت را که پس از جنگ در سوریه شکل گرفته و قدرتمند شده، از بین برود.

4ـ تحریم ایران و سرعت‌گیری روند افول آمریکا
بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشت: روز دوم مهر ماه، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در حرکتی که در تقابل با سیاست واشنگتن برای اعمال فشار حداکثر بر ایران به نظر می‌رسید، طی بیانیه مشترکی از راه‌اندازی شبکه جدید مبادلات بانکی با عنوان «اس‌پی‌وی» برای معامله با ایران خبر دادند. از برخی اظهارنظرهای مقامات اروپایی چنین برداشت می‌شود که شاید ایران بهانه‌ای است که اروپا، سلطه دلار آمریکا را به چالش بکشد. گفتنی است، پیش از این نیز هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در یک نشریه آلمانی‌زبان نوشته بود: «اروپا نباید به آمریکا اجازه دهد مانند آقابالاسر عمل کند. به همین دلیل ضروری است ما استقلال اروپا را از طریق ایجاد کانال‌هایی برای انجام پرداخت‌های‌مان، مستقل از آمریکا حفظ کنیم.»

▼ اخبار کوتاه
«اسماعیل رضوان» از رهبران جنبش حماس تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ظالمانه و خصمانه خواند و گفت: در کنار تهران خواهیم ایستاد. وی با بیان اینکه «تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقاومت را هدف قرار داده است»، گفت: ما نسبت به مقاومت جمهوری اسلامی ایران اطمینان کامل داریم. رضوان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مرحله دوم معامله قرن دانست و تأکید کرد: این اقدامی بسیار خطرناک است و ما از امت عربی و اسلامی می‌خواهیم که با هر گونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت کنند‌.
به گزارش روزنامه «تایمز ‌آوایندیا»، در آستانه اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هند در تصمیمی اعلام کرده است منتظر سازوکار اروپایی نمی‌شود و در این راستا هند و ایران در حال نهایی کردن جزئیات سازوکاری هستند که به دهلی‌نو اجازه می‌دهد پول نفت ایران را به روپیه و در یک بانک در کشور هند بپردازد. نهایی کردن این سازوکار به معنای این است که اگر ارتباط بانک‌های ایران با سوئیفت (شبکه ارتباطات بین بانکی بین‌المللی) قطع بشود، هند همچنان قادر خواهد بود پول واردات نفت از ایران را بپردازد.
محمود صادقی، عضو فراکسیون امید در صفحه توئیتر خود نوشت: «شاهد صحنه‌های عجیب و زننده‌ای در راهروهای مجلس هستیم. نوعی لشکرکشی خویشاوندی و قومیتی برای لابی با نمایندگان به منظور استثنای شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان!» گفتنی است با وجود این، کمیسیون اجتماعی مجلس با اکثریت آرا به استفساریه مذکور پاسخ منفی داد و مستثنی شدن شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را رد کرد.
شورای جهانی طلا در گزارش فصلی خود درباره روند تقاضای طلا اعلام کرد: بانک‌های مرکزی در سه ماه سوم سال جاری میلادی 184/4 تن طلا خریداری کردند که بیشترین رقم از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد محسوب می‌شود. همچنین انتظار می‌رود خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سال جاری میلادی به ۴۵۰ تن برسد که این رقم برای سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۳۷۵  و ۳۹۰ تن ثبت شده است.
پانگ سن، سفیر جمهوری خلق چین در تهران گفت: پکن با سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا مخالف است و با در نظر گرفتن مسئولیت خود در عرصه بین‌المللی به همکاری خود با جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد. وی تأکید کرد: تحریم‌های ترامپ علیه ایران تلاشی بی‌فایده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات